Hvornår forventer du at gå på pension

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Artem » 18. mar 2024, 08:30

Et er pensionsalder i forhold til folkepension, noget andet er hvornår man selv tænker man vil gå på pension? og med de pensionsindbetalinger folk har i dag, kan mange selv bestemme det.

I følge denne artikel forventer de yngre generationer at arbejde længere end pensionsalderen.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-03- ... e-laengere

Personligt hedder min pensionsalder 69 år, men kan nemt forestille mig at jeg vil gå tidligere på pension eller på halv tid hvis det er muligt.
Er allerede i dag i en alder af 48 år gældsfri, hvor lånet i huset er betalt ud. Så har været ved at se på mine muligheder, og med det jeg får udbetalt hvis jeg stopper som 62 årig så ville det kunne løbe rundt.
Men som det ser ud i dag, tror jeg at jeg vil forsætte til jeg er 65 år og gå på pension der. Da det vil give en ganske fornuftig indtægt jeg nemt kan leve for.

Hvad tænker i andre? vil i stoppe før tid? eller modsat arbejde i flere år end i behøver?
Senest rettet af Artem 18. mar 2024, 11:03, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16486
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1421
Likede indlæg: 30811

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf TinaW » 18. mar 2024, 08:48

Hvis det på nogen måde kan løbe rundt økonomisk, så stopper jeg i hvert fald hellere før end efter.
Min pensionsalder hedder vist 68.
Jeg har ikke betalt ind til efterløn, men gad godt stoppe som 62-63 årig.
Jeg kommer på ingen måde til at arbejde længere end jeg absolut behøver.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7682
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21510

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Nesnay » 18. mar 2024, 08:49

Min pensionsalder står p.t. til at være 72,5 år. Så længe regner jeg ikke med at blive på arbejdsmarkedet.

Mit pensionstal står p.t. til at være 85, hvis jeg går på pension som 63-årig, og det er lidt konservativt sat, da jeg sparer mere op ved siden af, end jeg tæller med hos PFA. Jeg ved ikke, om jeg går som 63-årig, men jeg kommer rimelig sikkert ikke til at vente, til jeg er 72. Under alle omstændigheder vil jeg gerne have muligheden for at gå før, så jeg ikke er nødt til at arbejde, til jeg segner.
Senest rettet af Nesnay 18. mar 2024, 11:20, rettet i alt 1 gang.
1
Akehurst2
Indlæg: 14240
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1272
Likede indlæg: 41097

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Akehurst2 » 18. mar 2024, 09:13

Min pensionsalder er 69, men så længe kommer jeg ikke til at arbejde. Min mand er 9 år ældre og jeg vil gerne have gode år med ham, hvor vi kan rejse.

Jeg forestiller mig max at arbejde til jeg er 60 år. Der er huset også for længst betalt ud, og vi har begge store pensionsopsparinger.
3
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5366

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf AFK » 18. mar 2024, 09:13

Jeg forventer folkepensionsalderen for mig er 72 til sin tid. Jeg er født i 1981.

Men jeg stopper samme øjeblik, som 1) at jeg har råd til at trække mig tilbage samtidigt med 2) at jeg ikke synes det er sjovt mere.
1
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
abcd
Indlæg: 6367
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 295
Likede indlæg: 10439

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf abcd » 18. mar 2024, 09:34

Jeg forventer at blive ved at arbejde så længe jeg meningsfyldt kan bidrage. Det er ikke sikkert det bliver med samme intensitet hele vejen, men jeg er glad for at arbejde, og hvis jeg sidder bare 2 dage uden at lave noget, bliver jeg rastløs. Så kunne jeg erstatte arbejde med noget andet jeg selv styrer, men når nu jeg arbejder med de ting der interesserer mig, virker det oplagt bare at fortsætte i et setup hvor jeg får penge for det.

Så hvis jeg kan blive ved til jeg er 75, uden mine omgivelser synes jeg bliver for u-produktiv, så gør jeg det.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9871
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9593

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Spjaerten » 18. mar 2024, 09:48

Mit tal er 70 - har ikke gjort mig nogle tanker om hvor meget tidligere jeg vil gå fra. Har ikke rigtig en personlig investering (endnu ihvertfald) der kan hjælpe på det.
Det er loddet når man ikke rigtig kom godt på boligmarkedet (hverken med overskud fra salg eller almen bolig til billig leje)
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15531
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25970

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Delfin » 18. mar 2024, 10:14

Hvis jeg havde råd til det, så gik jeg i dag, men jeg har stadig 3 år tilbage til pensionsalder, som for mit vedkommende er 67 år. Der har ikke været økonomi til at lave en pensionsopsparing, som er tilstrækkelig stor til at kunne pensionere mig selv tidligere.
Jeg tæller allerede ugerne nu. Der er ca. 3 x 26 uger a´ 7 dage minus ferie og fridage tilbage.

