Dansk politik - stort og småt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf ajnaM » 13. jun 2022, 07:43

fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Wizzze skrev:
Wizzze skrev:Isabella Arendt stopper som formand for Kristendemokraterne og melder sig ud af partiet med øjeblikkelig virkning. Det meddeler hun i en mail.
denne er lige kommet fra Ritzau

Så er det parti da totalt fortid!

Gad vide hvad der ligge bag den øjeblikkelige virkning? :gruble: Har hun fået en god kreds i et andet parti, der sikre hende en tur på tinge, eller er der ballade over aborten hos de Kristelige?


Så er lidt af mystikken opklaret, Isabella Arendt bliver kandidat for de konservative i Hedensted kredsen

https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-06- ... nservative

Jeg er ikke overrasket, måske kun over at hun ikke får en bedre og mere sikker kreds, men med kun en konservativ pt valgt i Østjylland, så tror jeg godt hun kan være med til at sikre C et godt valg. Var jeg en af de mange Venstre kandidater der er valgt i Østjyllands storkreds ville jeg nok være lidt nervøs :gruble:


Jeg er ikke Venstrevælger, men jeg har svært ved at se, hvorfor Isabella Arendt skulle være en trussel. Hun ligger vel som kristen, som abortmodstander og som konservativ relativt langt fra noget, der bare minder om liberalisme.


Ikke desto mindre har Konservative hentet vælgere hos Venstre siden sidste valg.


Det vidner nok mest af alt om Venstre-vælgernes manglende ideologiske forankring. :genert: Men okay, det parti har godt nok også rykket sig fra det liberale udgangspunkt mange gange de senere år.

Og Pape er igen nummer 1 på troværdighedslisten i dag. Jeg kan ikke engang huske, om Ellemann ligger nummer 4 eller nummer 5... Det er op ad bakke for V.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 13. jun 2022, 08:11

Godt nyt til Moderaterne: https://voxmeter.dk/meningsmalinger/
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2022, 09:07

fisken80 skrev:Godt nyt til Moderaterne: https://voxmeter.dk/meningsmalinger/


Jeg fatter det ikke.

Deres partiprogram lyder rimelig fornuftigt på mange punkter (og selvfølgelig med forbehold for at partiprogrammer jo kan have udfordringer med banalitetstesten...), men jeg KAN ikke se forbi, at det er Løkke, der står bag og at det er i modstrid med så mange af de ting, han arbejdede for som statsminister.

Han ville ikke være statsminister for enhver pris, hvorefter han sad på DFs nåde i årevis i en tilstand af total politisk lammelse, fordi han ikke turde sætte dem stolen for døren - og nu er hele hans politiske projekt at holde dem uden for indflydelse. Han er så inderligt utroværdig.
5
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf FruitFly » 13. jun 2022, 10:05

Akehurst2 skrev:Han ville ikke være statsminister for enhver pris, hvorefter han sad på DFs nåde i årevis i en tilstand af total politisk lammelse, fordi han ikke turde sætte dem stolen for døren - og nu er hele hans politiske projekt at holde dem uden for indflydelse. Han er så inderligt utroværdig.

Præcis.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf paint » 13. jun 2022, 10:13

Det ser ud til, at der har været en vis udsvivning fra V til M

dump.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2022, 10:16

paint skrev:Det ser ud til, at der har været en vis udsvivning fra V til M

dump.jpg


Og det giver jo også rigtig god mening. Der er vel en del V-vælgere, der godt kunne lide Løkke.

Men han må godt nok være bitter for at gå på den måde. Først smide hele strategien egenhændigt over bord, dernæst trække formandsvalg i urimeligt langdrag, skabe sig helt vildt, trække Kristian Jensen med i faldet, smække med døren og dernæst danne et nyt parti, der end ikke vil pege på en V-statsminister.
2
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Nesnay » 13. jun 2022, 10:43

Det er også meget sjovt at se, hvor Moderaterne henter deres vælgere. Klart flest fra Venstre, men Løkke henter tilsyneladende også 4 % af sine vælgere fra Stram Kurs :forvirret: Altså folk, der går fra et parti, der som sin absolutte mærkesag havde at få "ikkedanskere" ud af Danmark, til et parti, der vil gøre op med den nuværende udlændingepolitik, fordi den er for hård. Det giver ingen mening for mig - det er jo ikke ligefrem fordi, Stram Kurs var et parti med masser af facetter, som man kunne stemme på, selv om man var uenig i udlængingepolitikken.

