Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Nicolait » 15. jan 2022, 22:31

Det har jeg intet problem med.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jan 2022, 22:47

Jeg er pædagog, inden for social/special området, det seneste års tid har det været meget tydeligt at pædagoger ikke mangler jobs.
Hvor vi for 5+ år siden lå omkring 80-100 ansøgninger på en stilling, da vi søgte her i efteråret havde vi fået 15 ansøgninger til det første stillingsopslag. Mængden af pligtansøgninger er faldet, mængden af folk uden relle/rette kvalifikationer er nokm ca. tilsvarende.

Jeg synes grundlæggende det er fint at tilbyde en lønbonus som en ekstra gulerod, jeg formoder ikke at den udbetales med første løn, men når man har været i sin ansættelse ud over prøvetiden f.x. - så det er en form for fastholdelses tillæg.
Og, måske er det naivt, men jeg tror også at mennesker der gerne vil arbejde med mennesker ikke udelukkende kigger på lønsiden, men også bruger intuition, mavefornemmelse, og forholder sig til om den enkelte institution, pædagogik, værdisæt m.v. matcher noget man som menneske kan stå inde for, og se sig selv i. Jeg tænker ikke man vælger at blive pædagog i en udflytter børnehave for 15.000 brutto-kroner, hvis man hader at være udenfor i alt andet end solskinsvejr.

Men hvis det er det der skal til for at instiution A kan rekruttere en personale til deres instituion, fremfor institution B, som er tilsvarende, så handler det jo bare om konkurrence - hvilket kan være ganske sundt.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Sofakartoflen
Indlæg: 3761
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 424
Likede indlæg: 8881

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Sofakartoflen » 15. jan 2022, 23:08

Jeg synes, det er helt forkert.

Det er cirka lige så dumt og irriterende, som når et telefonselskab tilbyder billige højtalere til nye kunder eller virkelig lave priser i et halvt år, men de gamle kunder skal betale, som de plejer, og der er ingen billige højtalere til dem. Det opfordrer til illoyalitet og shoppen rundt.

Hvor længe binder de pædagoger sig? Og hvad tænker allerede ansatte pædagoger, som skal "oplære" den nyansatte. Det får de jo ikke en skid for.

Jeg vil langt hellere foretrække, at man laver generelt bedre vilkår for pædagoger. Der kommer man selvfølgelig ikke langt med de beløb.

Jeg synes, det er dybt usympatisk, usolidarisk og stik modsat alt, hvad det offentlige burde stå for.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Wizzze » 16. jan 2022, 07:18

Indenfor økonomi findes en klassisk teori man kalder beggar thy neighbour, hvor et land løser sine økonomiske problemer, ved metoder der går ud over naboerne. Danmark brugte i 60ér og 70érne devaluering til at gøre danske varer og produkter billigere end nabolandenes varer og produkter. Irland har sat skatten ned for virksomheder for at lokke virksomheder til fra Nabolandene og Norge har i årevis løst deres problem med mangel på læger ved dels at sende norske studerende til Danmark for at blive uddannet samtidig med at de har lokket danske læger til Norge ved at betale høje lønninger.

Det er nu det vi ser internt i landet, hvor en kommune løser sine problemer, her med mangel på pædagoger, ved at lokke med bonus / højere løn. Og det rammer nabokommunerne. Det de andre og især mindre ikke så økonomisk stærke kommuner frygter, er at de ikke kan følge med hvis de også skal tilbyde ekstra penge til pædagoger m.fl.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9938
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1201
Likede indlæg: 17867

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf .Magic. » 16. jan 2022, 08:26

Man må gøre noget for at trække folk til i de områder.
I “mit” område er der mangel på alt. Læger, sygeplejersker, plejepersonale, pædagoger osv.
Alle vil have at folk bare skal flytte hertil og forstår ikke at folk ikke gider bo her “for det er jo fantastisk at bo i X”.

Nej det er røvsygt og man bliver nødt til at give ekstra for at lokke folk hertil. Penge virker ofte ret godt.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Allmost_Famous » 16. jan 2022, 10:21

Wizzze skrev:Indenfor økonomi findes en klassisk teori man kalder beggar thy neighbour, hvor et land løser sine økonomiske problemer, ved metoder der går ud over naboerne. Danmark brugte i 60ér og 70érne devaluering til at gøre danske varer og produkter billigere end nabolandenes varer og produkter. Irland har sat skatten ned for virksomheder for at lokke virksomheder til fra Nabolandene og Norge har i årevis løst deres problem med mangel på læger ved dels at sende norske studerende til Danmark for at blive uddannet samtidig med at de har lokket danske læger til Norge ved at betale høje lønninger.

Det er nu det vi ser internt i landet, hvor en kommune løser sine problemer, her med mangel på pædagoger, ved at lokke med bonus / højere løn. Og det rammer nabokommunerne. Det de andre og især mindre ikke så økonomisk stærke kommuner frygter, er at de ikke kan følge med hvis de også skal tilbyde ekstra penge til pædagoger m.fl.


