Afstemning om EU retsforbrholdet

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!

Vil du stemme ja eller nej til at ophæve EU retsforbeholdet?

Ja
28
29%
Nej
62
65%
Blankt
2
2%
Deltager ikke i afstemning (sofavælger)
3
3%
 
Afgivne stemmer: 95
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Pølsemix » 30. nov 2015, 14:54

Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Lemonella skrev:
A 7 skrev:
Lemonella skrev:
Ja det er jo noget værre rod. Så må vi jo se om vi kan få en samarbejdsaftale, som den Norge har. :)


I første omgang må vi se, om vi kan føre en oplyst kampagne kun med fakta.


Det kan jeg kun give dig helt ret i. Problemet er jo så åbenbart, at ingen af siderne (nej kontra ja), ved ret meget om, hvordan det reelt forholder sig og det giver, i hvert fald mig, stof til eftertanke.

Derfor stemmer jeg nej, fremfor et uigenkaldeligt ja.


Ja-siden har meldt fuldstændig klart ud hvad de vil sige ja til hvis tilvalgsordningen bliver vedtaget, hvad er det som der er uklart?


For mig? At jeg ikke stoler på dem over en dørtærskel.

Den del havde jeg opfanget, det interessante er vel hvorfor?
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Aspargsen » 30. nov 2015, 14:55

A 7 skrev:
Lemonella skrev:
Ja det er jo noget værre rod. Så må vi jo se om vi kan få en samarbejdsaftale, som den Norge har. :)


I første omgang må vi se, om vi kan føre en oplyst kampagne kun med fakta.


Politikerer der kun kommer med oplyst fakta :lol:
så tror jeg der er større chance for af julemanden lander med sin kane på mit tag i nat

eller som kastrup skriver
Det tror vælgerne mere på end Løkkes EU-løfte: Julemanden, fred i Mellemøsten, DSB's køreplan, selvrensende ovne og Carl Holst.’
http://ekstrabladet.dk/opinionen/madska ... ej/5847804
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Pølsemix » 30. nov 2015, 15:47

Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Firebird skrev:Et nej er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så stor tillid ja-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at ja partierne med deres flertal kan vælge de sidste 28 akter til uden at spørge folket.
Ja-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af jubeloptimisme over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været ikke kun været en fordel, det er trist hvis det bliver et ja så Danmark mister mere suverænitet..


Og så er det jo også grundlovsstridigt og meget diskriminerende over for kvinder :nej:

Velkommen til ignorer ;)


Jamen EU tillader da frit deres medlemslande, at være diskriminerende over for kvinder. Irland f.eks. Ingen abort til kvinder. Hvis ikke det er diskriminerende, så ved jeg sgu ikke, hvad der er det.
Bliver Tyrkiet medlem af EU, kan vi vist også pege på endnu et land med dybe kvindeundertrykkende/diskriminerende holdninger.


For det er noget som EU har indflydelse på oder? :gruble:


Ja, i hvert fald ifølge det link jeg har smidt tidligere i tråden.



Jvf. dit link blev der afsagt en dom om at Irland skulle præcisere sin position om hvornår abort er tilladt, når en kvindes liv er i fare.....hvordan bygger det op om din påstand om at EU har pålagt Irland at tillade abort, men har valgt ikke føre dommen ud i praksis?

Så igen, hvornår har EU forlangt at Irland tillader abort, og hvilke sanktionsmuligheder har EU som de åbenbart ikke har valgt at anvende?


Igen er det et rigtig godt spørgsmål. Jeg kan nemlig ikke gennemskue, hvad det er der sker, eller ikke sker.
Det link jeg har smidt, læser jeg som, at EU via en dom i den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, har bedt Irland om, at lette på lovgivningen omkring abort. Dette er ikke sket.
Det er sådan jeg forstår det.

Hvilke sanktionsmuligheder EU har aner jeg ikke. Spørgsmålet er vel mere om EU selv har klarhed over problemstillingen omkring den kvindeundertrykkende abortlovgivning Irland har. EU ved det jo, men vælger, at sidde det overhørigt, selvom Irland er blevet bedt om, at lempe loven.
Igen. Det er sådan jeg forstår det.


