Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 13:23

Rakel skrev:
Og så er der de børn, er må i vs/dp ved 6 måneder, hvis far ikke er tilstede i deres liv eller vil på orlov (og de findes).

Det er jo langt fra alle børn, der lever med mor og far i 2016 eller alle fædre, der står i kø fororlov.
Er det ok?

Jeg har selv haft 26 ugers orlov som mor inden de nye barselsregler og sendt barnet afsted efter min og mands orlov, men vil vi tilbage dertil, at børn skal afsted tidligere end de nuværende muligheder?


Jeg forstår ikke helt hvad du skriver. Børn kommer tidligere i inst. hvis faren ikke vælger sin (fiktive) barsel? Men gælder det så ikke også med nuværende regler, hvis moren ikke holder sin?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23207

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Mani » 29. feb 2016, 13:24

Akehurst2 skrev:Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg mener, det er jo sådan kvinderne har gjort. Det ved I godt, ikke mænd? I ved godt at kvinderne aktivt har kæmpet for deres barselsrettigheder og at det ikke er noget, de har fået forærende. Ellers ved I det nu.

Jeg har en klar fornemmelse af at dette også ville ske, hvis en del af barsel blev øremærket til mænd.

Egentlig foretrækker jeg at den enkelte familie beslutter hvordan barsel skal bruges - men jeg har også set familier (og arbejdspladser) hvor det ville styrke manden, hvis en del af barslen var øremærket manden. På den baggrund er jeg faktisk i tvivl.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 13:28

Jeg tror min mening er, at hvis vi skal have øremærket barsel via lovgivning, så skal den være ens for kønnene.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 14:30

Mani skrev:
Akehurst2 skrev:Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg mener, det er jo sådan kvinderne har gjort. Det ved I godt, ikke mænd? I ved godt at kvinderne aktivt har kæmpet for deres barselsrettigheder og at det ikke er noget, de har fået forærende. Ellers ved I det nu.

Jeg har en klar fornemmelse af at dette også ville ske, hvis en del af barsel blev øremærket til mænd.



Det ville det sikkert, men derfor gør det mig alligevel meget træt at høre på mænd, der jamrer over deres ansættelsesvilkår som om, det var noget de havde mindre indflydelse på end kvinder åbenbart har/har haft.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 14:31

DD_81 skrev:
Det sted man skulle starte først og fremmest, efter min mening, det er med overenskomsterne. For dér er der ihvertfald IKKE ligestilling.
Bare inden for mit fag, der har mor 26 ugers orlov med fuld løn, og pension igennem hele barselsorloven. Far har samlet 9 uger med fuld løn (de 14 dages fædreorlov incl.) Og der er 6 uger med løn, der kan tages af enten far eller mor. - så 15 uger til far med løn, 11 uger mindre end til mor.


Jamen, den ligger jo så på lønmodtagerne selv. Det er den danske model.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf dgd2007 » 29. feb 2016, 14:39

Jeg ved ikke rigtigt ... jeg er helt med på at gøre, hvad man kan for, at kvinderne ikke bliver "straffet" for hårdt rent økonomisk.

Men jeg er mere loren ved love, der skal diktere, at begge parter absolut skal have lige meget af alting.

Fx da vores første var ved at komme lidt op i månederne, syntes jeg, at det kunne være, hvis hun snart kom i vuggestue og fik nogle nye indtryk osv. Mens min kone var meget mere: "Nej, det kan jeg da ikke lide, når hun stadigvæk er så lille ..."

At der kan være den slags helt umiddelbare tendenser, det kan man jo ikke lovgive imod. Og skal heller ikke. Det ville være "ideologisk".
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 15:02

adagio skrev:
Det er bare lettere at forhandle sig til løn under barsel hvis barslen er øremærket til én, og der er kvinderne lovmæssigt bedre stillet.


