Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf kidkomb » 8. mar 2016, 22:04

avdotja skrev:
kidkomb skrev:Det er helt hul i hovedet, at det ikke er op til den enkelte familie at bestemme, hvem af forældrene, der holder barsel (hvad med bøsse-forældre egentlig?)
Men jeg synes det er fuldkommen logisk og helt fair at arbejdsgivere er lidt loren ved kvinder i den fødedygtige alder.
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er jo penge ud af vinduet for et firma.
Som Angie siger, så må man også selv lige tage et ansvar.

Hvis vi lader det være helt op til familen selv om det er far eller mor der er på barsel (og det der med restitutionstid, det kan de sgu nok også godt styre selv, det behøver vi altså ikke øremærke for), så kan vi arbejde, som samfund, med en holdningsændring, (Og jeg tror faktisk ikke det vil tage mange år)) vil få arbejdsgiverne til at tænke mere ens omkring mænd og kvinder.
Jeg synes det er åndssvagt at gøre den anden vej rundt. Det er svært nok som det er, at være arbejdsgiver i Danmark.

Jeg er til gulerod og ikke pisk.

Den sætning forstår jeg ikke. Det vil da alt andet lige være nemmere for arbejdsgiverne hvis alle har samme barsel uanset køn, fremfor at skulle sidde og kalkulere med "hun er kvinde, så hun går nok på 9 måneders barsel, mens han er mand, så han nøjes nok med 3 måneder".

Det med holdningsændring har man jo efterhånden prøvet i mange år, uden den store effekt. Man ser til gengæld en meget klar sammenhæng når man sammenligner på tværs af lande: jo bedre barselsrettigheder mænd har, des mere barsel holder de (det samme gælder i øvrigt for kvinder).

Det er også præcis det jeg mener. Istedet for at øremærke og gøre ved og gøre det fuldstændigt til arbejdsgivernes ansvar, at få lavet tingene om, så det er mere ligeligt fordelt, så synes jeg man burde have samme barsel for begge forældre. Det ville overlade mindre ansvar til arbejdsgiverne, der i så fald ville være tvunget til at se mere lige på kønnene. Og dermed faktisk have det nemmere.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. mar 2016, 14:40

Torn skrev:
"80 procent af løngabet mellem mænd og kvinder kan forklares med, at hun får børn«, siger Jakob Egholt Søgaard, ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet".


Og i de sidste 20 % er det mændene, der får børn?

Torn skrev:Hvad kan/skal vi som samfund gøre? Skal der lovgives på området? Fx øremærket barsel? Er det alene en mentalitet, der skal ændres? Eller er det ligegyldigt og fungerer fint? Oplever I, at mor tager størstedelen af barslen eller går på deltid i forhold til far?


Jeg synes vi skal holde op med at betragte enhver forskel mellem kønnene som et ligestillingsproblem, der skal rettes op på. Lad familierne indrette sig efter hvad de selv vil, og så kan de gemme lovgivningen til ligestillingsproblematikker som ikke er frivillige.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4846
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6407

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Stars » 9. mar 2016, 15:18

avdotja skrev:
kidkomb skrev:Det er helt hul i hovedet, at det ikke er op til den enkelte familie at bestemme, hvem af forældrene, der holder barsel (hvad med bøsse-forældre egentlig?)
Men jeg synes det er fuldkommen logisk og helt fair at arbejdsgivere er lidt loren ved kvinder i den fødedygtige alder.
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er jo penge ud af vinduet for et firma.
Som Angie siger, så må man også selv lige tage et ansvar.

Hvis vi lader det være helt op til familen selv om det er far eller mor der er på barsel (og det der med restitutionstid, det kan de sgu nok også godt styre selv, det behøver vi altså ikke øremærke for), så kan vi arbejde, som samfund, med en holdningsændring, (Og jeg tror faktisk ikke det vil tage mange år)) vil få arbejdsgiverne til at tænke mere ens omkring mænd og kvinder.
Jeg synes det er åndssvagt at gøre den anden vej rundt. Det er svært nok som det er, at være arbejdsgiver i Danmark.

Jeg er til gulerod og ikke pisk.

Den sætning forstår jeg ikke. Det vil da alt andet lige være nemmere for arbejdsgiverne hvis alle har samme barsel uanset køn, fremfor at skulle sidde og kalkulere med "hun er kvinde, så hun går nok på 9 måneders barsel, mens han er mand, så han nøjes nok med 3 måneder".

