Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf annella » 15. mar 2016, 07:36

Kode: Vælg alt

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8511559/kan-man-kraenke-en-masse-morders-menneskerettigheder


Kan man tale om krænkede menneskerettigheder hos en mand, som fratog 77 mennesker deres ret til at leve?

Det spørgsmål er for mange nordmænd nærmest umuligt at forholde sig til. For når det gælder terroristen Anders Behring Breivik, er flere af den opfattelse, at han ikke længere har nogen rettigheder.

Ikke desto mindre mener den 37-årige Breivik, at de forhold, som han siden 2011 har været fængslet under, er så usle, at de bryder med menneskerettighederne.

Derfor har han valgt at lægge sag an mod den norske stat for brud på den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 3, som omhandler tortur, og artikel 8, som drejer sig om respekt for privat- og familieliv.


Kan man tale om krænkede menneskerettigheder hos en mand, som fratog 77 mennesker deres ret til at leve?

Jeg er overbevist om, at enhver ville besvare det spørgsmål med et nej, og dog forholder det sig sådan i vesteuropæiske landes straffelov, at også en psykopat og forbryderuhyre som Breivik har menneskerettigheder, f.eks. har han krav på i fængslet at blive behandlet med respekt.

For mig svært at forstå og og endnu sværere at acceptere, og dog forholder det sig sådan.

Din mening?
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Sangius » 15. mar 2016, 07:38

Selvfølgelig har man det. Blot fordi han er et dyr, så er vi andre det ikke.
11
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Code71 » 15. mar 2016, 07:43

Hvis vi ikke respekterer hans rettigheder, er vi ikke en skid bedre end ham
16
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 514
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 819

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf SonataA » 15. mar 2016, 07:44

Code71 skrev:Hvis vi ikke respekterer hans rettigheder, er vi ikke en skid bedre end ham


Det her er kloge ord.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Lurende Peber » 15. mar 2016, 07:50

Breivik har som alle andre rettigheder.
Lad ham endelig lægge sag an og forhåbentlig få svaret, at han er en klynkerøv.
Men stop nu med at omtale ham i nyhederne. Den værste straf for ham nu, er at fratage ham taletid.
17
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf icelady » 15. mar 2016, 08:31

Selvfølgelig kan man krænke hans menneskerettigheder.

Som så mange andre, så tænker du med følelserne og ikke logikken.

Hvis du begynder at krænke hans rettigheder er du ikke bedre end ham.
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40533

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 08:42

Det bliver en meget ensidig tråd - for jeg synes præcis det samme som de andre.

Hvordan vi er som mennesker kan ses på den måde, vi behandler dem, vi ikke bryder os om. Det er let nok at kræve menneskerettigheder til sympatiske personer.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Purple Haze » 15. mar 2016, 08:56

Enig med de andre.

Når man begynder seriøst at straffe folk - i stedet for at sætte dem i forvaring så de ikke skader andre - så mener jeg at man langt hen af vejen er ude på et skråplan (og der findes en hel del teori der bakker den holdning op).

Straf vil blive fastsat efter de gældende normer og den etik der findes i samfundet på lige det tidspunkt straffen bliver udmålt. Problemet er at vi bliver klogere, vi kan nok allesammen blive enige om at det aldrig bliver acceptabelt at slå andre mennesker ihjel - men hvis man udvider diskussionen lidt, så er det ikke SÅ mange år siden vi også i vesten straffede folk for forseelser som vi i dag slet ikke anser som problematiske.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Viskelæder » 15. mar 2016, 11:52

Enig med de andre.
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 11:55

annella skrev:

Kode: Vælg alt

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE8511559/kan-man-kraenke-en-masse-morders-menneskerettigheder


Kan man tale om krænkede menneskerettigheder hos en mand, som fratog 77 mennesker deres ret til at leve?

Det spørgsmål er for mange nordmænd nærmest umuligt at forholde sig til. For når det gælder terroristen Anders Behring Breivik, er flere af den opfattelse, at han ikke længere har nogen rettigheder.

