Israel og Mellemøsten

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 10. okt 2023, 07:12

Konflikten mellem Israel og Hamas har taget en alvorlig drejning i oktober 2023, efter et angreb fra Hamas resulterede i mange døde og gidsler i Israel.
Som reaktion har Israel erklæret krig og intensiveret militæroperationer i Gaza-striben, og international indblanding stiger, bl.a. med USA der sender militær hjælp til Israel og nu har et hangarskib (med støtteskibe) i området.

Det er alment kendt at Iran er den primære militære og økonomiske støtte til både Hizbollah og Hamas, samt at de beriger uran til våbenbrug.

USA's militære tilstedeværelse og udbrud af krigen, med 300.000 indkaldt (svarende til general mobilisering), er krig med Iran, som minimum militær intervention, nært forestående?
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
HerErJeg
Indlæg: 4248
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 07:59

Åh, den forbandede krig.
Nu er hele verden på Israels side, også selv om man så vælger at gengælde angrebet forholdet 100:1 når det kommer til civile tabstal.
Jeg synes det er så beskidt en kamp, og til en vis grad bare en undskyldning fra Israels side til at udrydde så mange mennesker som muligt.
7
MrMister
Indlæg: 2401
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6954

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf MrMister » 10. okt 2023, 08:02

Israel skal først rydde Gaza. Som i at jævne den more or less med jorden og en gang for alle udrydde hamas’ ledelse, mandskab og støtter.

“Hvad så med gidslerne?” - hamas er, med rette, sammenlignet med ISIS og deres terror og nedslagtning af civile, herunder henrettelse af børn, gør at Israel står moralsk stærkt ift en historisk hårdhændet konfrontation med Gaza. Hvis hamas henretter gidsler, viser de omverden deres sande natur.

“Hvad så med de civile?” - Gaulda Mair sagde det finest. De kan tilgive araberne at de dræber israelske børn, men ikke at de tvinger israelerne til at dræbe arabiske børn. De civile i Gaza kunne flygte til Egypten, men Egypten gider dem heller ikke. Og selvfølgelig skal Israel ikke modtage flygtninge fra et område, de officielt har erklæret krig. Tillige er de stoppet med at advare før angreb. Det er nyt, men angrebets umenneskelige natur er så uhørt og ulækkert, at israel erklærede krig og i krig advarer man ikke fjenden før de bombes. Gemmer de sig blandt civile, så er deres egen skyld. Sådan er krigens regler altså nu engang.

“Hvad så med Iran?” SA og Tyrkiet ønsker begge et opgør med Iran. Det samme gør Israel og usa. Men usa har ikke lyst til endnu et Irak, så det sker næppe nu. De sender styrker til området for at vise, at israel er deres tætte allierede og at ingen af naboerne skal tro, at israel står alene.

Men der er en del cia kilder, som har meldt ud, at de oprigtigt er i tvivl om hvorvidt israel vil angribe Iran. Det var før weekenden. Havde det været sharon, der havde været boss i israel, havde jeg troet på det. Bibbi (godt han har et kælenavn man kan stave til) er den første ikke-militærmand i spidsen for israel. Og han har historisk været afholdende fra at starte krige. Men også han er støttet af højreorienterede, som vitterligt er klar til at bulldoze hele Gaza inkl gidsler og civile. Dér står situationen.

Bedst case ville nok være, at Gaza blev ryddet, palæstinenserne deporteret til Vestbredden, Vestbredden indlemmet i Jordan og Israel opgav alle bosættelserne på vestbredden. Og at Jerusalem forblev Israels, men med neutralitet for religionerne (for perspektiv: har besøgt Jerusalem, og mens muslimer og kristne måtte besøge den jødiske del af templet, måtte kun muslimer besøge deres del - det burde være anderledes og lige imo). Det ville være tættere på aftalerne fra 1910’erne, 1920’erne og 1940’erne end situationen er nu.