Nu er det jo kun 14 uger, der er øremærket til kvinderne, og rigtig mange overenskomster og ansættelsesaftaler giver kvinderne fuld løn ud over det. Så at påstå at det er øremærkningen og at det derfor alene er lovgiver, der kan løse det, der gør hele forskellen synes jeg er en meget opgivende holdning fra mændenes side.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Pølsemix » 29. feb 2016, 15:20

JoyNips skrev:Når jeg kigger på mine venner med børn, så er det da klart kvinderne, der har taget mest barsel. Og kvinderne, som efterfølgende karrieremæssigt mister mest på at få børn. Mændene har gerne ville tage mere barsel, men økonomisk har det givet mest mening at lade være.

Alt afhængigt af, hvordan vi jobmæssigt står, så tænker jeg i øvrigt at min kæreste og jeg ved ægteskab får lavet en ægtepagt, der giver mig ret til en del af den pension, han optjener mens jeg er på barselsdagpenge. Vi er enige om, at jeg ikke skal straffes for biologien.

jeg synes klart, at der bør gøres en indsats på området, for hele den der "jamen, man bestemmer jo selv, om manden skal gå på mere barsel" og "man bestemmer jo selv, om man vil tage et skridt tilbage karrieremæssigt" holder bare ikke. Jojo, man KAN da, men det er bare ildeset ude i samfundet (både hvad angår kvinder og mænd - jeg kan nogle sjove historier om mødregrupper og ondskabsfuldheder mod min veninde, der kun havde et halvt års reel barsel og derefter vendte tilbage til sit studie) og man er nødt til at tænke på økonomien. Hvis det var så pissenemt og ikke kostede på bundlinjen, så ville langt flere jo gøre det.
Derudover tror jeg, at mange kvinder ikke er helt frivillige i deres "valg" når de eksempelvis går på deltid. Men eftersom manden ikke har ville eller kunne tage det samme valg, og man har en holdning til, at ens børn ikke skal opvokse i en institution, så går kvinden ned i tid. Og så kan folk jo komme og sige, at hun selv har truffet sit valg, men et valg truffet af nød og ikke af lyst, giver jeg ikke meget for.


Bør man virkelig lovgive om noget som er baseret på en række antagelser der ikke er evidens for?
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 15:21

adagio skrev:Det vil jeg heller ikke påstå. Men nu har jeg forsøgt selv af forhandle mig til samme mængde løn under barsel som kvinderne på min arbejdsplads, og der fik jeg at vide at det var styret af loven. 12 ugers eksta barsel med løn ville for mig have betydet 3 måneders ekstra barsel (jeg holdt 2,5 måneder ved begge børn).


Men det er jo noget pjat. Virksomhederne må da gerne stille medarbejderne bedre, ligesom man selvfølgelig kan aftale overenskomster, der stiller en bedre end lovgivningens minimumskrav. Ellers ville man jo slet ikke have overenskomster eller forhandlinger om ansættelsesvilkår.

At din arbejdsplads har sagt, at de kun kan lade sig styre af loven er jo ikke ensbetydende med, at det er korrekt, endsige et godt argument.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 16:35

adagio skrev: Derfor tror jeg det ville gøre en stor forskel for fordelingen af barslen og for mænds barselsvilkår hvis man ligestillede øremærkningen.



Det er jeg meget enig med dig i. Jeg tror også et lovindgreb ville være at foretrække.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 18:18

Angelina skrev:Jeg mener egentlig i sidste ende man er sin egen lykkes smed - og at man ikke både kan blæse og have mel i munden. Man kan ikke både forvente at gå hjemme på barsel, være den der altid skal holde ferie i skoleferierne og gå kl 16 for at hente børn - og så få det samme i løn som den der aldrig har holdt fri fra arbejdsmarkedet, gerne arbejder over og på skæve tidspunkter og er ligeglad med skoleferier men kan holde fri når det passer ind - og i øvrigt har færre sygedage af åbenlyse årsager. Det er altså bare lidt for forkælet og så forlange det samme i løn i sidste ende, uagtet om man er kvinde eller mand.

