Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf annellaII » 20. feb 2021, 06:45

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/kroejere-supermarkeder-tager-vores-levebroed/8477475

[quote]Som om de ikke havde nok at kæmpe med i forvejen. Nu er en ny modspiller dukket op på det lille, tilbageværende marked, som Jelling Kro ellers har værnet om og dyrket, siden coronanedlukningen for et år siden gav deres indtjeningsmuligheder en solid mavepumper.

- Vores salg af takeaway kørte fint under den første nedlukning sidste forår, men det kan vi ikke sige om den igangværende. Vi har senest oplevet kun at få i alt ti bestillinger på fire dage, fortæller Dorthe Madsen, der sammen med sin mand, Bjarne, har ejet den 200 år gamle Jelling Kro i ti år.

Årsagen til nedgangen bor ifølge Dorthe Madsen ikke langt væk fra den coronalukkede kro og hedder SuperBrugsen. Her har uddeler Henrik Werge - ifølge kroejerne - skruet op for det salg af takeaway, som ellers har givet kroen kunstigt åndedræt i perioder det seneste års tid.

Coronanedlukningen kostede alene i 2020 godt en million kroner i tabte indtægter for Jelling Kro, hvis to fastansatte fratrådte frivilligt i oktober i fjor. De økonomiske tab i 2021 ser foreløbig ikke ud til at blive mindre, men netop salget af mad ud af huset er en afgørende stødpude mod coronarestriktionernes medfølgende tab og truende konsekvenser på længere sigt.

- Vi har kun haft én vare på hylden siden 9. december i denne omgang, og så synes vi godt, vi kan appellere til, at andre viser forståelse og samfundssind.

- Mange vil påpege, at det er almindelige markedsmekanismer, og at I er nødt til at acceptere vilkårene?

- Det forstår jeg godt, men situationen er ikke almindelig. Derfor bør myndighederne skride ind og tage hensyn ved at forbyde supermarkeder tiltag som dem, vi har været oppe imod, siger Dorthe Madsen.[/quote]


[b]Hvad mener du, burde regeringen gribe ind med et forbud til supermarkeder for salg af 'takeaway', som det i artiklen omtalte tilfælde?
[/b]

Jeg mener nej, det skal regeringen absolut ikke - måske er kvaliteten af maden fra kroen ikke god nok til at kunne konkurrere med Super-Brugsen, eller deres mad er for dy, det kunne være nogle af årsagerne til mindre krosalg af mad. Kroen og Super-Brugsen har efter min mening samme rettigheder til at sælge mad ud af huset.
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1334
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 316
Kontakt:

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf EmoJanice » 20. feb 2021, 07:24

Jeg ved at jeg selv med åbne spisesteder sjældent vil have muligheden for at bruge dem. Jeg holder altid et vågent øje med både de supermarkeder som har glemt at låse deres container og de dele af butikken, hvor varer hensættes som er tæt på udløbsdato. Gjorde jeg ikke dette, ville jeg for alvor lide afsavn.

Og da unge kvinder ikke ligefrem tvangsindskrives på husholdningsskoler, så er videnen om hvordan man laver maden fra bunden ved at forsvinde. Jeg rejste før pandemien nogle gange til Tyskland og Holland, hvor min fars fætter slog sig ned (Rotterdam - Han var sømand). Her er halvfabrikata og take-way meget mere udbredt i supermarkederne. Jeg vil kalde det brancheglidning.

