Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Artem » 4. jun 2020, 21:23

fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:Jeg er med på logikken i at lavere afgifter vil føre til øget forbrug.
Men jeg har virkelig svært ved at se 5% gør en forskel når man står og køber de enkelte ting. Er med på at det giver en del penge i løbet af et år.
Men når jeg står nede i supermarkredet og 1 liter mælk er blevet 50 øre billigere, så får det mig ikke til at købe 2 frem for 1
Kan generelt også tvivle på at supermarkeder vil sætte alle fødevarer ned i pris da der er tale om en så lille nedsættelse at det nærmest ikke er værd at have med at gøre. Mon ikke de bare vil have lidt større avance på de varer.

Selv med dyrere ting som et nyt tv til 5000 kr, det bliver nedsat til 4800 kr. Jo det er da en besparelse. Hvor man måske kan bruge de sparende penge på noget andet.

Tror meget mere på at frigive vores feriepenge. 20.000 kr udbetalt som man kan bruge på lige det man vil. Der er meget større sandsynlighed for man vil gå ud og brænde nogle af de penge af.


Det er bare ikke alle der har feriepenge tilgode, alle enkeltmandsfirmaerne f.eks. freelancere, og så er der de deltidsansatte som ikke får nær det samme ud af det.
Men et højere bundfradrag kan alle bruge, også ungarbejdere og pensionister.
Og det kommer bedst til gavn hos dem der tjener mindst.

Nej men det er "gratis" at udbetale de penge for staten, som modsat vil give øget indtægter fra moms osv på de varer vi køber for pengene.

Hvis vi sætter moms 5% ned vil det svare til 2,5 mia. øget omsætning som er målet vil så føre til at tabet reelt bliver lidt mindre.

Jeg kan ikke lige regne ud hvor meget man kan hæve bundfradraget med for 2,5 mia. Men gætter på at det er meget lidt. Sikkert så lidt at de fleste reelt ikke vil mærke det. Med omkring 50 kr om måneden.


100 milliarder er sørme da ikke gratis. Det er pænt mange penge.

Ja det er netop mange penge, som jeg tror på der vil gøre en forskel.
Men det er folks egne penge, man bare udbetaler til dem nu. Frem for når de går på pension.
Netop for at få gang i hjulene nu. Man har jo bla. valgt at indefryse dem, fordi man ellers var bange for at det ville overophede økonomien.


Men risikoen for at folk i stedet sparer dem op er alt alt for stor. Og igen, det er staten der skal udbetale dem, virksomhederne har jo ikke de penge lige nu. Det er simpelthen for usikkert et tiltag selvom det bestemt ville være rart at få dem. Usikkerheden i om de vil komme ud og arbejde er bare for stor.

For det første er det ikke statens penge. Ferie penge er hensatte ved arbejdsgiver hvis man har ferie med løn, eller indbetalt til ferieforden. Er lidt i tvivl om arbejdsgiver skal indbetale de indefrosne feriepenge til feriefonden. Men som sagt det har intet med staten at gøre.

En del af pengene vil sikkert bare bliver opsparet. Ingen tvivl om det. Men det er stadig mange penge, og en helt del af dem vil komme ud og arbejde.
Det er jo trods alt 100 mia. Mens de 5% nedsættelse af moms kun udgør omkring 2,5 mia.
Den eneste risiko jeg kan se ved at udbetale dem, er hvis folk primært bruger pengene på ferie i udlandet. Men er derfor de skal udbetales lige NU. Faktisk hellere i går end i morgen. For som det er lige nu med stadig lukkede grænser til de fleste lande, og mange slet ikke tør at rejse, der vil pengene primært blive brugt her i landet.

