På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 22. mar 2016, 12:56

Vlad Kalashnikov skrev:
englishchannel skrev:Som jeg skrev i en anden tråd, kan dette faktisk afhjælpes hvis vi giver kvinder bedre muligheder for at udskyde moderskabet via nedfrysning af æg og bedre adgang til rugemødre, begge ting, der er mulige i udlandet, men ikke i Danmark. Det gør mig frustreret, at modstanden imod dette i så høj grad baserer sig på etik frem for de praktiske forhold. Især fordi etiske standarter jo hele tiden forandrer sig (se bare modstanden mod p-pillen og den frie abort i sin tid).
Hvorfor gør du det til et ligestillingsproblem mellem mænd og kvinder? Det private arbejdsmarkedet er normalt ikke særligt godt analyseret som et nulsumsspil. Hvis mænd har bedre vilkår betyder det ikke at kvinder står ringere af den grund.

Under alle omstændigheder vil du givetvis ende op med at sælge dem varm luft. Selv hvis nedfrysningigen blev foretaget i slut teenage eller start 20erne (hvor kvaliteten ligger på sit højeste) er chancerne for succes kummerlige hvis de bliver sat op igen i slut 30erne/40erne. 33% for slut 30erne til 2% i start-midt 40erne er tal jeg har læst. Måske de er blevet bedre, men før de nærmer sig 90-95% er det et crap shot.

Kvinder der vil have en karriere og børn kan 1) have børnene tidligere, mens de studere; 2) finde en mand der ikke er interesseret i en karriere.

Rugemødre vil jeg slet ikke ind på. Så er vi ovre i kategorien hvor fattige kvinder i den 3. verden sælger deres ene nyre for et måltid mad og en iPhone, så rige kvinder bedre kan forfølge deres karriere.


Nej, det er det, der sker i dag, hvor danske kvinders eneste mulighed er at tage til udlandet (så må man gøre op med sig selv, sin pengepung og sin moral om det sker under ordnede forhold i andre vestlige lande, eller man vælger din model). Hvis det blev tilladt i Danmark ville der til gengæld være mulighed for at samarbejde med andre ressourcestærke kvinder under ordnede forhold.

(Og hvor bliver jeg dog irriteret over, at folk ikke sætter sig det mindste ind i emnet inden de svarer. Rugemødre-trafficking sker i dag, fordi der netop ikke er ordentlige alternativer. Alle vil vinde på en lovændring.)
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 22. mar 2016, 12:58

Bare af interesse, men hvordan hænger "Kvinder skal da bare få børn, når de er 20!"-diskussionen lige sammen med hele snakken om juridisk abort og at "snyde" mændene? For jeg kender sådan set ikke specielt mange 20-årige mænd, der gerne vil være fædre planlagt og frivilligt, så den mest udbredte metode bliver vel "med snyd"?
1
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 22. mar 2016, 13:14

Og så elsker jeg også hvordan vi er endt med to "løsninger" på det her problem:

1. Kvinder skal bare have børn lige efter gymnasiet. Skid på den rette partner, skid på personlig udvikling, skid på ungdom, modenhed, økonomi (for det er jo også så meget bedre for samfundet med en masse lavtlønnede, ikkeuddannede, sandsynligvis enlige forsørgere). Skid på om barnet er ønsket og forældrene (i praksis moderen) er klar til at påtage sig det ansvar.

2. Brug den teknologi vi allerede har til at fryse æg ned, mens kvinderne er unge. Lad folk danne sig et liv som de selv ønsker og modnes i det tempo, de trives bedst i. Lad dem bidrage til samfundet uden hele tiden at have den deadline over hovedet. Lad dem finde den rette partner og lad dem ønske et barn. Resultat: Brug eksisterende teknologi til at skabe børn, der er faktisk er ønskede af forældre, der er klar til at få dem.