Hvis vi nogensinde kommer tilbage til før-pandemi tilstande, så vil spisestederne nok opstå igen uanset den brancheglidning. Vi kunne se på en fransk lovgivning, som p.t. er sat ud af kraft. I Frankrig er det arbejdsgiverens ansvar at der ikke spises hvor der arbejdes af hygiejniske tilstande. Resultatet er at mange arbejdspladser laver en deal med en lokal pizzapusher, som man så går ned og spiser hos eller at restauranter i et område slår sig sammen om at acceptere rabatkuponer fra de virksomheder, som er med i aftalen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Wizzze » 20. feb 2021, 07:24

I min verden burde der være markant forskel på kro takeaway og supermarked takeaway, om der så er plads til begge segmenter i et lille lokalmarked som Jelling ved jeg ikke, men god kro takeaway burde så kunne trække et lidt større opland til, i forhold til supermarkedet.
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf LadyFox » 20. feb 2021, 07:46

Personligt så bestiller jeg langt mindre take away end jeg gjorde under første nedlukning, i hvert fald hvis jeg kigger på steder hvor jeg normalt ville gå ud og spise, og ikke bare et sted jeg køber en durum på farten. Jeg har nok bare fundet ud af at jeg ikke får den der restaurant oplevelse hjemme i min egen stue, og vil derfor hellere gemme oplevelsen til jeg igen kan gå ud og spise.

Derudover tænker jeg også at en af de ting der allerede kan ligge Jelling Kro til last er også at det er hverdagsmad de har på menuen, i denne uge er det f.eks. mørbradgryde der er på menuen - og hvis man alligevel er derhjemme hele dagen, og skal spise maden hjemme, hvorfor så ikke bare lave det selv? En relativt simpel simreret passer jo mest bare sig selv, mens man kan lave andre ting.
7
...
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Musenmor » 20. feb 2021, 15:51

Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?
1
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Stars » 20. feb 2021, 16:02

Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Mange bagere har altså også gjort det nemt for supermarkederne.
De kører med standard blandinger, der er ikke meget forskel på det og på bake-off.
Det er da mit indtryk, at der ER kunder til kvalitetsbagerbrød.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Musenmor » 20. feb 2021, 16:23

Stars skrev:
Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Mange bagere har altså også gjort det nemt for supermarkederne.
De kører med standard blandinger, der er ikke meget forskel på det og på bake-off.
Det er da mit indtryk, at der ER kunder til kvalitetsbagerbrød.


Det giver jeg dig helt ret i, bagerne har gjort det nemt for supermarkederne. Men jeg er nu ikke enig i at der er nok kunder til kvalitetsbagerbrød. Kvalitetsbagerbrød koster en del, og der er en stor del af befolkningen, som ikke har råd til kvalitetsbagerbrød.
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2021, 16:27

Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Der er da stadig mange bagere. Og mig bekendt står folk gerne i kø hos de bedste af dem for at få helt bestemte typer af brød og kager.
Jeg bor lige ved siden af en lokal bager, der ikke er med i nogen kæde og her står folk i kø hver weekend for at købe brød og det er mit indtryk at den har pænt gang i salget til trods for, at der 50 meter væk ligger en Super Brugsen der har stort udvalg af bakeoff.

Det er min klare overbevisning, at ordentligt takeaway godt kan konkurrere med supermarkedernes. Men nu har jeg så også læst flere steder, at kroen der brokker sig ikke ligefrem er kendt for kvalitetsmad...
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2021, 16:30

Musenmor skrev:
Stars skrev:
Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Mange bagere har altså også gjort det nemt for supermarkederne.
De kører med standard blandinger, der er ikke meget forskel på det og på bake-off.
Det er da mit indtryk, at der ER kunder til kvalitetsbagerbrød.


Det giver jeg dig helt ret i, bagerne har gjort det nemt for supermarkederne. Men jeg er nu ikke enig i at der er nok kunder til kvalitetsbagerbrød. Kvalitetsbagerbrød koster en del, og der er en stor del af befolkningen, som ikke har råd til kvalitetsbagerbrød.


Med de køer der ses hos bagere i bl.a. København er det nu mit indtryk, at der er rigeligt med kunder til kvalitetsbrød...

Som sagt, bageren jeg er nabo til har også godt gang i salget.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Musenmor » 20. feb 2021, 16:34

fisken80 skrev:
Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Der er da stadig mange bagere. Og mig bekendt står folk gerne i kø hos de bedste af dem for at få helt bestemte typer af brød og kager.
Jeg bor lige ved siden af en lokal bager, der ikke er med i nogen kæde og her står folk i kø hver weekend for at købe brød og det er mit indtryk at den har pænt gang i salget til trods for, at der 50 meter væk ligger en Super Brugsen der har stort udvalg af bakeoff.

