Ubegrænset sygedage til børnepasning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2020, 10:44

DenGrimmeHelling skrev:
ajnaM skrev:
DenGrimmeHelling skrev:Børn er ikke en menneskeret. Livet er ikke retfærdigt. De åbenlyse og uacceptable uretfærdigheder skal vi udjævne så meget, som vi kan, men hver en sten skal ikke fjernes på din vej, blot fordi du har fået børn.


Resultatet bliver, at endnu færre får børn. Det kan du mene er fint, men det er i en samfundsøkonomisk kontekst en virkelig skidt idé.


Ja, lad os hellere få flere endnu, der er jo heller ingen dårlig idé. Overbefolkning er slet ikke et problem.

Hvis vi nedbringer befolkningsantallet stille og roligt, så vil samfundsøkonomien rette sig, nøjagtigt som det har rettet sig i takt med, at vi blev flere. Det uendelige vækstparadigme er hovedløst, også når det gælder unger.


Det er lidt et sidespring at tale om en helt anden samfundsorden, tænker jeg. Jeg kan sådan set være enig med dig i, at der på et tidspunkt skal gøres op med væksttankegangen, men det kan man ikke bruge til ret meget som forælder, når man står der med et fuldtidsjob og et barn med roskildesyge.

Vi har en samfundskontrakt - og har man sagt a må man også sige b. Så når man har et samfund, hvor man gerne vil have, at borgerne får børn og samtidig går på arbejde og betaler skat, så er der også en forventning til, at rammerne skal gøre det muligt både at have børn og gå på arbejde. Det vil sige, at der skal være ordentlige daginstitutioner, ordentlige vilkår for barn syg osv. Ellers risikerer man, at forældre får færre børn og/eller at de arbejder færre timer. Ingen af delene er ønskværdige i et samfund, der er baseret på, at især borgere i den fødedygtige alder lægger mange timer på arbejdsmarkedet.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Slettet bruger » 5. okt 2020, 10:44

kidkomb skrev:Nej, det er det ikke. Der er rigeligt mennesker i verden. Vi kan snildt invitere interesserede mennesker herop og love dem arbejde og sygesikring mod at de integrerer sig bare en smule og lærer dansk. Vi har ikke brug for at der fødes børn. Jeg har ikke set vægtige argumenter for det endnu.


Har vi ikke prøvet det uden det store held? Omkostningen til ikke-vestlig indvandring er vist omkring 36 milliarder om året. Det er ca. 1 million børn under 15 i Danmark. Hvis vi sparede den ikke-vestlige indvandring væk, ville vi således have 36.000 pr. barn at bruge på sygepasning. 48.000 pr. barn under 10.

Finansiering solved.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2020, 10:48

abcd skrev:
kidkomb skrev:Nej, det er det ikke. Der er rigeligt mennesker i verden. Vi kan snildt invitere interesserede mennesker herop og love dem arbejde og sygesikring mod at de integrerer sig bare en smule og lærer dansk. Vi har ikke brug for at der fødes børn. Jeg har ikke set vægtige argumenter for det endnu.


Har vi ikke prøvet det uden det store held? Omkostningen til ikke-vestlig indvandring er vist omkring 36 milliarder om året. Det er ca. 1 million børn under 15 i Danmark. Hvis vi sparede den ikke-vestlige indvandring væk, ville vi således have 36.000 pr. barn at bruge på sygepasning.

Finansiering solved.

Men hey, jeg sagde for det første ikke ikke-vestlig og for det andet kan man jo invitere folk med en uddannelse. Rigtig mange af de syrere der kom hertil for nogle år siden, har vist sig at være en rigtig god tilføjelse til vores land. Arbejdsomme og integrerbare.
Og de er da ikke vestlige. Måske man kunne screene lidt? Og så er det jo markant stor forskel på indvandrere og flygtninge, som ofte kommer med en tung psykisk bagage, som gør det meget svært for dem at integrere sig tilfredsstillende. Det er et svært problem, som jeg egentlig ikke synes er flygtningenes skyld.
Og en god effekt af en styret og succesfuld indvandring ville give danskerne et mildere syn på flygtninge generelt tror jeg.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf JoyNips » 5. okt 2020, 10:49

Artem skrev:Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året,


Hvis man skal være hjemme 48 timer efter symptomfri, så VIL arbejdsgiver komme til at undvære medarbejderne.

Spørgsmålet er, om forældrene skal bruge feriedage, holde fri uden løn eller om der skal være noget kompensation til dem/arbejdsgiver.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2020, 10:52

JoyNips skrev:
Artem skrev:Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året,


Hvis man skal være hjemme 48 timer efter symptomfri, så VIL arbejdsgiver komme til at undvære medarbejderne.