Men nej nej, jeg kan da godt se, at 1'eren er den mest logiske, gennemtænkte løsning i vores samfund. I 2016.
Senest rettet af englishchannel 22. mar 2016, 16:36, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Zorglup » 22. mar 2016, 13:57

Der mangler helt klart sidde-wc'er på herretoiletterne. Inde ved damerne kan alle sidde ned. i de her metroseksuelle tider, hvor enlige mødre tvinger deres drengebørn, til at sidde ned og tisse, er der simpelthen opstået et merbehov for siddekummer. Det havde I nok ikke lige set, hva ?
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 22. mar 2016, 15:35

Sukisaki skrev:
Jeg er delvis enig i dit første punkt - og jeg tror at hvis fædre fik/tog mere barsel ville det også vise sig på fordelingen af bopæl, når forældrene ikke selv kan finde ud af det. På tallene fra statsforvaltningen er det helt tydeligt, at jo større barnet er, jo flere kommer til at bo hos far. Når de er teenagere er det 45%.


Too little, too late. Mænd kunne godt tænke sig ligestilling på børneområdet FØR deres børn bliver teenagere.

Værnepligt - enig, det må være alle eller ingen (jeg ville klart foretrække ingen!)


Jeg ville foretrække alle.

Hvilken lovgivning tænker du på?


Som sagt stort set al lovgivning, der forfordeler det ene køn. Jeg nævner i flæng barselslovgivning, abortlovgivning, værnepligt, at det er forbudt at omskære piger, men tilladt at omskære drenge, servicelovens § 109 som specifikt påbyder kommunalbestyrelsen at tilbyde midlertidigt boophold til kvinder, men ikke til mænd, hvis de er i krise, hele debatten omkring 40 % kvinder i bestyrelser, men sjovt nok ikke et tilsvarende krav om 40 % mænd, kønskvotering blandt professorer og lektorer, hvor kvinderne favoriseres fordi der fulgte et løntilskud med, hvis universiteterne ansatte en kvinde.

Jeg kan kun komme i tanke om én lovgivning, der favoriserede mænd, og det var endda kun i en meget sluttet kreds; tronfølgen. Og det fik man ikke bare afskaffet, man satte også gang i det kæmpe apparat der skal til for at lave sådan en ændring. Ikke fordi der var nogle konkrete problemer eller fordi der vil blive det i de næste par årtier. Næ, for "at vise rettidig omhu".

Det gør man gerne, når ligestillingen går kvindernes vej. Men når det går mændenes vej, så kan man ikke engang magte at ændre servicelovens § 109, så det ikke kun er kvinder der får krisehjælp, men kvinder og mænd der er omfattet. Alene i Horsens var der i 2013 ca. 1.000 henvendelser fra mænd til Horsens Krisecenter for mænd. De har kapacitet til 14.

En ændring på grundlovsniveau for at ændre en regel til gunst for kvinder, der i praksis ikke har betydning før Prins Christian får børn, og da kun hvis han får en pige først og en dreng efterfølgende. Ingen ændring, der kun kræver et simpelt flertal på et normalt lovforslag, til fordel for at give tusindevis af kriseramte mænd samme retssikkerhed, som kvinder i samme situation har.


Jeg er helt enig i at der mangler mænd i daginstitionerne - har du en løsning på det?


Det er ikke dét at der mangler mænd, der er problemet. Det er dét at der er en tendens til at kvinderne negligerer, eller direkte ikke forstår eller anerkender maskuline værdier, normer og holdninger. Fx når drenge gerne vil lege krig, tumle eller snakke fodbold, biler, computerspil og lign. Jeg har arbejdet flere år i både vuggestuer, børnehaver og SFO, og har til dato aldrig mødt en kvindelig lærer eller pædagog, der kunne snakke med på lige fod eller opretholde en oprigtig interesse, når drengene snakkede om de ting.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 22. mar 2016, 16:12

englishchannel skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
englishchannel skrev:Som jeg skrev i en anden tråd, kan dette faktisk afhjælpes hvis vi giver kvinder bedre muligheder for at udskyde moderskabet via nedfrysning af æg og bedre adgang til rugemødre, begge ting, der er mulige i udlandet, men ikke i Danmark. Det gør mig frustreret, at modstanden imod dette i så høj grad baserer sig på etik frem for de praktiske forhold. Især fordi etiske standarter jo hele tiden forandrer sig (se bare modstanden mod p-pillen og den frie abort i sin tid).
Hvorfor gør du det til et ligestillingsproblem mellem mænd og kvinder? Det private arbejdsmarkedet er normalt ikke særligt godt analyseret som et nulsumsspil. Hvis mænd har bedre vilkår betyder det ikke at kvinder står ringere af den grund.