Og jeg siger ikke man skal fravælge hverken børn eller barsel - eller ikke kan have både børn og karriere - men at man stadig må forvente det koster lidt at holde fri halve/hele år ... og om man synes de der 10-20% i løn i sidste ende betyder så meget, er det det der er vigtigt, eller er et godt og lykkeligt liv i sidste ende det der tæller - uanset om man så får det ved at få femten børn man går hjemme og hygger sig med, eller om man arbejder 15 timer om dagen fordi man elsker karrieren - eller et eller andet sted i midten af det ... det er lige meget, dit liv, din lykke - og penge, de er meget sjove, men om man tjener 380.000 kr om året eller 304.000 kr - gør det egentlig den store forskel når skatten er betalt?


Ej, men det er jo slet ikke det diskussionen handler om ? Det handler da netop om hvordan man sørge for at de MENNESKER der gerne vil være sammen med deres børn får lov til det, mens de mennesker der gerne vil være meget på arbejde får lov til det. Ligegyldigt hvilke kromosomer de i øvrigt har. Som det er nu er det svært som kvinde, ikke at holde meget barsel, ligesom det er svært for mænd at holde barsel - ganske enkelt fordi vores lovgivning og kultur presser folk ned i kasser baseret på deres køn.
Min tese er så, at hvis vi øremærkede noget af barslen til mændene kunne vi overkomme den store barriere der er for mange mænd, at bede om barsel, hvad enten det er konen eller deres chef de skal spørge.
Det handler ikke om at kvinderne bare skal have mere i løn uden at yde mere.
2
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 18:22

Akehurst2 skrev:
adagio skrev:
Det er bare lettere at forhandle sig til løn under barsel hvis barslen er øremærket til én, og der er kvinderne lovmæssigt bedre stillet.


Nu er det jo kun 14 uger, der er øremærket til kvinderne, og rigtig mange overenskomster og ansættelsesaftaler giver kvinderne fuld løn ud over det. Så at påstå at det er øremærkningen og at det derfor alene er lovgiver, der kan løse det, der gør hele forskellen synes jeg er en meget opgivende holdning fra mændenes side.


Nu er det jo trods alt de færreste der forhandler den slags ansættelsesvilkår alene. Og hvis man har en overenskomst vil mændene jo altid have ret til det samme som kvinden - 14 uger. Hvordan er det fair? Så længe loven er som den er kan man jo aldrig som mand have en ligeså god overenskomst.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 18:46

Angelina skrev:
Lilleluftballon skrev:
Angelina skrev:Jeg mener egentlig i sidste ende man er sin egen lykkes smed - og at man ikke både kan blæse og have mel i munden. Man kan ikke både forvente at gå hjemme på barsel, være den der altid skal holde ferie i skoleferierne og gå kl 16 for at hente børn - og så få det samme i løn som den der aldrig har holdt fri fra arbejdsmarkedet, gerne arbejder over og på skæve tidspunkter og er ligeglad med skoleferier men kan holde fri når det passer ind - og i øvrigt har færre sygedage af åbenlyse årsager. Det er altså bare lidt for forkælet og så forlange det samme i løn i sidste ende, uagtet om man er kvinde eller mand.

Og jeg siger ikke man skal fravælge hverken børn eller barsel - eller ikke kan have både børn og karriere - men at man stadig må forvente det koster lidt at holde fri halve/hele år ... og om man synes de der 10-20% i løn i sidste ende betyder så meget, er det det der er vigtigt, eller er et godt og lykkeligt liv i sidste ende det der tæller - uanset om man så får det ved at få femten børn man går hjemme og hygger sig med, eller om man arbejder 15 timer om dagen fordi man elsker karrieren - eller et eller andet sted i midten af det ... det er lige meget, dit liv, din lykke - og penge, de er meget sjove, men om man tjener 380.000 kr om året eller 304.000 kr - gør det egentlig den store forskel når skatten er betalt?


