Gymnasie- karakterkrav

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Animi » 30. mar 2016, 08:47

Måske er jeg dum, men jeg forstår ikke helt - når HF også er en gymnasial uddannelse, hvorfor skal der så ikke også være karakterkrav der?
Er det kun på STX man ønsker det? Eller også HTX og HHX? :gruble:
Jeg kan bare ikke rigtig se forskellen, det giver ingen mening for mig.

Men jeg er enig med Dikus
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 08:54

Animi skrev:Måske er jeg dum, men jeg forstår ikke helt - når HF også er en gymnasial uddannelse, hvorfor skal der så ikke også være karakterkrav der?
Er det kun på STX man ønsker det? Eller også HTX og HHX? :gruble:
Jeg kan bare ikke rigtig se forskellen, det giver ingen mening for mig.

Men jeg er enig med Dikus


Jo, HF er også en gymnasial uddannelse som giver adgang til de samme ting som stx, hhx og htx. DF har dog foreslået, at HF kun skal være adgangsgivende til de korte og mellemlange videregående uddannelser og ikke til universitetets uddannelser.

I dag kan man først optages på HF når man er færdig med 10. klasse, stx, htx og hhx kan man starte på efter 9. klasse.

Jeg er ikke umiddelbart klar over, om karakterkravet også skal gælde htx og hhx, men det vil jeg da tro.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Maoam
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 28. sep 2015, 10:26
Kort karma: 111
Likede indlæg: 3374

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Maoam » 30. mar 2016, 09:01

Tux skrev:Gymnasiet er alment dannende, og giver et højere niveau i dansk, matematik osv. som i mine øjne er rigtig godt for både den enkelte og samfundet.

..og derfor skal optaget ikke begrænses.

Hvis folk gerne vil gå i gymnasiet skal vi give dem lov, hvis vi gerne vil have flere på erhvervsuddannelserne skal vi give dem lyst til at være der, de skal ikke være der fordi der var eneste mulighed..

Og så anerkender jeg slet ikke argument er om 'knappe ressourcer', vi er så rigt er land at vi skal have råd til at investere i er grundlæggende dannelses-/uddannelsesniveau.


Jeg er helt enig, og desuden imod at karakterpresset, der er på gymnasierne, rykker ned i folkeskolen.
1
Love, love, peace, peace :pompom:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Slettet bruger » 30. mar 2016, 09:03

Dikus skrev:
eks-Maupassant skrev:
Dikus skrev:Man kan jo også blive kontorassistent med speciale i et eller andet fancy uden en gymnasiel uddannelse.

Jeg synes, det er fjollet med karakterkrav. Man skulle hellere lave et system, der gav gymnasierne incitament til at smidde forstyrrende elementer ud... Så de ikke-studieegnede stoppede med at ødelægge undervisningen for resten.

En af de fantastiske ting ved det danske system er, at det aldrig er for sent at skifte spor uddannelsesmæssigt. Man kan have lalret rundt og været en ballademager, opdage man vil niget andet, tage sig sammen og blive universitetsprofessor, hvis det er det, man vil og kan.

Det bør vi ikke ændre på.


Kan den slags typer ikke stadig tage en HF? Det er måske lavet om.


Jo... Men hvad er problemet med at have dem på gymnasiet?


At de er ligeglade og urolige osv. og hiver niveauet ned.

Allerede da jeg gik i gym i 90erne var niveauet så lavt jeg slet ikke tog det alvorligt.

Nogen fag gik jeg over til bare at sidde og læse bagerst i klassen, hvor jeg sørgede for at markere hvert fjortende dag for at holde karakteren.

I nogen fag brugte jeg de første 5 minutter af timen på at læse lektien igennem, og en del af resten af timen var så mig der hyggesnakkede med læreren om lektionen.

I engelsk kan jeg kun huske EN tekst der var højere niveau end de ting jeg selv læste for sjov før jeg kom på gym, Shakespeare. Formentlig kunne jeg bare have taget 3.g eksamen første dag i gym med OK karakter, men alligevel skal man trækkes igennem 3 dødkedelige år. (Jeg havde lært engelsk lidt tilfældigt, pga vi boede sammen med nogen amerikanere en overgang.)

