Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 833
Likede indlæg: 19824

Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Animi » 9. jan 2023, 08:48

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-01-0 ... pa-18-uger

Jeg er selv meget i tvivl, hvad jeg synes om dette forslag, så jeg synes, at det kunne være interessant at høre andres meninger.

Det eneste, hvor jeg lige umiddelbart tænker "Yes, det giver mening!" det er, at man som 15 årig selv skal kunne give samtykke til abort.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2855
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3496

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Torn » 9. jan 2023, 08:54

Meget fornuftigt, forslaget er 1:1 min holdning til abortspørgsmålet. Både at flytte grænsen til 18 uger (jeg kunne måske endda flytte grænsen helt til 20 uger) og at 15-årige også skal kunne give samtykke.
10
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21501

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Nesnay » 9. jan 2023, 08:55

Jeg er ikke 100 % afklaret, men umiddelbart tror jeg, jeg ville være o.k. med en højere grænse.

Jeg er 100 % enig i delen om, at 15-17-årige selv skal kunne beslutte, om de ønsker en abort.

Edit: Ved nærmere eftertanke er jeg for en højere abortgrænse. Jeg tænker, at de fleste, der ønsker en abort, vil få den så hurtigt som muligt - jeg har svært ved at forestille mig, at man vil "trække tiden", når man først er afklaret.Ved at hæve grænsen kan man spare nogle kvinder for usikkerheden ved at skulle igennem en godkendelsesproces, og det ser jeg som en god ting.
Senest rettet af Nesnay 9. jan 2023, 09:10, rettet i alt 1 gang.
7
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9668
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7933

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Sophies-mor » 9. jan 2023, 09:03

I uge 18 skal du selv føde.
Lad grænsen blive, hvor den er.

Omvendt, hvis man har prøvet at føde sit bevidst aborterede foster, kan det virke præventivt på en del... mht at stramme op på prævention, hvis aborten er pga bevidst "behøver ikke prævention"..
Og disclaimer... her tænker jeg kun på dem, der er laissez faire med deres prævention.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 9. jan 2023, 09:04

Jeg støtter så høj en grænse som det er medicinsk forsvarligt at tilbyde. Det etiske spørgsmål opfatter jeg som helt det samme om barnet er 12 uger eller 18 uger eller ældre endnu. Oprindeligt var de 12 uger jo også begrundet med praktikken omkring at udføre aborten, ikke hensyn til etik.
7
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf EmoJanice » 9. jan 2023, 09:06

Jeg ved at man har formået at redde ofre fra 24-28 uge. Hvor mange skader de så må slæbe sig gennem livet med, ved jeg ikke. Jeg synes at 18 uger er lige tæt på hvor man i andre tilfælde prøver at redde livet på fostrene.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2855
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3496

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Torn » 9. jan 2023, 09:07

Hvad gør man egentligt i dag, hvis en 16 årig ønsker en abort, men forældrene nægter?
0
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 331
Kontakt:

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf EmoJanice » 9. jan 2023, 09:09

Torn skrev:Hvad gør man egentligt i dag, hvis en 16 årig ønsker en abort, men forældrene nægter?


Afhængig af sagsbehandler og kommunale budgetter kan det komme til at det offentlige tager forældremyndigheden fra forældrene, så aborten kan finde sted.
2
Aesel82
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4343

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Aesel82 » 9. jan 2023, 09:10

Torn skrev:Hvad gør man egentligt i dag, hvis en 16 årig ønsker en abort, men forældrene nægter?


Så kan de ansøge abortankenævnet om tilladelse uden forældresamtykke.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21501

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Nesnay » 9. jan 2023, 09:13

Aesel82 skrev:
Torn skrev:Hvad gør man egentligt i dag, hvis en 16 årig ønsker en abort, men forældrene nægter?


Så kan de ansøge abortankenævnet om tilladelse uden forældresamtykke.
Jeg tænker, at det er en meget stor ting at stå med for den gennemsnitlige 16-årige.

Jeg tænker, at det giver rigtig god mening, at en 15-17-årig, der er seksuelt myndig, også selv kan træffe beslutningen om en eventuel abort (jeg ved godt, du ikke har sagt andet, jeg blev bare inspireret af dit indlæg :)).
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf paint » 9. jan 2023, 09:13

De argumenter der fremføres som grund til ændringerne mht. abortgrænsen, er mildest talt populistiske - i hvert fald, som der argumenteres fra 'Sex og Samfund'.

"Tiden er løbet fra den gamle abortgrænse". Tiden løber ikke fra lægefaglige vurderinger.