Det er min klare overbevisning, at ordentligt takeaway godt kan konkurrere med supermarkedernes. Men nu har jeg så også læst flere steder, at kroen der brokker sig ikke ligefrem er kendt for kvalitetsmad...


Nu fandt jeg lige en hurtig en. https://nyheder.tv2.dk/2015-11-23-stor- ... erbutikker
Der er sket en kraftig reducering af bagere i Danmark. Jeg giver dig ret i, at mange kroer ikke ligefrem levere mad som lever op til deres priser.
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
Musenmor
Indlæg: 1693
Tilmeldt: 11. apr 2018, 18:07
Kort karma: 286
Likede indlæg: 2468

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Musenmor » 20. feb 2021, 16:36

fisken80 skrev:
Musenmor skrev:
Stars skrev:
Musenmor skrev:Den er svær, synes jeg.

Fordi generelt er dagligvare butikkerne begyndt at gå ind på de alm. butikkers marked. Det har de gjort de sidste 10 år eller mere.
Jeg er for at redde de små butikker, kroer og lignende, men det skal jo også være retfærdigt.

Corona har ændret en del af markedet, men problemet var der før corona. Feks. Er der ikke ret mange bagere tilbage, idet Føtex, Lidl, netto osv. nu sælger billigere bagerbrød. Skulle man så dengang have sagt at disse dagligvarebutikker ikke måtte sælge bagerbrød, idet de tager kunderne fra de traditionelle bagere?


Mange bagere har altså også gjort det nemt for supermarkederne.
De kører med standard blandinger, der er ikke meget forskel på det og på bake-off.
Det er da mit indtryk, at der ER kunder til kvalitetsbagerbrød.


Det giver jeg dig helt ret i, bagerne har gjort det nemt for supermarkederne. Men jeg er nu ikke enig i at der er nok kunder til kvalitetsbagerbrød. Kvalitetsbagerbrød koster en del, og der er en stor del af befolkningen, som ikke har råd til kvalitetsbagerbrød.


Med de køer der ses hos bagere i bl.a. København er det nu mit indtryk, at der er rigeligt med kunder til kvalitetsbrød...

Som sagt, bageren jeg er nabo til har også godt gang i salget.


Jeg tror nu også, (uden at vide det), at der er større salg i kvalitets mad generelt i København, men på landsplan er det stødt faldende. Jeg kender mange mennesker, som gerne ville købe kvalitet men deres økonomi er ikke til det. Det er nu også mit indtryk ift. de hjælpegrupper på Facebook, madspild og lignede.
0
"All you need is faith, trust and a little pixie dust." - :preggo1:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Mani » 20. feb 2021, 16:40

EmoJanice skrev:
Og da unge kvinder ikke ligefrem tvangsindskrives på husholdningsskoler, så er videnen om hvordan man laver maden fra bunden ved at forsvinde.

Stop! Bare stop!
Det er ikke et spørgsmål om husholdningsskoler, mine sønner kan snildt lave mad fra bunden.
Det er mere et spørgsmål om prioritering af tid og færre der går hjemme fuld tid og passer husholdningen.
5
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. feb 2021, 17:04

Når jeg går ind på kroens hjemmeside og læser om deres koncept, så får jeg en mistanke om, at hvis der i foråret, som ejerne fortæller i artiklen, har været god efterspørgsel på deres take away, har den primære årsag været "pioner-ånden" og overskuddet til at hjælpe og støtte andre, som var noget mere fremherskende dengang.
Kroen kører reelt med to retter, hvoraf kun den ene, så vidt jeg kan se, veksler fra uge til uge, man skal bestille senest dagen før kl. 16, og det virker som ret almindelig hverdagsmad, der bydes på.
Det er ikke rigtig take away for mig. Det er mere i retning af catering. Af den type som jeg kan lave selv.
Når jeg får lyst til eller behov for take away, sker det altid samme dag, jeg overvejer ofte flere forskellige ting, som jeg så vælger imellem, og det skal være noget, jeg ikke selv laver, enten fordi jeg ikke gider, eller fordi jeg vil have ægte snask.
Uden at have set det omtalte supermarkeds udvalg kan jeg sagtens forestille mig, at deres model vil passe bedre til mine kriterier. Især mit første krav om spontanitet.

