Gymnasie- karakterkrav

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 29. mar 2016, 19:44

KinderBueno skrev:Jeg undrer mig dagligt over den efterhånden nær almene konsensus om, at vi da skal uddanne vores unge lidt mindre; at uddannelse, ja selv almen dannelse på gymnasieniveau, bør begrænses. Og jeg er godt bekendt med argumenterne herfor, men jeg kommer aldrig til at støtte politik, der peger i retning af større ulighed.


Hvordan skal uligheden forstås?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 29. mar 2016, 19:48

Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Problemet er ikke antallet af personer, der starter på de gymnasiale uddannelser, men deres forudsætninger for at følge og bestå uddannelsen. Omvendt skal man også være varsom med at sætte kravet for højt, så længe der findes forstokkede folkeskolelærere, der insisterer på at give karakterer efter gehør eller som har latterlige principper om at topkarakteren aldrig skal gives/kun skal gives til de 3 bedste/osv..

Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg lærere, der nægtede at give mig 13, selvom jeg afleverede en diktat med 0 fejl.


Det er vel et problem på den måde at andelen af elever der vælger erhvervsskolerne har været dalende fordi så mange vælger gymnasiet, og at der bliver mangel på faglærte i fremtiden.


Den logik kan jeg ikke lige følge? Fremover vil der være flere, der ikke har et frit valg, fordi de ligger mellem 2 og 4, så der burde jo komme flere elever på erhvervsskolerne. Og dem der ligger over 4, og vælger erhvervsskolerne frivilligt, fortsætter vel også med at gøre det.


Hvad er det som du mener jeg skriver?


At der bliver mangel på faglærte, fordi der er færre der vælger erhvervsskolerne..?


Jeg skriver at dem der ikke møder karakterkravet må finde et alternativ, hvis de ønsker at tage en uddannelse.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 29. mar 2016, 20:35

Samano skrev:
Pølsemix skrev:
Samano skrev:
Pølsemix skrev:
Angelina skrev:
Pølsemix skrev:
Angelina skrev:
Pølsemix skrev:
Angelina skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Jeg mener absolut ikke at tilstrømningen skal stoppes - selvfølgelig skal vi stoppe dem der ikke egner sig til gymnasiet, men det skal ikke afgøres af karakterer. Desto flere højtuddannede vi får, desto bedre for samfundet - vi kan ikke få for mange på gymnasiet.


Gymnasiet er en studieforberende uddannelse og alle kan jo ikke gå på universitetet, så i mine øjne er det kun dem der reelt bruger den efterfølgende der også skal have den.

Gymnasiet er "alment dannende" og kan bruges af alle - jeg er vældig glad for jeg har en gymnasial uddannelse selvom jeg ikke bruger den, fordi det har givet mig en almen uddannelse og bred almen viden.

Og nej, ikke alle har evnerne til at gå på universitet, men det er den vej vi går og flere og flere skal gå - til længere uddannelser.
Men i et samfund hvor ressourcerne er knappe, bør det ikke være et mål i sig selv at give unge en uddannelse for at få almen dannelse. Uddannelsen bør også anvendes aktivt i en fremtidig karriere, de ressourcer kunne være brugt som en reel investering for samfundet.


Vi bor i et af verdens rigeste samfund, ressourcerne er ikke knappe - vi skal blot vælge hvordan vi vil bruge ressourcerne, en af de ting der hjælper og gavner hele samfundet er folk med uddannelse og viden, så det er det sidste sted vi skal spare.

Selvom det ikke bliver brugt direkte, er det jo ikke det samme som det ikke bliver brugt, jeg bruger min brede viden fra gymnasiet dagligt i mit liv.


Well, set ift. Allerede gennemførte/kommende reformer af samfundet, underskud på statens budget og ikke mindst det nyeste skud på omprioriteringsbidrag fra kommunerne (hvad det så end dækker over), og hvordan der bliver sparet på diverse servicesktorer så er jeg simpelthen ikke enig i at ressourcerne ikke er knappe. Btw taler jeg heller ikke om spare på uddannelse, men om at investere pengene så samfundet får et direkte afkast af dem. Generel almen dannelse er nice to have, der skal fokuseres på need.