Jeg legede lige lidt med vælgervandringerne generelt. Nogle gange bliver jeg dybt forundret. Fem procent af dem, der stemte Stram Kurs i 2019, er tilsyneladende gået over til Enhedslisten, og andre 5 % til SF. Mon ikke, usikkerhedsmargenen i høj grad spiller ind her.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2022, 10:47

Nesnay skrev:Det er også meget sjovt at se, hvor Moderaterne henter deres vælgere. Klart flest fra Venstre, men Løkke henter tilsyneladende også 4 % af sine vælgere fra Stram Kurs :forvirret: Altså folk, der går fra et parti, der som sin absolutte mærkesag havde at få "ikkedanskere" ud af Danmark, til et parti, der vil gøre op med den nuværende udlændingepolitik, fordi den er for hård. Det giver ingen mening for mig - det er jo ikke ligefrem fordi, Stram Kurs var et parti med masser af facetter, som man kunne stemme på, selv om man var uenig i udlængingepolitikken.

Jeg legede lige lidt med vælgervandringerne generelt. Nogle gange bliver jeg dybt forundret. Fem procent af dem, der stemte Stram Kurs i 2019, er tilsyneladende gået over til Enhedslisten, og andre 5 % til SF. Mon ikke, usikkerhedsmargenen i høj grad spiller ind her.


Der er også en vis mængde vælgere, der er ret bevægelige. En periode var de radikale det vildeste, Ny Alliance startede også flot ud, SF havde kæmpe succes i flere år, Alternativet fik godt første valg. Nogen vil vist bare gerne se forandring/lader sig lokke med hvor det aktuelt sker.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf paint » 13. jun 2022, 10:49

Vælgervandringer, kan være ret....besynderlige. :gruble:

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Nesnay » 13. jun 2022, 11:03

Akehurst2 skrev:
Nesnay skrev:Det er også meget sjovt at se, hvor Moderaterne henter deres vælgere. Klart flest fra Venstre, men Løkke henter tilsyneladende også 4 % af sine vælgere fra Stram Kurs :forvirret: Altså folk, der går fra et parti, der som sin absolutte mærkesag havde at få "ikkedanskere" ud af Danmark, til et parti, der vil gøre op med den nuværende udlændingepolitik, fordi den er for hård. Det giver ingen mening for mig - det er jo ikke ligefrem fordi, Stram Kurs var et parti med masser af facetter, som man kunne stemme på, selv om man var uenig i udlængingepolitikken.

Jeg legede lige lidt med vælgervandringerne generelt. Nogle gange bliver jeg dybt forundret. Fem procent af dem, der stemte Stram Kurs i 2019, er tilsyneladende gået over til Enhedslisten, og andre 5 % til SF. Mon ikke, usikkerhedsmargenen i høj grad spiller ind her.


Der er også en vis mængde vælgere, der er ret bevægelige. En periode var de radikale det vildeste, Ny Alliance startede også flot ud, SF havde kæmpe succes i flere år, Alternativet fik godt første valg. Nogen vil vist bare gerne se forandring/lader sig lokke med hvor det aktuelt sker.
Ja, jeg ved godt, at nogle vælgere er endog meget bevægelige. Alle de bevægelser, du nævner, giver bare bedre mening for mig. Hvis man synes, at grøn udvikling/blødere udlændingepolitik/de svage i samfundet mv. er vigtigt, kan jeg godt se, hvordan man kan lande på de partier, alt afhængigt af hvad man lige vægter højest. Selv hos DF findes der vælgere, der (siger de) primært er der for dyrevelfærdspolitikken. Men Stram Kurs var jo i praksis et enkeltsagsparti. At man kan have stemt på dem for så at gå over til nogen, der direkte går ind for en mere menneskelig udlændingepolitik?