Jeg er til gengæld slet ikke med på din ide om fradrag på oplevelser? hvordan skal det fungere? og hvilke type oplevelser taler vi om? noget med at samle mange mennesker så vi kan få smittet en masse? Ja og lyder også som et rent bureaukratisk helved med en masse administration.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Artem » 4. jun 2020, 23:10

Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:Jeg er med på logikken i at lavere afgifter vil føre til øget forbrug.
Men jeg har virkelig svært ved at se 5% gør en forskel når man står og køber de enkelte ting. Er med på at det giver en del penge i løbet af et år.
Men når jeg står nede i supermarkredet og 1 liter mælk er blevet 50 øre billigere, så får det mig ikke til at købe 2 frem for 1
Kan generelt også tvivle på at supermarkeder vil sætte alle fødevarer ned i pris da der er tale om en så lille nedsættelse at det nærmest ikke er værd at have med at gøre. Mon ikke de bare vil have lidt større avance på de varer.

Selv med dyrere ting som et nyt tv til 5000 kr, det bliver nedsat til 4800 kr. Jo det er da en besparelse. Hvor man måske kan bruge de sparende penge på noget andet.

Tror meget mere på at frigive vores feriepenge. 20.000 kr udbetalt som man kan bruge på lige det man vil. Der er meget større sandsynlighed for man vil gå ud og brænde nogle af de penge af.


Det er bare ikke alle der har feriepenge tilgode, alle enkeltmandsfirmaerne f.eks. freelancere, og så er der de deltidsansatte som ikke får nær det samme ud af det.
Men et højere bundfradrag kan alle bruge, også ungarbejdere og pensionister.
Og det kommer bedst til gavn hos dem der tjener mindst.

Nej men det er "gratis" at udbetale de penge for staten, som modsat vil give øget indtægter fra moms osv på de varer vi køber for pengene.

Hvis vi sætter moms 5% ned vil det svare til 2,5 mia. øget omsætning som er målet vil så føre til at tabet reelt bliver lidt mindre.

Jeg kan ikke lige regne ud hvor meget man kan hæve bundfradraget med for 2,5 mia. Men gætter på at det er meget lidt. Sikkert så lidt at de fleste reelt ikke vil mærke det. Med omkring 50 kr om måneden.


Jeg ved ikke hvor du har de 2,5 mia. kr. fra, men jeg ved følgende:

Staten får ca. 200 mia. kr. i kassen via moms årligt.
At sænke momsen med 5% er at sænke indtægter fra momsen med 20%.
Dvs. det koster staten 40 mia. kr.
Altså noget der ligner 8000 kr. pr. skattepligtig borger at handle ind for.

Hvis alle de 40 mia. ekstra kr. i folks lommer bliver forbrugt, kommer de 8 mia. tilbage i statskassen igen.
Dvs. netto koster det 32 mia. kr.


Hvordan man kommer fra 40 eller 32 mia. kr. til 2,5 mia. kr., det vil jeg gerne have forklaret.

Shit jeg var da vist ikke helt vågen da jeg skrev det. Undrede mig også over at det gav så lidt. :gruble:
Dit regnestykke ser rigtigt ud :gogo:
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf DenBruneMunk » 5. jun 2020, 05:17

fisken80 skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:Jeg er med på logikken i at lavere afgifter vil føre til øget forbrug.
Men jeg har virkelig svært ved at se 5% gør en forskel når man står og køber de enkelte ting. Er med på at det giver en del penge i løbet af et år.
Men når jeg står nede i supermarkredet og 1 liter mælk er blevet 50 øre billigere, så får det mig ikke til at købe 2 frem for 1
Kan generelt også tvivle på at supermarkeder vil sætte alle fødevarer ned i pris da der er tale om en så lille nedsættelse at det nærmest ikke er værd at have med at gøre. Mon ikke de bare vil have lidt større avance på de varer.

Selv med dyrere ting som et nyt tv til 5000 kr, det bliver nedsat til 4800 kr. Jo det er da en besparelse. Hvor man måske kan bruge de sparende penge på noget andet.

Tror meget mere på at frigive vores feriepenge. 20.000 kr udbetalt som man kan bruge på lige det man vil. Der er meget større sandsynlighed for man vil gå ud og brænde nogle af de penge af.


Det er bare ikke alle der har feriepenge tilgode, alle enkeltmandsfirmaerne f.eks. freelancere, og så er der de deltidsansatte som ikke får nær det samme ud af det.
Men et højere bundfradrag kan alle bruge, også ungarbejdere og pensionister.
Og det kommer bedst til gavn hos dem der tjener mindst.

