Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Torn » 29. feb 2016, 08:18

http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE3089599/kvinder-taber-10-procent-i-loen-per-barn/

http://politiken.dk/oekonomi/privatoekonomi/ECE3089593/her-er-boernestraffen-vendt-paa-hovedet/


Politiken har i dag haft fokus på ligestilling i forhold til familiestiftelse og jobmuligheder/løn. Det viser sig (surprise!), at det i høj grad er mor, der oplever lønnedgang i forbindelse med børn.

"80 procent af løngabet mellem mænd og kvinder kan forklares med, at hun får børn«, siger Jakob Egholt Søgaard, ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet".

Hvad kan/skal vi som samfund gøre? Skal der lovgives på området? Fx øremærket barsel? Er det alene en mentalitet, der skal ændres? Eller er det ligegyldigt og fungerer fint? Oplever I, at mor tager størstedelen af barslen eller går på deltid i forhold til far?
Senest rettet af Torn 29. feb 2016, 09:12, rettet i alt 1 gang.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 08:44

Jeg mener det er en mentalitet der skal ændres, helt sikkert. Men jeg mener også at det er naivt at forestille sig at det kommer til at ske uden indblanding. Så jeg er meget stærk fortaler for øremærket barsel, for at skubbe til mentaliteten. Jeg magter simpelthen ikke at høre på flere veninder der godtroende udtaler "ja, min mand har jo ikke ret til barsel..."
3
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf JoyNips » 29. feb 2016, 09:26

Når jeg kigger på mine venner med børn, så er det da klart kvinderne, der har taget mest barsel. Og kvinderne, som efterfølgende karrieremæssigt mister mest på at få børn. Mændene har gerne ville tage mere barsel, men økonomisk har det givet mest mening at lade være.

Alt afhængigt af, hvordan vi jobmæssigt står, så tænker jeg i øvrigt at min kæreste og jeg ved ægteskab får lavet en ægtepagt, der giver mig ret til en del af den pension, han optjener mens jeg er på barselsdagpenge. Vi er enige om, at jeg ikke skal straffes for biologien.

jeg synes klart, at der bør gøres en indsats på området, for hele den der "jamen, man bestemmer jo selv, om manden skal gå på mere barsel" og "man bestemmer jo selv, om man vil tage et skridt tilbage karrieremæssigt" holder bare ikke. Jojo, man KAN da, men det er bare ildeset ude i samfundet (både hvad angår kvinder og mænd - jeg kan nogle sjove historier om mødregrupper og ondskabsfuldheder mod min veninde, der kun havde et halvt års reel barsel og derefter vendte tilbage til sit studie) og man er nødt til at tænke på økonomien. Hvis det var så pissenemt og ikke kostede på bundlinjen, så ville langt flere jo gøre det.
Derudover tror jeg, at mange kvinder ikke er helt frivillige i deres "valg" når de eksempelvis går på deltid. Men eftersom manden ikke har ville eller kunne tage det samme valg, og man har en holdning til, at ens børn ikke skal opvokse i en institution, så går kvinden ned i tid. Og så kan folk jo komme og sige, at hun selv har truffet sit valg, men et valg truffet af nød og ikke af lyst, giver jeg ikke meget for.
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 09:44

Rakel skrev:Jeg mener, at man 100% selv skal fordele barsel som forældre. Ikke samfundet, men derfor kan samfundet sagtens arbejde for bedre forhold for barselsorlov for begge køn.


HEP
jeg bryder mig meget lidt om hvis samfundet øremærker og dikterer andele af barsel til forældrene, det må den enkelte familie selv tilrettelægge, som de ønsker det. Orloven må være barnets, ikke forældrenes.
Man rammer de familier der ikke er familier i klassisk forstand ret ofte, f.x. enlige fædre der står med barnet fra fødslen, han snydes for de 14 uger der som det er nu er øremærket mor, - og det er jo barnet man snyder grundlæggende.

