Tesla fagforening og Sverige

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 10093
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27637

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf ajnaM » 5. dec 2023, 14:01

Artem skrev:
ajnaM skrev:Igen - du antager, at de arbejdsforhold, du har i dag, er givne eller konstante. Det er de på ingen måde. Hvis du ikke havde en fagbevægelse, der kæmpede for at beholde og udbygge dine rettigheder, ville du i løbet af de kommende måneder opleve markante (!) forringelser.

Jeg ved en del om, hvilke krav arbejdsgiverne stiller. Tro mig, det er ikke noget, der ville komme medarbejderne til gode.

Jeg oplever mere at det er regeringen som forringer mine forhold i de her år ved at sløjfe en feriedag.

Men jeg er skam helt med på hvad du grundlæggende mener, og med at vi kan takke fagbevægelsen for mange ting.


Det havde nok været mere end én feriedag, hvis fagbevægelsen ikke havde været der. Og havde det været en stærkere fagbevægelse, havde politikerne sandsynligvis ikke turdet fjerne den overhovedet.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Thomas31
Indlæg: 2586
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 88
Likede indlæg: 2445

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Thomas31 » 5. dec 2023, 14:24

Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.
0
MrMister
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf MrMister » 5. dec 2023, 14:24

Uanset hvordan vilkårene er for Tesla ansatte i Danmark, så er det dybt problematisk, hvis den danske model og en stærk arbejder-stemme forstummer / kvæles af storkapitalen. For uanset om man er uorganiseret, som jeg selv er, eller organiseret, som mange andre er, så skyldes vores gode arbejdsvilkår jo generationers kamp for arbejdernes rettigheder.

Jeg tror ikke, at Tesla får samme problemer med den danske model, som med den svenske, hvor dét at fyre folk er ualmindelig svært. Men jeg forstår ikke, hvis de slipper udenom i Tyskland. Der står fagforeningerne enormt stærkt og solidt.
3
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
ajnaM
Indlæg: 10093
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27637

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf ajnaM » 5. dec 2023, 14:35

Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Jeg taler ikke om, at USA er Danmark for 100 år siden. Men de har en markant anderledes arbejdsmarkedsmodel, og jeg tror ikke, ret mange i Skandinavien reelt ønsker amerikanske forhold.

Derfor giver det god mening at bakke op om organiserede forhold. Også selvom man tænker, at vi jo allerede har gode vilkår - for det har vi netop, fordi vi har den model, vi har.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20606
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44161

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf paint » 5. dec 2023, 14:41

Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Måske, selvom de har astronomiske lån i deres økonomi. Men da 'trickle down effekten' (når det regner på præsten, drypper det på degnen)
er forsvundet i USA, ophobes rigdommen i toppen af samfundet, og river derved samfundet midt over. Med det resultat at middelklassen er nærmest forsvundet. 50/50% resultaterne ved de amerikanske valg, taler deres tydelige sprog. Det er et stærkt polariseret samfund, der taler der.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Arend » 5. dec 2023, 17:14

Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Det er en sandhed med modifikationer.

Man kan sammenligne velstand på mange måder - og jeg synes, at en god måde er at sammenligne GDP per capita, PPP (current international $) - fordi der er korrigeret for købekraft - og jeg mener samtidigt at tallene fra Verdensbanken er pålidelige.

Det ser sådan ud:

International Comparison Program, World Bank | World Development Indicators database, World Bank | Eurostat-OECD PPP

GDP per capita, PPP (current international $) - Denmark

Denmark 2022 = 74,005.5 thousand
United States 2022 = 76,398.6 thousand

https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=DK
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=US

Forskellen er lille - den bliver mindre - og nok så vigtigt er det, at Indkomstuligheden i Danmark er væsentligt lavere end den er i USA.
0
I krig er sandheden det første offer
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 5. dec 2023, 17:31

Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5536

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Pølsemix » 5. dec 2023, 17:50

abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.

En sejr for fagforeningerne er vel ikke kun at Tesla retter ind og tegner overenskomst? Det kan vel også være at de må trække sig fra markedet, og kapitulere på den på måde.
0
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 5. dec 2023, 18:03

Pølsemix skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.

En sejr for fagforeningerne er vel ikke kun at Tesla retter ind og tegner overenskomst? Det kan vel også være at de må trække sig fra markedet, og kapitulere på den på måde.


Tesla Model Y er verdens mest solgte bil. Sverige er dog Volvo-land, så Tesla er et stykke nede af salgslisten, og det må være et tæt på ligegyldigt marked for dem. Er det en sejr for Sverige hvis man ikke længere kan købe en Tesla der? Hvis man virkelig vil have en, kan man vel tage til København eller Oslo og købe den. Medmindre vi også skal til at undvære Teslaer, men det ville godt nok ramme familien Danmark hårdt.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3076
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 197
Likede indlæg: 5536

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Pølsemix » 5. dec 2023, 18:07

abcd skrev:
Pølsemix skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.