Spørgsmålet er, om forældrene skal bruge feriedage, holde fri uden løn eller om der skal være noget kompensation til dem/arbejdsgiver.

Hjemme-arbejde! (Og nu skal jeg nok lade være med at sige det mere :lol:)
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2020, 10:57

kidkomb skrev:
JoyNips skrev:
Artem skrev:Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året,


Hvis man skal være hjemme 48 timer efter symptomfri, så VIL arbejdsgiver komme til at undvære medarbejderne.

Spørgsmålet er, om forældrene skal bruge feriedage, holde fri uden løn eller om der skal være noget kompensation til dem/arbejdsgiver.

Hjemme-arbejde! (Og nu skal jeg nok lade være med at sige det mere :lol:)


Pædagoger, sundhedspersonale, håndværkere, kassedamer m/k, politi, chauffører.
8
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Slettet bruger » 5. okt 2020, 11:04

DenGrimmeHelling skrev:At det kan være en god ting at vente med at få børn, til man har en ordentlig opsparing eller en solid partner. At man skal gøre sig klart, hvad det indebærer at være mor eller far - også hvis partneren skrider eller dør, og man ikke har noget netværk at falde tilbage på.


Gennemsnitsalderen for førstegangsfødende har været stigende i mange år, og det er heller ikke uden problemer, det leder f.eks. til øgede udgifter til kunstig befrugtning. Noget jeg i øvrigt ikke synes samfundet burde betale, de penge kunne man i stedet bruge på pasning af de syge børn der allerede er sat i verden.
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2020, 11:04

DenGrimmeHelling skrev:Vi er sådan set enige langt hen ad vejen. Selvfølgelig har vi som samfund et ansvar for at give børnefamilier realistiske og gode vilkår, når vi a) forventer, at forældre skal fortsætte med at gå på arbejde og b) ligefrem laver kampagner for, at folk skal få flere børn, fordi det er godt for Danmark. In for a penny, in for a pound, vi kan ikke være andet bekendt.

Jeg mener blot, at vilkårene allerede er rigtig fine, som de er. At det er stressende at skulle få børn passet, når de er syge og man ikke selv kan holde fri, er for mig ikke et argument for, at frihed til pasning så skal betales af staten eller arbejdsgiver. Der er sgu meget i livet, der er stressende. Det er hårdt at være forælder. Bevares, det skal ikke være urimeligt hårdt, men det skal heller ikke være sådan, at staten løser alle dine problemer for dig, også når du for eksempel selv valgte at få barn med en deadbeat dad, imens du intet netværk havde og kun havde en kassedameløn at falde tilbage på, da han skred.

Børn skal ikke kun være for de velhavende, der har råd til at betale sig fra alt, det er klart. Omvendt kunne jeg også godt tænke mig, at vi som samfund tog en seriøs snak om, at børn ikke er en menneskeret. At det kan være en god ting at vente med at få børn, til man har en ordentlig opsparing eller en solid partner. At man skal gøre sig klart, hvad det indebærer at være mor eller far - også hvis partneren skrider eller dør, og man ikke har noget netværk at falde tilbage på.

Jeg savner virkelig mere ansvar i narrativet om den hovedløse familieforøgelse og jeg er meget imod "flere børn er altid godt" retorikken, som selv staten presser igennem. Nej, flere børn er ikke altid godt, især ikke, når de bliver født af forældre, som ikke engang har ressourcerne til at tage sig af dem, når de bliver syge. Børn BLIVER syge, det er en fact of life. Hvis flere folk sådan rigtigt tænke i bund, hvad det vil sige at få børn, inden de rent faktisk fik dem og ikke bare kan regne med, at staten rager kastanjerne ud af ilden for dem, hver gang det spidser til, så kunne det jo være, at befolkningstallet ville blive bragt en smule ned af sig selv.


Jeg er relativt ressourcestærk, og det handler altså ikke om, at jeg 'bliver stresset' af at skulle finde pasning til mine syge børn. På ingen måde. Som jeg har skrevet flere gange, handler det om, at jeg ikke KAN få mine syge børn passet - hvem skal passe dem? Mine forældre arbejder, mine søskende og venner arbejder. Mig bekendt findes der ikke et privat pasningsbureau, der rykker ud til børn med omgangssyge, og selv hvis de fandtes, ville jeg ikke synes, det var okay, at mit syge børnehavebarn blev passet af en fremmed.