Ikke desto mindre mener den 37-årige Breivik, at de forhold, som han siden 2011 har været fængslet under, er så usle, at de bryder med menneskerettighederne.

Derfor har han valgt at lægge sag an mod den norske stat for brud på den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 3, som omhandler tortur, og artikel 8, som drejer sig om respekt for privat- og familieliv.


Kan man tale om krænkede menneskerettigheder hos en mand, som fratog 77 mennesker deres ret til at leve?

Jeg er overbevist om, at enhver ville besvare det spørgsmål med et nej, og dog forholder det sig sådan i vesteuropæiske landes straffelov, at også en psykopat og forbryderuhyre som Breivik har menneskerettigheder, f.eks. har han krav på i fængslet at blive behandlet med respekt.

For mig svært at forstå og og endnu sværere at acceptere, og dog forholder det sig sådan.

Din mening?


Selvfølgelig kan man krænke hans menneskerettigheder.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Annione » 15. mar 2016, 12:34

Jeg synes han skal ties ihjel. Slut med spalteplads til ham!

Jeg synes dog ikke han skal behandles som et dyr - omend jeg gerne så, at han havde en lidt for hård madras.
10
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf annella » 15. mar 2016, 13:29

GnueN skrev:
annella skrev:Jeg er overbevist om, at enhver ville besvare det spørgsmål med et nej, og dog forholder det sig sådan i vesteuropæiske landes straffelov, at også en psykopat og forbryderuhyre som Breivik har menneskerettigheder, f.eks. har han krav på i fængslet at blive behandlet med respekt.

For mig svært at forstå og og endnu sværere at acceptere, og dog forholder det sig sådan.

Din mening?


Jeg vil hellere leve i et samfund med hundrede Breivik'er end med den tankegang dér...



Det ville de familiemedlemmer til alle de unge mennesker, der blev myrdet af Brevik, garanteret ikke og tænk det har jeg endda forståelse for.
0
Thomas31
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Thomas31 » 15. mar 2016, 13:40

ja det kan man jo desværre, når reglerne er som de er. Men det burde laves om. Jeg ser ingen bizar dyd i at bruge store ressourcer på overdrevne bekymringer for hans rettigheder, altimens fx ofre for grov vold får ynkelige erstatninger. Der ville ikke være noget galt i at indføre en artikel, der begrænsede rettigheder for dem, der har dræbt tilstrækkelig mange mennesker.
1
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf kokkenok » 15. mar 2016, 13:56

Selvfølgelig har Breivik rettigehder.
Men hvis der ikke er nogen uniformerede /myndigheds-personer der ikke have noget med ham at gøre, så har jeg fuld forståelse for det.

Jeg tror det er så usigeligt nemt for os at gøre os til dommere over hvad Nordmændende skal og ikke skal gøre med Breivik.
Han er trods alt ansigtet, personen og den direkte skyld i at 77 personer , heraf de fleste meget unge, mistede livet på Utøya, en en del flere såret. Han vil for altid være et uhyre, blive anset for et uhyre og der findes ikke mange der vil have noget med ham at gøre. J
eg er personligt lidt overrasket over at han stadig er i live - Men det kan vel også være en af grundende til at han er blevet isolations fængslet.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Pixie88
Indlæg: 580
Tilmeldt: 26. aug 2015, 10:39
Kort karma: 132
Geografisk sted: Nordpolen
Likede indlæg: 1254

Re: Kan man krænke en masse- morders menneskerettigheder?

Indlægaf Pixie88 » 15. mar 2016, 14:00

Jeg synes ikke folk som Breivik fortjener gode forhold i fængslet eller nogle rettigheder. Men han har krav på det, derfor skal han også have det.. desværre.
1
I'm headin' out to South Park, gonna see if I can't unwind. Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, Timmy, livin' a lie TIMMY!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"