At man driller ind i dygtige elever at evner og arbejde straffes HÅRDT med kedsomhed, og slendrian er vejen frem, jeg ved ikke om det står i formålsparagraffen for gymnasiet at det er vigtigt man lærer det? Man får direkte indlært dårlige arbejdsvaner, når man kan fede den i 3 år og alligevel få topkarakterer. Det tog mig flere år bagefter at aflære de vaner.

Så jeg ser det lidt fra perspektivet i at yes, det skal være bredt, men jeg synes ikke det skal være ensbetydende med at man bare dumper niveauet ned.

Evt. kunne man give elever lov til at tage eksamen i et fag før tid, så man kunne lave fagene færdige og så lave noget andet bagefter.

Eller også kunne man lave super-klasser hvor man tog hele pensum på 2 år. Eller havde et bonus-pensum specifikt rettet universitetet til 3. år.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Slettet bruger » 30. mar 2016, 09:13

Altså elever har meget forskelligt udgangspunkt, og det er jo det systemet skal løse. Men for mig at se har man siden ruder konge var knægt valgt at ignorere den grupper der kommer med høje boglige evner, og det finder jeg mærkeligt, uddannelsessystemet burde jo være glade for dem og prøve at få så meget ud af dem som muligt i stedet for at forsøge at kede dem ihjel :)

Jeg ved ikke om de her karakterkrav gør noget ved det for alvor, men synes da det er noget der går lidt i den rigtige retning.

Kan ikke se hvorfor det altid skal stilles op som om "eliten" og "den brede masse" er i en dødskamp mod hinanden hvor kun den ene part kan få hvad de ar brug for.

Enten får eks-ballademageren det som de vil have det, eller også får den boglige elev det, og så ofrer man så den gruppe man mindst kan lide.

Det må da være muligt på en eller anden måde at tilgodese begge grupper.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Rapfisk » 30. mar 2016, 09:28

A 7 skrev:Men adgangen til gymnasierne ER da allerede begrænset? Eller skal man ikke længere erklæres egnet af sine folkeskolelærere?

I dag foretages vurderingen af en lærer og en UU-vejleder, men gymnasierne kan vælge at optage de ikke-egnede alligevel.
0
Livslinjen: 70 201 201
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf ajnaM » 30. mar 2016, 10:26

Folkeskolekaraktererne siger ikke ret meget om, hvordan en elev klarer sig i det videre uddannelsessystem, og derfor giver det selvfølgelig heller ikke mening at bruge dét karaktergennemsnit som adgangsbegrænsning. Det ville det måske gøre, hvis det var de samme, der dumpede i folkeskolen, som heller ikke gennemførte eller dumpede fag i gymnasiet, men det er det ikke.

Men derudover mener jeg, det helt brede gymnasium, i dets nuværende form, er en misforståelse. Jeg er stor fan af almen dannelse, men problemet er, at niveauet falder, fordi vi samtidig har et dejligt dansk princip om, at undervisningen skal tilgodese de svageste elever. Og når niveauet falder på gymnasierne, falder det tilsvarende på universiteterne. Det kan vi ikke tåle.

Derfor går jeg ind for niveauinddeling, eller en individualisering af undervisningen, så målrettede elever på højt niveau ikke skal sænkes af umotiverede elever på lavt niveau.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf ajnaM » 30. mar 2016, 10:30

I øvrigt synes jeg, det er ærgerligt, når gymnasiet bliver en 'selvfølge'. Det er det, der hvor jeg kommer fra - ingen bliver informeret om andre muligheder, og stort set alle går direkte i gymnasiet efter 9. klasse.

Det betyder, at motivationen bliver ret lav. Jeg husker fra min egen gymnasietid (mimre-mimre), at rigtig mange ikke havde nogen idé om, hvilken retning de ville gå i, eller hvad de skulle bruge gymnasiet til. De tog fag efter prestige, havde så meget fravær som muligt og brugte primært ungdomsuddannelsen som en slags social party-venue.