Ressourcerne spiller ind på den måde, at jeg har et arbejde, der giver friheden. Den fleksibilitet, jeg har i mit arbejde, er der meget få lavtlønnede, der har. Derudover har jeg råd til at betale selv, hvis det endelig skulle være. Men det har jeg aldrig gjort, igen fordi jeg har fleksibiliteten. Jeg har også to dages barn syg, det samme har min kæreste, og i praksis ender vi derfor sjældent i problemer. Dem, der for alvor har problemerne, er aleneforældre og ressourcesvage forældre.



... og det kan godt ske, jeg siger noget upassende nu, men dem der vil holde op med at få børn, vil meget sandsynligt være forældre fra de øverste samfundsklasser, mens de laveste socialklasser vil få flere. Hvordan man løser den knude, hvis man går ind for at vi skal gå efter et lavere fødselstal, det er en helt særskilt problematik.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2020, 11:06

ajnaM skrev:


... og det kan godt ske, jeg siger noget upassende nu, men dem der vil holde op med at få børn, vil meget sandsynligt være forældre fra de øverste samfundsklasser, mens de laveste socialklasser vil få flere. Hvordan man løser den knude, hvis man går ind for at vi skal gå efter et lavere fødselstal, det er en helt særskilt problematik.

Deri tror jeg desværre du har ret og det bør være noget der får massiv fokus, hvis det begynder at trække for meget i den retning.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf hotlips » 5. okt 2020, 11:09

Delfin skrev:Som enlig mor ville jeg da have elsket den mulighed, men jeg ser den ikke som særlig realistisk, at arbejdspladser i det lange løb kan fungere med så meget fravær


Men kan du finde en undersøgelse der med sikkerhed fastslår at det vil blive flere sygedage samlet i Danmark?

Jeg har kun fundet nogle om hvor ofte børn der er syge alligevel kommer i institution og det er ret høje tal, nogen pædagoger siger de hver uge får børn afleveret der ikke er raske.

Det er omkring 24 % af forældrene der siger de har afleveret et barn de vidste var sygt, om det så er de samme der gør det flere gange fremgår ikke, men det er jo reelt et ret stort mørketal, for selv om de forældre blev hjemme med dem har børnene jo ikke flere sygedage, så det bliver nok ikke nemt at lave præcis statistik på selv hvis man skulle få indført ubegrænset børnesygedage i morgen.

Men der er så også spørgsmålet om hvad det koster løbende senere, børn der er sløje kan ikke lære, de fungerer dårligt socialt, det kan jo komme til at koste problemer i hele deres skoletid hvis det er for mange og lange perioder de ikke er helt raske,og på et tidspunkt så er de jo kørt ud på et sidespor.
2
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf ajnaM » 5. okt 2020, 11:13

DenGrimmeHelling skrev:Jeg er i øvrigt godt klart over, at eksemplet med den ufornuftige kassedame og deadbeat dad er sat på spidsen. Selvfølgelig kan livet formet sig på en helt anden måde end man troede, selvom man tager sine forholdsregler, men jeg har i hvert fald også set nok eksempler på folk, der bliver ved med at få unger, som de slet ikke har råd til at få, fordi staten holder røven oppe på dem - og det gør staten, fordi vi i et rigt samfund som Danmark selvfølgelig ikke kan være bekendt at lade børn gå få lud og koldt vand, fordi deres forældre er nogle båtnakker.

Jeg savner helt enormt, at vi tager en alvorssnak om, at børn ikke er en menneskeret og at de ikke er for alle. At man ikke skal få dem, hvis man ikke engang fra start har ressourcerne til få dem passet, når de bliver syge. At det faktisk ville være helt fint i et større perspektiv end blot det samfundsøkonomiske, hvis befolkningstallet blev nedbragt en my. Men hver gang, nogen prøver at åbne lidt for den diskussion, så bliver de skudt ned af, "hallo, det er faktisk vigtigt for samfundet, at der bliver født børn!!!" argumentet.


Hvad er det for nogle ressourcer, du taler om her? Altså, at forældre skal tage fri uden løn for at passe deres børn?
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15373
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Delfin » 5. okt 2020, 11:18

hotlips skrev:
Delfin skrev:Som enlig mor ville jeg da have elsket den mulighed, men jeg ser den ikke som særlig realistisk, at arbejdspladser i det lange løb kan fungere med så meget fravær


Men kan du finde en undersøgelse der med sikkerhed fastslår at det vil blive flere sygedage samlet i Danmark?

Jeg har kun fundet nogle om hvor ofte børn der er syge alligevel kommer i institution og det er ret høje tal, nogen pædagoger siger de hver uge får børn afleveret der ikke er raske.

