Et regentpar af samme køn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Pølsemix » 14. okt 2021, 09:02

paint skrev:Uanset, hvordan man end vender og drejer det, så er arvefølgen/blodlinjen vigtig for et kongehus, som fungerer efter andre principper end de gængse demokratiske, som alle os andre dødelige lever efter. Et kongehus, er en slags anakronisme fra en svunden tid, som nok er svært at indpasse i et demokratisk moderne samfund, hvis det stadig skal have et skær af 'noget særligt' og ophøjet.

Jeg ved naturligvis ikke om de ligefrem fertilitetstjekker kommende prinsesser. men jeg kan huske noget skriveri om/udtalelser fra en kongehusekspert om, at både Alexandre og Mary, først var blevet godkendt efter at en dansk delegation (var vist udtrykket) havde kigget på deres baggrund. Der skulle ikke være dubiøse ting i 'rygsækken' og deres fortid, som, meget ubelejligt, kunne bringes frem når de var blevet medlem af kongehuset.

Hillemænd! Det må have været breaking news at de laver et baggrundstjek! :8:
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf paint » 14. okt 2021, 09:31

Pølsemix skrev:
paint skrev:Uanset, hvordan man end vender og drejer det, så er arvefølgen/blodlinjen vigtig for et kongehus, som fungerer efter andre principper end de gængse demokratiske, som alle os andre dødelige lever efter. Et kongehus, er en slags anakronisme fra en svunden tid, som nok er svært at indpasse i et demokratisk moderne samfund, hvis det stadig skal have et skær af 'noget særligt' og ophøjet.

Jeg ved naturligvis ikke om de ligefrem fertilitetstjekker kommende prinsesser. men jeg kan huske noget skriveri om/udtalelser fra en kongehusekspert om, at både Alexandre og Mary, først var blevet godkendt efter at en dansk delegation (var vist udtrykket) havde kigget på deres baggrund. Der skulle ikke være dubiøse ting i 'rygsækken' og deres fortid, som, meget ubelejligt, kunne bringes frem når de var blevet medlem af kongehuset.

Hillemænd! Det må have været breaking news at de laver et baggrundstjek! :8:


Jeg ved ikke om du selv er klar over det. Men du har faktisk en vis underholdningsværdi. Man/jeg kan være stensikker på at når/hvis, jeg skriver et indlæg her i 'Kultur og Samfund', så dukker du, med usvigelig sikkerhed, op som sad man med en fjerbetjening, med en af dine pølse(mix) kommentarer.
På dén måde er dit brugernavn meget velvalgt. 'Pølsemix'; en sekundavare med tvivlsomt indhold af pølser, der har overskredet sidste salgsdato. :gogo:
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Luffegås » 14. okt 2021, 10:19

Det vil virkelig give noget til sætningen "En konge og hans Queen Bitch" :lol:
1
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Akehurst2 » 14. okt 2021, 10:27

Pølsemix skrev:
paint skrev:Uanset, hvordan man end vender og drejer det, så er arvefølgen/blodlinjen vigtig for et kongehus, som fungerer efter andre principper end de gængse demokratiske, som alle os andre dødelige lever efter. Et kongehus, er en slags anakronisme fra en svunden tid, som nok er svært at indpasse i et demokratisk moderne samfund, hvis det stadig skal have et skær af 'noget særligt' og ophøjet.

Jeg ved naturligvis ikke om de ligefrem fertilitetstjekker kommende prinsesser. men jeg kan huske noget skriveri om/udtalelser fra en kongehusekspert om, at både Alexandre og Mary, først var blevet godkendt efter at en dansk delegation (var vist udtrykket) havde kigget på deres baggrund. Der skulle ikke være dubiøse ting i 'rygsækken' og deres fortid, som, meget ubelejligt, kunne bringes frem når de var blevet medlem af kongehuset.

Hillemænd! Det må have været breaking news at de laver et baggrundstjek! :8:


Ja, baggrundstjek er langt nede på skalaen over overraskelser, men det ville undre - og forarge - mig, hvis de også tjekkede fertilitet.

