Solsikkeprogram/solsikkesnor

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf annellaII » 4. mar 2023, 06:01

https://www.sn.dk/danmark/solsikkesnor-synliggoer-skjult-handicap-for-tusindvis-i-danmark/

En simpel snor med solsikker på er blevet en stor succes i Danmark.

Der er omkring 100.000 snore i omløb, som enten er udleveret til personer eller klar til at blive udleveret, estimerer Solsikkeprogrammet Danmark.

Snoren kan bæres af en person med et usynligt handicap for at indikere, at vedkommende har brug for, at omverdenen har lidt mere tålmodighed, tid eller hjælp.

Og det gør en forskel hver dag for tusindvis af mennesker, siger Stine Ringvig Marsal, der er nordic regional director i Solsikkeprogrammet. Hun opdagede solsikkesnoren i Gatwick Lufthavn og bragte snoren til Danmark i 2020.

– I situationer, hvor man er presset eller stresset, kan det være rart, at man ikke behøver forklare en helt masse om sit handicap eller sin diagnose for at skaffe forståelse for, at man måske har et behov, andre ikke lige havde forventet, siger hun.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd har estimeret, at mere end hver femte dansker har en form for handicap. Ud af dem har op mod 80 procent et usynligt handicap.

Et usynligt handicap, som solsikkesnoren særligt henvender sig til, er eksempelvis psykiske sygdomme, autisme, synsnedsættelse, ordblindhed, stammen og en række andre usynlige diagnoser.

Solsikkesnoren giver ikke personer ret til andet end at signalere til omverdenen, at man har et skjult handicap og muligvis har brug for hjælp eller lidt mere tid, understreger Stine Ringvig Marsal.

Mere end 400 virksomheder deltager i Solsikkeprogrammet.

Det tæller blandt andet alle de større danske lufthavne og mange af landets transportselskaber som Movia, Arriva og Midttrafik.

Flere af landets attraktioner som Legoland, Tivoli og Zoologisk Have uddeler også snoren, ligesom Sallings Groups mere end 1700 butikker – Bilka, Føtex og Netto – uddeler snorene.

Også på en lang række af landets apoteker bliver solsikkesnoren udleveret.

Virksomhederne stiller solsikkesnoren til rådighed for alle, der kan have brug for det. Snoren skal udleveres gratis.

For at kunne udlevere snorene skal virksomhederne modtage særlig træning i, hvordan de tager hensyn til personer, som bærer snoren.


Jeg synes, det er et fantastisk initiativ, men tillige synes jeg også, det er sørgeligt at et sådan initiativ er nødvendigt for at vise og tage hensyn til andre mennesker, det burde være en selvfølge, at vi alle viser og tager hensyn til hinanden, men desværre sådan er samfundet ikke indrettet, så forhåbentligt bringer disse solsikkesnore det nødvendige hensyn og den nødvendige hjælp til dem, der bærer disse snore.

Burde sådanne snore være nødvendige for at tage og vise hensyn til hinanden, hvad mener du?

Billede
0
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Rullegardinia » 4. mar 2023, 06:09

En ting er at vise hensyn, men som jeg tolker snoren, så er det netop et særligt hensyn, man kan have brug for, når man bærer sådan en snor, eksempelvis mere tid. Jeg var i lufthavnen med en god ven, der bar sådan en snor. Det handlede for ham ikke om 'hensyn', for alle var venlige, men netop den der særlige forståelse for, at han kunne have brug for, at der blev vist særlige hensyn.

Og det er svært for andre mennesker at vide, at der skal vises særlige hensyn, hvis de ikke kan se det, så solsikkesnoren er da et genialt tiltag.
13
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Sophies-mor » 4. mar 2023, 07:09

Rullegardinia skrev:En ting er at vise hensyn, men som jeg tolker snoren, så er det netop et særligt hensyn, man kan have brug for, når man bærer sådan en snor, eksempelvis mere tid. Jeg var i lufthavnen med en god ven, der bar sådan en snor. Det handlede for ham ikke om 'hensyn', for alle var venlige, men netop den der særlige forståelse for, at han kunne have brug for, at der blev vist særlige hensyn.

Og det er svært for andre mennesker at vide, at der skal vises særlige hensyn, hvis de ikke kan se det, så solsikkesnoren er da et genialt tiltag.

Præcis, min datter har den. Og det GØR altså bare en forskel, i situationer, hvor hun (uden snoren) ville blive presset for voldsomt.

Ja, man burde kunne give både hensyn og ekstra hensyn, uden snoren. Men sådan er verden ikke indrettet.
Men som hun siger (på de gode dage), nu behøver jeg ikke forklare, at jeg har brug for ekstra hjælp.
På de dårlige dage, tager hun den ikke på - for "alle kan se, der er noget galt med mig" ...
Så den har fordele og ulemper.
Men som helhed, er det et glimrende hjælpemiddel. Kun et hjælpemiddel. Ikke andet.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3058
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 41
Likede indlæg: 5287

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf AFK » 4. mar 2023, 07:29

Jeg har aldrig set eller hørt om den snor før, og jeg ville givetvis ikke lægge mærke til den eller associere den med psykisk (eller fysisk) handicap, hvis jeg mødte en med snoren i min dagligdag.

