På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2816
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3437

På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Torn » 21. mar 2016, 09:44

Og er det et problem? I så fald hvad kunne løsningen være?
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Purple Haze » 21. mar 2016, 12:59

For mig er retorikken omkring køn vigtig, så det er (sjovt nok) et område jeg har fokus på - og det jeg mener man kan gøre er at rette fokus på det og påtale det når der er noget man er utilfreds med - og på den måde (måske) være med til at præge udviklingen.

Et område jeg ved mange har fokus på (i hvert fald når ligestilling diskuteres) er mænds rettigheder i forhold til deres børn. Om der så rent faktisk er nogen af dem der altid bringer det på banen der rent faktisk GØR noget, andet at brokke sig når man taler om ligestilling, feminisme og den slags, det skal jeg ikke kunne sige - men tvivler lidt på det.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 21. mar 2016, 16:40

Jeg synes mest det er et "kultur-problem", altså i den måde vi snakker til/om mænd og kvinder.

Jeg synes den måde politiet håndterer voldtægts-anmeldelser et et kæmpe problem for kvinderes rets-sikkerhed!
Og al den victim-blaming der er i forbindelse med voldtægt er forfærdelig!
Her tænker jeg at der skal special-uddannede til at tage imod den slags anmeldelser. Kultur-mæssigt skal vi lade være med at anse mænd som frådende dyr der jo slet ikke kan lade være med at voldtage når de ser en kort nederdel/fuld pige/whatever, men som fornuftige mennesker med helt almindelig selvkontrol.

Jeg synes det er et stort problem at kvinder tager 90% af barslen og langt de fleste sygedage. Det er dårligt for kvindens karriere, hendes arbejdsplads, for farens tilknytning til barnet, og derfor også hans muligheder hvis de går fra hinanden.
Her tænker jeg at der er nogle overenskomster som skal laves om, så fædre har ret til ligeså meget barsel efter fødslen som moderen. Og en kultur-ændring i forhold til at at mænd SELVFØLGELIG går på barsel på samme måde som det er med kvinder idag.

Jeg synes egentlig også at det er et problem at børnepenge, og al offentlig kommunikation omkring barnet går gennem moderen. Det holder lidt fast i illusionen om det "mest" er moderens barn, og hun bliver lidt tvunget ud i at være familiens "projektleder". Det må kunne løses ret nemt, ved at sende informationer til begges e-boks, og evt. selv lade forældre vælge hvilken nemkonto børnepenge skal ind på.

Jeg synes det er et problem at der aldrig har været mere end 40% kvinder i Folketinget. Jeg synes ikke der nødvendigvis skal være 50/50 til alle tider, men det er et ret tydeligt bevis på at mænd stadig bliver taget mere seriøst, og sidder på mest af magten.

Jeg synes det er et problem at så mange kvinder oplever at få overskredet deres grænser så tit, når de færdes udenfor, ved bl.a. tilråb og begramsninger. Det må løses ved opdragelse! Og at man kollektivt bliver enige om at det IKKE er en kompliment når der bliver råbt "LÆKRE PATTER" efter en på gaden, eller en fremmed tager dig på røven.

Jeg synes at det er et stort problem at drenge som ikke passer ind i "drenge-kassen" bliver set skævt til. Tøsedreng er et skældsord.
Jeg synes det er et stort problem at piger som ikke passer ind i "pige-kassen" samtidig bliver anset som "seje". Drengepige er vel nærmest en kompliment.
I det hele taget synes jeg de "kønskasser" er noget hø, som begrænser alle!
Her er løsningen nok mest at være obs på sine fordomme og anse alle som mennesker først, og køn som en mindre detalje.

Jeg synes det er et problem, at hvide mænd er enormt overrepræsenteret i medierne.
Jeg synes det er et problem at kvinder bliver dømt langt mere på deres udseende end mænd gør.
Jeg synes det er et problem at film og bøger skrevet til/om mænd bare er film og bøger - men er det til/om kvinder, er det pludslig "chick-flicks", "femi-krimier" og "chick-lit" som ærlig talt lyder ret så nedladende!
16
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 21. mar 2016, 17:18

Hov - jeg synes også at det er KÆMPE problem at vi siger til små børn, at hvis en dreng driller/slår en pige, så er det nok fordi han kan lide hende. Så fik man lige lært dem begge at det er ok opførsel, og at det er sådan mænd viser deres interesse/kærlighed. FLOT!
Løsning: Stop med at sige sådan noget lort!
16
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Studsgaard » 21. mar 2016, 17:38

Sukisaki skrev:Hov - jeg synes også at det er KÆMPE problem at vi siger til små børn, at hvis en dreng driller/slår en pige, så er det nok fordi han kan lide hende. Så fik man lige lært dem begge at det er ok opførsel, og at det er sådan mænd viser deres interesse/kærlighed. FLOT!
Løsning: Stop med at sige sådan noget lort!


