Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Arend » 22. maj 2023, 20:53

libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.


Jeg nævnte nævningene - og ikke dommeren.

I de tre sager er der måske 36 upartiske nævninge.

Ihvertfald kan anklager og forsvarer udelukke nævninge, som de ikke har tillid til.
0
I krig er sandheden det første offer
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9566

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Modesty Blame » 22. maj 2023, 21:12

libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.

Du skulle skamme dig. Fuck hen i et hjørne, og tænk over, hvad du gør ved andre mennesker med dine vrangforestillinger. :badr:
6
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Arend » 27. maj 2023, 17:54

Air Chief Marshal Sir Mike Wigston fra RAF sagde til The Telegraph, at når Ukraine-konflikten er forbi - og Ukraine har genoprettet sine grænser, som det skal - vil vi have et beskadiget, hævngerrigt og brutalt Rusland, hvis midler til at skade os går gennem luftangreb, missilangreb og underjordiske angreb.

Han tilføjede:

Men det viser også, at det drejer sig om mere end blot én person. Der er en hel struktur og et hierarki bag Putin.

Så selvom Putin skulle forsvinde fra scenen, er der utallige andre, der kunne erstatte ham, som kunne være lige så brutale og ondskabsfulde over for deres eget folk og over for nabostater.

https://www.theguardian.com/world/live/2023/may/27/russia-ukraine-war-live-us-and-eu-decry-moscows-plan-to-deploy-nuclear-weapons-in-belarus

Det er en konspirationsteori, som jeg er tilbøjelig til at tro på.

Jeg synes ikke, konspirationsteorien bør påvirke sejrsviljen i Ukraine - men mon ikke vi får en langvarig kold krig?
0
I krig er sandheden det første offer
libertá
Indlæg: 880
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf libertá » 28. maj 2023, 14:33

Modesty Blame skrev:
libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.

Du skulle skamme dig. Fuck hen i et hjørne, og tænk over, hvad du gør ved andre mennesker med dine vrangforestillinger. :badr:


SLAP DOG AF !!

For det første kan jeg se, at du ikke evner at skelne mellem et falsk flag og et hoax. Et falsk flag betyder, at folk godt kan være døde, men at gerningsmanden var en anden end den, som det er blevet opgivet. Og JA, hoaxes findes der masser af, så det er meget naivt, hvis du tror, at den slags ikke findes.

For det andet så har jeg lov til at stille spørgsmålstegn ved alt det, jeg har lyst til at stille spørgsmålstegn ved. Det skal hverken du eller andre blande jer i. Har du forstået dette?

For det tredje, så NEJ, jeg skammer mig ikke over, at jeg har et åbent sind og tror, at der MÅSKE godt kan være noget om, at Sandy Hook er en konspiration. Jeg har jo ikke sagt, at det ER således. Jeg er bare åben overfor det. Er det svært for dig at se forskel på, om jeg TROR, at der kan være noget om snakken og så at jeg udtaler, at jeg er bombesikker i min sag? Hvad jeg jo IKKE gør.

For det fjerde skal du respektere andres ytringsfrihed og stoppe med at køre hetz imod og svine folk til, der mener noget andet end dig selv...

For det femte, så gav jeg dig et rødt kort for dit hysteriske anfald. Det er ikke i orden at svine andre brugere til på den måde....
0
fisken80
Indlæg: 22540
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1140
Likede indlæg: 52950

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf fisken80 » 28. maj 2023, 15:12

libertá skrev:
Modesty Blame skrev:
libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.

Du skulle skamme dig. Fuck hen i et hjørne, og tænk over, hvad du gør ved andre mennesker med dine vrangforestillinger. :badr:


SLAP DOG AF !!

For det første kan jeg se, at du ikke evner at skelne mellem et falsk flag og et hoax. Et falsk flag betyder, at folk godt kan være døde, men at gerningsmanden var en anden end den, som det er blevet opgivet. Og JA, hoaxes findes der masser af, så det er meget naivt, hvis du tror, at den slags ikke findes.

For det andet så har jeg lov til at stille spørgsmålstegn ved alt det, jeg har lyst til at stille spørgsmålstegn ved. Det skal hverken du eller andre blande jer i. Har du forstået dette?

For det tredje, så NEJ, jeg skammer mig ikke over, at jeg har et åbent sind og tror, at der MÅSKE godt kan være noget om, at Sandy Hook er en konspiration. Jeg har jo ikke sagt, at det ER således. Jeg er bare åben overfor det. Er det svært for dig at se forskel på, om jeg TROR, at der kan være noget om snakken og så at jeg udtaler, at jeg er bombesikker i min sag? Hvad jeg jo IKKE gør.