Men det sker fordi det er det politikerne vælger det skal ske.
Det er ren ideologi, hvad man vælger at gøre.
Vi har valgt at ressourcerne er knappe, fordi vi blandt andet spreder dem ud over et meget stort område og fordi vi har valgt at den offentlige sektor ikke må vokse.
Begge to er ting politikerne nemt kunne lave om på i morgen hvis de ville.
Det har de gjort tidligere og det kan de gøre igen.

Samtidig viser alt forskning at alt uddannelse giver en økonomisk gevinst for samfundet så ser ingen grund til at begrænse adgangen til den :)


Ressourcerne skal jo komme et sted fra, og hvis vi tager udgangspunkt i at den nuværende samfundsmodel skal bevares, er det svært at anvise et oplagt sted hvor der lægger ubrugte ressourcer.
Din generalisering er simpelthen for grov, for selvfølgelig vil det påvirke et samfund om der er frit valg på alle hylder for alle mht. uddannelse eller om der bliver indført nogle gavnlige restriktioner.


Ja selvfølgelig skal de det, men marginalskatten er for eksempel sat ned markant ved de sidste 4 skattereformer og Danmark ligger under EU niveau når det gælder skat på arbejde.Vi ligger faktisk på niveau med Estland og Tyrkiet i den sidste graf jeg så på området, så man kunne vælge at sætte skatten op. Det er bare en af mange muligheder i politik er der altid mange parameter, der kan drejes på.
Politik er ikke så sort hvid som politikerne gerne vil fremstille det.

Min generalisering er baseret på forskning. Prøv selv at google det. Tror ikke du kan finde ret meget pålidelig forskning, der peger i ret mange andre retninger. Derudover går jeg bare generelt ind for at man motiverer folk til at tage bestemte typer uddannelser istedet for at de bliver tvunget til tage en de ikke ønsker eller endnu værre at de slet ikke tager en uddannelse for det er det værst tænkelig for samfundet rent økonomisk.


Du bliver nødt til at forholde dig til det samlede skattetryk, og jeg påstår ikke at din generalisering er forkert men at det er mere nuanceret end du opstiller det. "Afkastet" for samfundet fra de forskellige uddannelser er ikke ens.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 29. mar 2016, 21:49

Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Problemet er ikke antallet af personer, der starter på de gymnasiale uddannelser, men deres forudsætninger for at følge og bestå uddannelsen. Omvendt skal man også være varsom med at sætte kravet for højt, så længe der findes forstokkede folkeskolelærere, der insisterer på at give karakterer efter gehør eller som har latterlige principper om at topkarakteren aldrig skal gives/kun skal gives til de 3 bedste/osv..

Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg lærere, der nægtede at give mig 13, selvom jeg afleverede en diktat med 0 fejl.


Det er vel et problem på den måde at andelen af elever der vælger erhvervsskolerne har været dalende fordi så mange vælger gymnasiet, og at der bliver mangel på faglærte i fremtiden.


Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 29. mar 2016, 21:53

Samano skrev:
Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Problemet er ikke antallet af personer, der starter på de gymnasiale uddannelser, men deres forudsætninger for at følge og bestå uddannelsen. Omvendt skal man også være varsom med at sætte kravet for højt, så længe der findes forstokkede folkeskolelærere, der insisterer på at give karakterer efter gehør eller som har latterlige principper om at topkarakteren aldrig skal gives/kun skal gives til de 3 bedste/osv..

Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg lærere, der nægtede at give mig 13, selvom jeg afleverede en diktat med 0 fejl.


Det er vel et problem på den måde at andelen af elever der vælger erhvervsskolerne har været dalende fordi så mange vælger gymnasiet, og at der bliver mangel på faglærte i fremtiden.


Men det skyldes i højere grad at det svært at få en læreplads og folk derfor har valgt det "nemme" valg i den situation.
Og så er der også meget dårlig vejledning i folkeskolen, hvor alle dem der vejleder selv kun har gået i gymnasiet og derfor referere meget til dette.
Jeg synes i højere grad man skal slå ned på nogle af de andre problemer end sætte krav på karakterne.


