Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%
 
Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf A 7 » 7. dec 2015, 06:18

dgd2007 skrev:
A 7 skrev:Det tror jeg da også, de gør.

Og hvor er den uudholdelig, den der danske tilgang med "hvad et nej betyder for EU?" Det betyder sgu da ikke en skid. De færreste selv langt oppe i EU-systemet vidste overhovedet at vi holdt en afstemning. Nejet var skidt for Danmark, ikke for EU. De øvrige lande kan sagtens klare sig uden os, når vi åbenbart skal være så fodslæbende. Og lad os så få pakket vores storhedsvanvid væk.

Men det er vel i virkeligheden også en stor del af problemet ... at "de færreste selv langt oppe i EU-systemet" bemærker, hvad der rører sig i folkestemningerne rundt omkring?

Husk på, det er jo ikke som sådan, fordi DK er mere EU-skeptisk. Vi holder bare flere folkeafstemninger end de andre lande.


Hvorfor er det et problem? Hvis de skulle de sidde og overvåge samtlige nationale afstemninger og parlamentale ratificeringer af EU-love, så kunne de ikke lave andet.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 7. dec 2015, 06:28

Lemonella skrev:Stemmer Englænderne sig ud, synes jeg vi skal følge deres eksempel.

Det er jordens dårligste idé for et lille land, der lever af at handle med Europa.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 7. dec 2015, 06:34

Lemonella skrev:Så kunne man vel overgå til det gamle EF.

Ja, men ikke alene. Og held og lykke med at få de andre overtalt til det. Anyway, dén diskussion hører vist til i en anden tråd :)
1
#Klimatosse
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Tux » 7. dec 2015, 07:09

Lemonella skrev:
dgd2007 skrev:
Tux skrev:Så skal have en folkeafstemning i 22 dele, så vi ikke blandet tingene sammen? Er det realistisk at folk i almindelig kan /vil /orker at forholde sig til 22 aktstykker hver især? Kan du selv nævne bare 5 af aktstykkerne, ud over Europol?

Njaeh altså ... de tre ting var:
  • Europol (som ikke var en af retsakterne)
  • De 22 akter
  • Fuldmagt til Folketinget til (ved simpelt flerta)l at tilmelde DK til alt andet inden for retsområdet i fremtiden

Det var nok især det sidste, det faldt på.


For mig, var det hele pakken det faldt på, men ja, specielt det sidste, var nok årsagen til, at det blev et nej fra danskernes side.

Uanset, hvordan det vendes og drejes, vil jeg aldrig kunne stemme ja til, at en, til hver tid siddende regering, skal kunne bestemme, hvad der skal ske med Danmark i EU regi.
Så kan folk ømme op om, at "du har jo selv stemt på dem"! Ja, men ikke på dem der sidder i regeringen og dem der sidder der lige nu, stoler jeg ikke på!

Stemmer Englænderne sig ud, synes jeg vi skal følge deres eksempel.


Det er ikke regeringen der i fald af et ja, ville kunne bestemme mere end de gør I dag. Der er et flertal af Folketingets partier.. Desuden lå der en aftale om, at ting som f. Eks. En fælles asylpolitik ville skulle til en ny folkeafstemning.

Når man ser på at danskerne stemmer som de gør, og den engelske debat, kan jeg godt forstå at lande som f. Eks. Polen er mere end besværlige at arbejde sammen med..
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf dgd2007 » 7. dec 2015, 09:04

A 7 skrev:
dgd2007 skrev:Men det er vel i virkeligheden også en stor del af problemet ... at "de færreste selv langt oppe i EU-systemet" bemærker, hvad der rører sig i folkestemningerne rundt omkring?

Husk på, det er jo ikke som sådan, fordi DK er mere EU-skeptisk. Vi holder bare flere folkeafstemninger end de andre lande.


Hvorfor er det et problem? Hvis de skulle de sidde og overvåge samtlige nationale afstemninger og parlamentale ratificeringer af EU-love, så kunne de ikke lave andet.

