Bruxelles lige nu

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Mumifar
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19. mar 2016, 05:41
Kort karma: 12
Likede indlæg: 144

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Mumifar » 22. mar 2016, 08:58

Det er naivt, hvis man tror at terror kan kan forhindres ved at have et højt terrorberedskab.
Terror kan og vil ske når som helst i vores samfund,
hvilket vi bare må vænne os til. Frygt er det eneste vi kan kontrollerer og hvis man ser statistisk på tingene, så er risikoen for at miste livet i trafikken langt større end at miste livet i et terrorangreb.

Min medfølelse går til ofrene samt deres pårørende :-(
1
Senest rettet af mumifar 24. dec 2046, 23:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 09:01

0
Do as I say! :whip:
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2016, 09:01

Der var tale om et selvmordsangreb i lufthavnen oplyser Belgiens statslige TV
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Trommedreng » 22. mar 2016, 09:02

icelady skrev:
eks-Maupassant skrev:Hypotese: De fyrer hele deres krudtlager af improviseret, fordi politiet er i hælene på dem.


Nu må du (og andre) gerne grine og tænke "Hold nu kæft med de dumme spørgsmål. Ice." :genert:

Men jeg undrer mig over, at div lande har et efter sigende stort beredskab og efterretningsvæsen og alligevel ser vi disse ting gang på gang. Hvad nytte gør det efterretningsvæsen så?

Med mindre de forhindrer en del, men at der ikke informeres om det?


Terror kan udføres ret impulsivt og på kort tid og kommer i mange forskellige former, så det er umuligt at forudsige. Der behøver ikke være en større koordination eller professionelle involveret, og et højt alarmberedskab kan aldrig bortfiltrere og forhindre terror 100%. Du kan have et stærkt værn mod terror, men at gardere sig 100%, kan man ikke.
Senest rettet af Trommedreng 22. mar 2016, 09:04, rettet i alt 1 gang.
0
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. mar 2016, 09:02

Hvis det er hævn, gør det det endnu værre, synes jeg, for det er den type angreb, der ofte er blevet nævnt som en mulighed, men ikke udført. I hvert fald ikke i nyere tid i Europa.
Indtil Paris-terroren i efteråret var konsensus meget, at når først angrebet var færdig, kunne man godt bevæge sig rundt i byen igen. Det var fx. ud fra den antagelse, at jeg valgte at tage ud at spise i København få timer efter angrebet på Krudttønden, og selvom gerningsmanden stadig var på fri fod. I dag ville jeg sandsynligvis aflyse og blive hjemme.

Hvis man nu også skal til at påregne, at terroren er kommunikativ i stedet for "blot" enkeltstående handlinger med mange måneder imellem, bliver det, tror jeg, endnu sværere at opretholde en normal hverdag i storbyen, for i den kontekst, og med den overlegenhed fra terrorcellerne, begynder man jo at tænke, om der så også kunne ske noget i København i dag.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Slettet bruger » 22. mar 2016, 09:02

Yes og jeg tænker de har fundet noget museumsrelateret på ham selvmordsbombere fra lufthavnen.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2016, 09:03

Og der er meldt om 13 døde indtil videre :(
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2016, 09:05

Med hensyn til lufthavnsangrebet, så må man formode, at det er sket før sikkerhedstjekket. Og det er jo faktisk det skræmmende. Når jeg tænker på Københavns Lufthavn og det mylder af mennesker der står i områderne ved tjek ind, så kan en selvmordsbombe der gør kæmpe skade, og i realiteten kan enhver vade direkte ind og udløse den, der er jo ingen nævneværdig sikkerhed. Man kan gå lige ind og trykke af.

Men gad vide om man også kan det efter det her?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 09:09

fisken80 skrev:Med hensyn til lufthavnsangrebet, så må man formode, at det er sket før sikkerhedstjekket. Og det er jo faktisk det skræmmende. Når jeg tænker på Københavns Lufthavn og det mylder af mennesker der står i områderne ved tjek ind, så kan en selvmordsbombe der gør kæmpe skade, og i realiteten kan enhver vade direkte ind og udløse den, der er jo ingen nævneværdig sikkerhed. Man kan gå lige ind og trykke af.

