Overvægtige i Danmark

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Sofakartoflen
Indlæg: 3888
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9225

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Sofakartoflen » 4. apr 2024, 21:57

Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.


Jeg synes, det er forstemmende, at der er så mange, der sulter. Det har bare INTET, som i INTET at gøre med, at der er overvægtige i den vestlige verden.

Jeg tænker nogen gange over, at selvom folk siger, "jeg er ikke racist", så er de det alligevel, og det gælder også for folks syn på så mange andre ting.... Og det var faktisk dit indlæg her, der fik mig til at tænke det igen.

Det får i alt fald mig til at tvivle på, at din intention med tråden er, som du påstår. - Men godt spillet!
0
Brugeravatar
Iwantthatunicorn
Indlæg: 19
Tilmeldt: 1. apr 2024, 21:00
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Iwantthatunicorn » 4. apr 2024, 22:04

Sofakartoflen skrev:
Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.


Jeg synes, det er forstemmende, at der er så mange, der sulter. Det har bare INTET, som i INTET at gøre med, at der er overvægtige i den vestlige verden.

Jeg tænker nogen gange over, at selvom folk siger, "jeg er ikke racist", så er de det alligevel, og det gælder også for folks syn på så mange andre ting.... Og det var faktisk dit indlæg her, der fik mig til at tænke det igen.

Det får i alt fald mig til at tvivle på, at din intention med tråden er, som du påstår. - Men godt spillet!


Det var overhovedet ikke meningen med dette indlæg. Hvordan kan det blive til det. Oh no.

Det var endda off topic.

Tilføjelse: Jeg er på ingen måde imod folk med overvægt. Hvorfor skulle jeg dog være det? Jeg mener at vejen frem er at imødegå den enkelte patient uden at dømme dem, men at det på samfundsplan bliver taget alvorligt. Længere er den ikke. Hvis du havde set de plusmodeller på den reklame, så *var* de store. Dette blev fortalt som det, det var: en øjenåbner.

Hvordan det er lykkedes dig at fremstille mig så grimt, når der ingen bagtanker var og er, så er jeg forbløffet. Her var ellers gang i en konstruktiv debat.
Senest rettet af Iwantthatunicorn 4. apr 2024, 22:20, rettet i alt 2 gange.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3888
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9225

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Sofakartoflen » 4. apr 2024, 22:16

Artem skrev:Jeg tænker der er flere detaljer i det.
For hvis det handler om rent BMI og over 25 så er der mange.
Men kender godt nok også mange som træner meget lige som mig selv og har en BMI over 25 uden at være "fede".
For det er jo generelt et problem ved at muskler vejer mere end fedt.

Har feks selv en BMI på 26,8 og tænker ikke at der er ret mange som vil se mig som overvægtig. Kunne dog godt tåle at smide 5 kg. Hvor jeg så lige er på grænsen til normalt vægt.
Men med den muskelmasse jeg har kan jeg virkelig ikke komme ret meget længere ned, da vi så taler om lav fedt procent.

Ser mere problemet i polariseringen mellem de aktiv som jeg hører til og dem som dyrker under 30 min motion om ugen. Hvor de sidste gruppe skulle udgøre 1/5 Det synes jeg er vildt.


Jeg tænker på, om det er lige som med "folk der ikke er i arbejde- statistikken", hvor mange godt ved, at grunden til, at en del ikke er på arbejdsmarkedet, er, at de reelt er syge.

Så når vi taler om, at så og så mange er overvægtige, så får vi ikke at vide, at der er en del, som er syge pga medicin, andre pga af psykisk sygdom, andre pga fysisk sygdom, andre pga handicap. På samme måde er der mennesker, der ikke er aktive, fordi de ikke kan. Måske har de mange smerter, måske er de angste, måske har de ikke overskud.

Det er lidt lige som, når man taler om, hvor mange der får kræft. Hvor det ville være relevant at si de gamle fra, for dødens skal trods alt have en årsag, og får man kræft, når man er gammel, er det trods alt ikke samme tragedie.

Det lyder bare bedre, når vi generaliserer i stedet på at kigge nærmere på tallene og lede efter forklaringer.
1
Oak123
Indlæg: 2158
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Oak123 » 4. apr 2024, 22:47

Hvis de 53% overvægtige i Dk er målt ud fra BMI, så vil jeg da starte med at stille spørgsmålstegn ved om det er den rigtig målestok at bruge.
BMI beregnes ud fra højde og vægt, og viser ikke noget med bl.a. muskler og hvor fedtet sidder (hvis der er noget særligt) - som har en betydning for sundheden.
4
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf HappyHippo » 4. apr 2024, 23:00

Næh

Fysisk inaktivitet er det værste. Langt værre end overvægt.

