400 mia græshopper udryddet.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4233
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5041

400 mia græshopper udryddet.

Indlægaf HerErJeg » 2. aug 2020, 21:37

Græshoppeplage af bibelske dimensioner i Afrika. Indtil nu er der udryddet 400 milliarder, og man er slet ikke i mål endnu.
Er det resultatet af stadig færre pesticider, at skadedyr så har lettere spil? Jeg tænker at der er anvendt nok ret effektivt (hamrende giftigt) stads for at få bekæmpet kryb og kravl.
Men er der en bagside af den grønne medalje? Alt efter klimatiske forhold, så kan jeg forestille mig at dyr og plantesygdomme kan have let ved at bryde frem, hvis effektive midler udfases.
I Danmark har vi det rimelig let endnu. Det er ikke super vådt eller utroligt varmt eller tørt, men vi er nok i et følsomt område, hvor små ændringer kan lave ravage i form af skadedyr eller sygdomme.

Med de antal mennesker vi er på jorden, så skal der ikke være for store udsving før der sker noget rigtig slemt. I lyset af Corona og de sygdomstilfækde og dødsfald, så må vi bare indrømme, at vi slet ikke kan acceptere at vi ikke har fuld kontrol over alt.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: 400 mia græshopper udryddet.

Indlægaf tron » 3. aug 2020, 11:20

HerErJeg skrev:Græshoppeplage af bibelske dimensioner i Afrika. Indtil nu er der udryddet 400 milliarder, og man er slet ikke i mål endnu.
Er det resultatet af stadig færre pesticider, at skadedyr så har lettere spil? Jeg tænker at der er anvendt nok ret effektivt (hamrende giftigt) stads for at få bekæmpet kryb og kravl.
Men er der en bagside af den grønne medalje? Alt efter klimatiske forhold, så kan jeg forestille mig at dyr og plantesygdomme kan have let ved at bryde frem, hvis effektive midler udfases.
I Danmark har vi det rimelig let endnu. Det er ikke super vådt eller utroligt varmt eller tørt, men vi er nok i et følsomt område, hvor små ændringer kan lave ravage i form af skadedyr eller sygdomme.

Med de antal mennesker vi er på jorden, så skal der ikke være for store udsving før der sker noget rigtig slemt. I lyset af Corona og de sygdomstilfækde og dødsfald, så må vi bare indrømme, at vi slet ikke kan acceptere at vi ikke har fuld kontrol over alt.


Ja det er også utopi at tor at der ikke findes og kommer hungersnød. Der er stadig folk i Danmark som husker sult fra barndommen af og der er mange som sulter rundt om i verden. Og klimaforandringer skal nok også bidrage til mere hungersnød i fremtiden.
0
Ernie
Permanent bortvist
Indlæg: 359
Tilmeldt: 16. dec 2018, 15:06
Kort karma: 4
Likede indlæg: 94

Re: 400 mia græshopper udryddet.

Indlægaf Ernie » 3. aug 2020, 12:52

Ifølge https://www.npr.org/sections/goatsandso ... ey-exactly kan disse græshopper leve enkeltvis i årevis uden at blive bemærkede. Men når forholdene er i orden, hvilket vil sige, at der kommer en masse regn og fugtighed, så kan de øge deres antal ekstremt og blive til gigantiske sværme, der ødelægger al plantevækst på deres vej. Åbenbart har 2020 været et sådant år i det sydlige Afrika.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"