Jeg bliver nødt til at flytte...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 01:25

Angelina skrev:
adagio skrev:
Angelina skrev:
Skumfidusen skrev:
Firebird skrev:Okay. Jeg har ikke formuleret mig ordentligt. De tjenester jeg er ude efter, er de onlinetjenester der ikke tager ansvar for produktet. Her tænker jeg især på Airbnb, Uber og Crewlink.

Jeg har intet imod servicefirmaer eller konsulentbureauer, der har en firma adresse, betaler tarif og skat, samt tager ansvar for deres produkt.
Umidbart er jeg ikke tilhænger af kædeansvar, men fremkomsten af disse useriøse foretagener, kan gøre det nødvendigt.


DBA tager heller ikke ansvar for produktet. Det gør ingen online-udbydere af auktioner vist.

Jeg har virkelig ikke lyst til at forbyde udveksling af varer og tjenesteydelser sådan generelt. Men jeg har ingen indsigelser mod at både airbnb og uber bliver forpligtet til at indberette til skat. Faktisk overhovedet ikke. Jeg er ikke fortaler for at vi virksomheder lever af systematiseret sort økonomi.


Jeg går også ind for at alle betaler skat af deres indtægter, små som store (selvom jeg nu synes vi mangler nogle bagatelgrænser, men det er så en helt anden diskussion) - men med mindre vi alle sammen skal overvåges 24/7 er det jo umuligt tjekke at alle indberetter alt det de skal, trods alt.

Og så bør loven måske forenkles en smule - hvis jeg laver en samkørsel på gomore, er den skattefri, hvis jeg tilbyder et lift med uber så skal jeg beskattes af den, og i øvrigt have erhvervskørekort og taxalicens...


Det er fordi det er to forskellige ydelser. Samkørsel med Gomore er typisk at du giver en anden et lift fra f.eks. Odense til København imod at han dækker nogle af dine udgifter - f.eks. 100 kroner. Den første tur med Úber i Danmark var 3 kilomter for 65 kroner, og så har det jo karakter af taxakørsel - det er i hvert fald svært at retfærdiggøre at de 65 kroner kun dækker en del af udgifterne.


Men på gomore kan du jo sætte prisen som du har lyst til - du må også sætte odense-københavn til 700 kr (den bliver nok svær at sælge, men i princip), hvis du synes det er sjovt. Du må også gerne slå op på gomore at du otte gange på fredag kører København hovedbanegård-kastrup lufthavn, til et hvilket som helst beløb du finder sjovt.

Og jeg ved godt man i loven har adskilt de to ting, og det der adskiller dem er om man VED hvor man skal hen inden liftet bookes (men mange gomore lifts bliver der så også kørt omveje for at sætte af / samle op, og så bliver det jo pludselig en gråzone) ...


Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem :)

Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.

Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.

Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.

Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.

Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 15:34

Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem :)

Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.

Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.

Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.

Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.

Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.


Jeg må erkende at jeg nok ikke er så rød, så jeg synes de frie arbejdskræfter skal sættes ud af drift.

Jeg har heller ingen overenskomst, ferie, pension eller arbejdstider - og der findes folk inden for min branche der er villige til at forære deres arbejdskraft væk eller arbejde for helt ned til 25 kroner i timen. Det synes jeg heller ikke politikkerne skal blande sig i.

Altså hvis jeg frivilligt vælger at arbejde for 20 kroner i timen - så er det vel mit valg? Eller har man ikke lov til at selv træffe den slags valg?


Du har jo en generel interesse i at danskerne har penge til at betale for dine produkter. Den virksomhed ville være MEGET sværere at lave i et land hvor lønningerne var banket ned fordi de havde rå kapitalisme. Fordi folk så ikke prioriterer dit produkt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 15:51

Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem :)

Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.

Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.

Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.

Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.

Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.


Jeg må erkende at jeg nok ikke er så rød, så jeg synes de frie arbejdskræfter skal sættes ud af drift.

Jeg har heller ingen overenskomst, ferie, pension eller arbejdstider - og der findes folk inden for min branche der er villige til at forære deres arbejdskraft væk eller arbejde for helt ned til 25 kroner i timen. Det synes jeg heller ikke politikkerne skal blande sig i.