For palæstinenserne (og deres støtter) anerkender ikke folkeretten, Folkeforbundets aftale, eller FNs aftale. De ønsker, som de konsekvent udtaler, at Israel ophører med at eksistere og at jøderne igen behandles som de bliver i de øvrige arabiske nationer. Derfor er jeg imod palæstinensernes “frihedskamp” (som er terror og går imod fns aftale, som Israel iøvrigt har accepteret gentagne gange, selvom den mindskede deres områder gevaldigt ift tidligere aftaler) og imod oprettelsen af en palæstinensisk terrorstat (for hamas er valgt af deres eget folk)
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20522
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 44038

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf paint » 10. okt 2023, 08:16

HerErJeg skrev:Åh, den forbandede krig.
Nu er hele verden på Israels side, også selv om man så vælger at gengælde angrebet forholdet 100:1 når det kommer til civile tabstal.
Jeg synes det er så beskidt en kamp, og til en vis grad bare en undskyldning fra Israels side til at udrydde så mange mennesker som muligt.


Al krig er beskidt og modbydelig – uanset hvem, der kæmper mod hinanden. Der findes ikke pæne eller venlige krige, hvor man pænt spørger modparten om man lige må skyde ham.
Krig er derudover idiotisk, på et nærmest imbecilt niveau. En masse sagesløse mennesker, bliver slået ihjel. Og når det har stået på et stykke tid, og ligene hober sig op, og byer ligger i ruiner - stopper man på nogenlunde samme sted, som da krigen startede, og slutter fred.

Hvad har man så opnået? Ingenting! udover elendighed. Medmindre den éne part har erobret noget af den anden parts land, som så igen giver anledning til en ny krig, hvor det erobrede bliver erobret tilbage. Det er så idiotisk, at der nærmest ikke findes ord for det.
10
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5312

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf AFK » 10. okt 2023, 08:35

HerErJeg skrev:Nu er hele verden på Israels side...


Af hvad er vi? Gider du lige tale for dig selv? Alene et kig på de pro-Palæstina demonstrationer, som medierne har vist billeder fra over hele verden - inkl. Danmark - de sidste par dage, burde fortælle dig at det IKKE er tilfældet. (Akkurat som hele verden heller ikke hepper på Ukraine).

Jeg er hverken på Israels eller Palæstinas side. Om noget er jeg som ateist imod begge sider i den religionskrig. Den ene side har eddermame ikke noget at lade den anden høre! For min skyld kunne de få lov at slås uhindret, indtil der kun står én side tilbage, og den side kunne så få området.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
HerErJeg
Indlæg: 4248
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf HerErJeg » 10. okt 2023, 08:38

AFK skrev:
HerErJeg skrev:Nu er hele verden på Israels side...


Af hvad er vi? Gider du lige tale for dig selv? Alene et kig på de pro-Palæstina demonstrationer, som medierne har vist billeder fra over hele verden - inkl. Danmark - de sidste par dage, burde fortælle dig at det IKKE er tilfældet. (Akkurat som hele verden heller ikke hepper på Ukraine).

Jeg er hverken på Israels eller Palæstinas side. Om noget er jeg som ateist imod begge sider i den religionskrig. Den ene side har eddermame ikke noget at lade den anden høre! For min skyld kunne de få lov at slås uhindret, indtil der kun står én side tilbage, og den side kunne så få området.

Det er fra officiel side jeg mener.
Hele verden har vært ude at fordømme Hamas' angreb, og derved ligger enhver støtte hos Israel. Det skal nærme sig regulært folkemord, før den støtte begynder at slå revner,
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5312

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf AFK » 10. okt 2023, 08:48

HerErJeg skrev:
AFK skrev:
HerErJeg skrev:Nu er hele verden på Israels side...


Af hvad er vi? Gider du lige tale for dig selv? Alene et kig på de pro-Palæstina demonstrationer, som medierne har vist billeder fra over hele verden - inkl. Danmark - de sidste par dage, burde fortælle dig at det IKKE er tilfældet. (Akkurat som hele verden heller ikke hepper på Ukraine).

Jeg er hverken på Israels eller Palæstinas side. Om noget er jeg som ateist imod begge sider i den religionskrig. Den ene side har eddermame ikke noget at lade den anden høre! For min skyld kunne de få lov at slås uhindret, indtil der kun står én side tilbage, og den side kunne så få området.

Det er fra officiel side jeg mener.
Hele verden har vært ude at fordømme Hamas' angreb, og derved ligger enhver støtte hos Israel.