Det oplever jeg slet ikke bliver sagt mere. Det var mere sådan noget mine forældre sagde. kan ikke mindes at have hørt det i min omgangskreds.

Måske er det bare hos os der er meget opmærksomhed over at være gode venner. Og at gøre noget (slå/skubbe/snakke grimt) ikke er ok. Hvis man vil andre noget skal man snakke pænt. Både når man siger nej eller hvis man vil lege med dem.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf LadyFox » 21. mar 2016, 18:01

Det er nok upopulært at sige, det er det i hvert fald i min omgangskreds. Men jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været i en situation hvor jeg har oplevet at jeg ikke følte der var ligestilling. Det betyder selvfølgelig ikke at der er steder hvor den halter, det er bare ikke noget jeg oplever i min færden og i min livsstil.
4
...
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 21. mar 2016, 18:14

Studsgaard skrev:
Sukisaki skrev:Hov - jeg synes også at det er KÆMPE problem at vi siger til små børn, at hvis en dreng driller/slår en pige, så er det nok fordi han kan lide hende. Så fik man lige lært dem begge at det er ok opførsel, og at det er sådan mænd viser deres interesse/kærlighed. FLOT!
Løsning: Stop med at sige sådan noget lort!


Det oplever jeg slet ikke bliver sagt mere. Det var mere sådan noget mine forældre sagde. kan ikke mindes at have hørt det i min omgangskreds.

Måske er det bare hos os der er meget opmærksomhed over at være gode venner. Og at gøre noget (slå/skubbe/snakke grimt) ikke er ok. Hvis man vil andre noget skal man snakke pænt. Både når man siger nej eller hvis man vil lege med dem.


Jeg tror generelt man er blevet mere bevidst om hvad man siger til børn, men jeg hører det desværre stadig :( Det er nok mest sådan en automat-reaktion, fordi det er det man selv fik af vide som barn.
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 21. mar 2016, 19:11

Min personlige kæphest er dels i hvor høj grad kvinder stadig har i ulempe i form af deres biologi på arbejdsmarkedet. Og dels, hvor ikke-alvorligt dette bliver taget, når man gør opmærksom på det.

Karriereorienterede kvinder har en gigantisk ulempe pga. deres biologiske ur, der i praktisk betyder, at de - hvis de vil have børn - bliver nødt til at sætte karrieren på standby meget kort inde i deres arbejdsliv. Hvis man er akademiker og er uddannet som 25-30-årig har man kun mellem 5 og 10 år inden fertiliteten begynder at falde voldsomt - ønsker man mere end et barn er det en god idé at gå i gang endnu tidligere. Til sammenligning kan en jævnaldrende mand uden problem arbejde i 20 år (eller mere) inden han støder ind i lignende problematikker, og dermed nå at etablere sig ordentligt inden han skal have børn.

Som jeg skrev i en anden tråd, kan dette faktisk afhjælpes hvis vi giver kvinder bedre muligheder for at udskyde moderskabet via nedfrysning af æg og bedre adgang til rugemødre, begge ting, der er mulige i udlandet, men ikke i Danmark. Det gør mig frustreret, at modstanden imod dette i så høj grad baserer sig på etik frem for de praktiske forhold. Især fordi etiske standarter jo hele tiden forandrer sig (se bare modstanden mod p-pillen og den frie abort i sin tid).
3
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1806
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 621
Likede indlæg: 8507

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 21. mar 2016, 19:22

adagio skrev:
englishchannel skrev:Karriereorienterede kvinder har en gigantisk ulempe pga. deres biologiske ur, der i praktisk betyder, at de - hvis de vil have børn - bliver nødt til at sætte karrieren på standby meget kort inde i deres arbejdsliv. Hvis man er akademiker og er uddannet som 25-30-årig har man kun mellem 5 og 10 år inden fertiliteten begynder at falde voldsomt - ønsker man mere end et barn er det en god idé at gå i gang endnu tidligere. Til sammenligning kan en jævnaldrende mand uden problem arbejde i 20 år (eller mere) inden han støder ind i lignende problematikker, og dermed nå at etablere sig ordentligt inden han skal have børn.