Forstå mig ret; jeg tvivler ikke på, at det her kan være det bedste, kroen kan byde på, både mht. produkt, arbejdsgang og økonomi, men spørgsmålet er nok, om dem, der vælger at købe hos dem, mest gør det (/ har gjort det) for at få noget lækkert og nemt aftensmad eller for at støtte kroen.
Rigtig mange mennesker kører pt. på pumperne. Det nedsætter overskuddet og altruismen. Ergo vil flere og flere tage udgangspunkt i deres egne helt nære behov, når de vælger mad udefra.
7
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. feb 2021, 17:22

Self. er det nemt lige at tage en "platte" med fra Brugsen, eller hvad de nu tilbyder af nemme alternativer til det hjemmelavede måltid.
Men et godt lokalt spisested har jeg nu indtryk af at der i de mindre samfund er god opbakning til i disse tider, således at de kan holde skindet på næsen.

I min lille by har vi 2 x pizzeria, 1 x burger-grill, og en kro. Og vores SuperBrugs har alle dag haft bøf-marked hver fredag, og mulighed for at købe platter, stjeneskud, portions-retter der kan lunes m.m. Og det har jeg ikke oplevelsen af at de har skruet op for under lockdown.
Måske har de endda skruet lidt ned for noget, fordi folk er mindre fortravlede og har mere tid til den gode hjemmelavede mad.

Min søn arbejder som opvasker på den lokale kro, og jo der har da været nogle stille dage for dem, men generelt kører det vist meget godt, og der er god opbakning fra både det nære lokalmiljø, men folk kører også gerne efter maden. Deres primære levegrundlag er jo naturligvis spisende gæster i restaurenten, men før corona var de begyndt på take-away, med god succes.
De har et klassisk dansk kro-menu kort, og har snitzel som deres signaturret. Sidste lørdag havde de omkring 100 kuverter ud af døren, og de havde travlt.
Ud over self. at være kendt for lækker mad af en god kvalitet, så har de også været gode til at promovere sig selv via facebook.
Gøre opmærksom på at de er her, hvad de tilbyder og til hvilken pris. Og hvor de før serverede øl fra lokalt bryghus i restaurenten, kan du nu få øl med til din menu til en god pris. osv.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Kroejere: Supermarkeder tager vores levebrød

Indlægaf paint » 20. feb 2021, 17:43

Der må være grænser for, hvad og hvor meget man kan stille op med firmaer og forretninger, der har problemer med omsætningen og økonomien. Mig bekendt er der masser af kroer, der har måttet lukke også før corona, fordi kundegrundlaget ikke var der. Og det er sikkert ikke nemmere i en lille by med 3.500 indbyggere, som jeg kan se at Jelling er.
Man skal i hvert fald ikke begynde at regulere udvalget i andre forretninger. Det såkaldte 'samfundssind' er ikke noget man kan pålægge nogen, der skal opstå af sig selv.
Mht. deres udvalg ag mad, som mere minder om 'kromad ud af huset', er det nok lidt svært at sætte sig ind i. Madvanerne kan være anderledes i en lille by i det sydlige Jylland, end de er her i København. Men hakkebøf med kartofler med brun sovs eller tarteletter, var ikke noget jeg ligefrem ville gide at køre efter, som take-away.

Måske skulle kroejeren gå hen og se, hvad det er folk køber i den famøse Superbrugs, og så gå hjem og lave noget tilsvarende - bare bedre.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"