Må jobsøgende være politisk aktive?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf annella » 2. apr 2016, 09:39

Kode: Vælg alt

http://www.arbejderen.dk/l%C3%A6serbrev/m%C3%A5-jobs%C3%B8gende-v%C3%A6re-politisk-aktive


Fredag den 11. marts var jeg til samtale på Jobcenter Randers. Under samtalen blev jeg opfordret til at stoppe med at være politisk aktiv. Jobkonsulenten mente, at jeg som folketingskandidat var et kendt ansigt i Randers. Det kunne bevirke, at arbejdspladser ville vige tilbage for at ansætte mig.

Jobkonsulentens opfordring har chokeret mig i den grad. For er det overhovedet lovligt at diskriminere på grund af politiske synspunkter eller politisk aktivitet?


Min mening er den samme, som sidste udtalelse i linket : "Jobcenter Randers burde hellere fokusere på at finde arbejde til os jobsøgende frem for at finde "fejl" i vores adfærd."

Politisk aktivitet burde efter min mening ikke være en hindring for jobcentret med at finde arbejde til en jobsøgende, om en arbejdsgiver så måske ikke vil ansætte en politisk aktiv medarbejder, er jo en hel anden sag

Eller?
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Lurende Peber » 2. apr 2016, 09:50

Nej det "burde" det ikke. Men mange mennesker, som chefer oftest er, vil helst ansætte folk, som de er på bølgelængde med.
Korrekt, Jobcenteret må sikkert ikke foreslå den slags, men det må også være svært, hvis medarbejderen gang på gang skal holde mund med noget, h*n erfaringsmæssigt VED er en hindring.

Der er den korrekte verden, og der er den virkelige verden.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf icelady » 2. apr 2016, 09:53

Måske de netop fokuserer på at finde et arbejde til kvinden, og i den forbindelse gør opmærksom på, at hendes politiske aktivitet KAN være en hindring? :gruble:

Som jeg læser det forbyder jobkonsulenten det jo ikke. Hvilket de heller ikke skal.

Men jeg er nok så naiv, at jeg bare vælger at tro det er sagt ud fra "Hvordan får vi dig nemmest i arbejde"-logikken.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. apr 2016, 10:09

annella skrev:

Kode: Vælg alt

http://www.arbejderen.dk/l%C3%A6serbrev/m%C3%A5-jobs%C3%B8gende-v%C3%A6re-politisk-aktive


Fredag den 11. marts var jeg til samtale på Jobcenter Randers. Under samtalen blev jeg opfordret til at stoppe med at være politisk aktiv. Jobkonsulenten mente, at jeg som folketingskandidat var et kendt ansigt i Randers. Det kunne bevirke, at arbejdspladser ville vige tilbage for at ansætte mig.

Jobkonsulentens opfordring har chokeret mig i den grad. For er det overhovedet lovligt at diskriminere på grund af politiske synspunkter eller politisk aktivitet?


Min mening er den samme, som sidste udtalelse i linket : "Jobcenter Randers burde hellere fokusere på at finde arbejde til os jobsøgende frem for at finde "fejl" i vores adfærd."

Politisk aktivitet burde efter min mening ikke være en hindring for jobcentret med at finde arbejde til en jobsøgende, om en arbejdsgiver så måske ikke vil ansætte en politisk aktiv medarbejder, er jo en hel anden sag

Eller?


Det er jobkonsulentens opgave at rådgive og vejlede de arbejdsløse, så de har størst chance for at komme i job. Og hvis virkeligheden er, at mange virksomheder er tilbageholdende med at ansætte meget politisk aktive personer, hvis holdninger er kendte i offentligheden, fordi det kan støde store dele af deres kundesegment, så er det jobkonsulentens opgave at fortælle den arbejdsløse om det.

Derefter er det op til den arbejdsløse selv, om vedkommende vil rette ind efter det og forbedre sine chancer, eller skide på det og indsnævre sine muligheder. Principielt er det ikke anderledes end at gøre den arbejdsløse opmærksom på, at mange arbejdspladser vil vige tilbage for at ansætte arbejdsløse med dårlig personlig hygiejne.