Virkelig? Holder Iran, Libanon, Syrien eller Qatar med Israel?
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Akehurst2
Indlæg: 14209
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1268
Likede indlæg: 40890

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Akehurst2 » 10. okt 2023, 08:54

AFK skrev:
HerErJeg skrev:
AFK skrev:
HerErJeg skrev:Nu er hele verden på Israels side...


Af hvad er vi? Gider du lige tale for dig selv? Alene et kig på de pro-Palæstina demonstrationer, som medierne har vist billeder fra over hele verden - inkl. Danmark - de sidste par dage, burde fortælle dig at det IKKE er tilfældet. (Akkurat som hele verden heller ikke hepper på Ukraine).

Jeg er hverken på Israels eller Palæstinas side. Om noget er jeg som ateist imod begge sider i den religionskrig. Den ene side har eddermame ikke noget at lade den anden høre! For min skyld kunne de få lov at slås uhindret, indtil der kun står én side tilbage, og den side kunne så få området.

Det er fra officiel side jeg mener.
Hele verden har vært ude at fordømme Hamas' angreb, og derved ligger enhver støtte hos Israel.


Virkelig? Holder Iran, Libanon, Syrien eller Qatar med Israel?


Altså, de her 28 lande har end ikke anerkendt Israels eksistens, så jeg tænker, det er lidt småt med støtten her også: https://en.wikipedia.org/wiki/Internati ... ote-list-3

Non-Muslim states:
1. Cuba
2. North Korea
3. Venezuela

Muslim-majority states:
4. Afghanistan
5. Algeria
6. Bangladesh
7. Brunei
8. Comoros
9. Djibouti
10. Indonesia
11. Iran
12. Iraq
13. Kuwait
14. Lebanon
15. Libya
16. Malaysia
17. Maldives
18. Mali
19. Mauritania
20. Niger
21. Oman
22. Pakistan
23. Qatar
24. Saudi Arabia
25. Somalia
26. Syria
27. Tunisia
28. Yemen
2
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 10. okt 2023, 09:13

Jeg har en forventning om, at Iran bliver et legitimt militært mål for Israel, støttet af USA, dels for at stoppe atomprogrammet og dels for at signalere, at den fortsatte støtte til krig imod Israel er uholdbar.

Tiden vil vise, om jeg får ret.

Pt. har vi en ny ondskabens akse, bestående af Rusland, Iran, Kina og Nordkorea.

Over for dem står NATO, Israel, Sydkorea og Japan.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17845

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Stitch » 10. okt 2023, 09:45

Det bedste ville være at Israel trak sig tilbage til 1967 grænser og lod være med at invadere Palæstina.
7
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 10. okt 2023, 10:18

Stitch skrev:Det bedste ville være at Israel trak sig tilbage til 1967 grænser og lod være med at invadere Palæstina.

Hvad vil Israel opnå ved det, når hverken palæstinenserne eller Iran anerkender Israels ret til eksistens og fastlæggelse af grænser?

Det vil reelt ikke løse noget, så det er ikke der, at skatten ligger begravet.
2
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf EmoJanice » 10. okt 2023, 11:14

Desværre er det i historien sket at nogle folkeslag skal væk. Der bor ikke et flertal af danskere i Skåne og Halland fordi de fik stukket en pæl op bagi hvis de ikke indordnede sig og frem til 1920'erne var det strafbart at tale dansk. Faktisk Indtil 1844 var det således forbundet med livstidsstraf at tale dansk eller besidde dansk på skrift.

Befolkningen i Gaza er i vejen. Det er alt for mange mennesker klemt inde i et område. Hvis vi ser på hvad FN besluttede i forhold til 1947, så er der sket nogle ændringer, som de civile har måttet tåle. Men lobbyister i USA har kun foragt til overs for FN som de betragter som et gennem-korrupt foretagende som de ikke vil betale til, men alene bruge når de har brug for det, så en genskabning af de oprindelige grænser så befolkningerne kan leve i harmoni, kommer ikke til at ske. Det er mere realistisk med etnisk udrensning.

Billede
0
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4739
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1198

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Arend » 10. okt 2023, 11:24

EmoJanice skrev:Desværre er det i historien sket at nogle folkeslag skal væk. Der bor ikke et flertal af danskere i Skåne og Halland fordi de fik stukket en pæl op bagi hvis de ikke indordnede sig og frem til 1920'erne var det strafbart at tale dansk. Faktisk Indtil 1844 var det således forbundet med livstidsstraf at tale dansk eller besidde dansk på skrift.