"Kvindens ret til egen krop". Er et eller andet gammelt slogan man har hevet frem, fordi det lyder godt. Men med en myndighedsalder på 18 år, er det stadigvæk forældrene, der har ansvar for pigen/kvinden, og hendes liv. En 15-årig teenager, er ikke moden nok til at vurdere om der skal foretages en abort eller ej. Hun kan ikke engang gifte sig, før hun fylder 18 år - så vidt jeg ved.Hun har ikke engang stemmeret. Skal hun så kunne bestemme over om et barn skal fødes eller ej - uden forældrenes samtykke Det mener jeg ikke.
Senest rettet af paint 9. jan 2023, 09:22, rettet i alt 1 gang.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21501

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Nesnay » 9. jan 2023, 09:18

paint skrev:De argumenter der fremføres som grund til ændringerne mht. abortgrænsen, er mildest talt, er mildest talt populistiske - i hvert fald, som der argumenteres fra 'Sex og Samfund'.

"Tiden er løbet fra den gamle abortgrænse". Tiden løber ikke fra lægefaglige vurderinger.

"Kvindens ret til egen krop". Er et eller andet gammelt slogan man har hevet frem, fordi det lyder godt. Men med en myndighedsalder på 18 år, er det stadigvæk forældrene, der har ansvar for pigen/kvinden, og hendes liv. En 15-årig teenager, er ikke moden nok til at vurdere om der skal foretages en abort eller ej. Hun kan ikke engang gifte sig, før hun fylder 18 år - så vidt jeg ved.Hun har ikke engang stemmeret. Skal hun så kunne bestemme over om et barn skal fødes eller ej - uden forældrenes samtykke Det mener jeg ikke.
Jeg synes, det nederste er en ret vild holdning. Kvindens ret til egen krop er ikke et eller andet gammelt slogan, det er en grundlæggende holdning til kvinders menneskerettigheder. Teenageren skal ikke kunne bestemme over, om et eller andet tilfældigt barn skal fødes eller ej - hun skal kunne bestemme, om HUN skal føde et barn eller ej. Hvis hun virkelig ikke ønsker et barn, hvad i alverden vil samfundet så få ud af at tvinge hende til fx at føde til bortadoption?

I øvrigt er tiden ikke løbet fra lægefaglige vurderinger, men de 12 uger er jo ikke en lægefaglig vurdering, der er hugget i sten. Der er masser af lande, der har højere abortgrænser end Danmark, og det er jo altså heller ikke lægefagligt uforsvarligt at udføre de aborter, der i dag udføres efter uge 12.
23
abcd
Indlæg: 6342
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10349

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf abcd » 9. jan 2023, 09:19

Nesnay skrev:
paint skrev:De argumenter der fremføres som grund til ændringerne mht. abortgrænsen, er mildest talt, er mildest talt populistiske - i hvert fald, som der argumenteres fra 'Sex og Samfund'.

"Tiden er løbet fra den gamle abortgrænse". Tiden løber ikke fra lægefaglige vurderinger.

"Kvindens ret til egen krop". Er et eller andet gammelt slogan man har hevet frem, fordi det lyder godt. Men med en myndighedsalder på 18 år, er det stadigvæk forældrene, der har ansvar for pigen/kvinden, og hendes liv. En 15-årig teenager, er ikke moden nok til at vurdere om der skal foretages en abort eller ej. Hun kan ikke engang gifte sig, før hun fylder 18 år - så vidt jeg ved.Hun har ikke engang stemmeret. Skal hun så kunne bestemme over om et barn skal fødes eller ej - uden forældrenes samtykke Det mener jeg ikke.
Jeg synes, det nederste er en ret vild holdning. Kvindens ret til egen krop er ikke et eller andet gammelt slogan, det er en grundlæggende holdning til kvinders menneskerettigheder. Teenageren skal ikke kunne bestemme over, om et eller andet tilfældigt barn skal fødes eller ej - hun skal kunne bestemme, om HUN skal føde et barn eller ej. Hvis hun virkelig ikke ønsker et barn, hvad i alverden vil samfundet så få ud af at tvinge hende til fx at føde til bortadoption?
.


Præcis det samme som samfundet får ud af at gennemtvinge fødsel efter 12 uger. Hvad end det så er.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7678
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21501

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf Nesnay » 9. jan 2023, 09:23

abcd skrev:
Nesnay skrev:
paint skrev:De argumenter der fremføres som grund til ændringerne mht. abortgrænsen, er mildest talt, er mildest talt populistiske - i hvert fald, som der argumenteres fra 'Sex og Samfund'.

"Tiden er løbet fra den gamle abortgrænse". Tiden løber ikke fra lægefaglige vurderinger.