Nej men det er "gratis" at udbetale de penge for staten, som modsat vil give øget indtægter fra moms osv på de varer vi køber for pengene.

Hvis vi sætter moms 5% ned vil det svare til 2,5 mia. øget omsætning som er målet vil så føre til at tabet reelt bliver lidt mindre.

Jeg kan ikke lige regne ud hvor meget man kan hæve bundfradraget med for 2,5 mia. Men gætter på at det er meget lidt. Sikkert så lidt at de fleste reelt ikke vil mærke det. Med omkring 50 kr om måneden.


100 milliarder er sørme da ikke gratis. Det er pænt mange penge.

Glem ikke at folk skal så betale skat af de penge som udbetales, så der kommer en pæn sjat tilbage til staten meget hurtigt. Så vi taler nok mere netto 40-50 milliarder som udløses afhængig af mange faktorer.
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Artem » 5. jun 2020, 07:04

Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Staten får ca. 200 mia. kr. i kassen via moms årligt.
At sænke momsen med 5% er at sænke indtægter fra momsen med 20%.
Dvs. det koster staten 40 mia. kr.
Altså noget der ligner 8000 kr. pr. skattepligtig borger at handle ind for.

Hvis alle de 40 mia. ekstra kr. i folks lommer bliver forbrugt, kommer de 8 mia. tilbage i statskassen igen.
Dvs. netto koster det 32 mia. kr.


Hvordan man kommer fra 40 eller 32 mia. kr. til 2,5 mia. kr., det vil jeg gerne have forklaret.

Shit jeg var da vist ikke helt vågen da jeg skrev det. Undrede mig også over at det gav så lidt. :gruble:
Dit regnestykke ser rigtigt ud :gogo:



Ved at lempe momsen giver man så mest til dem der har et stort forbrug, og meget lidt til dem med meget lille forbrug. Derfor er effekten også ret tvivlsom, man får nok ikke de 8 mia. kr. tilbage i kassen (plus de ekstra afledte indkomstskatter osv.)

Effekten ved at hæve folks bundfradrag med 8.000 kr. er mere sikker, mere lige, og gør bedst gavn hos dem som har mindst.

Der er flere mulige modeller.
Med at sætte moms ned, så er det en besparelse man får med det samme. Det er bare en så lille besparelse at jeg ikke tror folk tænker over det, og følgende ikke bruger mere. Med mindre man er typen som kører sin konto i 0 hver måned, for så er der måske 500-1000 kr at forbruge mere hver måned.

Med at hæve bundfradrag. Der vil folk så få mere udbetalt. Men hvordan hæver vi lige folks bundfradrag her midt på året? Er nemmest at lave den overgang ved nytår, hvor man så vil få mere udbetalt i det nye år. Dejligt men er jo ikke sikkert folk reelt vil bruge pengene til øget forbrug.

Med de indefrosne feriepenge. Der udbetaler man folks egne penge til dem. Så til forskel fra de 2 andre modeller, så mister staten ikke skatteindtægter, men få modsat næsten halvdelen af de udbetalte penge ind i skat.
En anden fordel er at man kan udbetale pengene her og nu, og på den måde give folk omkring 20.000 kr i hånden lige nu.
Der er ingen forsænket effekt, og til forskel fra de andre modeller hvor skattebesparelsen er så lille at mange nærmest ikke vil tænke over det, så vil sådan en større udbetaling kunne ses og mærkes.
Med udsigten til at vi skal holde ferie her i landet og vores nabolande. er jeg sikker på at det vil føre til et stort salg i cykler, telte, markiser, grill og hvad vi ellers har brug for i haven. En del vil sikkert også bruge pengene til at købe brugt camplet, campingvogn, motorcykel osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Daine » 5. jun 2020, 07:23

Wizzze skrev:Tyskland sænker 1. juli den generelle moms fra 19 til 16 procent, og fødevaremomsen fra 7 til 5 procent

https://www.dr.dk/nyheder/penge/tysk-mo ... -billigere

Grænsen åbnes som bekendt den 15. juni, så der er lige 14 dage til at få styr på risikoen, og så flokkes Danskerne vel til grænsebutikkerne, eller? :gruble:

Bør Danmark følge efter, så vi dels ikke risikere at tabe for meget til grænsehandlen, og vi dels kan få sparket mere gang i tingene herhjemme?