Så er der psykiatrien, der mangler ressourcer fordi flere og flere går ned med stress, eller ikke passer ind i vores samfundskasse. Så kan man få sin adhd diagnose og medicineres til man kan.

Børn, der får det værre. Større mistrivsel og ensomhed. Muligvis fordi presset bliver større, de skal jo arbejde hurtigst muligt.

Overvægt burde være en meget lille bekymring i forhold til så meget andet, men det er let at pege på.
5
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10356

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf abcd » 5. apr 2024, 03:27

Purple Haze skrev:Hvor mange % er svært/dødeligt overvægtige?
(Tænker det er mere farligt hvis det tal vokser).


Andelen af svært overvægtige er steget fra 13,6% i 2010 til 18,5% i 2021 - så også i klar vækst.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9141
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22070

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Purple Haze » 5. apr 2024, 04:35

Artem skrev:Jeg tænker der er flere detaljer i det.
For hvis det handler om rent BMI og over 25 så er der mange.
Men kender godt nok også mange som træner meget lige som mig selv og har en BMI over 25 uden at være "fede".
For det er jo generelt et problem ved at muskler vejer mere end fedt.


Præcis.

Her er fx et billede af 5 overvægtige mænd, hvoraf den ene er svært overvægtig:

https://www.tvguide.com/news/physical-1 ... er-traits/
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53124

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf fisken80 » 5. apr 2024, 04:41

Iwantthatunicorn skrev:
Sofakartoflen skrev:
Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.


Jeg synes, det er forstemmende, at der er så mange, der sulter. Det har bare INTET, som i INTET at gøre med, at der er overvægtige i den vestlige verden.

Jeg tænker nogen gange over, at selvom folk siger, "jeg er ikke racist", så er de det alligevel, og det gælder også for folks syn på så mange andre ting.... Og det var faktisk dit indlæg her, der fik mig til at tænke det igen.

Det får i alt fald mig til at tvivle på, at din intention med tråden er, som du påstår. - Men godt spillet!


Det var overhovedet ikke meningen med dette indlæg. Hvordan kan det blive til det. Oh no.

Det var endda off topic.

Tilføjelse: Jeg er på ingen måde imod folk med overvægt. Hvorfor skulle jeg dog være det? Jeg mener at vejen frem er at imødegå den enkelte patient uden at dømme dem, men at det på samfundsplan bliver taget alvorligt. Længere er den ikke. Hvis du havde set de plusmodeller på den reklame, så *var* de store. Dette blev fortalt som det, det var: en øjenåbner.

Hvordan det er lykkedes dig at fremstille mig så grimt, når der ingen bagtanker var og er, så er jeg forbløffet. Her var ellers gang i en konstruktiv debat.


Plusmodellerne er ikke specielt overvægtige. Desuden kan en, der er moderat overvægtig let være sundere end en der er normalvægt.
Hvis den moderat overvægtige er fysisk aktiv og spiser nogenlunde sundt så udgør personen ikke den store risiko for sundhedsvæsenet.
Det kunne f.eks. være mig. Jeg cykler 5 km om dagen. Styrketræning 2 gange om ugen og går mindst 5 km om ugen. Jeg spiser desuden varieret. Og jeg har vejet det samme i mange år.
Jeg kunne godt tabe mig 10-15 kg. Men jeg vil ikke. Det kræver for mange afsavn og for hård styring af min kost både imens og især for at holde det.
Og jeg har ingen sygdomme, der er relateret til min vægt. Jeg har en autoimmun sygdom som er velbevandret, det er alt.
Jeg kan træne og bevæge mig som jeg har lyst. Hvorfor skulle jeg tabe mig?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10356

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf abcd » 5. apr 2024, 04:54

fisken80 skrev:Jeg kan træne og bevæge mig som jeg har lyst. Hvorfor skulle jeg tabe mig?


Fordi overvægt er en risikofaktor for sygdom - f.eks. diabetes 2.
Og fordi hver eneste gang du tager et skridt, belaster du dine led mere end nødvendigt hvilket øger risikoen for slidskader senere i livet.

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil prioritere dit liv, og det er helt fair at prioritere andre ting over vægt. Men jeg synes det er forkert at nedtone problemerne ved at være overvægtig.
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10239
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1222
Likede indlæg: 18423

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf .Magic. » 5. apr 2024, 04:55

Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.