Jeg synes, det er ganske udmærket, at dem der har lyst og kræfter arbejder ud over deres pensionsalder, om det så er fuldtid eller deltid. De der solstrålehistorier som er designet til at sælge ideen om senere pensionsalder, dem om kassemedarbejderen på 79, handler i virkeligheden ofte om nogle få timer om ugen, hvis man graver et spadestik dybere.
At have en generelt højere pensionsalder, helt op til 72 år på nuværende tidspunkt, anser jeg for aldeles ude af takt med virkeligheden for mange i arbejdsstyrken. For mig, som næsten 64 årig med diverse skavanker og kronisk sygdom, ville det føles som et uoverstigeligt bjerg at have 8 år tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg føler virkelig med de unge mennesker som i dag kan se frem til at gå så sent på pension.
12
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1373
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 332
Kontakt:

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf EmoJanice » 18. mar 2024, 10:28

Jeg forventer at dø før jeg går på pension. Faktum er at jeg skal forlade byen hvis jeg vil leve af Folkepensionen og det har jeg ikke lyst til. De fattige hører ikke til i byerne mere. Lige nu har jeg arbejde og jeg vil holde ved det indtil de smider mig ud. Jeg planlægger af samme grund ikke hvad der skal ske, hvis jeg på mirakuløs vis måtte overleve til pensionsalderen.
2
ajnaM
Indlæg: 10102
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27656

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf ajnaM » 18. mar 2024, 11:01

Delfin skrev:Hvis jeg havde råd til det, så gik jeg i dag, men jeg har stadig 3 år tilbage til pensionsalder, som for mit vedkommende er 67 år. Der har ikke været økonomi til at lave en pensionsopsparing, som er tilstrækkelig stor til at kunne pensionere mig selv tidligere.
Jeg tæller allerede ugerne nu. Der er ca. 3 x 26 uger a´ 7 dage minus ferie og fridage tilbage.

Jeg synes, det er ganske udmærket, at dem der har lyst og kræfter arbejder ud over deres pensionsalder, om det så er fuldtid eller deltid. De der solstrålehistorier som er designet til at sælge ideen om senere pensionsalder, dem om kassemedarbejderen på 79, handler i virkeligheden ofte om nogle få timer om ugen, hvis man graver et spadestik dybere.
At have en generelt højere pensionsalder, helt op til 72 år på nuværende tidspunkt, anser jeg for aldeles ude af takt med virkeligheden for mange i arbejdsstyrken. For mig, som næsten 64 årig med diverse skavanker og kronisk sygdom, ville det føles som et uoverstigeligt bjerg at have 8 år tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg føler virkelig med de unge mennesker som i dag kan se frem til at gå så sent på pension.


Helt enig. Og jeg tænker, det er farligt, at vi bygger hele vores samfundsmodel op om den antagelse.

Alle jeg kender planlægger at gå på tidlig pension - typisk 60 eller 65 år. Og det er højtuddannede og -lønnede - dem, som i stor stil betaler gildet. Dem, som ikke har råd til at planlægge en tidlig pension, er de lavtlønnede. Dem, som typisk er mere påvirket af hårdt fysisk eller psykisk arbejdsmiljø.

De risikerer at stå tilbage på perronen, mens akademikerne har sparet op til at trække sig tilbage tidligere...
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9006
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1529
Likede indlæg: 25757

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Madam Pomfrey » 18. mar 2024, 11:09

Min pensionsalder hedder 72, jeg forventer at være gældsfri senest medio 60, og derfra regner jeg ikke med at arbejde mere end 20-25 timer/uge.

Men det tager jeg til den tid, jeg prioriterer min økonomi så jeg ved at jeg har friheden til at træffe nogle valg på det tidspunkt.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20619
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 44211

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf paint » 18. mar 2024, 11:11

60 eller 62 år, er det jeg går efter. Min pensionsordning, giver mig fuld løn fra 65 år og frem til jeg runder de 80 år. De senere år, har jeg betalt ekstra meget ind på pensionen, så der kan skæres et par år.

Jeg har ingen gæld af nogen art. Min andelsbolig er betalt (værdi ca. 4-4.5 mio) . Men det bliver ikke i DK, jeg/vi, skal nyde vores otium, men i Syditalien, hvor vi har en lejlighed som vi overtog fra min kærestes ældre familiemedlem, der er flyttet til Rom - til børn og børnebørn.Vi glæder os allerede.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25022
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30014

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Wizzze » 18. mar 2024, 11:15

Jeg falder i gruppen der lige nu har en folkepensionsalder på 70

pensionsalder.jpg


Men det kan politikerne godt ændre inden. Personligt regner jeg med at gå på selvbetalt pension som 60årig, og så måske lave lidt konsulentarbejde ved siden af pensionen, når jeg har lyst
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8774
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7229

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf Artem » 18. mar 2024, 11:22

Wizzze skrev:Jeg falder i gruppen der lige nu har en folkepensionsalder på 70

pensionsalder.jpg


Men det kan politikerne godt ændre inden. Personligt regner jeg med at gå på selvbetalt pension som 60årig, og så måske lave lidt konsulentarbejde ved siden af pensionen, når jeg har lyst

Er det der vedtaget?
For min bank regner stadig med en folkepensionsalder på 69 år for mig og ikke 71 år.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
avdotja
Indlæg: 4965
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 540
Likede indlæg: 14850

Re: Hvornår forventer du at gå på pension

Indlægaf avdotja » 18. mar 2024, 11:24

Min forventede pensionsalder er (vistnok) 72 og umiddelbart har jeg ikke noget ønske om at gå før tid. Eller bare til den tid. Jeg er glad for at arbejde, så så længe jeg kan få nedsat tid og ekstra ferie, fortsætter jeg gerne.

Til gengæld, arbejder jeg allerede i dag, mindre end 37 timer. For selvom jeg er glad for at arbejde, fylder 37 timer (plus transport og evt overarbejde), simpelthen for meget.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"