Under alle omstændigheder vil du givetvis ende op med at sælge dem varm luft. Selv hvis nedfrysningigen blev foretaget i slut teenage eller start 20erne (hvor kvaliteten ligger på sit højeste) er chancerne for succes kummerlige hvis de bliver sat op igen i slut 30erne/40erne. 33% for slut 30erne til 2% i start-midt 40erne er tal jeg har læst. Måske de er blevet bedre, men før de nærmer sig 90-95% er det et crap shot.

Kvinder der vil have en karriere og børn kan 1) have børnene tidligere, mens de studere; 2) finde en mand der ikke er interesseret i en karriere.

Rugemødre vil jeg slet ikke ind på. Så er vi ovre i kategorien hvor fattige kvinder i den 3. verden sælger deres ene nyre for et måltid mad og en iPhone, så rige kvinder bedre kan forfølge deres karriere.


Nej, det er det, der sker i dag, hvor danske kvinders eneste mulighed er at tage til udlandet (så må man gøre op med sig selv, sin pengepung og sin moral om det sker under ordnede forhold i andre vestlige lande, eller man vælger din model). Hvis det blev tilladt i Danmark ville der til gengæld være mulighed for at samarbejde med andre ressourcestærke kvinder under ordnede forhold.

(Og hvor bliver jeg dog irriteret over, at folk ikke sætter sig det mindste ind i emnet inden de svarer. Rugemødre-trafficking sker i dag, fordi der netop ikke er ordentlige alternativer. Alle vil vinde på en lovændring.)
Måske kan nogle enkelte kvinder lave nogle aftaler indbyrdes uden penge involveret, og måske kan det bruges i nogle få tilfælde, men du kan ikke baserer et system på at en gruppe (ressourcestærke) kvinder outsourcer deres fødsler til en anden (knap så stærke) gruppe kvinder. Det er ikke en samfindsløsning på noget som helst, og en vej der er fyldt af afgrunddybe pit falls for udnyttelse af personer. Rugemødre er bare en merkantalisering af andre menneskers krop i hel ekstrem grad som jeg slet ikke kan se er løsning på noget som helst. Ligeså lidt som en pengemarkedet for organdonation er det.

englishchannel skrev:2. Brug den teknologi vi allerede har til at fryse æg ned, mens kvinderne er unge.
Den teknologi eksisterer ikke. Æg kan nedfryses, men succesraten for en efterfølgende graviditet er miserabel. Det er en teknologi der skal bruges som en sidste chance, en en første go-to løsning.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 22. mar 2016, 16:24

Tak for svar Advocatus-Diaboli :)

Så længe det er kvinder der tager (næsten) al barsel og langt de fleste sygedage, er det nemt at argumentere for at små børn har størst tilknytning til moderen. Det udelukker selvfølgelig ikke at der foregår diskrimination i statsforvaltningen, men jeg tror at det er en af de af de store grunde til at forelingen er så skæv.

Jeg synes ikke at abortlovgivningen er et problem, og er stærkt imod begrebet "juridisk abort". Til gengæld synes jeg, det er et problem at der ikke er flere præventionsformer for mænd.
Barsel er jeg som sagt enig i, og jeg kan faktisk ikke forstå at det stadig er lovligt at lave forskel på kønnene i overenskomster!
Omskæring så jeg også gerne forbudt for drenge! Hvis der er medicinske grunde, eller de som voksne vil have det gjort, er det selvfølgelig fint.
Gælder paragraf 109 ikke kun for kvinder der er udsat for vold? Det burde selvfølgelig ændres til "mennesker".

Kønskvoter er jo ikke lov, men stadig på debatniveau - ligesom juridisk abort, som jeg til gengæld synes ville være enormt skævvridende!

Jeg synes det er fantastisk at der blev stemt om tronfølgeloven - det blev jo også gjort i forbindelse med et EU-valg, så det er gjort billigst muligt. Selvom det p.t. kun er symbolpolitik, mener jeg at det er et vigtigt signal.