Ej, men det er jo slet ikke det diskussionen handler om ? Det handler da netop om hvordan man sørge for at de MENNESKER der gerne vil være sammen med deres børn får lov til det, mens de mennesker der gerne vil være meget på arbejde får lov til det. Ligegyldigt hvilke kromosomer de i øvrigt har. Som det er nu er det svært som kvinde, ikke at holde meget barsel, ligesom det er svært for mænd at holde barsel - ganske enkelt fordi vores lovgivning og kultur presser folk ned i kasser baseret på deres køn.
Min tese er så, at hvis vi øremærkede noget af barslen til mændene kunne vi overkomme den store barriere der er for mange mænd, at bede om barsel, hvad enten det er konen eller deres chef de skal spørge.
Det handler ikke om at kvinderne bare skal have mere i løn uden at yde mere.


Jeg HADER den der "det er samfundets skyld" - hvis man ikke evner at træffe sine beslutninger selv og blot følger strømmen, har man altså meget større problemer end ligeløn. Der er mange der trives fint med at følge strømmen og gøre det som "alle andre gør" - og lever et godt og lykkeligt liv sådan... og more power to them ... men at køre et "jeg tog så meget barsel fordi det mente samfundet jeg skulle" / "jeg fik ikke barsel med mine børn, fordi samfundet pressede mig ned i en kasse" ... årh hold nu kæft - vi er frie mennesker der kan træffe vores egne valg, og magter man ikke selv at tage ansvar for sit liv, er det altså et personligt problem, og ikke noget vi skal lovgive os ud af.

Jeg har gået et år på barsel med begge mine og jeg ville fandme være gal i skralden hvis jeg skulle være gået glip af noget af den barsel, fordi nogle ikke evner at træffe rigtige valg for dem selv - og der derfor skulle lovgives om hvordan vi derhjemme skulle fordele barslen. For vi var faktisk voksne mennesker der traf valg baseret ud fra hvad der passede bedst ind i vores familie.


Jeg håber du kan høre hvor dobbeltmoralsk du lyder. Kasserne passer jo netop til dig, så du ville være blevet gal hvis nogen ændrede på det? Kasserne passede ret dårligt til os - min mand havde markant mere lyst til barsel end mig. På trods af ens overenskomster fik jeg bare betalt over tre måneder mere end min mand. Og for de fleste familier betyder det altså ret meget! Vi var heldige, vi kunne tage et svinedyrt valg og droppe min betalte barsel, så min mand kunne gå på dagpenge. Men det er altså ikke alle der kan det. Så vi fulgte ikke strømmen, og tog helt fint vores eget, dyre valg.
2
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 19:10

Angelina skrev:
Lilleluftballon skrev:
Angelina skrev:
Lilleluftballon skrev:
Angelina skrev:Ej, men det er jo slet ikke det diskussionen handler om ? Det handler da netop om hvordan man sørge for at de MENNESKER der gerne vil være sammen med deres børn får lov til det, mens de mennesker der gerne vil være meget på arbejde får lov til det. Ligegyldigt hvilke kromosomer de i øvrigt har. Som det er nu er det svært som kvinde, ikke at holde mege

Jeg HADER den der "det er samfundets skyld" - hvis man ikke evner at træffe sine beslutninger selv og blot følger strømmen, har man altså meget større problemer end ligeløn. Der er mange der trives fint med at følge strømmen og gøre det som "alle andre gør" - og lever et godt og lykkeligt liv sådan... og more power to them ... men at køre et "jeg tog så meget barsel fordi det mente samfundet jeg skulle" / "jeg fik ikke barsel med mine børn, fordi samfundet pressede mig ned i en kasse" ... årh hold nu kæft - vi er frie mennesker der kan træffe vores egne valg, og magter man ikke selv at tage ansvar for sit liv, er det altså et personligt problem, og ikke noget vi skal lovgive os ud af.