Det er omkring 24 % af forældrene der siger de har afleveret et barn de vidste var sygt, om det så er de samme der gør det flere gange fremgår ikke, men det er jo reelt et ret stort mørketal, for selv om de forældre blev hjemme med dem har børnene jo ikke flere sygedage, så det bliver nok ikke nemt at lave præcis statistik på selv hvis man skulle få indført ubegrænset børnesygedage i morgen.

Men der er så også spørgsmålet om hvad det koster løbende senere, børn der er sløje kan ikke lære, de fungerer dårligt socialt, det kan jo komme til at koste problemer i hele deres skoletid hvis det er for mange og lange perioder de ikke er helt raske,og på et tidspunkt så er de jo kørt ud på et sidespor.


Nej, og jeg må indrømme, at jeg heller ikke har ledt efter den, men min logik siger mig, at det vil blive svært at få tingene til at hænge sammen på arbejdspladserne. Lad os bare blive i daginstitutionerne, som forvejen hænger med røven i vandskorpen personalemæssigt. Hvis pædagogerne, ud over egen sygdom, også skal blive hjemme hos deres syge børn i større omfang end nu, så bliver der ikke mange pædagoger tilbage til at passe de raske børn.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Artem » 5. okt 2020, 11:19

ajnaM skrev:
Artem skrev:Jeg er lidt overrasket over at der er så mange der tager forslaget seriøst. For i mine øjne har det ikke sin gang på jorden. Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året, og det vil også være meget dyrt for staten der skal betale.
Løsningen er naturligvis at folk får andre til at passe det syge barn, eller bruger ferie, afspadsering osv.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, hvor skal det stoppe hvis det her blev gennemført? For det er også et problem med gamle syge forældre, der skal køres på sygehus osv. Der har jeg feks selv flere gange holdt fri fra job for at følge mine forældre. Det burde også være en ret så.


Man kan ikke regne med, at andre passer ens syge børn. Har man afspadsering eller ferie, så fint - men problemet er jo, at mange ikke har frihed på arbejdet, de kan bruge. Det bør i øvrigt også være småbørnsfamilier forundt at holde almindelig ferie - eksempelvis påtaler børnehaverne det, hvis børnene ikke har 3 ugers sammenhængende ferie i sommerferierne.

I praksis er løsningen i dag, at forældre ender med selv at melde sig syge. Eller at de sender syge børn i institutioner for at kunne komme på arbejde. Ingen af delene er holdbare løsninger, derfor er det oplagt at se på området.

Jeg er faktisk omvendt overrasket over at så mange IKKE tager det alvorligt. :genert:

Hvor mange dage om året er der reelt brug for?

For at tage feks 3 barns første sygedag er vil ikke unormalt.
Hvis man er offentlig ansat har man så også 2 omsorgsdage.
Ja og så har de 5 feriefridage.
Det heller ikke urealistisk at optjene 5 dages afspadsering om året. I alt 15 dage pr forældre.
Er det ikke nok hvis der kun er tale om et barn, og hvis der er flere børn er der jo også 2 forældre.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Stars » 5. okt 2020, 11:22

Artem skrev:Jeg er lidt overrasket over at der er så mange der tager forslaget seriøst. For i mine øjne har det ikke sin gang på jorden. Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året, og det vil også være meget dyrt for staten der skal betale.
Løsningen er naturligvis at folk får andre til at passe det syge barn, eller bruger ferie, afspadsering osv.

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, hvor skal det stoppe hvis det her blev gennemført? For det er også et problem med gamle syge forældre, der skal køres på sygehus osv. Der har jeg feks selv flere gange holdt fri fra job for at følge mine forældre. Det burde også være en ret så.


Men det har mange forældre ikke krav på.
Granted - det er en dårlig arbejdsgiver, der siger nej, men i mange tilfælde har de faktisk ret til det.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Ubegrænset sygedage til børnepasning

Indlægaf Lys » 5. okt 2020, 11:22

kidkomb skrev:
JoyNips skrev:
Artem skrev:Arbejdsgiver kan ikke undvære sine medarbejdere så mange dage om året,


Hvis man skal være hjemme 48 timer efter symptomfri, så VIL arbejdsgiver komme til at undvære medarbejderne.

Spørgsmålet er, om forældrene skal bruge feriedage, holde fri uden løn eller om der skal være noget kompensation til dem/arbejdsgiver.

Hjemme-arbejde! (Og nu skal jeg nok lade være med at sige det mere :lol:)


Men hvornår skal man arbejde sine 7,5 timer, når man har en 1-årig hjemme, der max sover 1,5 time i løbet af dagen? Eller en 3-årig, der ikke sover lur? De kan jo ikke underholde sig selv en hel dag?
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"