Altså hvis jeg frivilligt vælger at arbejde for 20 kroner i timen - så er det vel mit valg? Eller har man ikke lov til at selv træffe den slags valg?


Du har jo en generel interesse i at danskerne har penge til at betale for dine produkter. Den virksomhed ville være MEGET sværere at lave i et land hvor lønningerne var banket ned fordi de havde rå kapitalisme. Fordi folk så ikke prioriterer dit produkt.


Men jeg forstår ikke helt hvad det er du forsøger at sige? Nogle brancher må gerne arbejde uden pension, overenskomst, ferie - og andre ikke?

(I øvrigt oplever jeg at mine amerikanske kollegaer (og her kan vi tale om rå kapitalisme) - ofte tjener meget mere end mig, sådan ca 10-20x så meget som mig - de priser tror jeg at jeg ville få svært ved at opkræve herhjemme skal jeg være ærlig - men det synes jeg er en helt anden snak)

Tilbage til emnet: Er det kun taxabranchen der ikke må udfordres af små selvstændige - eller synes du det gælder alle brancher?


Altså du er jo selvstændig, så det er jo ikke din branche som sådan hvor overenskomster ikke eksisterer. Det er fordi du er selvstændig du ikke har det.

Rå kapitalisme, der tænker jeg mere Østeuropa. i USA har de jo trods alt kontrakter og den slags. Uber minder mere om Østeuropa hvor arbejdsgiveren stort set kan ændre i dine forhold fra dag til dag. De kan bare sige "hov, du skal faktisk arbejde i din ferie".

Uber er ikke en "små selvstændig". De er over 50 mia dollars værd :)

Man kan mere sammenligne det med at din egen branche blev "overtaget" af en app, hvor det er dem der ejer appen der bestemmer hvordan klaveret skal spille. Så er du jo ikke selvstændig mere. De kan smide dig ud med et klik hvis der er en moderator der føler for det f.eks. eller som måske bare klikker forkert.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Jørn » 21. feb 2016, 16:44

Lige siden Enhedslisten blev dannet, så har jeg stemt på dem.

De har, desværre, så ikke den store indflydelse.

Men jeg kan godt lide (de fleste) af deres mærkesager.

Jeg synes, de er det "mindst ringe" ...

Jeg har én gang stemt på konservative - til et kommunalvalg.

Borgmesteren var langt dygtigere og tillidsvækkende end Socialdemokraten. Det har jeg ikke fortrudt.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2016, 17:59

Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:
Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem :)

Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.

Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.

Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.

Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.

Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.


Jeg må erkende at jeg nok ikke er så rød, så jeg synes de frie arbejdskræfter skal sættes ud af drift.

Jeg har heller ingen overenskomst, ferie, pension eller arbejdstider - og der findes folk inden for min branche der er villige til at forære deres arbejdskraft væk eller arbejde for helt ned til 25 kroner i timen. Det synes jeg heller ikke politikkerne skal blande sig i.

Altså hvis jeg frivilligt vælger at arbejde for 20 kroner i timen - så er det vel mit valg? Eller har man ikke lov til at selv træffe den slags valg?


Du har jo en generel interesse i at danskerne har penge til at betale for dine produkter. Den virksomhed ville være MEGET sværere at lave i et land hvor lønningerne var banket ned fordi de havde rå kapitalisme. Fordi folk så ikke prioriterer dit produkt.


Men jeg forstår ikke helt hvad det er du forsøger at sige? Nogle brancher må gerne arbejde uden pension, overenskomst, ferie - og andre ikke?

(I øvrigt oplever jeg at mine amerikanske kollegaer (og her kan vi tale om rå kapitalisme) - ofte tjener meget mere end mig, sådan ca 10-20x så meget som mig - de priser tror jeg at jeg ville få svært ved at opkræve herhjemme skal jeg være ærlig - men det synes jeg er en helt anden snak)

Tilbage til emnet: Er det kun taxabranchen der ikke må udfordres af små selvstændige - eller synes du det gælder alle brancher?


