USA Højesteret - Et politisk instrument?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4723
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1197

Re: USA Højesteret - Et politisk instrument?

Indlægaf Arend » 7. jul 2022, 19:05

abcd skrev:
Arend skrev:
abcd skrev:
Arend skrev:Mener du da - at en dom i et diktatur ikke kan være korrekt?


I et diktatur er diktatorens dom korrekt, det er det systems spilleregler. I USA er der nogle andre spilleregler, og efter dem er den nye abortdom korrekt.


Det er ikke et svar på mit spørgsmål.

Jeg spurgte om du mener, en dom kan være korrekt i et diktatur?


Korrekt i forhold til hvad? Ordet "korrekt" giver kun mening i forhold til et sæt regler. F.eks. korrekt stavning i forhold til Retskrivningsordbogen.


I forhold til at du skriver: "Det har alt med sagen at gøre om dommen er korrekt, for så er alt det udenom ligegyldigt. Det væsentlige er at domstolen dømmer korrekt."
0
I krig er sandheden det første offer
abcd
Indlæg: 6142
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 288
Likede indlæg: 10081

Re: USA Højesteret - Et politisk instrument?

Indlægaf abcd » 7. jul 2022, 19:09

Arend skrev:
abcd skrev:
Arend skrev:
abcd skrev:
Arend skrev:Mener du da - at en dom i et diktatur ikke kan være korrekt?


I et diktatur er diktatorens dom korrekt, det er det systems spilleregler. I USA er der nogle andre spilleregler, og efter dem er den nye abortdom korrekt.


Det er ikke et svar på mit spørgsmål.

Jeg spurgte om du mener, en dom kan være korrekt i et diktatur?


Korrekt i forhold til hvad? Ordet "korrekt" giver kun mening i forhold til et sæt regler. F.eks. korrekt stavning i forhold til Retskrivningsordbogen.


I forhold til at du skriver: "Det har alt med sagen at gøre om dommen er korrekt, for så er alt det udenom ligegyldigt. Det væsentlige er at domstolen dømmer korrekt."


Ja i forhold til spillereglerne i et moderne demokrati med en forfatning og en folkevalgt forsamling.

I et diktatur er reglerne anderledes, der er det bare pr. definition korrekt når diktatoren siger det.
1
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4723
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1197

Re: USA Højesteret - Et politisk instrument?

Indlægaf Arend » 8. jul 2022, 09:05

abcd skrev:
Arend skrev:
abcd skrev:
Arend skrev:
I forhold til at du skriver: "Det har alt med sagen at gøre om dommen er korrekt, for så er alt det udenom ligegyldigt. Det væsentlige er at domstolen dømmer korrekt."


Ja i forhold til spillereglerne i et moderne demokrati med en forfatning og en folkevalgt forsamling.

I et diktatur er reglerne anderledes, der er det bare pr. definition korrekt når diktatoren siger det.


Jeg mener derimod, at andre end diktatoren har en mening, og det kan du også have :)
0
I krig er sandheden det første offer

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"