Det sted man skulle starte først og fremmest, efter min mening, det er med overenskomsterne. For dér er der ihvertfald IKKE ligestilling.
Bare inden for mit fag, der har mor 26 ugers orlov med fuld løn, og pension igennem hele barselsorloven. Far har samlet 9 uger med fuld løn (de 14 dages fædreorlov incl.) Og der er 6 uger med løn, der kan tages af enten far eller mor. - så 15 uger til far med løn, 11 uger mindre end til mor.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 09:48

adagio skrev:Jeg ser klart at kvinder tager mest barsel. Der er flere grunde. En af dem er at manden ofte tjener mest fordi manden i et parforhold gennemsnitligt er nogle år ældre end kvinden, og det betyder meget for aflønning når man er i starten af sin karriere i slut 20'erne/start 30'erne. En anden er at kvinderne prioriterer højt at gå hjemme med deres børn. Om det er noget de føler sig tvunget til af normer, eller det er reel lyst, skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men det forekommer mig at det er kvinden der vælger det hjemmegående til. En tredje er at mænds barselsvilkår i overenskomsterne generelt er ringere. Det sidste kan man afhjælpe med øremærket barsel, jeg tror at en øremærkning vil påvirke overenskomst og forhold på arbejdspladserne for mænd. De to første kan jeg ikke se man direkte kan gøre noget ved fra statslig side.


Man skal måske også skele til at man, når det lader sig gøre, anbefaler fuld amning til barnet er 6 mdr gammel, og amning op til 1 års alderen.
Jeg har fuldammet mine børn 4-5 måneder, og det gør jo at barn er afhængig af mor på en anden måde, og at mor er nødt til at være til rådighed.

Men ja, jeg tror ikke vi kan øremærke os ud af biologien, og jeg tror på den grundlæggende biologi i os, det er det der ud over de fysiske forskelle tit definerer mand vs. kvinde. Og der tror jeg at kvindens omsorgsgen typisk er anderledes og "større" end mandens. Dermed ikke sagt at mænd ikke kan, det kan de sagtens, men kvinderne har måske en anden lyst til, og behov for.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf JoyNips » 29. feb 2016, 09:55

adagio skrev:Og så synes jeg i øvrigt det er underligt at kvinder skal udlægges som taberne. Var det ikke mere nærliggende at se det sådan at mændene bliver straffet ved at få mindre tid med deres børn?


Altså... titlen på tråden er "børn, barsel og ØKONOMI". Så er det vel ikke så mærkeligt, at der debatteres ud fra et økonomisk synspunkt - og her er kvinderne jo unægteligt taberne...
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 09:57

adagio skrev:Og så synes jeg i øvrigt det er underligt at kvinder skal udlægges som taberne. Var det ikke mere nærliggende at se det sådan at mændene bliver straffet ved at få mindre tid med deres børn?


Jeg synes alle taber ved det nuværende system. Mændene taber mindst ligeså meget som kvinderne på at de ikke for lov at få værdifuld tid med deres børn. Tid de måske ikke anede at de gerne ville have. Kvinderne taber ved at mangle det frie valg om de vil prioritere karriere eller børn. Børnene taber allermest ved at samfundet prioriterer en forældre over den anden.
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 09:59

DD_81 skrev:
adagio skrev:Jeg ser klart at kvinder tager mest barsel. Der er flere grunde. En af dem er at manden ofte tjener mest fordi manden i et parforhold gennemsnitligt er nogle år ældre end kvinden, og det betyder meget for aflønning når man er i starten af sin karriere i slut 20'erne/start 30'erne. En anden er at kvinderne prioriterer højt at gå hjemme med deres børn. Om det er noget de føler sig tvunget til af normer, eller det er reel lyst, skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men det forekommer mig at det er kvinden der vælger det hjemmegående til. En tredje er at mænds barselsvilkår i overenskomsterne generelt er ringere. Det sidste kan man afhjælpe med øremærket barsel, jeg tror at en øremærkning vil påvirke overenskomst og forhold på arbejdspladserne for mænd. De to første kan jeg ikke se man direkte kan gøre noget ved fra statslig side.


Man skal måske også skele til at man, når det lader sig gøre, anbefaler fuld amning til barnet er 6 mdr gammel, og amning op til 1 års alderen.
Jeg har fuldammet mine børn 4-5 måneder, og det gør jo at barn er afhængig af mor på en anden måde, og at mor er nødt til at være til rådighed.

Men ja, jeg tror ikke vi kan øremærke os ud af biologien, og jeg tror på den grundlæggende biologi i os, det er det der ud over de fysiske forskelle tit definerer mand vs. kvinde. Og der tror jeg at kvindens omsorgsgen typisk er anderledes og "større" end mandens. Dermed ikke sagt at mænd ikke kan, det kan de sagtens, men kvinderne har måske en anden lyst til, og behov for.