Så for mig ville den ikke gøre nogen forskel. Jeg vil nok heller ikke tage det seriøst, når alle og enhver bare kan få en udleveret gratis og tage den på, uden at skulle visiteres til det af en læge. Der vil være rigeligt med folk, som bare tager en snor på, fordi de synes den er pæn, eller fordi de håber det kaster lidt gratis positiv særbehandling af sig.

Det minder mig om dengang nogle hundeejere pludselig besluttede, at hvis man brugte en bestemt farve snor eller line eller whatever, så skulle det signalere noget bestemt til fremmede. Men stort set ingen af de fremmede ved det eller har hørt om det eller kan huske det, så det floppede totalt.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf annellaII » 4. mar 2023, 07:29

Sophies-mor skrev:
Rullegardinia skrev:En ting er at vise hensyn, men som jeg tolker snoren, så er det netop et særligt hensyn, man kan have brug for, når man bærer sådan en snor, eksempelvis mere tid. Jeg var i lufthavnen med en god ven, der bar sådan en snor. Det handlede for ham ikke om 'hensyn', for alle var venlige, men netop den der særlige forståelse for, at han kunne have brug for, at der blev vist særlige hensyn.

Og det er svært for andre mennesker at vide, at der skal vises særlige hensyn, hvis de ikke kan se det, så solsikkesnoren er da et genialt tiltag.

Præcis, min datter har den. Og det GØR altså bare en forskel, i situationer, hvor hun (uden snoren) ville blive presset for voldsomt.

Ja, man burde kunne give både hensyn og ekstra hensyn, uden snoren. Men sådan er verden ikke indrettet.
Men som hun siger (på de gode dage), nu behøver jeg ikke forklare, at jeg har brug for ekstra hjælp.

På de dårlige dage, tager hun den ikke på - for

"alle kan se, der er noget galt med mig" ...

Så den har fordele og ulemper.
Men som helhed, er det et glimrende hjælpemiddel. Kun et hjælpemiddel. Ikke andet.


Jeg har altid været modstander af, at mene der er noget galt med et handicappet menneske, det er der ikke, de er bare anderledes, end jeg f.eks. er.
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf annellaII » 4. mar 2023, 07:35

AFK skrev:Jeg har aldrig set eller hørt om den snor før, og jeg ville givetvis ikke lægge mærke til den eller associere den med psykisk (eller fysisk) handicap, hvis jeg mødte en med snoren i min dagligdag.

Så for mig ville den ikke gøre nogen forskel. Jeg vil nok heller ikke tage det seriøst, når alle og enhver bare kan få en udleveret gratis og tage den på, uden at skulle visiteres til det af en læge. Der vil være rigeligt med folk, som bare tager en snor på, fordi de synes den er pæn, eller fordi de håber det kaster lidt gratis positiv særbehandling af sig.

Det minder mig om dengang nogle hundeejere pludselig besluttede, at hvis man brugte en bestemt farve snor eller line eller whatever, så skulle det signalere noget bestemt til fremmede. Men stort set ingen af de fremmede ved det eller har hørt om det eller kan huske det, så det floppede totalt.


Jeg kendte heller ikke til snoren, før jeg læste artiklen i det indsatte link, skule den blive misbrugt af mennesker, der egentlig ikke har brug for den, så er det jo ingen forbrydelse, måske har nogle mennesker haft dårlige erfaringer fra deres medmennskers side og håber måske nu med soren på bare på (lidt) mere venlighed.
1
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2107
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 13
Likede indlæg: 1208

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Dawwty » 4. mar 2023, 07:48

Det er fantastisk at høre, at solsikkesnoren er blevet en stor succes med over 100.000 snore i omløb og mere end 400 virksomheder, der deltager i Solsikkeprogrammet. Snoren gør en forskel for tusindvis af mennesker med usynlige handicaps, der har brug for lidt mere tålmodighed, tid eller hjælp fra omverdenen, så det er absolut positivt.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf LadyFox » 4. mar 2023, 08:01

Det er da fint hvis den gør en positiv forskel i hverdagen for dem der bruger dem.

Dog ved jeg ikke helt hvad det er meningen jeg skal gøre hvis jeg ser en i sådan en snor - at visen hensyn er jo rigtig mange ting, og jeg har nok bare brug for noget mere håndgribeligt hvis jeg skal udvise ekstra hensyn til et fremmed menneske hvis behov og udfordringer jeg ikke kender.
Så indtil videre har jeg kun mødt folk med solsikkesnor med samme almene hensyn til mine omgivelser som alle andre.
0
...
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Stars » 4. mar 2023, 09:00

LadyFox skrev:Det er da fint hvis den gør en positiv forskel i hverdagen for dem der bruger dem.