"Kvindens ret til egen krop". Er et eller andet gammelt slogan man har hevet frem, fordi det lyder godt. Men med en myndighedsalder på 18 år, er det stadigvæk forældrene, der har ansvar for pigen/kvinden, og hendes liv. En 15-årig teenager, er ikke moden nok til at vurdere om der skal foretages en abort eller ej. Hun kan ikke engang gifte sig, før hun fylder 18 år - så vidt jeg ved.Hun har ikke engang stemmeret. Skal hun så kunne bestemme over om et barn skal fødes eller ej - uden forældrenes samtykke Det mener jeg ikke.
Jeg synes, det nederste er en ret vild holdning. Kvindens ret til egen krop er ikke et eller andet gammelt slogan, det er en grundlæggende holdning til kvinders menneskerettigheder. Teenageren skal ikke kunne bestemme over, om et eller andet tilfældigt barn skal fødes eller ej - hun skal kunne bestemme, om HUN skal føde et barn eller ej. Hvis hun virkelig ikke ønsker et barn, hvad i alverden vil samfundet så få ud af at tvinge hende til fx at føde til bortadoption?
.


Præcis det samme som samfundet får ud af at gennemtvinge fødsel efter 12 uger. Hvad end det så er.
Ja, jeg er også kommet frem til, at jeg ikke ser nogen grund til ikke at hæve grænsen. Men en voksen kvinde vil trods alt have bedre muligheder for at rejse ud af landet og søge abort andetsteds, hvis hun får afslag efter uge 12 (ikke at det på nogen måde er en optimal situation!), og kan ikke mindst selv bestemme frem til uge 12 (forudsat at hun selvfølgelig opdager graviditeten i tide). Jeg synes nærmest, det er endnu vigtigere at beskytte mindreårige mod tvungen fødsel (eller tvungen abort, for den sags skyld).
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Sex og Samfund foreslår at hæve abortgrænsen til 18 uger

Indlægaf paint » 9. jan 2023, 09:31

Nesnay skrev:
paint skrev:De argumenter der fremføres som grund til ændringerne mht. abortgrænsen, er mildest talt, er mildest talt populistiske - i hvert fald, som der argumenteres fra 'Sex og Samfund'.

"Tiden er løbet fra den gamle abortgrænse". Tiden løber ikke fra lægefaglige vurderinger.

"Kvindens ret til egen krop". Er et eller andet gammelt slogan man har hevet frem, fordi det lyder godt. Men med en myndighedsalder på 18 år, er det stadigvæk forældrene, der har ansvar for pigen/kvinden, og hendes liv. En 15-årig teenager, er ikke moden nok til at vurdere om der skal foretages en abort eller ej. Hun kan ikke engang gifte sig, før hun fylder 18 år - så vidt jeg ved.Hun har ikke engang stemmeret. Skal hun så kunne bestemme over om et barn skal fødes eller ej - uden forældrenes samtykke Det mener jeg ikke.
Jeg synes, det nederste er en ret vild holdning. Kvindens ret til egen krop er ikke et eller andet gammelt slogan, det er en grundlæggende holdning til kvinders menneskerettigheder. Teenageren skal ikke kunne bestemme over, om et eller andet tilfældigt barn skal fødes eller ej - hun skal kunne bestemme, om HUN skal føde et barn eller ej. Hvis hun virkelig ikke ønsker et barn, hvad i alverden vil samfundet så få ud af at tvinge hende til fx at føde til bortadoption?

I øvrigt er tiden ikke løbet fra lægefaglige vurderinger, men de 12 uger er jo ikke en lægefaglig vurdering, der er hugget i sten. Der er masser af lande, der har højere abortgrænser end Danmark, og det er jo altså heller ikke lægefagligt uforsvarligt at udføre de aborter, der i dag udføres efter uge 12.


Det jeg argumenterer for er, at pigen ikke alene (som umyndig) skal kunne træffe den afgørelse (hvilket er det Sex og Samfund argumenterer for)*. Hér mener jeg at forældrene, som hendes myndighedspersoner, skal have noget at sige. En pige på 15 år, skal ikke, uden forældrenes vidende, bare kunne lade sig indskrive til en abort

* "Generalsekretæren peger også på, at pigens forældre eller ens værge skal give tilladelse til aborten, hvis hun er under 18 år og ugift.

Men ifølge Sex & Samfund skal kvinder, der er fyldt 15 år, selv kunne give samtykke til abort. Her peger Majbrit Berlau blandt andet på, at den seksuelle lavalder også ligger på 15 år." https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... er/9580816
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"