Nå men jeg er fed og har været det siden jeg blev født. Jeg beklager meget at jeg er skyld i at de sulter i Afrika og sådan ;)

Jeg havde egentligt tænkt mig at svare seriøst på din tråd fordi du ikke virkede fordømmende, men så kom jeg til dette indlæg og får indtryk af at du egentlig bare vil ud med en masse galde om os fede mennesker og så kan du gøre det ved at tro du har pakket det pænt ind.

Det er jo… grotesk.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9141
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22070

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf Purple Haze » 5. apr 2024, 05:06

.Magic. skrev:
Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.

Nå men jeg er fed og har været det siden jeg blev født. Jeg beklager meget at jeg er skyld i at de sulter i Afrika og sådan ;)

Jeg havde egentligt tænkt mig at svare seriøst på din tråd fordi du ikke virkede fordømmende, men så kom jeg til dette indlæg og får indtryk af at du egentlig bare vil ud med en masse galde om os fede mennesker og så kan du gøre det ved at tro du har pakket det pænt ind.

Det er jo… grotesk.


Det gik lidt fra: jeg har angst og er hyperfokuseret på det her samfundsmæssige problem til … noget andet.

Håber jeg har læst TS rigtigt, at de har en reel overordnet (omend i mine øjne fejlvurderet) bekymring, og ikke bare er tyk-fobisk (er det ikke det, det hedder?).
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10239
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1222
Likede indlæg: 18423

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf .Magic. » 5. apr 2024, 05:11

Purple Haze skrev:
.Magic. skrev:
Iwantthatunicorn skrev:Ps: off topic, men jeg tænker nogle gange over hvor grotesk det er, at der findes ca. 2,5 milliarder med overvægt. Heraf er 890 millioner svært overvægtige (de er også begyndt at kalde det for fedme)

Samtidig sulter i underegnen i 800 millioner mennesker.

Dette er … forstemmende.

Nå men jeg er fed og har været det siden jeg blev født. Jeg beklager meget at jeg er skyld i at de sulter i Afrika og sådan ;)

Jeg havde egentligt tænkt mig at svare seriøst på din tråd fordi du ikke virkede fordømmende, men så kom jeg til dette indlæg og får indtryk af at du egentlig bare vil ud med en masse galde om os fede mennesker og så kan du gøre det ved at tro du har pakket det pænt ind.

Det er jo… grotesk.


Det gik lidt fra: jeg har angst og er hyperfokuseret på det her samfundsmæssige problem til … noget andet.

Håber jeg har læst TS rigtigt, at de har en reel overordnet (omend i mine øjne fejlvurderet) bekymring, og ikke bare er tyk-fobisk (er det ikke det, det hedder?).

Jeg håber TS bare har udtrykt sig klodset og jeg læser noget andet end det der menes, netop fordi debatten er jo helt fin men ikke på dén måde.
0
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53124

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf fisken80 » 5. apr 2024, 06:18

abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg kan træne og bevæge mig som jeg har lyst. Hvorfor skulle jeg tabe mig?


Fordi overvægt er en risikofaktor for sygdom - f.eks. diabetes 2.
Og fordi hver eneste gang du tager et skridt, belaster du dine led mere end nødvendigt hvilket øger risikoen for slidskader senere i livet.

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil prioritere dit liv, og det er helt fair at prioritere andre ting over vægt. Men jeg synes det er forkert at nedtone problemerne ved at være overvægtig.


Man er også i risiko for diabets, hvis man bare spiser meget usundt, og det gør mange mennesker uden at det gør dem overvægtige. Det er også en kæmpe risikofaktor, hvis man er inaktiv. Faktisk en risikofaktor, der er større end at veje 10-15 kg for meget. Det er bare relativt sjældent det er noget man hører om.

Det er begrænset, hvor meget 10-15 kg ekstra belaster ens led. Det er klart, at hvis vi taler 25 kg og mere så begynder det at være en mere seriøs risiko. Også i forhold til andre følgesygdomme.
Jeg nedtoner ikke problemet med overvægt, men jeg mener stadig, at vi skal op i en seriøs overvægt før det begynder at være et stort problem. 10-15 kg nedtoner jeg gerne, for der snakker vi altså en temmelig begrænset risiko for at det vil give problemer. Særligt hvis man samtidig er bevidst om at bevæge sig dagligt og spise nogenlunde sundt og varieret.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
abcd
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10356

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf abcd » 5. apr 2024, 06:42

fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg kan træne og bevæge mig som jeg har lyst. Hvorfor skulle jeg tabe mig?


Fordi overvægt er en risikofaktor for sygdom - f.eks. diabetes 2.
Og fordi hver eneste gang du tager et skridt, belaster du dine led mere end nødvendigt hvilket øger risikoen for slidskader senere i livet.