Men altså, selve konstruktionen med monarki i Danmark er jo forargelig, så...
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Akehurst2 » 14. okt 2021, 10:35

Luffegås skrev:Det vil virkelig give noget til sætningen "En konge og hans Queen Bitch" :lol:


0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Pølsemix » 14. okt 2021, 10:58

paint skrev:Jeg ved ikke om du selv er klar over det. Men du har faktisk en vis underholdningsværdi. Man/jeg kan være stensikker på at når/hvis, jeg skriver et indlæg her i 'Kultur og Samfund', så dukker du, med usvigelig sikkerhed, op som sad man med en fjerbetjening, med en af dine pølse(mix) kommentarer.
På dén måde er dit brugernavn meget velvalgt. 'Pølsemix'; en sekundavare med tvivlsomt indhold af pølser, der har overskredet sidste salgsdato. :gogo:

Mange tak, jeg har jo ikke studeret i 6 år på KU for at blive f.eks. psykolog så min selvindsigt og påvirkning på mine omgivelser er jo lidt begrænset i kraft af det :(
Men derudover vil jeg jo bare gerne associeres med dine indlæg som har et højt abstraktionsniveau og dyb indsigt ;)

Altså at potentielle medlemmer af kongehuset får lavet et baggrundstjek, OMG :8:

:deer:
2
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Tanten » 14. okt 2021, 11:29

Selv kongelige må vel selv bestemme, hvem de danner par med.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Wizzze » 14. okt 2021, 13:15

Tanten skrev:Selv kongelige må vel selv bestemme, hvem de danner par med.


Nope!

som reglerne stadig er, så skal tronfølgeren have regentens og regeringens tilladelse, når det kommer til valg af partner.

Så Frederik måtte pænt spørge Dronningen og regeringen inden han blev forlovet med Mary.

Det bunder i gammel tid og potentialet for kaos ved valg af nogen partnere. I Norge var det lige ved at udløse krise, da den nuværende konge valgte en borgerlig, og Gamle Kong Olav ikke ville give tilladelse, han gav sig så til sidst, men Harald var godt på vej til at afsige sig tronen og selv blive borgerlig.
Herhjemme findes reglen mest som følge af erfaringerne fra tiden hvor danske konger også var tyske hertuger, og norsk konge. Hvis nu kongen blev gift med en tysk arveprinsesse, eller andet lands monark, så kunne Danmark blive inddraget i udenlandske krige, eller selv blive opslugt i andre riger.

Lad os nu sige at danske Frederik havde fundet sammen med svenske Victoria, ville deres barn så være arving til DK eller SE? Eller ville vi ende med en ny minikalmarunion? Der var faktisk en bred bevægelse midt i 1800-tallet, som arbejdede på at få de svenske og danske kongehuse gift på kryds og tværs, så man kunne få et nyt fællesnordisk kongerige.
1
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf fisken80 » 14. okt 2021, 13:40

Wizzze skrev:
Tanten skrev:Selv kongelige må vel selv bestemme, hvem de danner par med.


Nope!

som reglerne stadig er, så skal tronfølgeren have regentens og regeringens tilladelse, når det kommer til valg af partner.

Så Frederik måtte pænt spørge Dronningen og regeringen inden han blev forlovet med Mary.

Det bunder i gammel tid og potentialet for kaos ved valg af nogen partnere. I Norge var det lige ved at udløse krise, da den nuværende konge valgte en borgerlig, og Gamle Kong Olav ikke ville give tilladelse, han gav sig så til sidst, men Harald var godt på vej til at afsige sig tronen og selv blive borgerlig.
Herhjemme findes reglen mest som følge af erfaringerne fra tiden hvor danske konger også var tyske hertuger, og norsk konge. Hvis nu kongen blev gift med en tysk arveprinsesse, eller andet lands monark, så kunne Danmark blive inddraget i udenlandske krige, eller selv blive opslugt i andre riger.

Lad os nu sige at danske Frederik havde fundet sammen med svenske Victoria, ville deres barn så være arving til DK eller SE? Eller ville vi ende med en ny minikalmarunion? Der var faktisk en bred bevægelse midt i 1800-tallet, som arbejdede på at få de svenske og danske kongehuse gift på kryds og tværs, så man kunne få et nyt fællesnordisk kongerige.