Det med holdningsændring har man jo efterhånden prøvet i mange år, uden den store effekt. Man ser til gengæld en meget klar sammenhæng når man sammenligner på tværs af lande: jo bedre barselsrettigheder mænd har, des mere barsel holder de (det samme gælder i øvrigt for kvinder).

De første mange år tror jeg bare ikke, det er til fordel for barnet, at far og mor får 26 ugers barsel hver.
Det er jo ikke sådan at i samme øjeblik, loven er vedtaget, så *knips* bliver der indført fuld løn under barsel til mænd i alleoverenskomster og ansættelsekontrakter (for de mænd, der ikke arbejder under en overenskomst).
Så ville jeg hellere lave en statslig barselsfond (ikke nødvendigvis statsligt finansieret), der finansierede fuld løn (eller 80% eller op til en vis forholdsvis høj grænse) i 26 uger til far og 26 uger til mor.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf avdotja » 9. mar 2016, 16:06

kidkomb skrev:...
Det er også præcis det jeg mener. Istedet for at øremærke og gøre ved og gøre det fuldstændigt til arbejdsgivernes ansvar, at få lavet tingene om, så det er mere ligeligt fordelt, så synes jeg man burde have samme barsel for begge forældre. Det ville overlade mindre ansvar til arbejdsgiverne, der i så fald ville være tvunget til at se mere lige på kønnene. Og dermed faktisk have det nemmere.

ok, beklager at jeg læste forkert :)
1
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf avdotja » 9. mar 2016, 16:11

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:
"80 procent af løngabet mellem mænd og kvinder kan forklares med, at hun får børn«, siger Jakob Egholt Søgaard, ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet".


Og i de sidste 20 % er det mændene, der får børn?

Torn skrev:Hvad kan/skal vi som samfund gøre? Skal der lovgives på området? Fx øremærket barsel? Er det alene en mentalitet, der skal ændres? Eller er det ligegyldigt og fungerer fint? Oplever I, at mor tager størstedelen af barslen eller går på deltid i forhold til far?


Jeg synes vi skal holde op med at betragte enhver forskel mellem kønnene som et ligestillingsproblem, der skal rettes op på. Lad familierne indrette sig efter hvad de selv vil, og så kan de gemme lovgivningen til ligestillingsproblematikker som ikke er frivillige.

Det er ikke sådan at mænd får mest i løn i 80% af tilfældende mens kvinder får mest i 20%. De 80% af den del af den forskel der er, på lønnen mellem kvinder og mænd, som kan forklares med børn/barsel.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. mar 2016, 20:39

avdotja skrev:Det er ikke sådan at mænd får mest i løn i 80% af tilfældende mens kvinder får mest i 20%. De 80% af den del af den forskel der er, på lønnen mellem kvinder og mænd, som kan forklares med børn/barsel.


I know. Det var et forsøg på at lave sjov med den tvetydige formulering.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf A 7 » 10. mar 2016, 06:39

kidkomb skrev:Det er helt hul i hovedet, at det ikke er op til den enkelte familie at bestemme, hvem af forældrene, der holder barsel (hvad med bøsse-forældre egentlig?)
Men jeg synes det er fuldkommen logisk og helt fair at arbejdsgivere er lidt loren ved kvinder i den fødedygtige alder.
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er jo penge ud af vinduet for et firma.

Som Angie siger, så må man også selv lige tage et ansvar.

Hvis vi lader det være helt op til familen selv om det er far eller mor der er på barsel (og det der med restitutionstid, det kan de sgu nok også godt styre selv, det behøver vi altså ikke øremærke for), så kan vi arbejde, som samfund, med en holdningsændring, (Og jeg tror faktisk ikke det vil tage mange år)) vil få arbejdsgiverne til at tænke mere ens omkring mænd og kvinder.
Jeg synes det er åndssvagt at gøre den anden vej rundt. Det er svært nok som det er, at være arbejdsgiver i Danmark.

Jeg er til gulerod og ikke pisk.


Nope. Vi har netop Barselsudligningsloven og Barselsfonden for at undgå den slags.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23100

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Mani » 10. mar 2016, 06:53

A 7 skrev:
kidkomb skrev:Det er helt hul i hovedet, at det ikke er op til den enkelte familie at bestemme, hvem af forældrene, der holder barsel (hvad med bøsse-forældre egentlig?)
Men jeg synes det er fuldkommen logisk og helt fair at arbejdsgivere er lidt loren ved kvinder i den fødedygtige alder.
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er jo penge ud af vinduet for et firma.

Som Angie siger, så må man også selv lige tage et ansvar.