Dog ved jeg ikke helt hvad det er meningen jeg skal gøre hvis jeg ser en i sådan en snor - at visen hensyn er jo rigtig mange ting, og jeg har nok bare brug for noget mere håndgribeligt hvis jeg skal udvise ekstra hensyn til et fremmed menneske hvis behov og udfordringer jeg ikke kender.
Så indtil videre har jeg kun mødt folk med solsikkesnor med samme almene hensyn til mine omgivelser som alle andre.


Som almindelig medborger er det nok mere, hvad du IKKE skal … ikke vrisse af kunden før dig i køen, fx.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52561

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf fisken80 » 4. mar 2023, 09:05

Jeg synes faktisk helt grundliggende at det er temmelig trist, at der er brug for sådan en snor. For det fortæller noget om, at vi som samfund har mistet en stor grad af tolerancen og overbærenheden med andre mennesker. For helt ærligt, det burde være en selvfølgelig at vise hensyn. Overfor alle mennesker.

Gør jeg det selv altid? Bestemt ikke. Men jeg ville ønske jeg gjorde og jeg ville ønske jeg ikke skulle mindes om det af en snor.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Stars » 4. mar 2023, 09:05

Min datter prøver med sin snor også at sende signalet: “Lad være med at spørge mig om vej, hvis du er faret vild. Find en anden at spørge”
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16951
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21070

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Misantropen » 4. mar 2023, 09:27

Det er et fint initiativ og det glæder mig at høre at det hjælper dem der bruger dem. Det er sjældent jeg ser dem i brug, men når jeg gør tænker jeg lige over at være lidt ekstra opmærksom på bæreren.

For mit vedkommende viser jeg ikke mere hensyn eller tolerance overfor dem med snoren end dem uden. Jeg er i forvejen ikke typen der står og ånder andre kunder i nakken for at komme til eller ruller øjne og sukker højlydt hvis der er kø osv., så jeg synes ikke det kræver nogen særlig indsats af mig overfor dem der bruger snoren.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf LadyFox » 4. mar 2023, 09:39

Stars skrev:
LadyFox skrev:Det er da fint hvis den gør en positiv forskel i hverdagen for dem der bruger dem.

Dog ved jeg ikke helt hvad det er meningen jeg skal gøre hvis jeg ser en i sådan en snor - at visen hensyn er jo rigtig mange ting, og jeg har nok bare brug for noget mere håndgribeligt hvis jeg skal udvise ekstra hensyn til et fremmed menneske hvis behov og udfordringer jeg ikke kender.
Så indtil videre har jeg kun mødt folk med solsikkesnor med samme almene hensyn til mine omgivelser som alle andre.


Som almindelig medborger er det nok mere, hvad du IKKE skal … ikke vrisse af kunden før dig i køen, fx.


Det ser jeg bare ikke som et særligt hensyn som folk med skjulte sygdomme/handicap har behov for, et hensyn man burde tage for alle. Det eneste tidspunkt jeg "vrisser" af andre kunder i butikken er når de vrisser af ungarbejderen - og der synes jeg egentlig at det er på sin plads at sige noget, uanset om den anden kunde har udfordringer.

Hvis snoren handler om ar behandle folk med skjulte udfordringer med helt almindelige hensyn så synes jeg egentlig ikke om den - da jeg mener at så er problemet et helt andet.
3
...
Rhododendron
Indlæg: 436
Tilmeldt: 29. jan 2016, 19:54
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1065

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf Rhododendron » 4. mar 2023, 11:05

Den blev omtalt i tv-programmet Årgang 20, hvor den ene familie har et barn med autisme.
Moren havde oplevet at der blev kommenteret på, hvis sønnen havde en nedsmeltning i Netto, eller hvis han sad i vognen og så et afsnit af Gurli Gris på telefonen.

Spørgsmålet er så om de mennesker som kommenterer på sådan noget, alligevel ville vide hvad solsikkesnoren betyder :tie:

Jeg synes det er godt at give mulighed for at forklare sig, uden at skulle forklare.
F.eks. med børn med autisme, som ofte godt ved de ikke agerer som flertallet og føler sig forkerte, og derfor bruger enormt meget energi på at passe ind, når de er ude i offentligheden. Det kan være en eksplosion af sanser at være i f.eks. Netto, og det tænker omverdenen måske ikke på, når det hele skal gå lidt stærkt ved kassen.

Omvendt er der også nogle som ikke bryder sig om den ekstra opmærksomhed snoren kan give, fordi det netop giver fokus på de usynlige udfordringer.

Dem jeg kender, har den enten i lommen eller under jakken og tager den så frem når de har brug for det.
2
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3058
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 41
Likede indlæg: 5287

Re: Solsikkeprogram/solsikkesnor

Indlægaf AFK » 4. mar 2023, 11:43

Stars skrev:Min datter prøver med sin snor også at sende signalet: “Lad være med at spørge mig om vej, hvis du er faret vild. Find en anden at spørge”


Men hvordan i alverden skulle andre dog kunne afkode en random betydning, hun selv tillægger den, og som afviger fra den officielle betydning?
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"