Jeg synes der er meget stor forskel på en branche som taxabranchen, der er reguleret af mange forskellige gode grunde og så din branche, hvor der ikke er behov for den samme regulering.

Men bortset fra det er der jo gennem overenskomster også regulering i alle mulige brancher, hvilket efter min mening er en virkelig virkelig god ting, der må og skal bevares til alles bedste.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2016, 18:00

adagio skrev:
Angelina skrev:
eks-Maupassant skrev:Så må der jo bare sidde en eller anden led embedsmand og skære igennem :)

Det er da noget kluns hvis alle de servicejobs man kan "appe" sig ud af, bliver til semi-sort arbejde.

Det er jo faste jobs med pension og overenskomst osv. der bliver konverteret til ren wild west.

Det er jo nok den vej det går, desværre. Jeg kan ikke huske en eneste politiker der har vist interesse for at en hel branche (taxabranchen) med udmærkede jobs er i fare for at blive udslettet af en amerikansk app.

Hvor eneste forskel for os vil være at køreturen koster ca det samme (måske mindre?), men nu har chaufføren hverken ferie eller pension eller arbejdstider eller noget som helst. Og 20% af beløbet flyver direkte til San Francisco i stedet for at blive i DK og bidrage til økonomien her.

Og som du pointerer kan man jo fint gøre det samme på gomore. Hvis det tager politiet et år at kigge på hver app der kommer, så er det da nat med taxabranchen.


Jeg må erkende at jeg nok ikke er så rød, så jeg synes de frie arbejdskræfter skal sættes ud af drift.

Jeg har heller ingen overenskomst, ferie, pension eller arbejdstider - og der findes folk inden for min branche der er villige til at forære deres arbejdskraft væk eller arbejde for helt ned til 25 kroner i timen. Det synes jeg heller ikke politikkerne skal blande sig i.

Altså hvis jeg frivilligt vælger at arbejde for 20 kroner i timen - så er det vel mit valg? Eller har man ikke lov til at selv træffe den slags valg?


For det første er der det specielle ved taxabranchen at de almindelige udbydere skal leve op til forskellige krav som Uber ikke skal, det er urimelig konkurrence. For det andet er det problematisk at Uber ikke har ansættelsesansvar over chaufførerne, det gør det umuligt at forhandle overenskomst med dem. En lang række lavkvalifikationsjobs er afhængige af overenskomster hvis der skal være ordentlige arbejdsforhold. Hvis alle taxachauffører, rengøringsassistenster, kasseassistenter osv. skal forhandle løn og rettigheder hver for sig, ender vi med en masse working poor, og det er skadeligt for hele samfundet.


Præcist!
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2016, 19:00

Angelina skrev:
adagio skrev:For det første er der det specielle ved taxabranchen at de almindelige udbydere skal leve op til forskellige krav som Uber ikke skal, det er urimelig konkurrence. For det andet er det problematisk at Uber ikke har ansættelsesansvar over chaufførerne, det gør det umuligt at forhandle overenskomst med dem. En lang række lavkvalifikationsjobs er afhængige af overenskomster hvis der skal være ordentlige arbejdsforhold. Hvis alle taxachauffører, rengøringsassistenster, kasseassistenter osv. skal forhandle løn og rettigheder hver for sig, ender vi med en masse working poor, og det er skadeligt for hele samfundet.


Jeg er med på at vil man køre taxa, så skal man leve op til nogle særlige krav, jeg forstår bare ikke hvorfor lige præcis denne branche skal have en særlig beskyttelse i forhold til andre brancher. Uber ansætter jo ikke nogen, den formidler kunder til små selvstændige.