Personligt synes jeg at den arbejdsløse burde tage noget ansvar for sig selv, og gøre sig attraktiv for arbejdsgiverne, i stedet for at sidde og klynke over at tingene ikke bliver serveret på et sølvfad.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf A 7 » 2. apr 2016, 10:30

Jeg går ud fra at det ulovligt at diskriminere på baggrund af politisk ståsted - men lovligt at diskriminere på baggrund af politisk aktivitet eller anden offentlig meningstilkendegivelse af ens synspunkter. Fordi en medarbejders kendte politiske holdninger kan skabe nogle uønskede associationer til arbejdspladsen hos befolkningen.
0
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Chichu » 2. apr 2016, 10:53

selvfølgelig må jobsøgende være politisk aktive. Ligesom man må gå i det tøj man kan lide, have piercinger, have meget eller lidt make up på eller skrive ignorante ting på nettet. Jobcenter skal så rådgive om konsekvenserne ved de personlige valg man tager.

Måske er det nærmere hans attitude om, at det at finde job er kommunens og ikke hans eget ansvar, som er den største hindring for at komme i job...
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Karkluden » 2. apr 2016, 13:24

Chichu skrev:selvfølgelig må jobsøgende være politisk aktive. Ligesom man må gå i det tøj man kan lide, have piercinger, have meget eller lidt make up på eller skrive ignorante ting på nettet. Jobcenter skal så rådgive om konsekvenserne ved de personlige valg man tager.

Måske er det nærmere hans attitude om, at det at finde job er kommunens og ikke hans eget ansvar, som er den største hindring for at komme i job...

Enig.
Jeg MÅ også godt gå med ekstremt meget makeup eller få et hagekors i panden (for nu at tage en ekstrem). Jeg kan bare ikke forvente, at de sygehusafdelinger jeg kommer til samtale hos, synes det er et signal de ønsker, at en ansat skal sende.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Karkluden » 2. apr 2016, 13:57

Guldlok skrev:Ej okay, kan vi ikke lige lade være med at sammenligne politisk aktivitet med at have tatoveret hagekors eller på anden måde udvise mere ekstreme holdninger?

Selvfølgelig må man være politisk aktiv og jobsøgende.

Njøh, altså det ved jeg da ikke. Selvfølgelig er det forargeligt med hagekors (imo) og ikke med politisk aktivitet, men hvis begge dele virker afskrækkende på en arbejdsplads, så er det da i samme lige på dét område.

På min folkeskole måtte de på et tidspunkt lave noget halløj omkring politisk aktive lærere, fordi det simpelthen tog overhånd, hvor bemeldte lærere fik liiiidt for svært ved at skjule, at de stemte A eller DF (for eksempel), og kom til samfundsfagundervisning i en trøje fra deres parti, og ja... der var generelt nogle sager, hvor lærerne ikke var objektive i undervisningen. Jeg sad som elevrepræsentant i skolebestyrelsen, og det var faktisk reelt et stort problem.
Jeg kan da godt tænke, at den leder der sad dengang, han nok efterfølgende bevidst eller ubevidst har været mere tilbageholdende overfor tydeligt politisk aktive, fordi han har erfaring med det ikke fungerer.

Jeg synes sgu sagtens, man kan sammenligne noget uden man siger, det er det samme. DF og Enhedslisten kan da også sagtens sammenlignes, men det er ikke det samme.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Chichu » 2. apr 2016, 14:17

Guldlok skrev:Ej okay, kan vi ikke lige lade være med at sammenligne politisk aktivitet med at have tatoveret hagekors eller på anden måde udvise mere ekstreme holdninger?

Selvfølgelig må man være politisk aktiv og jobsøgende.


Så længe holdninger holder sig inden for ytringsfrihedens rammer, så burde der vel principielt set ikke være forskel i din holdning til, om det bør påvirke beskæftigelsesmulighederne? Om folk diskriminerer på baggrund af ytringer om kalifatet, white pride eller kapitalens ulyksaligheder kommer vel ud på et.

Det er samtidig min oplevelse, at langt, langt, langt de fleste folketingskandidater har et job. Velsagtens fordi de er dygtige, engagerede og ressourcestærke mennesker. Jeg har derfor virkelig svært ved at tro på, at det alene vil være folketingskandidaturet, der hindrer at vedkommende får et arbejde. Der må simpelthen være mere i historien, tænker jeg. Vi aner jo ikke hvad der er blevet sagt, vi har kun den ene side af historien.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Karkluden » 2. apr 2016, 15:06

Chichu skrev:
Guldlok skrev:Ej okay, kan vi ikke lige lade være med at sammenligne politisk aktivitet med at have tatoveret hagekors eller på anden måde udvise mere ekstreme holdninger?