En sejr for fagforeningerne er vel ikke kun at Tesla retter ind og tegner overenskomst? Det kan vel også være at de må trække sig fra markedet, og kapitulere på den på måde.


Tesla Model Y er verdens mest solgte bil. Sverige er dog Volvo-land, så Tesla er et stykke nede af salgslisten, og det må være et tæt på ligegyldigt marked for dem. Er det en sejr for Sverige hvis man ikke længere kan købe en Tesla der? Hvis man virkelig vil have en, kan man vel tage til København eller Oslo og købe den. Medmindre vi også skal til at undvære Teslaer, men det ville godt nok ramme familien Danmark hårdt.

Sverige er måske så meget sagt, men man da sige at Musk ikke fik det som han ønskede, fagforeningerne mål er vel at sikre ansættelsesforholdene i Sverige, også selvom det kan koste arbejdspladser og det bliver lidt mere besværligt at købe en Tesla for Karlsson.

OT, jeg troede Volvo var blevet solgt til Kina,men det var måske Saab, det må Googles.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23729

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2023, 18:19

Artem skrev:Nogen der ved om medarbejderne i Sverige ved Tesla har dårligere arbejdsforhold end andre?

Ja og det samme her i landet hvor de vist heller ikke har overenskomst?

Nu er jeg ikke selv en specielt Tesla fan. Men kan også have det svært med fagforeninger, hvis de ansatte reelt har gode forhold. Så virker det jo skørt.

https://nyheder.tv2.dk/business/2023-12 ... -med-tesla


Det er jo vistnok noget med at hvis ikke de forhold er aftalte og skrevet ned, så kan de ændres fra dag til dag og man kan bare fyre de folk der ikke accepterer det.

Jeg synes det er fint nok at man klemmer Musk lidt i dette tilfælde, han trænger til at blive begrænset.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23729

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2023, 18:24

abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7522
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23729

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf Aragorn » 5. dec 2023, 18:25

paint skrev:
Thomas31 skrev:Jeg er på ingen måde fortaler for amerikanske forhold på en række områder, men det er altså helt i hegnet at fremstille USA som et uland, eller Danmark for 100 år siden eller videre i den stil. USA bliver stadig rigere end EU i hurtigt tempo og Danmark stadig mere afhængige af dem. Det er Danmarks største eksportmarked, og hvis USA blev et velfærdssamfund i morgen var det nok slut med at købe Novo-produkter til fem-dobbelt pris.
C25 sælger mere i dollars end alt andet lagt sammen. Vi lever af, at USA sprøjter hård valuta ud over os.


Måske, selvom de har astronomiske lån i deres økonomi. Men da 'trickle down effekten' (når det regner på præsten, drypper det på degnen)
er forsvundet i USA, ophobes rigdommen i toppen af samfundet, og river derved samfundet midt over. Med det resultat at middelklassen er nærmest forsvundet. 50/50% resultaterne ved de amerikanske valg, taler deres tydelige sprog. Det er et stærkt polariseret samfund, der taler der.


anon-loves-the-1-v0-rnms2sgkfi491.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10355

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf abcd » 5. dec 2023, 18:29

Aragorn skrev:
abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Nogle gange handler ting om princip. Altså virkelig. Jeg synes det er usundt at ville økonomisere alting.

Jeg tænker som dig at Musk ikke mærker det, men han er sådan et utroligt dumt svin der ikke er vant til at høre ordet nej, og det er sundt for ham for én gangs skyld. Jeg elsker når folk er villige til at sænke skibet for at drukne kaptajnen, det er lige min stil.


I den analogi er Musk vel så kaptajn på et gigantisk krydstogtskib hvor nogen truer med at sænke en af de 100 redningsbåde...
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20606
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44161

Re: Tesla fagforening og Sverige

Indlægaf paint » 5. dec 2023, 18:32

abcd skrev:Hvad er den yderste konsekvens hvis Tesla står fast? Ingen Teslaer til 10 millioner svenskere? Det er et undseeligt marked for Tesla - der bliver f.eks. solgt flere Teslaer i Danmark selv om vi er halvt så mange. Og Elon er en stædig rad der let har råd til at tage denne kamp med så lille et marked. Jeg er sgu ikke sikker på at fagforeningen vinder.


Problemet, eller det der kan blive det, for Tesla, er vel at det er en relativ dyr bil. Den henvender sig ikke til alle markeder. I USA, har Tesla en markedsandel på 3.9%. I Danmark er den 11.78%. Kort sagt; den er for markeder, hvor folk har mange penge.
Det skandinaviske marked, er et sådant marked. Spørgsmålet er så om de vil risikere, at blive upopulære eller miste markedsandele, på to af deres givtige markeder?

Det ville ikke undre mig, for Musk er en stædig herre, og netop dén stædighed kan risikere at blive hans fald fra tinderne.
Det er ikke gået for godt andre steder, hvor han er kommet brasende ind, og ville gennemtrumfe sine egne (specielle) ideer. :gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"