Og når du ta'r sådan en ting som en rengøringsassistent, både du og jeg - og alle andre i hele samfundet - kan i morgen starte et rengøringsfirma, hvor vi tilbyder rengøring til 30 kr i timen, hvis vi har lyst, det er der ingen lov der forbyder os, vi kan ikke blive anmeldt for det - og det må man gerne, helt uden at resten af rengøringsbranchen kan gøre noget som helst, andet end at brokke sig over at nogen indenfor deres fag underbyder alle de andre (præcis som det ofte sker i mit fag). De må også genre oprette sig på sider så som findtilbud.dk og hvad de ellers hedder - give et gebyr dertil, for at få formidlet kunder - det er der ingen der klager over - og det vil da også sagtens på sigt kunne føre til en underminering af hele rengøringsbranchen - og en hel masse working poor (dem har vi i øvrigt i forvejen, de der working poor, der tales bare ikke så meget om dem - fordi det er de selvstændige herhjemme der tilhører den klasse - og dem er der mange der ikke rigtigt synes tæller - selvom mange af dem arbejder for en timeløn der ville få kinesiske børnearbejder til at strejke ... https://www.180grader.dk/Politik/sm-sel ... rking-poor ).

Jeg synes også man skal beskytte ansatte (til en hvis grænse, vi bør egentlig også passe på vores arbejdsgivere, det har vi bare glemt i hele det her "al magt til de ansatte" cirkus) - men at blande sig i hvordan små selvstændige vælger at tjene deres penge - for at beskytte specifikke brancher - synes jeg er enormt uheldigt. Taxa må jo ligesom alle andre gøre sig konkurrence dygtige hvis de vil spille med, man kan heldigvis konkurrere på andet end pris (ellers var jeg såmænd død af sult for længst).

Så ja, jeg synes helt ærligt at taxa skal holde op med at whine over at nogle tjener en hurtig skilling ved at give andre et lift - og så fokusere på hvad de kan gøre for at klare sig på markedet - eller måske indse at tiden er løbet fra den form for virksomhed (og så downsize, og tage sig af flextransport og den slags) ...



Der er mange gode grunde til, at lige netop taxabranchen er så reguleret, herunder hører, at man jo sådan set kører rundt med folk og skal passe på de mennesker. Det handler også om, at vi gerne vil kunne køre med taxi også klokken 02.20 ude på bøhlandet. Det kan vi, fordi taxaselskaberne forpligter sig til at levere den service for at få lov til at drive selskaberne. Det handler også om, at det skal være trygt at køre med taxa, og det er det (sådan nogenlunde for selvfølgelig er der brodne kar) fordi der er regler om id hos chaufførerne så de ikke kører en afsiddes og ruller en.
Alt det forsvinder, hvis branchen bliver givet aldeles fri. Og så er JEG i hvert fald færdig med at køre med taxa, jeg skal dælme ikke risikere at ende med at køre med en eller anden sindsyg psykopat, der kører mig afsides stjæler min ting og kyler mig ud af bilen...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf landsbytossen » 21. feb 2016, 19:03

Angelina skrev:
Jeg er med på at vil man køre taxa, så skal man leve op til nogle særlige krav, jeg forstår bare ikke hvorfor lige præcis denne branche skal have en særlig beskyttelse i forhold til andre brancher. Uber ansætter jo ikke nogen, den formidler kunder til små selvstændige.

Og når du ta'r sådan en ting som en rengøringsassistent, både du og jeg - og alle andre i hele samfundet - kan i morgen starte et rengøringsfirma, hvor vi tilbyder rengøring til 30 kr i timen, hvis vi har lyst, det er der ingen lov der forbyder os, vi kan ikke blive anmeldt for det - og det må man gerne, helt uden at resten af rengøringsbranchen kan gøre noget som helst, andet end at brokke sig over at nogen indenfor deres fag underbyder alle de andre (præcis som det ofte sker i mit fag). De må også genre oprette sig på sider så som findtilbud.dk og hvad de ellers hedder - give et gebyr dertil, for at få formidlet kunder - det er der ingen der klager over - og det vil da også sagtens på sigt kunne føre til en underminering af hele rengøringsbranchen - og en hel masse working poor (dem har vi i øvrigt i forvejen, de der working poor, der tales bare ikke så meget om dem - fordi det er de selvstændige herhjemme der tilhører den klasse - og dem er der mange der ikke rigtigt synes tæller - selvom mange af dem arbejder for en timeløn der ville få kinesiske børnearbejder til at strejke ... https://www.180grader.dk/Politik/sm-sel ... rking-poor ).