For det fjerde skal du respektere andres ytringsfrihed og stoppe med at køre hetz imod og svine folk til, der mener noget andet end dig selv...

For det femte, så gav jeg dig et rødt kort for dit hysteriske anfald. Det er ikke i orden at svine andre brugere til på den måde....


Det totalt latterligt og dybt skadeligt overfor ofrene og deres familier at tro på den slags bullshit og sige det højt.

Derfor blev idioten i USA også dømt og skal betale en kæmpe erstatning. Man kan ikke bare rende rundt og sige alt muligt, så langt rækker ytringsfriheden heldigvis ikke.
8
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Modesty Blame
Indlæg: 4409
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 527
Likede indlæg: 9566

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Modesty Blame » 28. maj 2023, 16:55

libertá skrev:
Modesty Blame skrev:
libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.

Du skulle skamme dig. Fuck hen i et hjørne, og tænk over, hvad du gør ved andre mennesker med dine vrangforestillinger. :badr:


SLAP DOG AF !!

For det første kan jeg se, at du ikke evner at skelne mellem et falsk flag og et hoax. Et falsk flag betyder, at folk godt kan være døde, men at gerningsmanden var en anden end den, som det er blevet opgivet. Og JA, hoaxes findes der masser af, så det er meget naivt, hvis du tror, at den slags ikke findes.

For det andet så har jeg lov til at stille spørgsmålstegn ved alt det, jeg har lyst til at stille spørgsmålstegn ved. Det skal hverken du eller andre blande jer i. Har du forstået dette?

For det tredje, så NEJ, jeg skammer mig ikke over, at jeg har et åbent sind og tror, at der MÅSKE godt kan være noget om, at Sandy Hook er en konspiration. Jeg har jo ikke sagt, at det ER således. Jeg er bare åben overfor det. Er det svært for dig at se forskel på, om jeg TROR, at der kan være noget om snakken og så at jeg udtaler, at jeg er bombesikker i min sag? Hvad jeg jo IKKE gør.

For det fjerde skal du respektere andres ytringsfrihed og stoppe med at køre hetz imod og svine folk til, der mener noget andet end dig selv...

For det femte, så gav jeg dig et rødt kort for dit hysteriske anfald. Det er ikke i orden at svine andre brugere til på den måde....

Jeg er ligeglad hvilken type vrangforestilling du abonnerer på. Det ændrer ikke på, at du opfører dig uanstændigt, og jeg håber at du snart vågner op, og/eller slukker for din computer.
4
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 17. aug 2023, 07:10

Ny konspirationsteori: ildebranden på Hawaii der dræbte en del mennesker, var i virkeligheden ikke en ildebrand, men kinesiske satellitter der zappede dem med laserstråler (så vidt jeg kan forstå teorien).

Billede

Der er også en anden lidt mere troværdig konspirationsteori, der går på at det rigtige antal døde er meget højere end hvad der offentligt indrømmes.

På en måde er det interessant hvordan konspirationsteorier i nogle tilfælde afspejler regimers politiske mål - i en ekstrem form. Ligenu køres der massiv anti-kinesisk propagandakampagne i USA og Vesten generelt. Så får vi anti-Kinesiske konspirationsteorier. Jeg er sikker på der også er nogle outrerede anti-amerikanske konspirationsteorier i Kina.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 17. aug 2023, 07:12

Så er det i øvrigt interessant hvordan der blev afholdt senatshøringer om UFO'er, hvor diverse troværdige personer fortalte verdenen at de er rigtige og de er her. Og verdenen reagerede på det med et stort meh, whatever.
2
Grab them by the pussy
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf paint » 17. aug 2023, 07:43

Vlad Kalashnikov skrev:Så er det i øvrigt interessant hvordan der blev afholdt senatshøringer om UFO'er, hvor diverse troværdige personer fortalte verdenen at de er rigtige og de er her. Og verdenen reagerede på det med et stort meh, whatever.


Der er blevet råbt "Ulven kommer" så mange gange, at når den så er her, tror ingen på det. Dét at man nu kalder det UAP (Unidentified Aerial Phenomena) i stedet for det lidt slidte og belastede UFO, ændrer åbenbart ikke meget på det.

Det hele selvfølgelig forudsat, at det hele er ægte, og ikke en eller avanceret form for fake.