Hvis vi lader det være helt op til familen selv om det er far eller mor der er på barsel (og det der med restitutionstid, det kan de sgu nok også godt styre selv, det behøver vi altså ikke øremærke for), så kan vi arbejde, som samfund, med en holdningsændring, (Og jeg tror faktisk ikke det vil tage mange år)) vil få arbejdsgiverne til at tænke mere ens omkring mænd og kvinder.
Jeg synes det er åndssvagt at gøre den anden vej rundt. Det er svært nok som det er, at være arbejdsgiver i Danmark.

Jeg er til gulerod og ikke pisk.


Nope. Vi har netop Barselsudligningsloven og Barselsfonden for at undgå den slags.
Det ændre ikke ved, at der stadig skal ansættes en vikar, som skal læres op og at det ofte også tager lidt tid når man kommer tilbage, før man er helt i gang som før. Det kan delvist undgåes med overlap ifht. vikaren , men det koster jo så penge til lønning af begge fremfor den ene. Desuden får man jo ikke nødvendigvis den fulde udgift til den der er på barsel refunderet.

Jeg siger ikke, at det skal gøre en forskel ifht. ansættelser - men et eller andet sted er det jo ikke så sært at - specielt små - virksomheder har det med et eller andet sted i baghovedet.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2817
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Torn » 10. mar 2016, 06:57

Advocatus-Diaboli skrev:
Jeg synes vi skal holde op med at betragte enhver forskel mellem kønnene som et ligestillingsproblem, der skal rettes op på. Lad familierne indrette sig efter hvad de selv vil, og så kan de gemme lovgivningen til ligestillingsproblematikker som ikke er frivillige.



Så, du går ind for en ændring af nuværende lovgivning? Kvinden får 14 uger øremærket, manden får 2 uger øremærket. Det er vel en ligestillingsproblematik, der ikke er frivillig.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf A 7 » 10. mar 2016, 08:28

Mani skrev:
A 7 skrev:
Nope. Vi har netop Barselsudligningsloven og Barselsfonden for at undgå den slags.
Det ændre ikke ved, at der stadig skal ansættes en vikar, som skal læres op og at det ofte også tager lidt tid når man kommer tilbage, før man er helt i gang som før. Det kan delvist undgåes med overlap ifht. vikaren , men det koster jo så penge til lønning af begge fremfor den ene. Desuden får man jo ikke nødvendigvis den fulde udgift til den der er på barsel refunderet.

Jeg siger ikke, at det skal gøre en forskel ifht. ansættelser - men et eller andet sted er det jo ikke så sært at - specielt små - virksomheder har det med et eller andet sted i baghovedet.


Der skal ansættes en vikar, ja. Det betyder at virksomheden får noget fleksibel arbejdskraft, som kun er der i en begrænset periode. Hvis personen så ikke lever helt op til forventningerne, kommer man gratis af med ham/hende efter et lille års tid. Er det derimod en keeper, kan man fastansætte vedkommende. Det er med andre ord blevet en smart fidus for mange virksomheder at ansætte kvinder i den fødedygtige alder.

At det stadig tager tid at komme i gang igen efter at være kommet tilbage, rammer stort set ens, uanset længden af barselsorloven, så her rammes kvinder og mænd stort set lige.
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Lilleluftballon » 10. mar 2016, 08:38

A 7 skrev:
Mani skrev:
A 7 skrev:
Nope. Vi har netop Barselsudligningsloven og Barselsfonden for at undgå den slags.
Det ændre ikke ved, at der stadig skal ansættes en vikar, som skal læres op og at det ofte også tager lidt tid når man kommer tilbage, før man er helt i gang som før. Det kan delvist undgåes med overlap ifht. vikaren , men det koster jo så penge til lønning af begge fremfor den ene. Desuden får man jo ikke nødvendigvis den fulde udgift til den der er på barsel refunderet.

Jeg siger ikke, at det skal gøre en forskel ifht. ansættelser - men et eller andet sted er det jo ikke så sært at - specielt små - virksomheder har det med et eller andet sted i baghovedet.


Der skal ansættes en vikar, ja. Det betyder at virksomheden får noget fleksibel arbejdskraft, som kun er der i en begrænset periode. Hvis personen så ikke lever helt op til forventningerne, kommer man gratis af med ham/hende efter et lille års tid. Er det derimod en keeper, kan man fastansætte vedkommende. Det er med andre ord blevet en smart fidus for mange virksomheder at ansætte kvinder i den fødedygtige alder.