Jeg synes også man skal beskytte ansatte (til en hvis grænse, vi bør egentlig også passe på vores arbejdsgivere, det har vi bare glemt i hele det her "al magt til de ansatte" cirkus) - men at blande sig i hvordan små selvstændige vælger at tjene deres penge - for at beskytte specifikke brancher - synes jeg er enormt uheldigt. Taxa må jo ligesom alle andre gøre sig konkurrence dygtige hvis de vil spille med, man kan heldigvis konkurrere på andet end pris (ellers var jeg såmænd død af sult for længst).

Så ja, jeg synes helt ærligt at taxa skal holde op med at whine over at nogle tjener en hurtig skilling ved at give andre et lift - og så fokusere på hvad de kan gøre for at klare sig på markedet - eller måske indse at tiden er løbet fra den form for virksomhed (og så downsize, og tage sig af flextransport og den slags) ...

For taxa er der det specielle, at der skal være vogne på gaden døgnet rundt - også i kommuner, hvor der ikke er ret mange kunder midt om natten. Kommunalbestyrelse/bevillingsnævn kan tvinge et bestemt antal på vagt. Kommunalbestyrelse/bevillingsnævn fastsætter maksimaltakster.
Desuden har taxi kørepligt indenfor det område bevillingen er udstedt, som oftest er det indenfor en kommune - storkøbenhavn er det anderledes. Det vil sige, at en taxi kan blive sendt fra den ende af en kommune til den anden for at køre en kunde 1 km. Det giver ikke overskud til vognmanden.

Vil man sikre kørsel til borgerne døgnet rundt, er det nødvendigt at regulere antallet af vogne så chauffør og vognmand kan leve af det. Gives hyrebranchen fri vil der komme deltids/hobbyvognmænd, der kun er på gaden i de timer, hvor der er meget at lave. Hobbyvognmændene vil kun køre de lukrative ture og ikke de ture, hvor de skal køre 10-15 km for at hente alkoholikeren på Langtudenforbyenkroen kl. lort om natten for at køre kunden 1 km og så køre 10-15 km tom retur bagefter.

Frit spil i taxibranchen vil betyde, at mange chauffører og vognmænd vil stoppe, fordi økonomien ikke længere vil løbe rundt. Om natten kan det betyde, at det bliver umuligt at skaffe en taxi, hvis man skal til lægevagt eller skadestue, hvis man ikke bor, hvor der er nok at lave om natten til at nogle gider at have friskiltet tændt.
3
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Firebird » 21. feb 2016, 19:08

Problemet som jeg ser det, er at disse apps ikke tager ansvar. De er som en parasit der nasser på noget eksisterende. Uber nasser på taxabranchen, Crewlink nasser på overenskomsen for kabinepersonale, Gomore nasser på langturstrasportbranchen, Airbnb nasser på hotelbranchen og fælles for de eksempler jeg har nævnt her, er at det eneste produkt de har, er deres convenience nasseri. Menneskers dovenskab, herunder vores politikere, og unge menneskers mangel på viden om hvad der skaber et stabilt økonomisk samfund, giver plads for en social deroute.

Disse apps er et ræs mod bunden, og de er ligeglade med deres ødelæggelser, bare de laver en hurtig profit. Hvis de får lov til at brede sig, vil der opstå en stadig mindre kundekreds der har råd til at købe billeder hos dig Angelina. Så grundlæggende kan du heller ikke være tilfreds med de apps.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 22:17

Angelina skrev:
adagio skrev:For det første er der det specielle ved taxabranchen at de almindelige udbydere skal leve op til forskellige krav som Uber ikke skal, det er urimelig konkurrence. For det andet er det problematisk at Uber ikke har ansættelsesansvar over chaufførerne, det gør det umuligt at forhandle overenskomst med dem. En lang række lavkvalifikationsjobs er afhængige af overenskomster hvis der skal være ordentlige arbejdsforhold. Hvis alle taxachauffører, rengøringsassistenster, kasseassistenter osv. skal forhandle løn og rettigheder hver for sig, ender vi med en masse working poor, og det er skadeligt for hele samfundet.