Hvad tænker du?

Jeg tror ikke på butikkerne vil sætte prisen på varerne ned, hvis momsen falder - og hvis de gør (helt eller delvist) er det så lidt at det vel nærmest kun er børnefamilier der vil kunne mærke det i begrænset omfang. Altså køber man fødevarer for 500,- på en uge sparer man 10 kr? (Såfremt DK også sænker momsen med 2%)
En momsnedsættelse skal igennem flere led før den rammer forbrugeren, og selvom man så vælger at sætte den ned med 10-15%, er det næppe det procenttal som kunderne sparer. Jeg går mere ind for at ramme mere direkte. Om det er feriepenge der udbetales (men det kan næppe gøres før efter 1/9, da vi stadig er i gang med at fryse dem), bundfradraget der forhøjes væsentligt eller fradrag for at ‘gå ud’ og bruge penge eller noget helt fjerde er ligegyldigt. Umiddelbart vil jeg dog mene at den med bundfradraget rammer bredest - men så skal den også forhøjes så det kan mærkes!
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36807

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Daine » 5. jun 2020, 07:27

Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Staten får ca. 200 mia. kr. i kassen via moms årligt.
At sænke momsen med 5% er at sænke indtægter fra momsen med 20%.
Dvs. det koster staten 40 mia. kr.
Altså noget der ligner 8000 kr. pr. skattepligtig borger at handle ind for.

Hvis alle de 40 mia. ekstra kr. i folks lommer bliver forbrugt, kommer de 8 mia. tilbage i statskassen igen.
Dvs. netto koster det 32 mia. kr.


Hvordan man kommer fra 40 eller 32 mia. kr. til 2,5 mia. kr., det vil jeg gerne have forklaret.

Shit jeg var da vist ikke helt vågen da jeg skrev det. Undrede mig også over at det gav så lidt. :gruble:
Dit regnestykke ser rigtigt ud :gogo:



Ved at lempe momsen giver man så mest til dem der har et stort forbrug, og meget lidt til dem med meget lille forbrug. Derfor er effekten også ret tvivlsom, man får nok ikke de 8 mia. kr. tilbage i kassen (plus de ekstra afledte indkomstskatter osv.)

Effekten ved at hæve folks bundfradrag med 8.000 kr. er mere sikker, mere lige, og gør bedst gavn hos dem som har mindst.

Der er flere mulige modeller.
Med at sætte moms ned, så er det en besparelse man får med det samme. Det er bare en så lille besparelse at jeg ikke tror folk tænker over det, og følgende ikke bruger mere. Med mindre man er typen som kører sin konto i 0 hver måned, for så er der måske 500-1000 kr at forbruge mere hver måned.

Med at hæve bundfradrag. Der vil folk så få mere udbetalt. Men hvordan hæver vi lige folks bundfradrag her midt på året? Er nemmest at lave den overgang ved nytår, hvor man så vil få mere udbetalt i det nye år. Dejligt men er jo ikke sikkert folk reelt vil bruge pengene til øget forbrug.

Med de indefrosne feriepenge. Der udbetaler man folks egne penge til dem. Så til forskel fra de 2 andre modeller, så mister staten ikke skatteindtægter, men få modsat næsten halvdelen af de udbetalte penge ind i skat.
En anden fordel er at man kan udbetale pengene her og nu, og på den måde give folk omkring 20.000 kr i hånden lige nu.
Der er ingen forsænket effekt, og til forskel fra de andre modeller hvor skattebesparelsen er så lille at mange nærmest ikke vil tænke over det, så vil sådan en større udbetaling kunne ses og mærkes.
Med udsigten til at vi skal holde ferie her i landet og vores nabolande. er jeg sikker på at det vil føre til et stort salg i cykler, telte, markiser, grill og hvad vi ellers har brug for i haven. En del vil sikkert også bruge pengene til at købe brugt camplet, campingvogn, motorcykel osv.