Selvfølgelig må man være politisk aktiv og jobsøgende.


Så længe holdninger holder sig inden for ytringsfrihedens rammer, så burde der vel principielt set ikke være forskel i din holdning til, om det bør påvirke beskæftigelsesmulighederne? Om folk diskriminerer på baggrund af ytringer om kalifatet, white pride eller kapitalens ulyksaligheder kommer vel ud på et.


Det er samtidig min oplevelse, at langt, langt, langt de fleste folketingskandidater har et job. Velsagtens fordi de er dygtige, engagerede og ressourcestærke mennesker. Jeg har derfor virkelig svært ved at tro på, at det alene vil være folketingskandidaturet, der hindrer at vedkommende får et arbejde. Der må simpelthen være mere i historien, tænker jeg. Vi aner jo ikke hvad der er blevet sagt, vi har kun den ene side af historien.

Til det markerede: præcis. I teorien er det jo ligestillet, om man kommer med hagekors i panden eller har skrevet på sit CV, at man er aktiv for Socialdemokratiet i Århus. Det er begge to ting, der ikke er ulovlige i Danmark, men som nogle kan have en holdning til.
Jeg synes, det er problematisk, hvis man reelt mener, det er helt ok at blive frasorteret, fordi man er aktiv i noget white pride-halløj, men ikke er ok, hvis man er aktiv i fx Enhedslisten eller LA.
Jeg synes også selv white pride osv er frastødende. Det synes jeg faktisk også LA er (dog mindre end white pride, trods alt), men faktum er bare, at begge dele er ligeså lovligt at være medlem af som Alternativet eller Konservative.

Så er det lidt ligesom da folk blev sure over ham duden på folkemødet i sommer, fordi han ikke havde "de rigtige holdninger".
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf annella » 2. apr 2016, 15:09

Karkluden skrev:
Guldlok skrev:Ej okay, kan vi ikke lige lade være med at sammenligne politisk aktivitet med at have tatoveret hagekors eller på anden måde udvise mere ekstreme holdninger?

Selvfølgelig må man være politisk aktiv og jobsøgende.


Njøh, altså det ved jeg da ikke. Selvfølgelig er det forargeligt med hagekors (imo) og ikke med politisk aktivitet, men hvis begge dele virker afskrækkende på en arbejdsplads, så er det da i samme lige på dét område.

Jeg synes nu ikke, man skal trække sammenligninger mellem et hagekors i panden og politisk aktivitet.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf Karkluden » 2. apr 2016, 15:15

annella skrev:
Karkluden skrev:
Guldlok skrev:Ej okay, kan vi ikke lige lade være med at sammenligne politisk aktivitet med at have tatoveret hagekors eller på anden måde udvise mere ekstreme holdninger?

Selvfølgelig må man være politisk aktiv og jobsøgende.


Njøh, altså det ved jeg da ikke. Selvfølgelig er det forargeligt med hagekors (imo) og ikke med politisk aktivitet, men hvis begge dele virker afskrækkende på en arbejdsplads, så er det da i samme lige på dét område.

Jeg synes nu ikke, man skal trække sammenligninger mellem et hagekors i panden og politisk aktivitet.

Generelt synes jeg heller ikke, man skal. Altså hvis du spørger mig, om jeg synes, Uffe Elbæk og whitepride laver det samme, vil jeg svare nej.

Men hvis vi tager det ind i en kontekst, der hedder, at et firma skal ansatte en medarbejder, og de (teoretisk set) ønsker en så neutral medarbejder som muligt. Så synes jeg seriøst, det er det samme, om man kendt i lokalområdet for at være medlem af Enhedslisten, om man har deltaget i Paradise eller om man er kendt whitepride'er. Det er alle tre ting, der kan give nogle mennesker en bestemt opfattelse, og som ikke alle firmaer ønsker at associeres med.
Dét kan man så være enig eller uenig i, om er korrekt, men hvis jeg nu kom på et ydelseskontor (ved ikke hvad sådan noget hedder, men der hvor man taler med dem om kontanthjælp og sådan), og Anders Samuelsen var ansat, så ville jeg da nok tænke lidt på, om han mon var 100% objektiv i min og andres sager pga. sine holdninger. det kan jo godt være, at nogle firmaer ikke ønsker, at deres kunder har de tanker.