Befolkningen i Gaza er i vejen. Det er alt for mange mennesker klemt inde i et område. Hvis vi ser på hvad FN besluttede i forhold til 1947, så er der sket nogle ændringer, som de civile har måttet tåle. Men lobbyister i USA har kun foragt til overs for FN som de betragter som et gennem-korrupt foretagende som de ikke vil betale til, men alene bruge når de har brug for det, så en genskabning af de oprindelige grænser så befolkningerne kan leve i harmoni, kommer ikke til at ske. Det er mere realistisk med etnisk udrensning.



Indbyggerne i Gaza er jo allede etnisk udrensede. De fleste er efterkommere af det nuværende Israels oprindelige indbyggere, som flygtede i 1947-1948.
0
I krig er sandheden det første offer
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 10. okt 2023, 11:31

EmoJanice skrev:Desværre er det i historien sket at nogle folkeslag skal væk. Der bor ikke et flertal af danskere i Skåne og Halland fordi de fik stukket en pæl op bagi hvis de ikke indordnede sig og frem til 1920'erne var det strafbart at tale dansk. Faktisk Indtil 1844 var det således forbundet med livstidsstraf at tale dansk eller besidde dansk på skrift.

Befolkningen i Gaza er i vejen. Det er alt for mange mennesker klemt inde i et område. Hvis vi ser på hvad FN besluttede i forhold til 1947, så er der sket nogle ændringer, som de civile har måttet tåle. Men lobbyister i USA har kun foragt til overs for FN som de betragter som et gennem-korrupt foretagende som de ikke vil betale til, men alene bruge når de har brug for det, så en genskabning af de oprindelige grænser så befolkningerne kan leve i harmoni, kommer ikke til at ske. Det er mere realistisk med etnisk udrensning.

Billede

Kort sagt, er Israel nødt til at annektere de områder og udføre etnisk udrensning for at kunne leve i sikkerhed? Jeg må tilstå, at det lyder en kende for hårdt til at kunne være rigtigt. Der må findes en anden løsning, der tilgodeser alle. F.eks. at palæstinenserne får statsborgerskab i et Israel, der har det hele, med stemmeret osv.

Hvis palæstinenserne er utilfredse med ikke at kunne bestemme selv, så vil fulde rettigheder i et forenet Israel være løsningen. Religion må og skal ud af politik, også i Israel, en nation kan ikke have én religion, det holder ikke mere. Selv FN bør gå ind for at afskaffe statsreligion, globalt.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4212
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1176

Re: Israel og Mellemøsten

Indlægaf Moe » 10. okt 2023, 11:34

Arend skrev:
EmoJanice skrev:Desværre er det i historien sket at nogle folkeslag skal væk. Der bor ikke et flertal af danskere i Skåne og Halland fordi de fik stukket en pæl op bagi hvis de ikke indordnede sig og frem til 1920'erne var det strafbart at tale dansk. Faktisk Indtil 1844 var det således forbundet med livstidsstraf at tale dansk eller besidde dansk på skrift.

Befolkningen i Gaza er i vejen. Det er alt for mange mennesker klemt inde i et område. Hvis vi ser på hvad FN besluttede i forhold til 1947, så er der sket nogle ændringer, som de civile har måttet tåle. Men lobbyister i USA har kun foragt til overs for FN som de betragter som et gennem-korrupt foretagende som de ikke vil betale til, men alene bruge når de har brug for det, så en genskabning af de oprindelige grænser så befolkningerne kan leve i harmoni, kommer ikke til at ske. Det er mere realistisk med etnisk udrensning.



Indbyggerne i Gaza er jo allede etnisk udrensede. De fleste er efterkommere af det nuværende Israels oprindelige indbyggere, som flygtede i 1947-1948.

Ahhh, de oprindelige indbyggere blev udryddet at jøderne for omkring 3500 år siden. De tilbagevendende jøder, har det ældste krav på området.

Men ja, jeg forstår hvad du mener, palæstinenserne er flygtninge og lettere forfulgte i Israel, og det må der laves om på. Men det betyder også at, de ikke kan have et selvstændig land og ikke kan udgøre en kontinuerligt trussel imod Israel.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"