Nu kommer den kvindelige værnepligt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Wizzze » 13. mar 2024, 08:56

https://nyheder.tv2.dk/live/politik/202 ... -forsvaret

De fleste herinde er nok for gamle, men hvad med jeres døtre eller børnebørn, hvordan vil de reagere på at skulle til session, og evt. en tur i trøjen?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2981
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 281
Likede indlæg: 8389

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Fru Himmelblå » 13. mar 2024, 09:10

Endelig! Jeg mener alle borgere burde have basal beredskabs- og forsvarstræning. Det er en god start at indføre værnepligt for begge køn og udvide antallet af værnepligtige.
6
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 332
Kontakt:

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf EmoJanice » 13. mar 2024, 09:18

Det skal betales og værnepligtige holder 5 minutter i en moderne krig. Bare se på alle dem Putin kaster ind i Ukraine. Jeg ser for mig massiv bureaukrati med lægeerklæringer osv. da hver 5 dansker er overvægtig i en grad så de ikke har tøj til dem.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9698
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7942

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Sophies-mor » 13. mar 2024, 09:43

Fint.
Hvis kvinder vil have ligestilling, må det gælde over det hele.
Min egen datter bliver, så vidt jeg kan regne ud, dog ikke berørt, da det evt. skal træde i kraft fra 2026.
LA og DD har sagt nej, til kvindelig værnepligt, og hvis ikke de skifter mening, burde det ikke kunne træde i kraft.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Petrix » 13. mar 2024, 09:46

Tjaaa forsvaret kan jo ikke hverken tiltrække eller fastholde personel, så jeg tænker også man bliver nødt til at få nogle mennesker gennem systemet inklusiv kvinder.
3
27102021
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Zorglup » 13. mar 2024, 09:47

Det var da på tide. :)
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
fisken80
Indlæg: 22606
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1145
Likede indlæg: 53163

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf fisken80 » 13. mar 2024, 09:53

Sophies-mor skrev:Fint.
Hvis kvinder vil have ligestilling, må det gælde over det hele.
Min egen datter bliver, så vidt jeg kan regne ud, dog ikke berørt, da det evt. skal træde i kraft fra 2026.
LA og DD har sagt nej, til kvindelig værnepligt, og hvis ikke de skifter mening, burde det ikke kunne træde i kraft.



Hvorfor ikke? Regeringen kan jo vælge at opsige forsvarsforliget (går ud fra det er det du mener, der spænder ben) og så kan ændringerne ske efter næste valg.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Akehurst2
Indlæg: 14240
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41097

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Akehurst2 » 13. mar 2024, 10:01

fisken80 skrev:
Sophies-mor skrev:Fint.
Hvis kvinder vil have ligestilling, må det gælde over det hele.
Min egen datter bliver, så vidt jeg kan regne ud, dog ikke berørt, da det evt. skal træde i kraft fra 2026.
LA og DD har sagt nej, til kvindelig værnepligt, og hvis ikke de skifter mening, burde det ikke kunne træde i kraft.



Hvorfor ikke? Regeringen kan jo vælge at opsige forsvarsforliget (går ud fra det er det du mener, der spænder ben) og så kan ændringerne ske efter næste valg.


Ja, hvis det først skal være fra 2026 alligevel, så er det lige før, det faktisk er efter et valg - ellers må det være fra 2027.
0
Lys
Indlæg: 5946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10726

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Lys » 13. mar 2024, 10:10

Det er fint, synes jeg. Min niece har meldt sig frivilligt og min egen datter er så lille, at hun kommer til at vokse op med at det er en ting, hun skal. Det har jeg ikke nogen problemer med.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf paint » 13. mar 2024, 10:17

Problemet vil nok blive, at som det ser ud nu, er hovedparten af indkaldte mænd ikke egnede til militærtjeneste.