Han skal jo så lige have fat i en kvinde der er 15-20 år yngre end ham selv, det er vel en ret stor begrænsning.


Ah, det er da ikke unormalt at se 45-årige førstegangsfædre (i hvert fald ikke i min omgangskreds). Der behøver moren ikke nødvendigvis at være 25-30 for at det kan lade sig gøre.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. mar 2016, 21:27

Torn skrev:Og er det et problem? I så fald hvad kunne løsningen være?


Mange steder. Bl.a.:

- Børneområdet. Lige fra aborter/juridisk aborter og problemer med at blive anerkendt som far, hvis kvinden ikke vil oplyse det, til fordeling af forældremyndighed og fordeling af barsel.

- Værnepligt.

- At stort set al lovgivning som diskriminerer det ene køn positivt på bekostning af det andet eller som beskytter det ene køn, gør det til gunst for hunkønnet og på bekostning af hankønnet.

- Fordi der er så mange skilsmissefamilier, hvor kvinden har forældremyndighed, og fordi der er så stor en overvægt af kvinder i institutionerne, så sker det tit at drenges værdier og holdninger negligeres, eller direkte er ildesete, i modsætning til blødere og finere pige-ditto. Jeg har set det så tit gennem de sidste 15 år, at drenge nogen gange nærmest får skældud, fordi de har nogle maskuline synspunkter eller værdier, som de voksne kvinder ikke anerkender.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Purple Haze » 21. mar 2016, 21:43

Ja, værnepligt...
Hvad fanden er det for et latterligt arrangement?
Det hører sig ingen steder til i et civiliseret samfund i den form det har i dag...
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Thomas31
Indlæg: 2551
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 85
Likede indlæg: 2364

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Thomas31 » 22. mar 2016, 00:23

Det mest iøjnefaldende er hykleriet, ligestilling på direktionsgangen men endelig ikke på herberget, osv. Den konstante offer-dyrkelse, hvor det altid er andre skyld. Hvis drenge ikke klarer sig godt i skolen, må de tage sig sammen, hvis kvinder ikke tjener mest er det samfundets skyld. Selv kvinders kontrol over børn gøres til en ulempe.

Men egentlig er det ikke et problem, jeg selv oplever. De hard core feministiske tiltag har ikke vundet indpas i Danmark og problemerne er ikke store. Det værste er vel feminiseringen af samfundet. Kvindelige værdier bliver alles værdier. For nylig mente en læge, at mænd skulle tage sig sammen og få børn tidligere, fordi det ville gøre ting nemmere for kvinder. Absurd. Men det er op til mænd selv at sige fra, også selvom udviklingen gør det sværere, og man er "kvindehader" hvis man tillader sig egne præferencer.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 476
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 22. mar 2016, 07:09

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Og er det et problem? I så fald hvad kunne løsningen være?


Mange steder. Bl.a.:

- Børneområdet. Lige fra aborter/juridisk aborter og problemer med at blive anerkendt som far, hvis kvinden ikke vil oplyse det, til fordeling af forældremyndighed og fordeling af barsel.

- Værnepligt.

- At stort set al lovgivning som diskriminerer det ene køn positivt på bekostning af det andet eller som beskytter det ene køn, gør det til gunst for hunkønnet og på bekostning af hankønnet.

- Fordi der er så mange skilsmissefamilier, hvor kvinden har forældremyndighed, og fordi der er så stor en overvægt af kvinder i institutionerne, så sker det tit at drenges værdier og holdninger negligeres, eller direkte er ildesete, i modsætning til blødere og finere pige-ditto. Jeg har set det så tit gennem de sidste 15 år, at drenge nogen gange nærmest får skældud, fordi de har nogle maskuline synspunkter eller værdier, som de voksne kvinder ikke anerkender.


Jeg er delvis enig i dit første punkt - og jeg tror at hvis fædre fik/tog mere barsel ville det også vise sig på fordelingen af bopæl, når forældrene ikke selv kan finde ud af det. På tallene fra statsforvaltningen er det helt tydeligt, at jo større barnet er, jo flere kommer til at bo hos far. Når de er teenagere er det 45%.