Det er da også kun, hvis man havde håbet på, at EU var et godt projekt. Så er det da temmelig uheldigt, hvis skuden sejles af folk, der ikke hører vejrmeldinger og ikke tjekker, om der undersøiske rev i nærheden. Hvis man er imod EU i det hele taget, er det selvfølgelig en gave.

Jeg skrev for øvrigt folkestemninger - ikke afstemninger. Men hvis de ignorerer almindelige "common sense"-indvendinger, så er det, at de der mere ubehagelige partier pludselig står med 30% af stemmerne rundt omkring.
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Firebird » 8. dec 2015, 06:02

Da Emma fra Rottehullet sagde nej til verden

Danmark er en nation af opportunistiske kræmmere, der gerne sidder med ved bordet, når der bliver delt ud, men har svært ved at finde Visakortet frem, når regningen skal betales. Sådan skiver Knud Romer i dagens udgave af Politikken.

Med den sætning, beviser Knud Romer at han accepterer Venstres fortælling om dansk politik. Det er en fortælling om kroner og ører. Vi har den økonomiske sundhedspolitik, den økonomiske arbejdsmarkedspolitik, den økonomiske kultur politik plus det løse, og i midten står homo economics. Når det så drejer sig om emner, der mere afspejler holdninger end penge, lader man igen området økonomisk ved at kalde det for værdipolitik. .Med den fortælling, har statsministeren reduceret sig selv, fra visionær statsmand til købmand.


I forbindelse med EU afstemningen, havde man så snøret en "no brainer" pakke sammen, bestående af 22 lækre retsakter, med den lille tilføjelse at folketinget så havde hånd og halsret over de resterede 28 akter minus den om asyl. Afsted gik det med at få solgt pakken til danskerne. Salgskampagnen kørte på den laveste fællenævner, og folket, som jo kender fortællingen, fandt sig selv i en købssituation. Løkke strakte hånden frem i bedste hesteprangerstil. Nu skulle der klaskes hænder og laves et salg. "Deal or no deal"

Kunderne vurderede produktet, men fandt der var for mange ubekendte. "Det er noget lusk" sagde de til hinanden. Derfor gravede de hånden med visakortet dybt ned i lommen og sagde "No deal".

Her vil den kvikke læser indskyde. "Hvad har det med EU at gøre"?

Og svaret er: Ingenting.

Derfor står den 3 december ikke som dagen hvor danskerene sagde nej til verden, men derimod som den dag hvor Venstre snublede i deres egen fortælling om dansk politik.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 8. dec 2015, 07:53

Firebird skrev:Da Emma fra Rottehullet sagde nej til verden

Danmark er en nation af opportunistiske kræmmere, der gerne sidder med ved bordet, når der bliver delt ud, men har svært ved at finde Visakortet frem, når regningen skal betales. Sådan skiver Knud Romer i dagens udgave af Politikken.

Med den sætning, beviser Knud Romer at han accepterer Venstres fortælling om dansk politik. Det er en fortælling om kroner og ører.

Jeg ved ikke om det er dig selv, der har skrevet kommentaren til Knud Romer's udtalelse, men jeg tror den er misforstået. Det handler ikke om kroner og ører. Kommenataren handler om (i det uddrag du deler med os), at hvis man vil være med i en klub, så må man nogen gange give køb på sine egne principper for det fælles bedste. Altså, også afgive noget magt til EU for at gøre EU handlekraftigt.

Men Romer er heller ikke helt på pengene, for vi må heller ikke glemme, at det faktisk kun handlede om suverænitetsafgivelse til EU hvad angår Europol og de 22 retsakter (og de 23 punkter er der ikke ret mange, der har noget imod - udover hardcore EU mostandere). For tilvalgsordningen var det suverænitet fra befolkningen til folketinget - og jeg er stadig skuffet over den eklatante mangel på tillid til vores folkestyre. Normalt er vi SÅ stolte af det, men vi tør ikke overlade beslutninger om retslige spidsfindigheder til dem - uagtet at de trods alt bestemmer så meget mere over os til daglig. Det er underligt.
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"