At det stadig tager tid at komme i gang igen efter at være kommet tilbage, rammer stort set ens, uanset længden af barselsorloven, så her rammes kvinder og mænd stort set lige.


Arh, det tager vist ikke helt ligeså længe at blive genoplært efter 14 dages fædreorlov, som efter 12 måneders barsel. De fleste mænd tager jo stadig meget meget lidt barsel.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 10. mar 2016, 11:05

Torn skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Jeg synes vi skal holde op med at betragte enhver forskel mellem kønnene som et ligestillingsproblem, der skal rettes op på. Lad familierne indrette sig efter hvad de selv vil, og så kan de gemme lovgivningen til ligestillingsproblematikker som ikke er frivillige.



Så, du går ind for en ændring af nuværende lovgivning? Kvinden får 14 uger øremærket, manden får 2 uger øremærket. Det er vel en ligestillingsproblematik, der ikke er frivillig.


Når jeg skriver "ligestillingsproblematikker, der ikke er frivillige", tænker jeg primært på områder, der har udviklet sig til at forfordele det ene køn, på baggrund af kønnet og uden det er aftalt eller frivilligt. Her kan man så gå ind og lave lovgivning om nødvendigt. Det kunne eksempelvis være differentierede priser på kaskoforsikringer eller priser på diskoteker.

Situationen med barsel adskiller sig på den måde, at her er det lovgivningen, der går ind og forskelsbehandler og diskriminerer den ene part på baggrund af kønnet. Det er juridisk set lovligt, men ikke desto mindre stadig diskrimination. Så ja, jeg ville være tilhænger af at fjerne øremærkningen af barsel, og så lade det være op til parterne selv - evt. statsforvaltningen, hvis de er gået fra hinanden og ikke kan opnå enighed - at finde ud af hvordan barselsorloven skal fordeles.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11193
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23100

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf Mani » 10. mar 2016, 11:16

A 7 skrev:Der skal ansættes en vikar, ja. Det betyder at virksomheden får noget fleksibel arbejdskraft, som kun er der i en begrænset periode. Hvis personen så ikke lever helt op til forventningerne, kommer man gratis af med ham/hende efter et lille års tid. Er det derimod en keeper, kan man fastansætte vedkommende. Det er med andre ord blevet en smart fidus for mange virksomheder at ansætte kvinder i den fødedygtige alder.

En smart fidus? Det kan kun være mellemstore og store virksomheder du taler om her - og selv her tror jeg ikke det ville fungerer i alle afdelinger. Hvor har du det fra?
A 7 skrev:At det stadig tager tid at komme i gang igen efter at være kommet tilbage, rammer stort set ens, uanset længden af barselsorloven, så her rammes kvinder og mænd stort set lige.
Ah - der er nu ret stor forskel på hvor meget barsel mænd og kvinder typisk holder. Efter de 14 dage mændene i min branche typisk holder svare det jo til at komme retur fra ferie - i modsætning til flere måneders fravær.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf thomassneum » 10. mar 2016, 14:43

Mor tager størstedelen af barsel og går oftes på deltid.

Heri ligger størstedelen af forklaringen, hvis fokus ensidigt, skal ligge på børn.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Ligestilling: Børn, barsel og økonomi

Indlægaf A 7 » 11. mar 2016, 10:33

Mani skrev:
A 7 skrev:Der skal ansættes en vikar, ja. Det betyder at virksomheden får noget fleksibel arbejdskraft, som kun er der i en begrænset periode. Hvis personen så ikke lever helt op til forventningerne, kommer man gratis af med ham/hende efter et lille års tid. Er det derimod en keeper, kan man fastansætte vedkommende. Det er med andre ord blevet en smart fidus for mange virksomheder at ansætte kvinder i den fødedygtige alder.

En smart fidus? Det kan kun være mellemstore og store virksomheder du taler om her - og selv her tror jeg ikke det ville fungerer i alle afdelinger. Hvor har du det fra?
A 7 skrev:At det stadig tager tid at komme i gang igen efter at være kommet tilbage, rammer stort set ens, uanset længden af barselsorloven, så her rammes kvinder og mænd stort set lige.
Ah - der er nu ret stor forskel på hvor meget barsel mænd og kvinder typisk holder. Efter de 14 dage mændene i min branche typisk holder svare det jo til at komme retur fra ferie - i modsætning til flere måneders fravær.


Det har jeg ikke lyst til at gå i detaljer med.

Og nu holder de fleste mænd altså mere end to ugers orlov.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"