Jeg er med på at vil man køre taxa, så skal man leve op til nogle særlige krav, jeg forstår bare ikke hvorfor lige præcis denne branche skal have en særlig beskyttelse i forhold til andre brancher. Uber ansætter jo ikke nogen, den formidler kunder til små selvstændige.

Og når du ta'r sådan en ting som en rengøringsassistent, både du og jeg - og alle andre i hele samfundet - kan i morgen starte et rengøringsfirma, hvor vi tilbyder rengøring til 30 kr i timen, hvis vi har lyst, det er der ingen lov der forbyder os, vi kan ikke blive anmeldt for det - og det må man gerne, helt uden at resten af rengøringsbranchen kan gøre noget som helst, andet end at brokke sig over at nogen indenfor deres fag underbyder alle de andre (præcis som det ofte sker i mit fag). De må også genre oprette sig på sider så som findtilbud.dk og hvad de ellers hedder - give et gebyr dertil, for at få formidlet kunder - det er der ingen der klager over - og det vil da også sagtens på sigt kunne føre til en underminering af hele rengøringsbranchen - og en hel masse working poor (dem har vi i øvrigt i forvejen, de der working poor, der tales bare ikke så meget om dem - fordi det er de selvstændige herhjemme der tilhører den klasse - og dem er der mange der ikke rigtigt synes tæller - selvom mange af dem arbejder for en timeløn der ville få kinesiske børnearbejder til at strejke ... https://www.180grader.dk/Politik/sm-sel ... rking-poor ).

Jeg synes også man skal beskytte ansatte (til en hvis grænse, vi bør egentlig også passe på vores arbejdsgivere, det har vi bare glemt i hele det her "al magt til de ansatte" cirkus) - men at blande sig i hvordan små selvstændige vælger at tjene deres penge - for at beskytte specifikke brancher - synes jeg er enormt uheldigt. Taxa må jo ligesom alle andre gøre sig konkurrence dygtige hvis de vil spille med, man kan heldigvis konkurrere på andet end pris (ellers var jeg såmænd død af sult for længst).

Så ja, jeg synes helt ærligt at taxa skal holde op med at whine over at nogle tjener en hurtig skilling ved at give andre et lift - og så fokusere på hvad de kan gøre for at klare sig på markedet - eller måske indse at tiden er løbet fra den form for virksomhed (og så downsize, og tage sig af flextransport og den slags) ...


Hehe, det kommer forhåbentligt til at gå ud over whineri, og ender med at Uber bliver forbudt og sidestillet med pirattaxakørsel, som det er sket i en hel del lande. Og i en del byer i USA også i øvrigt.

SÅ vil jeg også pointere at vi MANGLER arbejdspladser i den her tid. Der er ingen overhovedet der har fordel af at vi får en masse arbejdsløse fordi diverse apps ødelægger jobsene, og der så sidder en enkelt rigmand et eller andet sted i verden og skummer fløden.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Slettet bruger » 21. feb 2016, 22:22

Mht trådens oprindelige emne - så er sådan noget som det her grunden til at jeg er smuttet fra venstrefløjen.

I gamle dage gik venstrefløjen op i at beskytte folks arbejdsforhold, ordentlig løn, ferie og pension.

Og nu ser man her at

"Det er rigtig godt for borgerne, at de har mulighed for at benytte sig af tjenester som for eksempel Uber. Vi skal bare være sikre på, at det foregår på ordentlige vilkår," siger Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, til dr.dk

Der er ifølge DR opbakning til forslaget fra Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten, Alternativet samt fra Det Konservative Folkeparti.

http://www.computerworld.dk/art/236042/ ... -og-airbnb

Dem venstrefløjen interesserer sig for i dag - det er forbrugerne. Dem der arbejder er de ligeglade med.

Hvad i alverden man skal bruge sådan en venstrefløj til, ja det er en gåde for mig.
1
Modesty Blame
Indlæg: 4367
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 524
Likede indlæg: 9500

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Modesty Blame » 22. feb 2016, 06:52

eks-Maupassant skrev:Mht trådens oprindelige emne - så er sådan noget som det her grunden til at jeg er smuttet fra venstrefløjen.