Har du en anden løsning på pædagog-problemet? Man kan jo ikke tvinge nogen til at interesse sig for noget, de ikke interesserer sig for.
Jeg har heldigvis oplevet voksne som godt gad at tumle, spille fodbold, arrangere slåskampe, o.lign. - og var iøvrigt en af dem selv. Til gengæld har jeg oplevet at både mænd og kvinder har synes at det var for voldsomt.
Jeg ved stadig ikke hvad du mener med maskuline værdier og holdinger?
Senest rettet af Sukisaki 22. mar 2016, 16:27, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Torn » 22. mar 2016, 16:26

Som Sukisaki er inde på, synes jeg virkelig barselspørgsmålet er mærkeligt. Hvordan kan vi direkte gennem loven diskriminere kønnene? Det er mig en gåde.
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 632
Likede indlæg: 8534

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf englishchannel » 22. mar 2016, 16:34

Vlad Kalashnikov skrev:Nej, det er det, der sker i dag, hvor danske kvinders eneste mulighed er at tage til udlandet (så må man gøre op med sig selv, sin pengepung og sin moral om det sker under ordnede forhold i andre vestlige lande, eller man vælger din model). Hvis det blev tilladt i Danmark ville der til gengæld være mulighed for at samarbejde med andre ressourcestærke kvinder under ordnede forhold.

Måske kan nogle enkelte kvinder lave nogle aftaler indbyrdes uden penge involveret, og måske kan det bruges i nogle få tilfælde, men du kan ikke baserer et system på at en gruppe (ressourcestærke) kvinder outsourcer deres fødsler til en anden (knap så stærke) gruppe kvinder. Det er ikke en samfindsløsning på noget som helst, og en vej der er fyldt af afgrunddybe pit falls for udnyttelse af personer. Rugemødre er bare en merkantalisering af andre menneskers krop i hel ekstrem grad som jeg slet ikke kan se er løsning på noget som helst. Ligeså lidt som en pengemarkedet for organdonation er det.

englishchannel skrev:2. Brug den teknologi vi allerede har til at fryse æg ned, mens kvinderne er unge.
Den teknologi eksisterer ikke. Æg kan nedfryses, men succesraten for en efterfølgende graviditet er miserabel. Det er en teknologi der skal bruges som en sidste chance, en en første go-to løsning.


Jeg beklager, men jeg kan simpelthen ikke se udnyttelsesaspektet i en reguleret aftale mellem voksne mennesker. Vi er i Danmark, så selvfølgelig vil en eventuel lov blive medfulgt af en lang række krav, der skal være opfyldt for at aftalen indgås (og her er det smarte jo, at der altid bliver nødt til at være en læge inde over den type procedure, så der kan ikke opstå et stort undergrundsmarked eller en app for RentaWomb). Selvfølgelig bliver potentielle rugemødre da screenet både fysisk og mentalt inden noget som helst sættes i gang, og givetvis skal man bestå med flying colours før noget sker (hvis man sammenligner med vilkårene indenfor godkendelse til adoption, ægdonation og lignende).

Og måske er det bare mig, men jeg synes faktisk at det er relevant at sammenligne med debatten om ægdonation. Her frygtede man også udnyttelse af de svage, men det viser sig, at ressourcestærke kvinder gerne vil hjælpe andre - på trods af det besværlige og smertefulde forløb - hvis bare de kompenseres tilstrækkeligt for det. Det er en blanding af det altruistiske og det, gerne at ville anerkendes for indsatsen. Det forekommer mig overhovedet ikke utænkeligt, at også ressourcestærke kvinder kunne være interesserede i at hjælpe andre med at få et barn, hvis de selv blev rimeligt kompenseret for det.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 22. mar 2016, 18:06

Sukisaki skrev:Tak for svar Advocatus-Diaboli :)

Så længe det er kvinder der tager (næsten) al barsel og langt de fleste sygedage, er det nemt at argumentere for at små børn har størst tilknytning til moderen. Det udelukker selvfølgelig ikke at der foregår diskrimination i statsforvaltningen, men jeg tror at det er en af de af de store grunde til at forelingen er så skæv.


At kvinden har mest barsel, mener jeg ikke kan tages som udtryk for at børn i skolealderen, skulle have størst tilknytning til moderen.

Jeg synes ikke at abortlovgivningen er et problem, og er stærkt imod begrebet "juridisk abort".