Jeg er ikke idiot, jeg ved godt det der. Jeg synes bare ikke, det er forkert af en kommune er forsøge at lokke medarbejdere til på et område, hvor de medarbejdere virkelig mangler. Det er ikke anderledes end andre ting, kommunerne forsøger sig med for et lokke folk til.

Jeg forstår det godt. Jeg er bare ikke enig i, at det er et problem. Det belyser sådan set den helt absurde mangel på varme hænder, og det er altså folk over dit og mit løntrin, der har magt til at ændre på det.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7264

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Fruity » 16. jan 2022, 10:38

Allmost_Famous skrev:
Wizzze skrev:Indenfor økonomi findes en klassisk teori man kalder beggar thy neighbour, hvor et land løser sine økonomiske problemer, ved metoder der går ud over naboerne. Danmark brugte i 60ér og 70érne devaluering til at gøre danske varer og produkter billigere end nabolandenes varer og produkter. Irland har sat skatten ned for virksomheder for at lokke virksomheder til fra Nabolandene og Norge har i årevis løst deres problem med mangel på læger ved dels at sende norske studerende til Danmark for at blive uddannet samtidig med at de har lokket danske læger til Norge ved at betale høje lønninger.

Det er nu det vi ser internt i landet, hvor en kommune løser sine problemer, her med mangel på pædagoger, ved at lokke med bonus / højere løn. Og det rammer nabokommunerne. Det de andre og især mindre ikke så økonomisk stærke kommuner frygter, er at de ikke kan følge med hvis de også skal tilbyde ekstra penge til pædagoger m.fl.


Jeg er ikke idiot, jeg ved godt det der. Jeg synes bare ikke, det er forkert af en kommune er forsøge at lokke medarbejdere til på et område, hvor de medarbejdere virkelig mangler. Det er ikke anderledes end andre ting, kommunerne forsøger sig med for et lokke folk til.

Jeg forstår det godt. Jeg er bare ikke enig i, at det er et problem. Det belyser sådan set den helt absurde mangel på varme hænder, og det er altså folk over dit og mit løntrin, der har magt til at ændre på det.



Du skriver altså selv, du ikke forstår problemet. Så giver det jo mening at forklare dig
0
Peanutbutt
Indlæg: 406
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:10
Kort karma: 44
Likede indlæg: 829

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Peanutbutt » 16. jan 2022, 11:19

Problemet er jo altid, som også ses i debatterne her på Debatten, at hvis pædagogerne vil have incitamentsordninger, mon ikke så sygeplejeskerne, lærerne, jordmødrene og andre følger efter og vil have lignende ordninger. Og hvis den ene kommune vil, så vil den anden kommune også. Og hvorfor er det kun de nyuddannede - skal man ikke også have bonus, for at have holdt andre folks børn ud i 10 år?

Hvad er problemet med det kunne man spørge? For min skyld gerne. Men det koster jo penge.

Jeg tror, de fleste er enige i, at man burde gøre det hele om, hvis det overhovedet var en mulighed. Ændre lønsammensætningerne og lønrammerne for, ja, måske alle i det offentlige. At omfordele hvordan pengene bliver brugt, ved at starte helt forfra. Man kunne helt sikkert gøre det hele bedre på den måde. Frigive midler og omfordele løsninger og arbejdsforhold.

Men det er jo ret svært og sikkert en umulighed. Man skulle glemme al historik og grunde til, at det ser ud som det gør i dag. Man skulle måske ændre nogle arbejdsforhold eller lønninger, som folk er glade for i dag, og mon ikke, de ville kæmpe med næb og klør.

Man kunne også bare tilføre flere penge til lønningerne/bonusordninger - enten ved at hæve skatterne (det vil de blå nok ikke og de røde har jo også en grænse), eller ved at tage fra De Andre - men hvem? Vejene, skraldemændene eller måske bare generelt fra alle med kolde hænder? Selvom der sikkert er et (stort?) fedtlag, så vil det nok også skabe problemer på den ene eller anden måde (det er meget rart at få udbetalt lønnen eller at juraen er i orden eller at man får information om ændringer).

I det private kan man jo gøre hvad man vil, da det er folks egne penge. Man kan hæve timelønnen, men hvis ingen vil ansætte en, så er det jo kun et problem for en selv. Man kan give bonusser til højre og venstre, men hvis der ikke er flere penge i kassen, så er det jo ærgerligt. I det private handler det jo om at tjene penge, og det gør det sjældent i det offentlige.

Men man kan tale om værdi - at man ved at have glade, motiverede og superdygtige pædagoger vil få mindre stressede forældre (=færre udgifter og flere penge i statskassen), gladere og velfungerende børn (= færre udgifter og flere penge i statskassen), osv. - men det er jo abstrakte regnestykker, som kan være svære at putte ind i et regneark.

