RIP Anker Jørgensen er død

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2016, 14:52

Jeg havde ikke et forhold til Anker. Er fra 1979, så han har ikke rigtig været en relevant politiker i den tid, hvor jeg har kunnet stemme.

Og jeg må tilstå, at jeg ikke synes, det er det mindste trist eller vemodigt at han er død. Ikke fordi, det er ham, men fordi, han var en 93-årig mand, mæt af dage, der de seneste år har været plejekrævende og på plejehjem efter et langt og begivenhedsrigt liv med et langt og (set udefra i hvert fald) lykkeligt ægteskab og børn og børnebørn godt i vej. Så er det den vej, det skal gå, og livets naturlige gang gør mig ikke trist.

Jeg kan godt forstå, det får opmærksomhed, for han er nok den sidste af sin slags - arbejderen, der blev statsminister. Men jeg synes, det er hysterisk at rydde forsiderne i den grad og køre det som breaking på TV2 News en hel aften i træk - for det er ikke breaking at 93-årige går bort.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Akehurst2 » 21. mar 2016, 15:22

GnueN skrev:Det er vel heller ikke så meget dét at en 92-årig mand takker af der trækker overskrifter, så meget som det er det solidaritetsprincip, han brugte et helt livsværk på at udtrykke i tale og handling, og som han nu tager med sig i graven. Men jeg vil da medgive at det sagtes kan undre, hvordan hans/dens død begrædes af medier og mennesker, som nærmest ikke har lavet andet end at modarbejde den...


Jeg ved godt, at et dødsfald giver anledning til at mindes en person (for det gode og det onde) - men jeg synes der er for meget dramatisk patos over at kalde det breaking og være ulykkelig, fordi en gammel, gammel mand går bort som livets gang tilsiger det.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. mar 2016, 17:56

Anker Jørgensen var højt respekteret i mit barndomshjem på samme måde, som Olof Palme og Willy Brandt var det, og Svend Auken med tiden blev det, og som voksen har jeg især på det personlige plan dannet mig et tilsvarende positivt billede af ham. For mig fremstod han altid først og fremmest reel, ærlig og i balance med det, han var og havde. Især det sidste er en sjælden kvalitet.

I et historisk perspektiv opfatter jeg ham som den unikke, levendegjorte utopi om arbejderen, der blev statsminister, samtidig med at mange af hans vælgere drømte om, at deres børn skulle "drive det videre", end de selv havde gjort, og mente, at første trin på den vej gik gennem uddannelse. Af den grund var det hurtigt slut med hans politikertype; den selvdannede arbejder, og afløseren blev "den sociale mønsterbryder"/"førstegenerationsakademikeren".
Socialdemokratismens store paradoks.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 21:05

Wizzze skrev:Anker Jørgensen er død, 93år gammel.

Hvad er/var dit forhold til Anker?


Ikke-eksisterende. Jeg kendte ham af navn, men kan ikke huske noget af det han efter sigende skulle have gjort eller stået for, og jeg har heller ikke samme æresfrygt for ham, som jeg mange steder i medierne.

For mig var han en pensionist, der døde af alderdom. Hverken mere eller mindre.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. mar 2016, 23:13

dgd2007 skrev:
kokkenok skrev:Mit første og eneste minde om hans tid som politker var noget med en masse furore omkring Anker Jørgensen og Saddam Hussein i tiden under eller omkring den første golfkrig(jeg var 7). Var han overhovedet i folketinget dengang?

Ja, Saddam holdt nogle vestlige folk som gidsler, da det trak op til et amerikanske angreb.
Anker tog ned for at få danskerne frigivet. Jeg mener, det lykkedes. Jeg vil tro, han stadig var i folketinget, men det kan jeg heller ikke huske. Det med Saddam var i hvert fald et privat initiativ.


DR har en dokumentar om aktionen liggende pt.

https://www.dr.dk/tv/se/24-timer-vi-ald ... ofahjoerne
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. mar 2016, 16:04

Ole vig Jensen er også død, men han var tydeligvis ikke populær nok til at få en RIP-tråd..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf dgd2007 » 23. mar 2016, 16:26

Advocatus-Diaboli skrev:Ole vig Jensen er også død, men han var tydeligvis ikke populær nok til at få en RIP-tråd..

Du kan jo lave en :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: RIP Anker Jørgensen er død

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 23. mar 2016, 16:37

dgd2007 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Ole vig Jensen er også død, men han var tydeligvis ikke populær nok til at få en RIP-tråd..

Du kan jo lave en :)


Jeg brokker mig ikke. Jeg er ikke typen der laver HIF-tråde. Jeg konstaterer bare det, der sprang i øjnene på mig.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"