" I første halvdel af 2022 blev 57,83 procent af alle unge mænd, der var til session, erklæret uegnede til militærtjeneste. Det skriver Berlingske på baggrund af tal fra Forsvarets Personalestyrelse.10. maj 2023"

Det vil formentlig også gælde for kvinder. Et forsvar skal bestå af personer, der kan 'tåle mosten' - uden smålig hensyntagen til 'krænkelsesparathed'. Den slags privilegier, er der ikke plads til i en effektiv kampenhed. Med mindre man bare vil producere kanonføde.

Desuden, vil det koste sindssygt mange penge. I dag, er det ikke skrabede lommepenge, de værnepligtige skal have.

"Som værnepligtig får du en månedsløn på 8.492,76 kr. før skat og et skattefrit beløb til kost, der svarer til 249 kr. pr. kalenderdag (= 7.970 kr pr. måned).9. jan. 2024" - 8.492 kr + 7.970 kr = 16,400 kr +/-
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Lys
Indlæg: 5946
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10726

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Lys » 13. mar 2024, 10:25

paint skrev:Problemet vil nok blive, at som det ser ud nu, er hovedparten af indkaldte mænd ikke egnede til militærtjeneste.

" I første halvdel af 2022 blev 57,83 procent af alle unge mænd, der var til session, erklæret uegnede til militærtjeneste. Det skriver Berlingske på baggrund af tal fra Forsvarets Personalestyrelse.10. maj 2023"

Det vil formentlig også gælde for kvinder. Et forsvar skal bestå af personer, der kan 'tåle mosten' - uden smålig hensyntagen til 'krænkelsesparathed'. Den slags privilegier, er der ikke plads til i en effektiv kampenhed. Med mindre man bare vil producere kanonføde.

Desuden, vil det koste sindssygt mange penge. I dag, er det ikke skrabede lommepenge, de værnepligtige skal have.

"Som værnepligtig får du en månedsløn på 8.492,76 kr. før skat og et skattefrit beløb til kost, der svarer til 249 kr. pr. kalenderdag (= 7.970 kr pr. måned).9. jan. 2024" - 8.492 kr + 7.970 kr = 16,400 kr +/-


Undskyld hvad? Er det er større problem hvis kvinder vurderes uegnede end hvis mænd gør det? Den store andel uegnede er da det bedste argument for at udvide puljen?

Og hvad mener du med det med krænkelsesparathed? Er det en forudsætning for at drive et effektivt militær at man kan have et groft sprog rettet mod kvinder? Eller misforstår jeg det du mener?
8
abcd
Indlæg: 6370
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10441

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf abcd » 13. mar 2024, 10:33

Jeg forstår ikke når der stort set ikke udtages mænd til værnepligt fordi der er frivillige nok, hvorfor der så er brug for at gøre kvinder værnepligtige.

Kvinder er fysisk ringere, og blandt de kvinder som bliver udtaget, vil der helt sikkert være en større del end blandt mænd der bliver militærnægtere.

Jeg synes det er et eklatant spild af resurser.
1
Akehurst2
Indlæg: 14240
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41097

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Akehurst2 » 13. mar 2024, 10:36

paint skrev:Problemet vil nok blive, at som det ser ud nu, er hovedparten af indkaldte mænd ikke egnede til militærtjeneste.

" I første halvdel af 2022 blev 57,83 procent af alle unge mænd, der var til session, erklæret uegnede til militærtjeneste. Det skriver Berlingske på baggrund af tal fra Forsvarets Personalestyrelse.10. maj 2023"

Det vil formentlig også gælde for kvinder. Et forsvar skal bestå af personer, der kan 'tåle mosten' - uden smålig hensyntagen til 'krænkelsesparathed'. Den slags privilegier, er der ikke plads til i en effektiv kampenhed. Med mindre man bare vil producere kanonføde.

Desuden, vil det koste sindssygt mange penge. I dag, er det ikke skrabede lommepenge, de værnepligtige skal have.