En præcisering er vel ikke nødvendigvis en lempelse, andet tror jeg ikke vi bliver enige om.


Det er fint med mig. :) jeg er ikke interesseret i en omgang flueknepperi i denne diskussion.


Præcis, det må man jo tyde til når du griber efter halmstrå og snakker udenom, og det er spild af tid.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Krølle » 30. nov 2015, 19:02

Lemonella skrev:
Pølsemix skrev:
Firebird skrev:Et nej er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så stor tillid ja-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at ja partierne med deres flertal kan vælge de sidste 28 akter til uden at spørge folket.
Ja-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af jubeloptimisme over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været ikke kun været en fordel, det er trist hvis det bliver et ja så Danmark mister mere suverænitet..


Og så er det jo også grundlovsstridigt og meget diskriminerende over for kvinder :nej:

Velkommen til ignorer ;)


Jamen EU tillader da frit deres medlemslande, at være diskriminerende over for kvinder. Irland f.eks. Ingen abort til kvinder. Hvis ikke det er diskriminerende, så ved jeg sgu ikke, hvad der er det.
Bliver Tyrkiet medlem af EU, kan vi vist også pege på endnu et land med dybe kvindeundertrykkende/diskriminerende holdninger.


...men hvad har det med afstemningen d. 3. at gøre? Jeg er i tvivl men hælder nok til ja. Skal dog have nærlæst grænserne for de tilfælde, der omfattes af tilvalgsordningen. Vender tilbage med mere uddybende indlæg, når jeg har nørdet tilstrækkeligt.
1
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Krølle » 30. nov 2015, 19:10

^
Det gør jeg heller ikke - denne slags debatter har det vist bare med hurigt at stikke af :D
0
Brugeravatar
Dragonfly
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30. nov 2015, 19:54
Kort karma: 3
Geografisk sted: Bøhlandet
Likede indlæg: 23

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Dragonfly » 30. nov 2015, 20:34

Det bliver et rungende nej herfra. Årsagen er såre simpel, jeg stoler ikke på politikerne. Vi har i forvejen en parallelaftale om politisamarbejdet, derfor er det ikke nødvendigt at afgive suverænitet til EU. Ender det med et (gys!) ja, har jastemmerne også givet politikerne mandat til at vedtage en hulens masse flere love, uden at spørge os først.
2
I'm the new normal :devil2:
D.itsen
Indlæg: 3294
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8894

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf D.itsen » 30. nov 2015, 20:58

Dragonfly skrev:Det bliver et rungende nej herfra. Årsagen er såre simpel, jeg stoler ikke på politikerne. Vi har i forvejen en parallelaftale om politisamarbejdet, derfor er det ikke nødvendigt at afgive suverænitet til EU. Ender det med et (gys!) ja, har jastemmerne også givet politikerne mandat til at vedtage en hulens masse flere love, uden at spørge os først.

Har de ikke altid mandat til at vedtage en hulens masse love uden at spørge først? Selvfølgelig på nationalt niveau, men stadig
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf Nicolait » 30. nov 2015, 22:11

Jeg stemmer nej. Jeg har ikke tiltro til at vores politikere kan håndtere et mandat givet af befolkningen i forhold til suværenitetsafgivelse bliver forvaltet på en ordentlig måde.
Derudover kan jeg ikke lide tanken om, at vi skal fuldbyrde retsakter, som er truffet af en ikke-dansk domstol uden national domstolsprøvelse. Der er for mange juridiske u-lande i EU til at det kan gå godt.
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf FruitFly » 30. nov 2015, 22:13

Dragonfly skrev:Det bliver et rungende nej herfra. Årsagen er såre simpel, jeg stoler ikke på politikerne.

Tja, der er jo forskel på politikere... To partier, som jeg slet ikke stoler på er Enhedslisten og Dansk Folkeparti - ingen af dem er i øvrigt interessede i at tage ansvar og være en del af magten i Danmark, de vil hellere stå på sidelinien og råbe op. Ikke så underligt at de har samme holdning til EU - og alene det at de her to partier er imod, kunne i selv være nok til at jeg vil stemme for. Uansvarlige populister - dém har jeg ikke tillid til.