Senere har flere af dem haft problemer med at komme videre i systemet, fordi de ikke fik et gennemsnit, der var højt nok til den uddannelse, de flere år efter fandt ud af, at de gerne ville læse. Og det er jo egentlig synd, hvis de faktisk havde haft evnerne, havde de bare givet det et par år...


Så ud over niveauinddeling af undervisningen, går jeg ind for, at man tager sig god tid, inden man vælger uddannelse. Ikke bare universitetsuddannelse, men også ungdomsuddannelse. Et år på efterskole, et år med arbejde eller et eller andet, tror jeg faktisk gør sig fint, allerede inden gymnasietiden.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 11:48

Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 11:55

Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Bimmerdyret » 30. mar 2016, 12:23

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 12:33

Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 13:07

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Du læste simpelthen KUN det med manglende lærerpladser (der trods alt er en realitet på flere uddannelser) resten af indlægget, der handlede om andre problematikker sprang du over?
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf Pølsemix » 30. mar 2016, 13:13

fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Du læste simpelthen KUN det med manglende lærerpladser (der trods alt er en realitet på flere uddannelser) resten af indlægget, der handlede om andre problematikker sprang du over?


Right back at ya omkring din læsning af mine indlæg :naughty:
Men siden du påpeger det ved mig, så regner jeg med at du er i gang med et svar til mit sidste indlæg omkring hvilken kompetencer det kræver for at starte på it supporter uddannelsen?
Eller er det stadig kun noget med generel viden?
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Gymnasie- karakterkrav

Indlægaf fisken80 » 30. mar 2016, 14:05

Pølsemix skrev:
fisken80 skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:Klipper lige lidt ned :)

Pølsemix skrev:
Bimmerdyret skrev:
Måske kunne det tænkes at der bare ikke er så mange længere, det har ønsket om at vælge erhvervsskolerne?
Det kunne erhvervsskolerne og politikerne så tænke lidt om hvordan de kan ændre de forhold der bl.a. gør at de unge vælger det fra. Manglende praktikpladser, dårlig skolepraktik, forældet udstyr, der gør at mange unge skal direkte videre på skolebænken for at blive uddannet til egentlig rigtig at få kompetencerne osv.


Og, hvad baserer du så det på?


Mit arbejde inden for uddannelsessektoren, mit arbejde med forskellige uddannelsesretninger, min følgen med i medierne gennem årene.
Mit venskab og samarbejde med undervisere på erhvervsuddannelser.
Det at min søn lige har stået for at skulle træffe sit valg om ungdomsuddannelse.


Virkeligheden er sjældent sort/hvid, så jeg fastholder at situationen reelt er mere nuanceret end det du beskriver.


Sikkert, men spørgsmålet er så hvem af os to, der egentlig ligger inde med den største viden. ;)


Skal jeg forstå det sådan at du mener det er dig? Selvom en simpel google-søgning viser at nogle erhvervsuddannelser har et overskud af lærepladser.


Du læste simpelthen KUN det med manglende lærerpladser (der trods alt er en realitet på flere uddannelser) resten af indlægget, der handlede om andre problematikker sprang du over?


Right back at ya omkring din læsning af mine indlæg :naughty:
Men siden du påpeger det ved mig, så regner jeg med at du er i gang med et svar til mit sidste indlæg omkring hvilken kompetencer det kræver for at starte på it supporter uddannelsen?
Eller er det stadig kun noget med generel viden?


Det har jeg svaret på, at du ikke mener det er et tilstrækkeligt svar eller ikke er enig, er ikke mit problem. Men præcist HVOR forholder du dig til de andre problematikker omkring erhvervsuddannelserne som bimmerdyret nævner? Du er udelukkende fokuseret på, at der er mangel på lærlinge/elever i nogle brancher, men det er jo ikke kun det, at få en praktikplads, der er problematisk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"