Og så er der hele diskussionen om, hvad der giver arbejdsglæde og dygtige medarbejdere - ville 15.000 kr. lokke personer til - og ville de blive der? Ville 2.000 kr. mere om måneden gøre op for underbemanding eller dårligt arbejdsmiljø? Kan en kaffe- eller frugtordning, eller en julegave, gøre én glad for at gå på arbejde? Får pædagogerne mere arbejdsglæde, respekt og stolthed af en årlig bonus?

Det er svært at svare på. Men jeg er enig med borgmesteren i artiklen der siger, at det kan føre til en lønudvikling, der er svær at håndtere.
2
abcd
Indlæg: 5913
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 280
Likede indlæg: 9791

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf abcd » 16. jan 2022, 11:45

Hvis kommunerne skal have en berettigelse, mener jeg de er nødt til at kunne konkurrere med andre kommuner. Hvis både kommune A og kommune B vil bygge en ny børnehave, og der er mangel på bygge-arbejdskraft, er det kommunen der vil betale mest, som får bygget deres børnehave først. Det samme må gælde når børnehaven er færdigbygget og pædagog-arbejdspladserne skal besættes - kommunen der vil betale mest, får først besat deres pædagog-jobs. Jeg kan ikke se hvorfor der skulle være forskel på om kommunerne konkurrer om at købe ydelser hos private leverandører eller selv at købe arbejdskraften direkte.

Alternativet til at kommunerne kan prioritere og konkurrere må være at man nedlægger kommunerne - i hvert fald som entiteter med selvstændig indtægt - og dikterer et ensartet serviceniveau landet over på stats-niveau. Man kan så have administrative enheder på kommunalplan som effektuerer under hensyntagen til lokale forhold, men som ikke råder over indsamlet kommune-skat. Det er nok den løsning jeg hælder mest til, jeg synes ikke rigtigt kommuneopdelingen giver mening, netop fordi det er i konflikt med ønsket om ensartet service på tværs af landet.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Allmost_Famous » 16. jan 2022, 13:21

Fruity skrev:

Du skriver altså selv, du ikke forstår problemet. Så giver det jo mening at forklare dig

Mjaeh, nu fordrejer du mine ord, eller også har jeg ikke været tydelig nok.

Jeg forstår godt de ting, nogle mener, er et problem. Men jeg er ikke enig. Kommunerne konkurrerer allerede på vilkår, i hvert fald i mit fag. Løn er så bare et af de vilkår.

Der må simpelthen gøres op med, at varme hænder skal arbejde for håndører og/eller under urimelige vilkår, og det står jo den enkelte ejer af et sæt varme hænder frit for at tage arbejde hvor, de vil.

Solidaritetstanke er vældig fin. Men den er stadig bare en tanke. Min arbejdsgiver må sørge for at holde sig attraktiv for at jeg bliver der, ligesom alle andre. Jeg kender f.eks mange lærere bosat i Odense Kommune, som ikke vil være ansat i kommunen grundet vilkårene. Så kører de bare over grænsen til en af nabokommunerne, hvor vilkårene er bedre. De skylder da ikke nogen at arbejde i en bestemt kommune.

Hvis kommunerne ikke må konkurrere lidt, hvorfor har vi dem så?
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Petrix » 16. jan 2022, 13:43

Hvis det går hen og bliver en normalitet, så kommer det til at gå hårdt udover de fattigste kommuner.
0
27102021
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf Petrix » 16. jan 2022, 13:46

Hvis det går hen og bliver en normalitet, så kommer det til at gå hårdt udover de fattigste kommuner.
0
27102021
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf 1234 » 16. jan 2022, 15:49

Men er der pædagogmangel i hele landet?
Jeg kender da nyuddannet pædagoger for bare 2-3 årsiden der havde svært ved at få job i nord- og vestjylland. Jeg tænker da heller ikke højere løn i de dyrere områder gør noget, hvis det kan flytte nogen af pædagogerne fra de områder.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Lønbonus til pædagoger - hvad er problemet?

Indlægaf HerErJeg » 17. jan 2022, 05:52

I mit gamle firma fik vi forrige år en bonus i december. 1000 kr pr måneds ansættelse i det år.
Sidste år blev også et godt år, men der var så ingen bonus. Jeg ved i hvert fald at nogen tænker, jamen hvorfor så ikke? Forventningen om mere kommer lige med det samme.
Det samme med mere løn til sygeplejerskerne, udvalgte grupper får månedtillæg, andre får et stort timelønstillæg. Og så er der dem i gråzonen som også er ved at brække sig i mængden af arbejde, men desværre, ikke noget til dig.
Der kan være pædagoger der blev ansat måneden før bonussen blev indført, det må føles lidt træls.
At give ekstra til udvalgte er næsten den sikre vej mod ballade når vi kommer på den anden side af corona. Og det er ikke meget lettere at fjerne belønningen igen hos dem der har fået.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"