Det kan man da ikke? Den periode hvor feriepengene indefryses er fra 1/9-19 til 31/8-20, så vi er jo stadig i gang med at ‘fryse’. Og da kun dem i arbejde indbetaler, så kan der heller ikke udbetales mod ‘forventet indbetaling’. Så bliver det noget sjatudbetaling de skal have gang i og det bliver sikkert administrativt tungt.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf fisken80 » 5. jun 2020, 07:45

Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Artem skrev:
Cirkusklovn skrev:
Staten får ca. 200 mia. kr. i kassen via moms årligt.
At sænke momsen med 5% er at sænke indtægter fra momsen med 20%.
Dvs. det koster staten 40 mia. kr.
Altså noget der ligner 8000 kr. pr. skattepligtig borger at handle ind for.

Hvis alle de 40 mia. ekstra kr. i folks lommer bliver forbrugt, kommer de 8 mia. tilbage i statskassen igen.
Dvs. netto koster det 32 mia. kr.


Hvordan man kommer fra 40 eller 32 mia. kr. til 2,5 mia. kr., det vil jeg gerne have forklaret.

Shit jeg var da vist ikke helt vågen da jeg skrev det. Undrede mig også over at det gav så lidt. :gruble:
Dit regnestykke ser rigtigt ud :gogo:



Ved at lempe momsen giver man så mest til dem der har et stort forbrug, og meget lidt til dem med meget lille forbrug. Derfor er effekten også ret tvivlsom, man får nok ikke de 8 mia. kr. tilbage i kassen (plus de ekstra afledte indkomstskatter osv.)

Effekten ved at hæve folks bundfradrag med 8.000 kr. er mere sikker, mere lige, og gør bedst gavn hos dem som har mindst.

Der er flere mulige modeller.
Med at sætte moms ned, så er det en besparelse man får med det samme. Det er bare en så lille besparelse at jeg ikke tror folk tænker over det, og følgende ikke bruger mere. Med mindre man er typen som kører sin konto i 0 hver måned, for så er der måske 500-1000 kr at forbruge mere hver måned.

Med at hæve bundfradrag. Der vil folk så få mere udbetalt. Men hvordan hæver vi lige folks bundfradrag her midt på året? Er nemmest at lave den overgang ved nytår, hvor man så vil få mere udbetalt i det nye år. Dejligt men er jo ikke sikkert folk reelt vil bruge pengene til øget forbrug.

Med de indefrosne feriepenge. Der udbetaler man folks egne penge til dem. Så til forskel fra de 2 andre modeller, så mister staten ikke skatteindtægter, men få modsat næsten halvdelen af de udbetalte penge ind i skat.
En anden fordel er at man kan udbetale pengene her og nu, og på den måde give folk omkring 20.000 kr i hånden lige nu.
Der er ingen forsænket effekt, og til forskel fra de andre modeller hvor skattebesparelsen er så lille at mange nærmest ikke vil tænke over det, så vil sådan en større udbetaling kunne ses og mærkes.
Med udsigten til at vi skal holde ferie her i landet og vores nabolande. er jeg sikker på at det vil føre til et stort salg i cykler, telte, markiser, grill og hvad vi ellers har brug for i haven. En del vil sikkert også bruge pengene til at købe brugt camplet, campingvogn, motorcykel osv.


Det kan man nu sagtens, det gjorde man for nogle år siden, da skattelettelser blev implementeret midt på året.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Artem » 5. jun 2020, 08:50

Daine skrev:Det kan man da ikke? Den periode hvor feriepengene indefryses er fra 1/9-19 til 31/8-20, så vi er jo stadig i gang med at ‘fryse’. Og da kun dem i arbejde indbetaler, så kan der heller ikke udbetales mod ‘forventet indbetaling’. Så bliver det noget sjatudbetaling de skal have gang i og det bliver sikkert administrativt tungt.

Hmm god pointe. Må nok indrømme at jeg ikke har sat mig for meget ind i den nye ferielov. Hvor vi erstattet en dårlig ulogisk lov, med en anden dårlig ulogisk lov.