Men gad vide om man også kan det efter det her?


Man kan jo reelt slæbe en kæmpe kuffert fyldt med sprængstof med ind :tie:

Efterhånden ender det nok med at vi kun kan rejse helt nøgne og uden bagage :trist:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Rapfisk » 22. mar 2016, 09:09

fisken80 skrev:Med hensyn til lufthavnsangrebet, så må man formode, at det er sket før sikkerhedstjekket. Og det er jo faktisk det skræmmende. Når jeg tænker på Københavns Lufthavn og det mylder af mennesker der står i områderne ved tjek ind, så kan en selvmordsbombe der gør kæmpe skade, og i realiteten kan enhver vade direkte ind og udløse den, der er jo ingen nævneværdig sikkerhed. Man kan gå lige ind og trykke af.

Men gad vide om man også kan det efter det her?

Det er jo det, man ikke kan forhindre på steder, hvor mange mennesker per definition samler sig. Hvis man lavede sikkerhedskontrol ved indgangen til afgangshallen, ville man bare kunne foretage angrebet dér.

Grundlæggende er al terror en trussel af vores alle sammens forsamlingsfrihed (om forsamlingen så er politisk eller apolitisk).
1
Livslinjen: 70 201 201
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf fisken80 » 22. mar 2016, 09:12

Rapfisk skrev:
fisken80 skrev:Med hensyn til lufthavnsangrebet, så må man formode, at det er sket før sikkerhedstjekket. Og det er jo faktisk det skræmmende. Når jeg tænker på Københavns Lufthavn og det mylder af mennesker der står i områderne ved tjek ind, så kan en selvmordsbombe der gør kæmpe skade, og i realiteten kan enhver vade direkte ind og udløse den, der er jo ingen nævneværdig sikkerhed. Man kan gå lige ind og trykke af.

Men gad vide om man også kan det efter det her?

Det er jo det, man ikke kan forhindre på steder, hvor mange mennesker per definition samler sig. Hvis man lavede sikkerhedskontrol ved indgangen til afgangshallen, ville man bare kunne foretage angrebet dér.

Grundlæggende er al terror en trussel af vores alle sammens forsamlingsfrihed (om forsamlingen så er politisk eller apolitisk).


Du har fuldstændig ret. Jeg kom også til at tænke det samme efter at jeg havde postet. Om det er en lufthavn, en skole, et koncertsted eller en restaurant, resultatet er jo det samme. Og det er netop det uhyggelige, at det rykker ved vores lyst til at være mange samlede på et sted, vi bliver bange.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 09:20

Nu er meldingen 23 døde :whine:

13 døde og 35 sårede i lufthavnen og 10 døde i metroen. Og det er jo tidligt, den slags tal stiger desværre ofte.

http://news.sky.com/story/1664446/bruss ... ks-kill-23
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Slettet bruger » 22. mar 2016, 09:25

Ingen tabstal fra Maelbeeck endnu. Jeg frygter det er højt, bomben ser kraftig ud.

EDIT Tak Wizze. Og jeg kan meget bedre lide tallet 10 end det jeg troede.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 09:27

eks-Maupassant skrev:Ingen tabstal fra Maelbeeck endnu. Jeg frygter det er højt, bomben ser kraftig ud.


Lige nu siger de 10 døde i metroen
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Bruxelles lige nu

Indlægaf Wizzze » 22. mar 2016, 09:32

eks-Maupassant skrev:Ingen tabstal fra Maelbeeck endnu. Jeg frygter det er højt, bomben ser kraftig ud.

EDIT Tak Wizze. Og jeg kan meget bedre lide tallet 10 end det jeg troede.


Der er billeder på sky af dem der kommer op fra metroen, mange er desværre helt dækket af lagen, tror ikke de 10 holder :trist:
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"