Til det markerede, så er jeg slet ikke enig. Uddannelsesoplysning varetages af UU centrene og de pågældende ungdomsuddannelser.
Dette sker eksempelvis ved den obligatoriske brobygning, hvor ungerne SKAL ud på de forskellige ungdomsuddannelser og får vejledning og oplysning der.

Måske er det bare sådan at man på erhvervsuddannelserne nok ikke lige fanger så mange ved at sende hele klasser afsted hvor de så skal have en 4-5 timer på "murerr-linien" og skal skære fliser.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Tux » 30. mar 2016, 04:27

Gymnasiet er alment dannende, og giver et højere niveau i dansk, matematik osv. som i mine øjne er rigtig godt for både den enkelte og samfundet.

..og derfor skal optaget ikke begrænses.

Hvis folk gerne vil gå i gymnasiet skal vi give dem lov, hvis vi gerne vil have flere på erhvervsuddannelserne skal vi give dem lyst til at være der, de skal ikke være der fordi der var eneste mulighed..

Og så anerkender jeg slet ikke argument er om 'knappe ressourcer', vi er så rigt er land at vi skal have råd til at investere i er grundlæggende dannelses-/uddannelsesniveau.
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 05:27

Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Okay, så lad os sige, at tilstrømningen til gymnasiet bliver stoppet med et karakterkrav, men hvad får dig til at tro, at alle dem, der ikke kommer i gymnasiet så ender med en erhvervsuddannelse?
I langt de fleste tilfælde kræver en erhvervsuddannelse nogle særlige praktiske færdigheder, dem er det langt fra alle der har. Og har man dem ikke er det ret svært at tillære sig dem. Jeg har selv 10 tommelfingre og de få gange jeg har været nødt til at udføre arbejde af praktisk karakter, f.eks. som afløser på et plejehjem er det mildest talt gået skidt. Jeg er langsom og bare det at skifte sengetøj uden at dynen rørte gulvet voldte mig vanskeligheder.

Boglige færdigheder derimod, de KAN faktisk et langt stykke hen ad vejen tillæres. Jeg siger ikke, at man kan gå fra at være snotdum til at være et geni, men man kan faktisk komme ret langt, hvis man knokler for det. Jeg har set det adskillige gange i mit virke som lærer på vuc, hvor vi i den grad møder kursister, der er udfordrede. Men langt flertallet ender jo med at rykke sig og blive meget bedre til de boglige fag.

Og jeg så du skrev i et senere indlæg, at gymnasiet skal kvalificere til universitetet. Og ja, det skal det også, men det skal også kvalificere til de korte og mellemlange videregående uddannelser. Man behøves f.eks. ikke først uddanne sig til murer eller tømrer for at læse til konstruktør, det kan man også gøre med en studentereksamen - hvilket faktisk er noget så smart. Især hvis man er født med 10 tommelfingre, for så er det dælme upraktisk først at skulle lære et håndværk...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 06:30

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Problemet er ikke antallet af personer, der starter på de gymnasiale uddannelser, men deres forudsætninger for at følge og bestå uddannelsen. Omvendt skal man også være varsom med at sætte kravet for højt, så længe der findes forstokkede folkeskolelærere, der insisterer på at give karakterer efter gehør eller som har latterlige principper om at topkarakteren aldrig skal gives/kun skal gives til de 3 bedste/osv..

Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg lærere, der nægtede at give mig 13, selvom jeg afleverede en diktat med 0 fejl.


Det er vel et problem på den måde at andelen af elever der vælger erhvervsskolerne har været dalende fordi så mange vælger gymnasiet, og at der bliver mangel på faglærte i fremtiden.


Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 06:33

Tux skrev:Gymnasiet er alment dannende, og giver et højere niveau i dansk, matematik osv. som i mine øjne er rigtig godt for både den enkelte og samfundet.

..og derfor skal optaget ikke begrænses.