Man kan selvfølgelig håbe, at de pågældende har ændret grundlæggende holdning på området. Jeg tror bare desværre, det er mere sandsynligt, at en del krydser bliver sat ret tilfældigt.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Stars » 13. jun 2022, 11:03

Hvad skal jeg stemme :gruble:

*lægger sedler med bogstaver i en ring og en flaske i midten*

... Den som flaskehalsen peger på ... :afro:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf dgd2007 » 13. jun 2022, 11:08

Akehurst2 skrev:Og det giver jo også rigtig god mening. Der er vel en del V-vælgere, der godt kunne lide Løkke.

Men han må godt nok være bitter for at gå på den måde. Først smide hele strategien egenhændigt over bord, dernæst trække formandsvalg i urimeligt langdrag, skabe sig helt vildt, trække Kristian Jensen med i faldet, smække med døren og dernæst danne et nyt parti, der end ikke vil pege på en V-statsminister.

Ha ha, det kan der være noget om! :D

Men jo, han kan sikkert sagtens få de 3,7% og komme ind. Han må jo have haft nogle tilhængere i sit gamle parti, som så til gengæld ikke er så vilde med Ellemann.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2022, 11:19

dgd2007 skrev:
Akehurst2 skrev:Og det giver jo også rigtig god mening. Der er vel en del V-vælgere, der godt kunne lide Løkke.

Men han må godt nok være bitter for at gå på den måde. Først smide hele strategien egenhændigt over bord, dernæst trække formandsvalg i urimeligt langdrag, skabe sig helt vildt, trække Kristian Jensen med i faldet, smække med døren og dernæst danne et nyt parti, der end ikke vil pege på en V-statsminister.

Ha ha, det kan der være noget om! :D

Men jo, han kan sikkert sagtens få de 3,7% og komme ind. Han må jo have haft nogle tilhængere i sit gamle parti, som så til gengæld ikke er så vilde med Ellemann.


Helt sikkert. Og nogle, der forsvinder igen, så snart Støjberg danner et nyt parti. Satans troløse vælgere.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf Wizzze » 13. jun 2022, 11:20

Der er også en del vælgere der kan lide at være med på det vindende hold, så fremgang i sig selv trækker vælgere til, det var også en del af forklaringen på den konservatives store fremgang under Schlüter, da R & Jelved troede de kunne gå på vandet, Da Willy & SF red på popularitetsbølgen og årsagen bag at både Naser og Elbæk trak flere vælgere end politik og indhold egentlig lagde op til.

Tror en del vælgere ikke sætter sig meget ind i politik og politiske emner og så træffer et valg, de ser bare hvor der er mest "fest" og så følger de med flokken derhen, og når så "festen" ebber ud, så følger de med til den næste "fest" :gruble:
3
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Dansk politik - stort og småt

Indlægaf fisken80 » 13. jun 2022, 11:24

Wizzze skrev:Der er også en del vælgere der kan lide at være med på det vindende hold, så fremgang i sig selv trækker vælgere til, det var også en del af forklaringen på den konservatives store fremgang under Schlüter, da R & Jelved troede de kunne gå på vandet, Da Willy & SF red på popularitetsbølgen og årsagen bag at både Naser og Elbæk trak flere vælgere end politik og indhold egentlig lagde op til.

Tror en del vælgere ikke sætter sig meget ind i politik og politiske emner og så træffer et valg, de ser bare hvor der er mest "fest" og så følger de med flokken derhen, og når så "festen" ebber ud, så følger de med til den næste "fest" :gruble:


Det er helt sikkert korrekt. Dengang Ny Alliance blev dannet overvejede jeg faktisk kort at stemme på dem. Tiltalt af deres "nok er nok"-retorik. Men altså - så blev det hverdag og så stod de bare også for alt muligt jeg slet ikke kunne se mig selv i. Men der er sikkert mange, der er meget mere mærkesagsorienterede end jeg er.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"