De andre... de gør deres bedste med hvad de har - og vi har selv valgt dem. Dem stoler jeg mere på.
2
#Klimatosse
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 1. dec 2015, 12:24

Jeg stemmer nej....Den beslutning traf jeg da det gik op for mig, at et ja reelt betyder at alle fremtidige beslutninger der vedrører EU vil kunne træffes af vores politikere alene. Helt uden at de behøver at spørge os vælgere...Det bryder jeg mig overhovedet ikke om... Især ikke i lyset af ja-sidens skræmmekampagne som jeg synes er dybt upassende.....

Hvad angår europol samarbejdet så er jeg sikker på at vi kan få en aftale igennem...Det er trods alt lykkedes for både Norge og Sverige...Såvel for Schweiz som ikke engang er medlem af EU...Fordi det giver mest mening....
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 1. dec 2015, 12:38

Pølsemix skrev:Et ja er den eneste rigtige valg for Danmark, det er utroligt så lidt tillid nej-sigerne har til de politikere de selv har valgt :rulle:
Tilvalgsordningen giver jo mulighed for at vælge til og fra, hvad mere vil man have?
Nej-sigernes begrundelser bygger ikke på fornuftsbaserede argumenter, men har grund i en urationel følelse af afsky over for EU..

Gennem årene har Danmarks medlemskab af EU været kun været en fordel, det e r trist hvis det bliver et nej så Danmark bliver isoleret i EU...


Jeg har stemt på LA der som bekendt anbefaler et nej....Og det nej tilslutter jeg mig.

Det kan godt være at nej-sigernes begrundelser ikke bygger på fornuftbaserede argumenter, men på en urationel afsky for EU...Til gengæld så er Ja-sigernes kampagne ren skræmmekampagne.

http://rokokoposten.dk/2015/11/12/socia ... i-helvede/
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 1. dec 2015, 14:16

Lemonella skrev:Det er lige præcis det der er så skræmmende. Tænk, at skulle give vores skiftende regeringer carte blanche til, at kunne bestemme over os uden, at skulle spørge os først.
Et ja på torsdag er uigenkaldeligt. Det har jeg det temmelig stramt med.


Og det bliver ikke bedre af at europaudvalget som jo står for relevante beslutninger vedr EU er en endnu mindre forsamling end selve folketinget. Vi taler om 29 medlemmer...Ikke om 179....

Har jeg lyst til at lægge Danmarks EU fremtid i hænderne på 29 personer ??? Nej, det har jeg ikke....Og så er jeg fuldstændig græsk katolsk med om sammensætningen er repræsentativ for de folkevalgte.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. dec 2015, 17:16

Som de siger i X Factor:
Det bliver [i sidste ende] et nej herfra.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf vibbsen » 1. dec 2015, 20:41

FruitFly skrev:Tja, der er jo forskel på politikere... To partier, som jeg slet ikke stoler på er Enhedslisten og Dansk Folkeparti - ingen af dem er i øvrigt interessede i at tage ansvar og være en del af magten i Danmark, de vil hellere stå på sidelinien og råbe op. Ikke så underligt at de har samme holdning til EU - og alene det at de her to partier er imod, kunne i selv være nok til at jeg vil stemme for. Uansvarlige populister - dém har jeg ikke tillid til.

De andre... de gør deres bedste med hvad de har - og vi har selv valgt dem. Dem stoler jeg mere på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Afstemning om EU retsforbrholdet

Indlægaf sansera » 2. dec 2015, 09:37

Jeg er stadig i tvivl - lige nu tror hælder jeg svagt til ja-siden. Men om jeg også har det sådan i morgen er usikkert.
I øvrigt har jeg stort set ved alle valg (folketing, kommune, EU) endt med at stemme modsat af, hvad flertallet ønskede. Det kan jeg så lige tænke over. :gruble:
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"