Men hvor mange kender du, hvor manden har overtaget barslen ved 6-måneders alderen? Og skal man så gøre barsel afhængigt af ens evne til at amme? Jeg mener at evidensen for at det er gavnligt at fuldamme længere end til 6 måneder er mangelfuld. Der er jo ingen der argumenter for at kvinder skal fratages al barslen. Men nu har vi 1 års barsel i danmark, så kunne far jo passende tage de sidste 6 måneder. Det gør han jo bare ikke...
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 10:23

Lilleluftballon skrev:
DD_81 skrev:Man skal måske også skele til at man, når det lader sig gøre, anbefaler fuld amning til barnet er 6 mdr gammel, og amning op til 1 års alderen.
Jeg har fuldammet mine børn 4-5 måneder, og det gør jo at barn er afhængig af mor på en anden måde, og at mor er nødt til at være til rådighed.

Men ja, jeg tror ikke vi kan øremærke os ud af biologien, og jeg tror på den grundlæggende biologi i os, det er det der ud over de fysiske forskelle tit definerer mand vs. kvinde. Og der tror jeg at kvindens omsorgsgen typisk er anderledes og "større" end mandens. Dermed ikke sagt at mænd ikke kan, det kan de sagtens, men kvinderne har måske en anden lyst til, og behov for.




Men hvor mange kender du, hvor manden har overtaget barslen ved 6-måneders alderen? Og skal man så gøre barsel afhængigt af ens evne til at amme? Jeg mener at evidensen for at det er gavnligt at fuldamme længere end til 6 måneder er mangelfuld. Der er jo ingen der argumenter for at kvinder skal fratages al barslen. Men nu har vi 1 års barsel i danmark, så kunne far jo passende tage de sidste 6 måneder. Det gør han jo bare ikke...


Nej det gør han bare ikke... men flere og flere fæder har og holder orlov.
Hos os gjorde han det heller ikke bare, og ja det handlede om økonomi. Det handlede ikke om HANS økonomi, men om vores. At han skulle gå fra løn til dagpenge 3-4 måneder, det var bare ikke holdbart (og for lige at lave disclaimeren, ifht. arbejdsløshed der var han lønforsikret)

Det betød ikke nær det samme i vores økonomi at jeg som mor gik på orlov, og jeg havde også lyst til at være det, så den model var ikke noget der krævede mange timers hovedbrud og diskussion. Men havde noget af orloven været øremærket far udelukkende, så havde vores barn bare ikke fået den periode med orlov. (dertil sagt, vi har heller ikke udnyttet orloven fuldt ud)
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. feb 2016, 10:45

Igen vil jeg gerne pege på overenskomsterne (og vigtigheden af at være fagligt organiseret, så man har nogle til at kæmpe for sine rettigheder)
For som jeg nævnte før, man kan kigge på mændenes, således at barselsorlov bliver mere attraktivt for dem.

Men man kan jo også se på kvindernes overenskomster, og ad den vej sikre at de ikke rammes nær så hårdt på økonomien. For der er jo absolut også vellønnede kvinder i erhvervslivet som har hvad barsel angår en rigtig dårlig overenskomst. Og der er jo bl.a. dér at vi får de her resultater.
For hvis man går fra en bruttoløn + pension , på en 30-40.000 kr/mdr og så skal være på dagpenge i 8-9 måneder, måske med 80% af lønsatsen i 3 mdr. Det kan jo i den grad mærkes.


Som pædagog er jeg som kvinde sikret 26 ugers orlov med fuld løn, ikke grundløn, men fuld løn, med hvad jeg normalt ville have af tillæg osv.
Og jeg har arbejdsgivers andel af pensionen under den øvrig orlov også. Det sikrer jo mig, mit indtægtsgrundlag ret fornuftigt, sammenlignet med mange andre kvinder.
Min ene søster, der er HK'er, hun er væsentligt dårligere stillet ifht. barselsorlov.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 11:11

DD_81 skrev:Igen vil jeg gerne pege på overenskomsterne (og vigtigheden af at være fagligt organiseret, så man har nogle til at kæmpe for sine rettigheder)
For som jeg nævnte før, man kan kigge på mændenes, således at barselsorlov bliver mere attraktivt for dem.

