Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf Purple Haze » 15. maj 2022, 06:47

I forhold til paragraf 56 så tænker jeg problemet er at man skal være syg.
Og uanset at alm. mens-smerter kan være fra helvede, så er de ikke som følge af en sygdom.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Sofakartoflen
Indlæg: 3826
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 430
Likede indlæg: 9060

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf Sofakartoflen » 15. maj 2022, 09:40

Purple Haze skrev:I forhold til paragraf 56 så tænker jeg problemet er at man skal være syg.
Og uanset at alm. mens-smerter kan være fra helvede, så er de ikke som følge af en sygdom.


Måske er det der, man så skulle sætte ind i stedet. At det blev anerkendt som en lidelse, man kan få en paragraf 56 på.
2
Fruity
Indlæg: 4015
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7265

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf Fruity » 15. maj 2022, 09:54

Sofakartoflen skrev:
Purple Haze skrev:I forhold til paragraf 56 så tænker jeg problemet er at man skal være syg.
Og uanset at alm. mens-smerter kan være fra helvede, så er de ikke som følge af en sygdom.


Måske er det der, man så skulle sætte ind i stedet. At det blev anerkendt som en lidelse, man kan få en paragraf 56 på.


Nogle gange behøver man ikke de helt store omveje…
0
Afrodites
Indlæg: 676
Tilmeldt: 11. mar 2020, 09:14
Kort karma: 57
Likede indlæg: 968

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf Afrodites » 15. maj 2022, 09:57

Nej det synes jeg overhovedet ikke, at vi skal.. Jeg er bange for, at det vil slå os langt tilbage i forhold til ligestillingen på arbejdsmarkedet.. I forvejen er det ret svært for mange kvinder at få job, fordi arbejdsgiverne ved, at der nok snart kommer barsel minimum 1 gang.. Og hvis vi derefter skal have særbehandling, fordi vi bløder og har smerter en gang om måneden, så skal det da nok gøre det svært for os at få job :gruble: :/ ..

Dertil kommer det, at jeg egentlig ikke synes, at vi skal have særbehandling generelt.. Hvis vi vil have ligestilling, så er det ligestilling på alle punkter, synes jeg.. For som du selv er inde på, hvad så med dem, der lider af migræne?

Ellers må folk/kvinder jo gå til lægen og få en lægeerklæring på, at de har så stærke smerter i den og den situation, så de bliver nødt til at gå hjem.. Og det er så uanset om det er pga. menssmeter eller migræne, at jeg vil anbefale folk at få en lægeerklæring..

Eller skal vi nu også pludselig til at have en lov der siger, at når kvinder bliver gravide, så har de lov til at gå på barsel fra start af? Fordi mange er overvældet af træthed, massiv kvalme osv.. Eller vil man fortsat anbefale dem at gå til lægen og få en lægeerklæring i de enkelte tilfælde?! Hvis I forstår, hvor jeg vil hen :lol:
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. maj 2022, 10:59

Sofakartoflen skrev:
Purple Haze skrev:I forhold til paragraf 56 så tænker jeg problemet er at man skal være syg.
Og uanset at alm. mens-smerter kan være fra helvede, så er de ikke som følge af en sygdom.


Måske er det der, man så skulle sætte ind i stedet. At det blev anerkendt som en lidelse, man kan få en paragraf 56 på.


Præcis!
Og er man ude i at det er en fysisk smerte/ubehag, som ikke kan håndteres med almen håndkøbs medicin, noget der kræver nogle dage i sengen eller på sofaen, som hæmmer en betydeligt i at udføre sit arbejde, være noget for sin familie, generelt leve livet normalt imens man har menses, så bør det i mine øjne betragtes som værende sygdom.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10078
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1212
Likede indlæg: 18124

Re: Skal kvinder have ret til ekstra sygedage ved menstruationssmerter ?

Indlægaf .Magic. » 15. maj 2022, 11:30

Jeg gad godt det var muligt for jeg plejer som regel at sygemelde mig på 1. eller 2. dagen.
Jeg har SÅ mange smerter i lænden og i lysken der trækker ned i låret så jeg næsten ikke kan gå og så bløder jeg igennem 3 natbind. Jeg har det virkelig elendigt og det har været sådan siden jeg var teenager. Tager jeg på arbejde så kan mine chefer alligevel se der er noget galt for jeg kravler næsten bogstaveligt talt afsted og alt foregår i slowmotion af den grund.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"