Men det er jo bare min personlige holdning. Og jeg synes ikke, man skal bede nogen om at ændre sig selv, men jeg synes godt, man kan vejlede ift. at skrue ned for visse perspektiver.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf LaScrooge » 3. apr 2016, 09:29

Jeg er principielt mod ensretning og jeg synes det skal bekæmpes med alle midler. Man kommer ikke nemmere i arbejde af at udslette sin personlighed og særegenhed, man får det bare dårligere med sig selv af hele tiden at skulle spille en anden end man er. Og ja, et hagekors i panden kan godt nok være en barriere - sandsynligvis fordi det relaterer direkte til en ideologi der har haft udslettelse af en befolkningsgruppe som sit højeste mål. Det har socialdemokraterne i Århus trods alt ikke og derfor er der også en meget stor forskel på de to "politiske engagementer". Til gengæld synes jeg ikke, at det nødvendigvis bør betyde at man for altid skal leve i skyggerne på samfundets bund, for man kan heldigvis være en reformeret nazist, som tager afstand fra sine tidligere holdninger. Og der vil være steder man kan arbejde, hvor man ikke dagligt støder 800 mennesker, som ikke har muligheden for at vide, at man ikke længere er et nazisvin.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. apr 2016, 09:43

Jeg har svært ved at udtale mig om det her ud fra de oplysninger, debatindlægget giver.
Jeg ville gerne kunne læse, hvad konsulenten præcist har sagt og også gerne se eksempler på den lediges politiske aktivitet.
Nu stammer indlægget fra Arbejderen, og det giver mig et praj om, at der kunne være tale om en aktivistisk orienteret og derfor meget tydelig indsats, og hvis konsulenten i forhold til det er kommet med den betragtning, at det kan opleves som kontroversielt af nogle arbejdsgivere, kan jeg faktisk ikke se noget galt i denne udtalelse.

Jeg har en kontakt på Facebook, der er socialdemokrat med stort S. Selvom vi tilhører samme fløj, betyder hans ensidige sætten alt ind i en A-kontekst faktisk, at jeg er begyndt at opfatte ham som temmelig ensidig og lukket for andres vinkler og måder at gøre tingene på. Jeg ved ikke, om hans profil er åben, men hvis jeg i forbindelse med en rekrutteringsproces så hans opslag, ville de helt ærligt trække ned, fordi jeg ville begynde at overveje, om han evner at lytte til andres meninger, eller om han vil have en klar tendens til at tromle sine kolleger.
3
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Må jobsøgende være politisk aktive?

Indlægaf LaScrooge » 3. apr 2016, 09:48

DetSorteCirkus skrev:Jeg har svært ved at udtale mig om det her ud fra de oplysninger, debatindlægget giver.
Jeg ville gerne kunne læse, hvad konsulenten præcist har sagt og også gerne se eksempler på den lediges politiske aktivitet.
Nu stammer indlægget fra Arbejderen, og det giver mig et praj om, at der kunne være tale om en aktivistisk orienteret og derfor meget tydelig indsats, og hvis konsulenten i forhold til det er kommet med den betragtning, at det kan opleves som kontroversielt af nogle arbejdsgivere, kan jeg faktisk ikke se noget galt i denne udtalelse.

Jeg har en kontakt på Facebook, der er socialdemokrat med stort S. Selvom vi tilhører samme fløj, betyder hans ensidige sætten alt ind i en A-kontekst faktisk, at jeg er begyndt at opfatte ham som temmelig ensidig og lukket for andres vinkler og måder at gøre tingene på. Jeg ved ikke, om hans profil er åben, men hvis jeg i forbindelse med en rekrutteringsproces så hans opslag, ville de helt ærligt trække ned, fordi jeg ville begynde at overveje, om han evner at lytte til andres meninger, eller om han vil have en klar tendens til at tromle sine kolleger.


Men det handler så også om hans personlighed, ikke om selve det politiske engagement i sig selv. Jeg ville have det på samme måde som dig med en person som ham du beskriver, mens der er oceaner af politisk engagerede mennesker jeg ikke ville frygte at ansætte, hvor samfundsengagementet i det hele taget ville blive betragtet som et stor plus. Det er fedt at omgive sig med mennesker med holdninger og viden - knap så fedt med dogmatiske typer, hvad enten de går op i dyrevelfærd eller politik.
1
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"