Men man kan jo også se på kvindernes overenskomster, og ad den vej sikre at de ikke rammes nær så hårdt på økonomien. For der er jo absolut også vellønnede kvinder i erhvervslivet som har hvad barsel angår en rigtig dårlig overenskomst. Og der er jo bl.a. dér at vi får de her resultater.
For hvis man går fra en bruttoløn + pension , på en 30-40.000 kr/mdr og så skal være på dagpenge i 8-9 måneder, måske med 80% af lønsatsen i 3 mdr. Det kan jo i den grad mærkes.


Som pædagog er jeg som kvinde sikret 26 ugers orlov med fuld løn, ikke grundløn, men fuld løn, med hvad jeg normalt ville have af tillæg osv.
Og jeg har arbejdsgivers andel af pensionen under den øvrig orlov også. Det sikrer jo mig, mit indtægtsgrundlag ret fornuftigt, sammenlignet med mange andre kvinder.
Min ene søster, der er HK'er, hun er væsentligt dårligere stillet ifht. barselsorlov.


Men hvis man nu øremærkede barsel til mænd, eller som minimum droppede øremærkningen til kvinderne ville mændene jo også komme til at stå bedre. Det er ikke tilladt at kønsdiskriminere ang barsel i ansættelseskontrakter, så det er kun fordi kvinder har øremærket barsel, og mænd ikke har, at de fleste arbejdspladser giver væsentligt mere barsel med løn til kvinder end mænd.
Øremærket barsel ville nok også rejse et krav i overenskomstforhandlingerne om betalt barsel i de mere mandeorientede fag.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Purple Haze » 29. feb 2016, 11:22

En anden vinkel (som er upopulær I know), er også at hvis der er to forældre og de i så fald SKAL dele barslen.

Så er det også lidt federe for firmaet og kvindens kolleger, at de ikke skal undvære hende i et år, men måske "kun" et halvt.
Mandens firma og hans kolleger må så selvfølgelig undvære ham længere tid end hvad er typisk nu. Men det er et eller andet sted mere fair for alle at byrden bliver bedre fordelt.

Det vil også give faderens bedre tilknytning til barnet, og øge hans chancer for lige forældremyndighed hvis de skulle gå fra hinanden.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 29. feb 2016, 11:32

adagio skrev:
Lilleluftballon skrev:Men hvis man nu øremærkede barsel til mænd, eller som minimum droppede øremærkningen til kvinderne ville mændene jo også komme til at stå bedre. Det er ikke tilladt at kønsdiskriminere ang barsel i ansættelseskontrakter, så det er kun fordi kvinder har øremærket barsel, og mænd ikke har, at de fleste arbejdspladser giver væsentligt mere barsel med løn til kvinder end mænd.
Øremærket barsel ville nok også rejse et krav i overenskomstforhandlingerne om betalt barsel i de mere mandeorientede fag.


Netop. Min arbejdsgiver betaler fuld løn i den øremærkede barselsperiode for både kvinder og mænd, det er så bare noget længere tid for kvinder end for mænd. Jeg skrev til vores HR-afdeling og spurgte om de ikke syntes det skulle laves om i forbindelse med et af mine børns fødsel, og deres svar var at de bare indrettede sig efter lovgivningen. Det er jo fair nok, og det er der sikkert mange andre der også gør, så jeg tror at ligestilling mht. øremærkning ville have stor betydning (for den del der ligger efter fødslen). Jeg ville da i hvert fald have holdt længere orlov hvis jeg fik løn i stedet for dagpenge i længere tid.


Det tror jeg mange mænd ville. Og det ville være et vigtigt skridt på vejen.
Hvis de fleste mænd tog fx 3 måneder væk, kunne det også være at nogle mænd ville indse at de ikke er helt så "uundværlige" som de går rundt og tror. Det er i hvert fald det andet argument jeg plejer at høre - de kan jo ikke undvære mig... Nå, nej - for min arbejdsplads fungerer da helt fint når jeg er på barsel? Det er jo bare et vilkår for arbejdsgiveren...
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Purple Haze » 29. feb 2016, 13:15

Skrev HVIS der er to forældre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Akehurst2 » 29. feb 2016, 13:20

Hvis løn under orlov er det afgørende, så er det mærkeligt at mænd ikke prioriterer det i deres lønforhandlinger eller at det ikke ikke prioriteres ved overenskomstforhandlingerne i de traditionelle "mandefag".

Jeg mener, det er jo sådan kvinderne har gjort. Det ved I godt, ikke mænd? I ved godt at kvinderne aktivt har kæmpet for deres barselsrettigheder og at det ikke er noget, de har fået forærende. Ellers ved I det nu.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"