Hvis vi nu zoomer godt ud, og ser nøgternt på problemstillingen, så har lovgiverne besluttet at det ene køn ikke alene skal have en lovbestemt ret til at bestemme på egne vegne, men samtidigt også en lovbestemt ret til at bestemme på det andet køns vegne.. Uanset om det handler om abort eller noget helt andet, så synes jeg at den slags forfordeling af kønsrettigheder skulle få en hel masse alarmklokker til at bimle og bamle.

Forestil dig det ramaskrig der ville lyde, hvis lovgiverne besluttede at forbyde fysisk abort, og så tillade juridisk abort for mænd. Forestil dig derefter, at mænd sagde til kvinderne, at de bare kunne holde fissen i bukserne, og tage ansvar. Synes du det scenarie lyder som utopi? Det synes jeg også. Alligevel er det dét scenarie, med omvendt fortegn, at mange kvinder hævder er helt rimelig.

Til gengæld synes jeg, det er et problem at der ikke er flere præventionsformer for mænd.


Hvorfor? Hvor mange tror du hvert køn normalt bruger ad gangen, og hvis der er behov for flere, hvorfor så ikke kombinere eksempelvis kvindens p-piller med mandens kondom?

Kønskvoter er jo ikke lov, men stadig på debatniveau - ligesom juridisk abort, som jeg til gengæld synes ville være enormt skævvridende!


Det er så småt halvvejs igennem. Det er lov, at de store virksomheder er forpligtet til at opstille måltal for kvinder i topledelse, samt udarbejde politikker for hvad de vil gøre for at få flere kvinder i ledelse. EU-kommissionen arbejder på at få indført 40 % reglen, selvom det ikke er lykkedes endnu.

Jeg synes det er fantastisk at der blev stemt om tronfølgeloven - det blev jo også gjort i forbindelse med et EU-valg, så det er gjort billigst muligt. Selvom det p.t. kun er symbolpolitik, mener jeg at det er et vigtigt signal.


Jeg synes at vi skal gemme symbolpolitikken til efter vi har løst de rigtige og konkrete ligestillingsproblemer.

Har du en anden løsning på pædagog-problemet? Man kan jo ikke tvinge nogen til at interesse sig for noget, de ikke interesserer sig for.


De behøver teknisk set ikke at interessere sig oprigtigt for det, selvom det var ønskeligt. Men de kunne jo starte at ændre det, der nogen gange nærmest minder om indoktrinering til feminine værdier. Lave nogle kurser, efteruddannelse, oplysningsarbejde, så kvinderne bliver bevidst om dette problem. Derefter kan de jo følge op med initiativer og forsøg og lign.


Jeg ved stadig ikke hvad du mener med maskuline værdier og holdinger?


Det er jo netop en del af problemet. Det er mit indtryk at mange mænd vil vide hvad jeg mener, mens det er svært at forstå for kvinder, fordi de netop ikke er mænd, og har samme værdier. Antag et øjeblik at der er noget om "mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus"-tesen. Hvad tror du så der sker med de unge Mars-poder, hvis langt størstedelen af dem der står for primær og sekundær socialisering er Venus'er?

Olav Skaaning Andersen kommer lidt ind på det her. http://blogs.bt.dk/olavskaaningandersen ... re-drenge/
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 22. mar 2016, 18:11

Sukisaki skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
- At stort set al lovgivning som diskriminerer det ene køn positivt på bekostning af det andet eller som beskytter det ene køn, gør det til gunst for hunkønnet og på bekostning af hankønnet.



Hvilken lovgivning tænker du på??


Lad mig vende den om og spørge dig: Hvor meget lovgivning kan du nævne, som kønsdiskriminerer kvinderne til fordel for mændene?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf dgd2007 » 22. mar 2016, 18:24

Der er selvfølgelig grel ulighed mht. hvor meget man kan tillade sig at generalisere og gøre grin med det andet køn. Kvinder kan jo sige næsten hvad som helst om "mænd", og så er det bare sjovt. Men mænd kan hurtigere komme galt af sted ved at gøre det samme omvendt ;)

Men selvfølgelig, hvis den tråd har ret, om at kvinder tager tingene mere personligt, så er det måske netop "lige" ...? :gruble:
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 22. mar 2016, 18:29

Forskellen er jo stadig at det er kvinden der bliver gravid og skal føde barnet - men der er jo allerede en tråd om juridisk abort, og vi bliver jo nok ikke enige.
Flere præventionsformer til mænd, ville jo give dem bedre mulighed for at beskytte sig selv mod at blive uønskede forældre. Det skulle ikke betyde at kvinder nødvendigvis skulle stoppe med at bruge prævention, men p.t. ligger det ansvar primært på kvinders skuldre. Der er mange mænd som ikke kan lide at have kondom på, så derfor ville det da være fedt hvis de havde flere muligheder for at passe på sig selv.