Men vi kan også vente med at udbetale de penge til 1 sep. Som også er mere realistisk før det er behandlet og de er klar til det.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf annellaII » 6. jun 2020, 07:03

Magic In The Sky skrev:Jeg synes det er dumt at Tyskland sænker momsen. Det er billigt nok i forvejen og det ville da være rart at Danmark gjorde det samme - Men det ville også være dumt.
Det er jo penge i kassen og med Corona i tankerne så er der udgifter nok til det.


Tyskland har jo i forvejen altid haft mindre moms end Danmark, så de par procent momsen sænkes udgør altså ikke de helt store besparelser.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Stars » 6. jun 2020, 07:15

Magic In The Sky skrev:Jeg synes det er dumt at Tyskland sænker momsen. Det er billigt nok i forvejen og det ville da være rart at Danmark gjorde det samme - Men det ville også være dumt.
Det er jo penge i kassen og med Corona i tankerne så er der udgifter nok til det.


Altså - der er vel mange tyskere, der har mistet indtægt her under corona-krisen?
Det er da absolut rart for dem, fødevarer bliver lidt billigere, så de ikke skal leve af havregrød og pasta med ketchup.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20484
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43968

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf paint » 6. jun 2020, 08:58

Den eneste fordel ved at sænke momsen, er at man skal bruge penge for at få 'gevinsten' (momsnedsættelsen). En momsnedsættelse kan ikke spares op, sættes i banken eller bruges til at betale gæld med. Men det er alt for dyrt i forhold til, hvad det giver.

Jeg synes i øvrigt ikke, at det er en god løsning. De gange sukkerafgifter og andet er blevet nedsat, har forretningerne lynhurtigt omsat dem i forhøjede priser (grundpriser) - herefter har varerne kostet det samme som før, men forretningerne har tjent mere.

Pengene, skal målrettes lavindkomstgrupper. Det er her pengene vil blive omsat i forbrug.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf annellaII » 6. jun 2020, 09:04

Magic In The Sky skrev:
Stars skrev:
Magic In The Sky skrev:Jeg synes det er dumt at Tyskland sænker momsen. Det er billigt nok i forvejen og det ville da være rart at Danmark gjorde det samme - Men det ville også være dumt.
Det er jo penge i kassen og med Corona i tankerne så er der udgifter nok til det.


Altså - der er vel mange tyskere, der har mistet indtægt her under corona-krisen?
Det er da absolut rart for dem, fødevarer bliver lidt billigere, så de ikke skal leve af havregrød og pasta med ketchup.

Så falder lønningerne vel også i takt med det. Da jeg arbejdede i en grænsebutik i Tyskland fik jeg 5 euro i timen. Det er måske steget til 7 euro i dag. Så hjælper det ikke særlig meget at fødevarer falder med 3% hvis lønningerne også falder. Det giver det samme.


Jeg har ikke hørt noget om faldende lønninger i Tyskland (Jeg bor i Tyskland) , derimod om hjælpepakken, den inkluderer bl.a. ekstra børnepenge og skattefrit tilskud til korttidsarbejder på grund af pandemien m.m.
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf fisken80 » 8. jun 2020, 15:04

Det forventes at der præsenteres en aftale i løbet af få dage. Jeg er virkelig spændt på, hvad det ender med. Tror I vi får feriepengene eller måske halvdelen af dem?

Og kommer der andre tiltag også?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Tyskland sænker momsen, bør DK følge efter?

Indlægaf Yossarian » 8. jun 2020, 15:12

Jeg synes da, at den med at udbetale feriepengene ligger lige til højrebenet. Som det blev skrevet tidligere, så er det penge folk allerede har tjent, så det bliver ikke en yderligere belastning af statsfinanserne. Det lader også til at være en løsning der er ret populær, både politisk, blandt adskillige økonomer samt arbejdsmarkedets parter.

Jeg er all for en sænkning af afgifter, hvis det er permanent, men som en måde midlertidigt at stimulere forbrug på, tror jeg ikke det vil være specielt effektivt. At man kan spare noget eller trække det fra, kommer sikkert bare til at virke usynligt for mange mennesker. At de derimod kan se, at de får penge udbetalt, som de har til rådighed, tænker jeg vil virke meget bedre.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"