Men intet kan trods alt forhindre dem i at gifte sig med den udkårne alligevel. Det er muligt de ville ryge ud af arvefølgen og blive smidt på slotsporten, men gift ville de jo altså stadig være.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf FruitFly » 14. okt 2021, 22:08

Barnløse regenter er ikke noget problem for arvefølgen. Man finder en bror eller søster, eller fætter eller hvad ved jeg. Det er gjort utallige gange. Behøver jeg nævnte Frederik d. 7/Christian d. 9? Det gør jeg nok.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9937
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17866

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf .Magic. » 14. okt 2021, 22:34

Jeg kan godt lide Danmarks kongehus. Jeg kan godt lide de gamle traditioner og at det ikke nødvendigvis følger med tiden. Jeg kan også godt lide at nogle ting ikke er for 2021 hvor køn er forvirrende og flydende.
Jeg er hamrende gammeldags på mange punkter.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. okt 2021, 22:49

.Magic. skrev:Jeg kan godt lide Danmarks kongehus. Jeg kan godt lide de gamle traditioner og at det ikke nødvendigvis følger med tiden. Jeg kan også godt lide at nogle ting ikke er for 2021 hvor køn er forvirrende og flydende.
Jeg er hamrende gammeldags på mange punkter.


Der er intet i vejen med at have traditionelle værdier. Eller alle mulige andre værdier for den sags skyld.
Jeg synes bare, at det i dette tilfælde hører med at forholde sig til de menneskelige konsekvenser, som det kan have for en person at skulle indrette sit privatliv på en måde, så det vil kunne tilfredsstille andres værdier. Især når disse konsekvenser ikke er nogen, andre i det pågældende samfund automatisk bydes. Et slags anti-priviligium, om man vil. Om det så bliver i form af undertrykt seksualitet og følelsesliv, fornuftsægteskab og tys-tys-forhold ved siden af eller fratagelse af arvekrav til tronen på baggrund af ikke-heteroseksualitet.
2
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9937
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17866

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf .Magic. » 15. okt 2021, 05:12

DetSorteCirkus skrev:
.Magic. skrev:Jeg kan godt lide Danmarks kongehus. Jeg kan godt lide de gamle traditioner og at det ikke nødvendigvis følger med tiden. Jeg kan også godt lide at nogle ting ikke er for 2021 hvor køn er forvirrende og flydende.
Jeg er hamrende gammeldags på mange punkter.


Der er intet i vejen med at have traditionelle værdier. Eller alle mulige andre værdier for den sags skyld.
Jeg synes bare, at det i dette tilfælde hører med at forholde sig til de menneskelige konsekvenser, som det kan have for en person at skulle indrette sit privatliv på en måde, så det vil kunne tilfredsstille andres værdier. Især når disse konsekvenser ikke er nogen, andre i det pågældende samfund automatisk bydes. Et slags anti-priviligium, om man vil. Om det så bliver i form af undertrykt seksualitet og følelsesliv, fornuftsægteskab og tys-tys-forhold ved siden af eller fratagelse af arvekrav til tronen på baggrund af ikke-heteroseksualitet.

Det kan der være noget om. På den anden side så er det vel bare konsekvensen af at være født ind i den kongelige familie.
Der er nødt til at være forskel på “dem og os” ellers giver det ikke mening af have et monarki. De kan ikke bare gøre som os andre ift det de lige føler for og jeg synes det fungerer som det er nu.
Der vil bare være ting man ikke kan når man er født ind i en kongelig familie, men er man ikke tilfreds med det så kan man jo lave en “Harry og Meghan”.
2
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf libertá » 15. okt 2021, 18:35

Svaret må blive et nej herfra.

Jeg er rummmelig og går ind for generel ligestilling mellem hetero- og homoseksuelle (jeg er selv til begge sider)

Men lige hvad angår kongehuse, er der jo det specielle hensyn at tage, at der er noget med arvefølgen, der skal være i orden, så lige indenfor kongehuse, bliver det noget rod.

Jeg synes godt, at kongelige må leve som homoseksuelle. Men så må de bare fraskrive sig at blive konger eller dronninger. Så kan de altid være prinser og prinsesser i stedet.

F.eks. ville det være et problem, hvis Kronprins Frederik levede som homoseksuel. Men ikke, hvis Joachim gjorde det. I hvert fald så længe Frederik er ved godt helbred og har børn o.s.v.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Et regentpar af samme køn

Indlægaf Nesnay » 15. okt 2021, 20:26

Men hvis det er pga. arvefølgen, man ikke må gifte sig med en person af samme køn, hvad så med tronfølgere, der aldrig finder en, de har lyst til at blive gift med? Eller ikke er sikre på, om de har lyst til at få børn? Eller er sikre på, at det ønsker de ikke? Eller gerne vil have børn, men finder ud af, at de har alvorlige fertilitetsproblemer? Eller er komplet aseksuelle?

Skal de så også allesammen smides ud af tronfølgen?
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"