Hvis folk gerne vil gå i gymnasiet skal vi give dem lov, hvis vi gerne vil have flere på erhvervsuddannelserne skal vi give dem lyst til at være der, de skal ikke være der fordi der var eneste mulighed..

Og så anerkender jeg slet ikke argument er om 'knappe ressourcer', vi er så rigt er land at vi skal have råd til at investere i er grundlæggende dannelses-/uddannelsesniveau.


Så kunne man lige så godt gøre de tre år i gymnasiet obligatorisk, og hvad ville man få ud af det?
Jeg tror godt vi kan blive enige om at ressourcerne der kan anvendes på uddannelse ikke består af en utømmelig pengetank, så der er allerede argumentet for at optimere brugen af dem.
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf A 7 » 30. mar 2016, 06:35

Men adgangen til gymnasierne ER da allerede begrænset? Eller skal man ikke længere erklæres egnet af sine folkeskolelærere?
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 06:36

fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Okay, så lad os sige, at tilstrømningen til gymnasiet bliver stoppet med et karakterkrav, men hvad får dig til at tro, at alle dem, der ikke kommer i gymnasiet så ender med en erhvervsuddannelse?
I langt de fleste tilfælde kræver en erhvervsuddannelse nogle særlige praktiske færdigheder, dem er det langt fra alle der har. Og har man dem ikke er det ret svært at tillære sig dem. Jeg har selv 10 tommelfingre og de få gange jeg har været nødt til at udføre arbejde af praktisk karakter, f.eks. som afløser på et plejehjem er det mildest talt gået skidt. Jeg er langsom og bare det at skifte sengetøj uden at dynen rørte gulvet voldte mig vanskeligheder.

Boglige færdigheder derimod, de KAN faktisk et langt stykke hen ad vejen tillæres. Jeg siger ikke, at man kan gå fra at være snotdum til at være et geni, men man kan faktisk komme ret langt, hvis man knokler for det. Jeg har set det adskillige gange i mit virke som lærer på vuc, hvor vi i den grad møder kursister, der er udfordrede. Men langt flertallet ender jo med at rykke sig og blive meget bedre til de boglige fag.

Og jeg så du skrev i et senere indlæg, at gymnasiet skal kvalificere til universitetet. Og ja, det skal det også, men det skal også kvalificere til de korte og mellemlange videregående uddannelser. Man behøves f.eks. ikke først uddanne sig til murer eller tømrer for at læse til konstruktør, det kan man også gøre med en studentereksamen - hvilket faktisk er noget så smart. Især hvis man er født med 10 tommelfingre, for så er det dælme upraktisk først at skulle lære et håndværk...

Når de ikke kan gå den vej, må de vælge en anden uddannelse. Argumentet om at ti tommelfingre forhindrer køber jeg ikke.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 06:51

Pølsemix skrev:
fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Okay, så lad os sige, at tilstrømningen til gymnasiet bliver stoppet med et karakterkrav, men hvad får dig til at tro, at alle dem, der ikke kommer i gymnasiet så ender med en erhvervsuddannelse?
I langt de fleste tilfælde kræver en erhvervsuddannelse nogle særlige praktiske færdigheder, dem er det langt fra alle der har. Og har man dem ikke er det ret svært at tillære sig dem. Jeg har selv 10 tommelfingre og de få gange jeg har været nødt til at udføre arbejde af praktisk karakter, f.eks. som afløser på et plejehjem er det mildest talt gået skidt. Jeg er langsom og bare det at skifte sengetøj uden at dynen rørte gulvet voldte mig vanskeligheder.

Boglige færdigheder derimod, de KAN faktisk et langt stykke hen ad vejen tillæres. Jeg siger ikke, at man kan gå fra at være snotdum til at være et geni, men man kan faktisk komme ret langt, hvis man knokler for det. Jeg har set det adskillige gange i mit virke som lærer på vuc, hvor vi i den grad møder kursister, der er udfordrede. Men langt flertallet ender jo med at rykke sig og blive meget bedre til de boglige fag.