Jeg har gået et år på barsel med begge mine og jeg ville fandme være gal i skralden hvis jeg skulle være gået glip af noget af den barsel, fordi nogle ikke evner at træffe rigtige valg for dem selv - og der derfor skulle lovgives om hvordan vi derhjemme skulle fordele barslen. For vi var faktisk voksne mennesker der traf valg baseret ud fra hvad der passede bedst ind i vores familie.


Jeg håber du kan høre hvor dobbeltmoralsk du lyder. Kasserne passer jo netop til dig, så du ville være blevet gal hvis nogen ændrede på det? Kasserne passede ret dårligt til os - min mand havde markant mere lyst til barsel end mig. På trods af ens overenskomster fik jeg bare betalt over tre måneder mere end min mand. Og for de fleste familier betyder det altså ret meget! Vi var heldige, vi kunne tage et svinedyrt valg og droppe min betalte barsel, så min mand kunne gå på dagpenge. Men det er altså ikke alle der kan det. Så vi fulgte ikke strømmen, og tog helt fint vores eget, dyre valg.


Jeg er ikke en skid dobbeltmoralsk, jeg siger jo netop at det IKKE skal øremærkes, men at det skal være op til hver enkelt familie hvordan de vil fordele barslen. Og ja, nogle valg er dyre - livet er fuld af dyre valg - men det er jo netop det, valg. Man bestemmer selv - for jer var barslen vigtigere end penge (og ingen døde af sult eller led nogen nød) - fedt, I fik det præcis som I ville - win-win ... det er jo supergodt.[/
Jamen fair nok, det ville helt sikkert gøre tingene bedre hvis kvinderne ikke havde øremærket barsel som det er i dag.
Jeg synes nu stadig ikke vores situation er win-win, hvorfor skal det være dyrere at holde barsel for manden end kvinden?

Nå, jeg tror så bare heller ikke på det der at være egen lykkes smed osv. Jeg kender en del mænd der ikke holdtcden barsel de ville, af andre årsager end økonomi. Den første blev fyret da han meddelte at han ville holde 10 uger. Han fik dermed en masse tid med sønnike, men ikke med næste barn, der turde han ikke spørge... andre har bare fået besked på arbejde på at her holdt mænd ikke barsel. Det er muligvis ikke lovligt og alt det der, men det sker, hver dag. De sidste har ikke fået lov af konen. Og ja - så kunne de mande sig op, slå i bordet eller skride, men det gjorde de ikke, og hvem tabte - det gjorde børnene.

Jeg kender mindst ligeså mange kvinder der hadede hvert sekund af barslen, men holdt den. Og jeg tror ikke på at alle disse mennesker, der ikke passer ned i kassen, bare skal tage sig sammen.
Men generelt er det jo så vores uenighed. Kan man altid bare " tage sig sammen". Det tror jeg ikke på.
2
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf englishchannel » 1. mar 2016, 07:09

Jeg støtter alle tiltag, der kan få os væk fra den forståelse, at mor har mere "ret" til børnene end far har. Selvfølgelig skal der reguleres for biologien, så mor kan komme sig over graviditet og fødsel (hvilket kan gøres ved at lægge mors barsel i starten af perioden), men derudover kan jeg ikke se nogle gyldige argumenter for, hvorfor mor har ret til mere barsel end far. Det stiller mænd dårligere i forhold til samværet med deres børn, det stiller kvinder dårligere på arbejdsmarkedet.

Og ja, selvfølgelig kommer det til at gå ud over nogle familier, sådan er det med al lovgivning - til gengæld kommer det mange andre til gode, der på nuværende tidspunkt står skidt. Jeg synes ikke, at det kan være et argument i en ligestillingssag, at "sådan har vi altid gjort, og uligheden fungerer jo for nogle familier, såååå...".
10

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"