Influencere?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Influencere?

Indlægaf dgd2007 » 22. feb 2024, 17:04

Hjælp lige et SoMe-analfabet ... :genert:

Hvilken status har "influencere"?

Eller rettere: tror de fleste længe at de bare er en almindelig person med noget på hjerte, og opdager så først efterhånden at de er købt og betalt af firma X, Y og Z ... eller er det noget alle ved fra starten? :gruble:
0
Aesel82
Indlæg: 2659
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4305

Re: Influencere?

Indlægaf Aesel82 » 22. feb 2024, 17:10

dgd2007 skrev:Hjælp lige et SoMe-analfabet ... :genert:

Hvilken status har "influencere"?

Eller rettere: tror de fleste længe at de bare er en almindelig person med noget på hjerte, og opdager så først efterhånden at de er købt og betalt af firma X, Y og Z ... eller er det noget alle ved fra starten? :gruble:


Al reklame skal markeres som sådan, så i princippet burde der ikke være noget at være i tvivl om. At der så er nogle influencere, der har problemer med at huske reklamemarkeringen, er en anden sag.
4
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Influencere?

Indlægaf EmoJanice » 23. feb 2024, 06:08

Jeg er enig i at dem som lever af det i princippet skal sidestilles med reklamebureauer. Spørgsmålet er hvornår man er influencer. Hvis jeg er særlig glad for mit løbeur og vil give nogle tricks i en video, er jeg så influencer selvom jeg har købt det ganske normalt?
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7511
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19675

Re: Influencere?

Indlægaf Animi » 23. feb 2024, 06:34

EmoJanice skrev:Jeg er enig i at dem som lever af det i princippet skal sidestilles med reklamebureauer. Spørgsmålet er hvornår man er influencer. Hvis jeg er særlig glad for mit løbeur og vil give nogle tricks i en video, er jeg så influencer selvom jeg har købt det ganske normalt?


Hvis du har købt det selv, så nej. Hvis du har fået det tilsendt som gave eller har indgået et samarbejde, så er du underlagt nogle regler. Der er faktisk allerede opstillet nogle ret klare retningslinjer (at flere influenceres så ikke 'kan finde ud af reglerne', er så noget andet :lol: )
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
HerErJeg
Indlæg: 4247
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5051

Re: Influencere?

Indlægaf HerErJeg » 23. feb 2024, 06:43

De har jo en høj status, ellers ville de slet ikke findes i det omfang.
Det er jo ikke os herinde der falder på røven over en influencer, men der er mange andre i yngre aldersgrupper, som ser dem noget uopnåeligt, eller som gør hvad man kan for at blive som dem.
0
Lys
Indlæg: 5887
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 503
Likede indlæg: 10590

Re: Influencere?

Indlægaf Lys » 23. feb 2024, 07:23

HerErJeg skrev:De har jo en høj status, ellers ville de slet ikke findes i det omfang.
Det er jo ikke os herinde der falder på røven over en influencer, men der er mange andre i yngre aldersgrupper, som ser dem noget uopnåeligt, eller som gør hvad man kan for at blive som dem.


Der er nu ganske mange influencere i mommy-segmentet, som henvender sig til kvinder i 30-40-års alderen, ligesom jeg er stødt på reklamer hos skuespillere, TV-folk og andre. Ikke at jeg “falder på røven” over dem (tænker heller ikke det er nødvendigt), men jeg lægger da mærke til det (og irriteres over reklamerne i mit feed)
3
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23807
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 22056

Re: Influencere?

Indlægaf dgd2007 » 23. feb 2024, 14:00

Animi skrev:Hvis du har købt det selv, så nej. Hvis du har fået det tilsendt som gave eller har indgået et samarbejde, så er du underlagt nogle regler. Der er faktisk allerede opstillet nogle ret klare retningslinjer (at flere influenceres så ikke 'kan finde ud af reglerne', er så noget andet :lol: )

Men er der nogen der i praksis "monitorerer" om de overholder de standarder?
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7511
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19675

Re: Influencere?

Indlægaf Animi » 23. feb 2024, 14:15

dgd2007 skrev:
Animi skrev:Hvis du har købt det selv, så nej. Hvis du har fået det tilsendt som gave eller har indgået et samarbejde, så er du underlagt nogle regler. Der er faktisk allerede opstillet nogle ret klare retningslinjer (at flere influenceres så ikke 'kan finde ud af reglerne', er så noget andet :lol: )

Men er der nogen der i praksis "monitorerer" om de overholder de standarder?


Der er nogle influenceres, der har fået bøder for ikke at overholde reglerne. Men i praksis er det nok ved meget få, hvor det får en konsekvens. Det kræver nok også, at dem som der på profilen, skal melde den for brud på reglerne, og så skal der være nok anmeldelser, før det bliver taget op.

Så ja, det er ret gratis for influencerne at lade være med at følge reglerne. Desværre.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Influencere?

Indlægaf Raenil » 23. feb 2024, 14:49

Hvis man gør det i det små, opdages det nok ikke.

Men her er en der blev præsenteret for en bøde på 50.000:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/influ ... lt-reklame

En anden en har fået en bøde på 60.0000:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/kendt-i ... ascha-vang

Reglerne er ret klare og meget rimelige: reklame skal markeres som reklame, uanset hvordan man er blevet betalt.
Hvis man fremhæver et produkt man selv har betalt, er det ikke reklame.

Og skattevæsenet kan også have en holdning til gaver.
3
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4729

Re: Influencere?

Indlægaf Panton » 25. feb 2024, 12:32

Betaler de egentligt noget skat, gebyr eller afgift af given gave som de har fået tilsendt?
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7511
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 830
Likede indlæg: 19675

Re: Influencere?

Indlægaf Animi » 25. feb 2024, 12:40

Panton skrev:Betaler de egentligt noget skat, gebyr eller afgift af given gave som de har fået tilsendt?


De skal betale skat af gaver, om de så gør det er en anden ting
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22415
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 52728

Re: Influencere?

Indlægaf fisken80 » 25. feb 2024, 12:42

Animi skrev:
Panton skrev:Betaler de egentligt noget skat, gebyr eller afgift af given gave som de har fået tilsendt?


De skal betale skat af gaver, om de så gør det er en anden ting


Skat holder øje https://www.dahllaw.dk/nyheder/1213/01- ... -restskat/
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4729

Re: Influencere?

Indlægaf Panton » 25. feb 2024, 12:48

Animi skrev:
Panton skrev:Betaler de egentligt noget skat, gebyr eller afgift af given gave som de har fået tilsendt?


De skal betale skat af gaver, om de så gør det er en anden ting



ja det er jo det, jeg kender ikke nogen influencer men ingen sanktioner i princippet, for at undlade at gøre opmærksom på reklame eller ved gaver. Ja nogle få har fået en bøde, men det lyder mere som om der rent faktisk ikke er nogen form for kontrol med det her område. :gruble:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4729

Re: Influencere?

Indlægaf Panton » 25. feb 2024, 12:49

fisken80 skrev:
Animi skrev:
Panton skrev:Betaler de egentligt noget skat, gebyr eller afgift af given gave som de har fået tilsendt?


De skal betale skat af gaver, om de så gør det er en anden ting


Skat holder øje https://www.dahllaw.dk/nyheder/1213/01- ... -restskat/



godt :D
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Influencere?

Indlægaf AFK » 25. feb 2024, 17:33

dgd2007 skrev:Hjælp lige et SoMe-analfabet ... :genert:

Hvilken status har "influencere"?


Lavstatus i den brede befolkning. Ligesom youtubere og onlyfans-kreatører.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"