Og jeg så du skrev i et senere indlæg, at gymnasiet skal kvalificere til universitetet. Og ja, det skal det også, men det skal også kvalificere til de korte og mellemlange videregående uddannelser. Man behøves f.eks. ikke først uddanne sig til murer eller tømrer for at læse til konstruktør, det kan man også gøre med en studentereksamen - hvilket faktisk er noget så smart. Især hvis man er født med 10 tommelfingre, for så er det dælme upraktisk først at skulle lære et håndværk...

Når de ikke kan gå den vej, må de vælge en anden uddannelse. Argumentet om at ti tommelfingre forhindrer køber jeg ikke.


Så du anerkender ikke, at der findes mennesker, for hvem det at skulle slå et søm i oftest ender med, at både søm og væg går i stykker?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf HerErJeg » 30. mar 2016, 06:52

Jeg forestiller mig måske, at antallet af unge der umodne og på ingen måde motiverede til give gymnasiet og studiet en seriøs skalle, er stigende.
Hvor mange går på gymnasiet for at have en fest, for der er ganske givet nogle som finder det dragende at høre om fede fester og druk og sex??
Jeg siger ikke det er X-antal mange 1000'er, men det er heller ikke nødvendigt at indirekte at påvirke mange andres tid på gymnasiet.

Nu er snakken på for tiden, at mange dropper ud af universiteterne det 1. år, er det et udtryk for at 3 år i gymnasiet ikke har modnet eleven, og de stadig ikke er klar til at se realiteterne i øjnene, og indse at det er nu det gælder? De har jo karaktererne til at komme på Uni, men nu kommer fløjlshandskerne så af, og virkeligheden bliver nok anderledes barsk.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 06:53

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Pølsemix skrev:http://politiken.dk/indland/politik/ECE2620433/fakta-striden-om-karakterkrav-i-gymnasiet/

Regeringen vil gerne indføre et karakterkrav på 4 i dansk og matematik for at få adgang til gymnasiet, men i mine øjne burde kravet være højere da alt for mange unge starter på gymnasiet i dag.

Kan tilstrømningen til gymnasierne stoppes på en anden måde?


Problemet er ikke antallet af personer, der starter på de gymnasiale uddannelser, men deres forudsætninger for at følge og bestå uddannelsen. Omvendt skal man også være varsom med at sætte kravet for højt, så længe der findes forstokkede folkeskolelærere, der insisterer på at give karakterer efter gehør eller som har latterlige principper om at topkarakteren aldrig skal gives/kun skal gives til de 3 bedste/osv..

Da jeg selv gik i folkeskole, havde jeg lærere, der nægtede at give mig 13, selvom jeg afleverede en diktat med 0 fejl.


Det er vel et problem på den måde at andelen af elever der vælger erhvervsskolerne har været dalende fordi så mange vælger gymnasiet, og at der bliver mangel på faglærte i fremtiden.


Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Det er der da indtil flere undersøgelser, der tidligere har vist.

Desuden skal man bestemt ikke underkende, at det er rigtig fysisk hårdt at være f.eks. håndværker, man bliver slidt op alt for tidligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 06:54

HerErJeg skrev:Jeg forestiller mig måske, at antallet af unge der umodne og på ingen måde motiverede til give gymnasiet og studiet en seriøs skalle, er stigende.
Hvor mange går på gymnasiet for at have en fest, for der er ganske givet nogle som finder det dragende at høre om fede fester og druk og sex??
Jeg siger ikke det er X-antal mange 1000'er, men det er heller ikke nødvendigt at indirekte at påvirke mange andres tid på gymnasiet.

Nu er snakken på for tiden, at mange dropper ud af universiteterne det 1. år, er det et udtryk for at 3 år i gymnasiet ikke har modnet eleven, og de stadig ikke er klar til at se realiteterne i øjnene, og indse at det er nu det gælder? De har jo karaktererne til at komme på Uni, men nu kommer fløjlshandskerne så af, og virkeligheden bliver nok anderledes barsk.


Du har ikke læst de teorier, der er, om frafaldet på uni, vel?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"