I gamle dage gik venstrefløjen op i at beskytte folks arbejdsforhold, ordentlig løn, ferie og pension.

Og nu ser man her at

"Det er rigtig godt for borgerne, at de har mulighed for at benytte sig af tjenester som for eksempel Uber. Vi skal bare være sikre på, at det foregår på ordentlige vilkår," siger Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, til dr.dk

Der er ifølge DR opbakning til forslaget fra Socialdemokraterne, SF, Enhedslisten, Alternativet samt fra Det Konservative Folkeparti.

http://www.computerworld.dk/art/236042/ ... -og-airbnb

Dem venstrefløjen interesserer sig for i dag - det er forbrugerne. Dem der arbejder er de ligeglade med.

Hvad i alverden man skal bruge sådan en venstrefløj til, ja det er en gåde for mig.

Uber er som jeg ser det, ulovligt efter den lovgivning vi har nu. Det er mig en gåde, at det ikke er kommet for en dommer endnu.
0
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Thomas31 » 12. mar 2016, 03:17

hvordan kan man i ramme alvor skamme sig over et Danmark, der bruger flere penge end stort set alle andre på denne elendighed. Fordi der ikke bruges endnu flere? og hvad skal det gavne?

for hver hændervridende blå vælger, der flytter væk, er der nok flere, der flytter den anden vej. Og forståeligt. Hvis Danmark skal bruge endnu flere penge er der næppe anden måde at finansiere det på end sociale nedskæringer. Men det generer måske ikke så mange borgerlige..
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Stars » 12. mar 2016, 07:16

Thomas31 skrev:hvordan kan man i ramme alvor skamme sig over et Danmark, der bruger flere penge end stort set alle andre på denne elendighed. Fordi der ikke bruges endnu flere? og hvad skal det gavne?

for hver hændervridende blå vælger, der flytter væk, er der nok flere, der flytter den anden vej. Og forståeligt. Hvis Danmark skal bruge endnu flere penge er der næppe anden måde at finansiere det på end sociale nedskæringer. Men det generer måske ikke så mange borgerlige..

Så hvis bare man bruger penge nok, så har man carte blanche til at op føre sig, som man vil?
Det er åbenbart ok for dig, at man konfiskerer folks værdier ... er det også ok, hvis man indkvarterer folk i teltlejre uden varme? ... at sætte pigtråd rundt om lejrene? ... at smide folk ud af landet for at stjæle en banan? ... at hugge hånden af tyve? ...
Hvor går grænsen for dig?
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Jeg bliver nødt til at flytte...

Indlægaf Thomas31 » 12. mar 2016, 14:31

Stars skrev:
Thomas31 skrev:hvordan kan man i ramme alvor skamme sig over et Danmark, der bruger flere penge end stort set alle andre på denne elendighed. Fordi der ikke bruges endnu flere? og hvad skal det gavne?

for hver hændervridende blå vælger, der flytter væk, er der nok flere, der flytter den anden vej. Og forståeligt. Hvis Danmark skal bruge endnu flere penge er der næppe anden måde at finansiere det på end sociale nedskæringer. Men det generer måske ikke så mange borgerlige..

Så hvis bare man bruger penge nok, så har man carte blanche til at op føre sig, som man vil?
Det er åbenbart ok for dig, at man konfiskerer folks værdier ... er det også ok, hvis man indkvarterer folk i teltlejre uden varme? ... at sætte pigtråd rundt om lejrene? ... at smide folk ud af landet for at stjæle en banan? ... at hugge hånden af tyve? ...
Hvor går grænsen for dig?


ja det ved jeg ikke, hvor går grænsen for dig? er det afskaffelse af folkepension eller fjernelse af offentlig sygesikring? Skal handicappede henrettes, fordi du har brug for pengene til noget andet? Det svarer til din argumentation.
pointen er selvfølgelig, at de slet ikke skal herop. Det er en helt ekstremt ineffektiv måde at hjælpe på.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"