I øvrigt kan podcasten på DR Lyd anbefales. https://www.dr.dk/lyd/special-radio/flyvende-tallerken
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf EmoJanice » 19. aug 2023, 21:16

Jeg er begyndt at tro på at Manorgate kan have en gran af sandhed over sig. Det er det helt umuligt at komme i nærheden af filmen "The Hunt" og man har travlt med at skære alle Trump's tilhængere over en kam som en flok halv-dumme bønder. I et land der ligesom Danmark har brugt kræfter på at dem som blev stemplet som knapt så kloge ikke skulle have lov til formere sig, så er der ikke så langt fra at tvangsoperere til at slå ihjel.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4128
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3726

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 4. sep 2023, 06:45

Der er en sjov, om end lidt bekymrende, konspirationsteori angående en amerikansk tænketank Deagal. I 2017 udgav den en omfattende rapport med befolkningsfremskrivninger til år 2025. Det bemærkelsesværdige er at deres prognoser forudså dramatiske befolkningsnedgange, svarende til den største massedød i menneskehedens historie.

F.eks. 78,5% (fra 65 millioner til 14 millioner) nedgang i Storbritannien, en nedgang på 75% i Irland, en nedgang på 70% i USA (fra 332 millioner til 99 millioner), en nedgang på 65% i Tyskland, og så videre. 32% nedgang i Danmark, til 3.771.760. Nedgangen var ikke jævnt fordelt over hele verdenen, men koncentrerede omkring Vesten og G7-landene; mens Kina, Indien, Egypten for eksempel ikke blev spået til at få nogen befolkningsnedgang.

Åbenlyst havde de brugt en formel til at komme frem til den store massedød, men de kom aldrig med en forklaring. Og senere tog de rapporten ned.

Deagel er en mindre aktør i USAs militære efterretningsfødekæde, men på ingen måde en outsider, og den har efterfølgende arbejdet sammen med andre mere etablerede militære efterretningstænketanke som Stratfor.

Så hvad var det Deagal forudså der vil forårsage at 2 millioner danskere vil dø indenfor de næste 18 måneder?
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf Arend » 4. sep 2023, 14:52

Vlad Kalashnikov skrev:Der er en sjov, om end lidt bekymrende, konspirationsteori angående en amerikansk tænketank Deagal. I 2017 udgav den en omfattende rapport med befolkningsfremskrivninger til år 2025. Det bemærkelsesværdige er at deres prognoser forudså dramatiske befolkningsnedgange, svarende til den største massedød i menneskehedens historie.

F.eks. 78,5% (fra 65 millioner til 14 millioner) nedgang i Storbritannien, en nedgang på 75% i Irland, en nedgang på 70% i USA (fra 332 millioner til 99 millioner), en nedgang på 65% i Tyskland, og så videre. 32% nedgang i Danmark, til 3.771.760. Nedgangen var ikke jævnt fordelt over hele verdenen, men koncentrerede omkring Vesten og G7-landene; mens Kina, Indien, Egypten for eksempel ikke blev spået til at få nogen befolkningsnedgang.

Åbenlyst havde de brugt en formel til at komme frem til den store massedød, men de kom aldrig med en forklaring. Og senere tog de rapporten ned.

Deagel er en mindre aktør i USAs militære efterretningsfødekæde, men på ingen måde en outsider, og den har efterfølgende arbejdet sammen med andre mere etablerede militære efterretningstænketanke som Stratfor.

Så hvad var det Deagal forudså der vil forårsage at 2 millioner danskere vil dø indenfor de næste 18 måneder?


Mener du Deagal eller Deagel?
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20580
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44133

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf paint » 4. sep 2023, 16:37

"
00:00 The Deagel forecast predicts a significant population reduction in the Western world by 2025, with the US population projected to fall by 50-70%, possibly due to a biological war. https://eightify.app/summary/world-affa ... d-collapse

Sjovt nok, er det kun G7 og generelt den vestlige verden der rammes. Men ikke Kina, Indien og Egypten, som Rusland samarbejder med. Og sikkert heller ikke Rusland selv. Det er ikke svært at gætte, hvor det kommer fra.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
NoLady
Indlæg: 1270
Tilmeldt: 13. jan 2020, 13:48
Kort karma: 83
Likede indlæg: 2665

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf NoLady » 5. sep 2023, 06:46

libertá skrev:
Modesty Blame skrev:
libertá skrev:
Arend skrev:
Alex Jones blev dømt af nævningene til at betale erstatning ved tre retssager. Ialt blev Jones dømt af tre juryer til at betale omkring 7 milliarder kroner i erstatning til familierne til Sandy Hook-ofrene.

Det er jo et bevis - men jeg ved selvfølgelig, at du foretrækker at tro på sager, som der ingen beviser er for ;)


En dom er da ikke et bevis for noget som helst. Der findes også inkompetente eller korrupte dommere.

Nej, jeg følger beviserne og jeg synes, at beviserne taler for, at Sandy Hook godt kan have været enten et falsk flag eller et hoax. MEN det er ikke noget, jeg tør sige med skråsikkerhed, for så meget har jeg heller ikke brugt af tid og energi på den sag. Der er andre sager, der interesserer mig mere end et skoleskyderi i USA.