Grundlæggende tror jeg ikke på at drenge og piger er så forskellige - det handler mest om forventninger og opdragelse. Da piger fik lov til at gå i skole, var man lige præcis bekymret for om de kunne sidde stille og havde nok disciplin - nu er det åbenbart drenge der har det problem.
2
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Sukisaki » 22. mar 2016, 21:17

Advocatus-Diaboli skrev:
Sukisaki skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
- At stort set al lovgivning som diskriminerer det ene køn positivt på bekostning af det andet eller som beskytter det ene køn, gør det til gunst for hunkønnet og på bekostning af hankønnet.



Hvilken lovgivning tænker du på??


Lad mig vende den om og spørge dig: Hvor meget lovgivning kan du nævne, som kønsdiskriminerer kvinderne til fordel for mændene?




Som tidligere nævnt, synes jeg at vi har et voldsomt problem med kvinders rets-sikkerhed i forbindelse med voldtægt. Hvis man voldtager en kvinde er der omkring 96% chance for at der ikke sker en skid ved det!
Der var en sag hvor en mand havde slæbt en meget fuld pige ned i en kælderskakt. og nogle mænd fra et pizzaria havde set det, og fulgte efter ham. Da de fandt ham, havde han penetreret hende, og hun kastede op. Sagen var en af de få, som nåede i retten, men han blev ikke dømt. For fordi hun havde mere eller mindre bevidstløs kunne hun ikke huske om hun havde sagt nej.

Jeg synes faktisk også at barselslovgivningen er et problem for kvinder. For det gør at kvinder i den fødedygtige alder er mindre attraktive på arbejdsmarkedet end mænd, da det er dyrere og mere besværligt hvis hun får et barn, i forhold til hvis en mand gør det.
Men det opfylder nok ikke helt dine kriterier, da det på privat-området jo også har store konsekvenser for mænd.
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: På hvilke områder oplever du ikke ligestilling i Danmark?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. mar 2016, 01:49

englishchannel skrev:Jeg beklager, men jeg kan simpelthen ikke se udnyttelsesaspektet i en reguleret aftale mellem voksne mennesker. Vi er i Danmark, så selvfølgelig vil en eventuel lov blive medfulgt af en lang række krav, der skal være opfyldt for at aftalen indgås (og her er det smarte jo, at der altid bliver nødt til at være en læge inde over den type procedure, så der kan ikke opstå et stort undergrundsmarked eller en app for RentaWomb). Selvfølgelig bliver potentielle rugemødre da screenet både fysisk og mentalt inden noget som helst sættes i gang, og givetvis skal man bestå med flying colours før noget sker (hvis man sammenligner med vilkårene indenfor godkendelse til adoption, ægdonation og lignende).
Det er at sammenligne med organdonation hvor der er penge involveret. Alt hvad du skriver ville også kunne gå ind over under f.eks nyredonation. Jeg ved at det er et superliberalt synspunkt at sådanne skal sættes frit – det er jeg bare ikke liberal nok til at være enig i. Kvinder der har for travlt med deres egen karriere eller ikke vil udsætte deres egen krop for graviditet kan adopterer eller lade være med at få børn.

Under alle omstændigheder er det helt utopisk at tro der pludselig vil myldre frem af titusindevis eller hundredetusindevis af frivillige rugemødre, så det er ikke en løsning på et samfundsproblem – men måske nok for nogle enkelte rige individer.

Det Google og andre multinationale selskaber, gør med at tilbyde nedfrysning af æg virker ærligt talt også som et noget blakket tilbud. Lokker kvinder til at arbede mere og i flere år, mod et tilbud om udsat moderskab de sandsynligvis ikke kan delivery på. Kan ikke forstå hvorfor i ikke råber op om det.
0
Grab them by the pussy

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"