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil prioritere dit liv, og det er helt fair at prioritere andre ting over vægt. Men jeg synes det er forkert at nedtone problemerne ved at være overvægtig.


Man er også i risiko for diabets, hvis man bare spiser meget usundt, og det gør mange mennesker uden at det gør dem overvægtige. Det er også en kæmpe risikofaktor, hvis man er inaktiv. Faktisk en risikofaktor, der er større end at veje 10-15 kg for meget. Det er bare relativt sjældent det er noget man hører om.

Det er begrænset, hvor meget 10-15 kg ekstra belaster ens led. Det er klart, at hvis vi taler 25 kg og mere så begynder det at være en mere seriøs risiko. Også i forhold til andre følgesygdomme.
Jeg nedtoner ikke problemet med overvægt, men jeg mener stadig, at vi skal op i en seriøs overvægt før det begynder at være et stort problem. 10-15 kg nedtoner jeg gerne, for der snakker vi altså en temmelig begrænset risiko for at det vil give problemer. Særligt hvis man samtidig er bevidst om at bevæge sig dagligt og spise nogenlunde sundt og varieret.


Du har ret på individ-niveau. Men i dag er over 50% af danskere overvægtige. Det er ca. en fordobling i forhold til for 30 år siden. Det er altså over en million ekstra overvægtige der er kommet til i den tid. Nogle af dem er relativt sunde alligevel, nogle af dem har usædvanligt store muskler, men samlet set, på samfundsniveau, er det næppe en god udvikling.

Og der er mig bekendt intet der tyder på at det er en udvikling som er aftagende. Vi bliver bare tykkere og tykkere.
1
fisken80
Indlæg: 22578
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53124

Re: Overvægtige i Danmark

Indlægaf fisken80 » 5. apr 2024, 06:53

abcd skrev:
fisken80 skrev:
abcd skrev:
fisken80 skrev:Jeg kan træne og bevæge mig som jeg har lyst. Hvorfor skulle jeg tabe mig?


Fordi overvægt er en risikofaktor for sygdom - f.eks. diabetes 2.
Og fordi hver eneste gang du tager et skridt, belaster du dine led mere end nødvendigt hvilket øger risikoen for slidskader senere i livet.

Du bestemmer selvfølgelig selv hvordan du vil prioritere dit liv, og det er helt fair at prioritere andre ting over vægt. Men jeg synes det er forkert at nedtone problemerne ved at være overvægtig.


Man er også i risiko for diabets, hvis man bare spiser meget usundt, og det gør mange mennesker uden at det gør dem overvægtige. Det er også en kæmpe risikofaktor, hvis man er inaktiv. Faktisk en risikofaktor, der er større end at veje 10-15 kg for meget. Det er bare relativt sjældent det er noget man hører om.

Det er begrænset, hvor meget 10-15 kg ekstra belaster ens led. Det er klart, at hvis vi taler 25 kg og mere så begynder det at være en mere seriøs risiko. Også i forhold til andre følgesygdomme.
Jeg nedtoner ikke problemet med overvægt, men jeg mener stadig, at vi skal op i en seriøs overvægt før det begynder at være et stort problem. 10-15 kg nedtoner jeg gerne, for der snakker vi altså en temmelig begrænset risiko for at det vil give problemer. Særligt hvis man samtidig er bevidst om at bevæge sig dagligt og spise nogenlunde sundt og varieret.


Du har ret på individ-niveau. Men i dag er over 50% af danskere overvægtige. Det er ca. en fordobling i forhold til for 30 år siden. Det er altså over en million ekstra overvægtige der er kommet til i den tid. Nogle af dem er relativt sunde alligevel, nogle af dem har usædvanligt store muskler, men samlet set, på samfundsniveau, er det næppe en god udvikling.

Og der er mig bekendt intet der tyder på at det er en udvikling som er aftagende. Vi bliver bare tykkere og tykkere.


Pointen er, at man ikke bare kan sige at alle overvægtige udgør et problem samfundsmæssigt.
I bund og grund udgør 99% af danskerne et problem på samfundsniveau når det handler om sundhed.
Enten;
Bevæger de sig for lidt
Tager de kokain
Er de misbrugere af opioider
Er de overvægtige
Drikker de for meget
Spiser de for meget forarbejdet mad
Spiser de for fedt
Spiser de for meget sukker
Dyrker de ekstremsport
Ryger de
Eller de gør noget andet, der i sidste ende er skadeligt for deres helbred på den ene eller den anden måde og gør, at de på et tidspunkt skal behandles i sundhedsvæsnet...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"