Du skulle skamme dig. Fuck hen i et hjørne, og tænk over, hvad du gør ved andre mennesker med dine vrangforestillinger. :badr:


SLAP DOG AF !!

For det første kan jeg se, at du ikke evner at skelne mellem et falsk flag og et hoax. Et falsk flag betyder, at folk godt kan være døde, men at gerningsmanden var en anden end den, som det er blevet opgivet. Og JA, hoaxes findes der masser af, så det er meget naivt, hvis du tror, at den slags ikke findes.

For det andet så har jeg lov til at stille spørgsmålstegn ved alt det, jeg har lyst til at stille spørgsmålstegn ved. Det skal hverken du eller andre blande jer i. Har du forstået dette?

For det tredje, så NEJ, jeg skammer mig ikke over, at jeg har et åbent sind og tror, at der MÅSKE godt kan være noget om, at Sandy Hook er en konspiration. Jeg har jo ikke sagt, at det ER således. Jeg er bare åben overfor det. Er det svært for dig at se forskel på, om jeg TROR, at der kan være noget om snakken og så at jeg udtaler, at jeg er bombesikker i min sag? Hvad jeg jo IKKE gør.

For det fjerde skal du respektere andres ytringsfrihed og stoppe med at køre hetz imod og svine folk til, der mener noget andet end dig selv...

For det femte, så gav jeg dig et rødt kort for dit hysteriske anfald. Det er ikke i orden at svine andre brugere til på den måde....
Så du har et åbent sind

Er du så også åben for, at Holocaust enten er en konspiration eller hoax?
0
Det er umuligt, sagde tvivlen
Det er farligt, sagde frygten
Det er unødigt, sagde fornuften
Gør det alligevel, sagde hjertet
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 927
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2644

Re: Hvilke konspirationsteorier abonnerer du på?

Indlægaf PAX II » 5. sep 2023, 07:38

Arend skrev:Air Chief Marshal Sir Mike Wigston fra RAF sagde til The Telegraph, at når Ukraine-konflikten er forbi - og Ukraine har genoprettet sine grænser, som det skal - vil vi have et beskadiget, hævngerrigt og brutalt Rusland, hvis midler til at skade os går gennem luftangreb, missilangreb og underjordiske angreb.

Han tilføjede:

Men det viser også, at det drejer sig om mere end blot én person. Der er en hel struktur og et hierarki bag Putin.

Så selvom Putin skulle forsvinde fra scenen, er der utallige andre, der kunne erstatte ham, som kunne være lige så brutale og ondskabsfulde over for deres eget folk og over for nabostater.

https://www.theguardian.com/world/live/2023/may/27/russia-ukraine-war-live-us-and-eu-decry-moscows-plan-to-deploy-nuclear-weapons-in-belarus

Det er en konspirationsteori, som jeg er tilbøjelig til at tro på.

Jeg synes ikke, konspirationsteorien bør påvirke sejrsviljen i Ukraine - men mon ikke vi får en langvarig kold krig?
Der er mange offentlige personer, mest fremtrædende den franske præsident Emmanuel Macron, der har argumenteret for, at Rusland ikke må ”ydmyges” ved et rungende nederlag i Ukraine. Russisk nederlag præsenteres gentagne gange som værende farligere end et dødvande eller en løsning i konflikten, eller endda end russisk sejr.

De, der frygter Ruslands nederlag, ser på præcedensen fra afslutningen på Første Verdenskrig og påberåber sig Versailles-traktaten som en advarselshistorie. Ruslands nederlag vil ikke føre til et nyt 1939, fordi vi allerede er der – Rusland har allerede fulgt en parallel bane til Tysklands efter 1919. Rusland har skabt sin egen "stik i ryggen"-myte; den har udnyttet vrede baseret på det økonomiske traume i 1990'erne; den har skabt sit eget fascistiske mærke gennem ubarmhjertig indoktrinering af sin ungdom; og den har indledt sin ekspansionskrig, så snart den følte sig stærk og selvsikker nok til at gøre det. Rusland kan ikke forvandles yderligere til en revanchistisk magt, når revanchisme allerede definerer hele landets statspolitik.

Derfor må en vital komponent i krigens udfald være at minimere Kremls evne til at påtage sig aggression i udlandet. Dette indebærer et behov for at påføre Ruslands væbnede styrker den størst mulige skade – og er således endnu en stærk begrundelse for at give Ukraine alle midler, hvormed denne skade kan opnås. Hvad der er bekræftet gentagne gange gennem historien – er, at Rusland sluger nederlag og handler med det, der er til forhandling, for at bevare det væsentlige.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"