Værnepligt - enig, det må være alle eller ingen (jeg ville klart foretrække ingen!)

Hvilken lovgivning tænker du på?

Efter 9 år som pædagog (plus nogle som medhjælper og studerende), har jeg mødt 2 forældrepar, hvor faderen var utilfreds med at det var moderen der havde bopæl efter skilsmisse - og 90% af skilsmissepar finder selv ud af det, så en del af den skæve fordeling er selvvalgt. Omend der stadig er en overvægt af kvinder der får bopæl i tilfælde af konflikt. Jeg er heller ikke i tvivl om at mange mænd føler sig diskrimineret.
Men statsforvaltningens egne tal, viser et lidt andet billede end det jeg synes jeg konstant får smidt i hovedet.
http://www.statsforvaltningen.dk/site.a ... ewsid=1180

Jeg er helt enig i at der mangler mænd i daginstitionerne - har du en løsning på det?
Min oplevelse er at instititionerne går meget langt for at få mænd. Dels har de allerede en stor fordel ligeså snart de sender ansøgningen, og mange steder har mændene "længere snor" end tilsvarende kvindelige pædagoger.
Til gengæld har jeg mødt flest pædagoger som foretrak drengene frem for pigerne. Og så er det et stort problem at der bare ikke er særlig meget plads i daginstitutioner. Og mange af de "klassiske drengelege" fylder bare ret meget. Men du kan ikke spille bold og løbe inde på stuen, når der er 24 børn krampet sammen på 20 kvm, og alle ikke gider være med!
Hvad mener du med maskuline værdier og synspunkter?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Slettet bruger » 22. mar 2016, 08:29

adagio skrev:
englishchannel skrev:Karriereorienterede kvinder har en gigantisk ulempe pga. deres biologiske ur, der i praktisk betyder, at de - hvis de vil have børn - bliver nødt til at sætte karrieren på standby meget kort inde i deres arbejdsliv. Hvis man er akademiker og er uddannet som 25-30-årig har man kun mellem 5 og 10 år inden fertiliteten begynder at falde voldsomt - ønsker man mere end et barn er det en god idé at gå i gang endnu tidligere. Til sammenligning kan en jævnaldrende mand uden problem arbejde i 20 år (eller mere) inden han støder ind i lignende problematikker, og dermed nå at etablere sig ordentligt inden han skal have børn.


Han skal jo så lige have fat i en kvinde der er 15-20 år yngre end ham selv, det er vel en ret stor begrænsning.


Hvorfor er det en begrænsning? :gruble:
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4057
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 3667

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. mar 2016, 10:39

englishchannel skrev:Som jeg skrev i en anden tråd, kan dette faktisk afhjælpes hvis vi giver kvinder bedre muligheder for at udskyde moderskabet via nedfrysning af æg og bedre adgang til rugemødre, begge ting, der er mulige i udlandet, men ikke i Danmark. Det gør mig frustreret, at modstanden imod dette i så høj grad baserer sig på etik frem for de praktiske forhold. Især fordi etiske standarter jo hele tiden forandrer sig (se bare modstanden mod p-pillen og den frie abort i sin tid).
Hvorfor gør du det til et ligestillingsproblem mellem mænd og kvinder? Det private arbejdsmarkedet er normalt ikke særligt godt analyseret som et nulsumsspil. Hvis mænd har bedre vilkår betyder det ikke at kvinder står ringere af den grund.

Under alle omstændigheder vil du givetvis ende op med at sælge dem varm luft. Selv hvis nedfrysningigen blev foretaget i slut teenage eller start 20erne (hvor kvaliteten ligger på sit højeste) er chancerne for succes kummerlige hvis de bliver sat op igen i slut 30erne/40erne. 33% for slut 30erne til 2% i start-midt 40erne er tal jeg har læst. Måske de er blevet bedre, men før de nærmer sig 90-95% er det et crap shot.

Kvinder der vil have en karriere og børn kan 1) have børnene tidligere, mens de studere; 2) finde en mand der ikke er interesseret i en karriere.

Rugemødre vil jeg slet ikke ind på. Så er vi ovre i kategorien hvor fattige kvinder i den 3. verden sælger deres ene nyre for et måltid mad og en iPhone, så rige kvinder bedre kan forfølge deres karriere.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"