"Som værnepligtig får du en månedsløn på 8.492,76 kr. før skat og et skattefrit beløb til kost, der svarer til 249 kr. pr. kalenderdag (= 7.970 kr pr. måned).9. jan. 2024" - 8.492 kr + 7.970 kr = 16,400 kr +/-


Ja, men det er vel hele pointen: At vi ikke kan regne med at slippe så billigt omkring vores forsvar, som vi har kunnet tidligere.

Og jeg synes, det er godt, hvis lønnen til værnepligtige ikke får karakter af lommepenge. At man har mulighed for at pålægge tvangsarbejde som værnepligt jo er, skal selvfølgelig ikke samtidig indebære, at man giver en urimelig lav løn.

Og jeg hører også meget gerne hvad det er for en 'tåle mosten', der tales om?
3
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf paint » 13. mar 2024, 10:37

Lys skrev:
paint skrev:Problemet vil nok blive, at som det ser ud nu, er hovedparten af indkaldte mænd ikke egnede til militærtjeneste.

" I første halvdel af 2022 blev 57,83 procent af alle unge mænd, der var til session, erklæret uegnede til militærtjeneste. Det skriver Berlingske på baggrund af tal fra Forsvarets Personalestyrelse.10. maj 2023"

Det vil formentlig også gælde for kvinder. Et forsvar skal bestå af personer, der kan 'tåle mosten' - uden smålig hensyntagen til 'krænkelsesparathed'. Den slags privilegier, er der ikke plads til i en effektiv kampenhed. Med mindre man bare vil producere kanonføde.

Desuden, vil det koste sindssygt mange penge. I dag, er det ikke skrabede lommepenge, de værnepligtige skal have.

"Som værnepligtig får du en månedsløn på 8.492,76 kr. før skat og et skattefrit beløb til kost, der svarer til 249 kr. pr. kalenderdag (= 7.970 kr pr. måned).9. jan. 2024" - 8.492 kr + 7.970 kr = 16,400 kr +/-


Undskyld hvad? Er det er større problem hvis kvinder vurderes uegnede end hvis mænd gør det? Den store andel uegnede er da det bedste argument for at udvide puljen?

Og hvad mener du med det med krænkelsesparathed? Er det en forudsætning for at drive et effektivt militær at man kan have et groft sprog rettet mod kvinder? Eller misforstår jeg det du mener?


Kønnet på uegnede, er sådan ser underordnet. Jeg går bare ud fra, at det vil være nogenlunde det samme, for begge køn. Derfor kan det være svært at finde tilstrækkeligt mange 'egnede, totalt.

Og ja. Det er en forudsætning for at kunne drive et effektivt forsvar, at soldaterne/de værnepligtige trænes relativt hårdt. Dette gør man for at sikre, at de også kan klare farlige situationer uden at bryde sammen. Man er ikke hård, bare for at være hård. Det er en del af træningen. Og kan man ikke klare/tilsidesætte sine normale grænser, er man uegnet.
Oveni det hele kommer så, at som værnepligtig/tidligere værnepligtig (som jeg selv er, altså tidligere) - kan man indkaldes til tjeneste, hvis der er risiko for krig frem til man fylder 49 år. Jeg selv, kan faktisk stadig indkaldes. Det skal kvinder også kunne, selvom de måske har børn mv. Der er mange ting, der vil blive vanskelige.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2
Indlæg: 14240
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41097

Re: Nu kommer den kvindelige værnepligt

Indlægaf Akehurst2 » 13. mar 2024, 10:38

abcd skrev:Jeg forstår ikke når der stort set ikke udtages mænd til værnepligt fordi der er frivillige nok, hvorfor der så er brug for at gøre kvinder værnepligtige.

Kvinder er fysisk ringere, og blandt de kvinder som bliver udtaget, vil der helt sikkert være en større del end blandt mænd der bliver militærnægtere.

Jeg synes det er et eklatant spild af resurser.


Det er ikke sikkert, der bliver ved med at være lige så mange frivillige, hvis det udvides til 11 måneder - og ellers er det vel også fint, hvis der er frivillige nok. Så er der bare færre, der bliver tvunget.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"