Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Jørn » 7. apr 2016, 15:59

En fyr fra Syrien, spørger i en "Venligboer-gruppe" :

"Hvordan bliver man en rigtig dansker" ?
:fløjt:
Ja, det er jo et godt spørgsmål ...

Ikke noget, man går og tænker over til dagligt ..
Jeg gør, i hvert fald, IKKE ...

Det er vel "bare", sådan noget, som "man er" ...
:blomst:
Eller ?

Har I et bud på
"Hvad er en rigtig dansker" ?
Eller
"Hvordan bliver man en rigtig dansker" ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Bimmerdyret » 7. apr 2016, 16:05

Aner det ikke - har aldrig mødt en, og tror aldrig jeg kommer til det.
1
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Jørn » 7. apr 2016, 17:04

Enig ... Med jer ALLE 3 ...
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf dgd2007 » 12. apr 2016, 23:17

Man kan blive dansk statsborger efter nogle bestemte procedurer.

"Rigtig dansker" skal man nok være født her for at føle sig som ... at det er her man hører til osv. Fx et somalibarn sprugte en bekendt, som er lærer, hvor hun var fra? Ja, hun var fra Danmark. Nej, men altså hvilken klan tilhørte hun og sådan noget? :)
0
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Zorglup » 13. apr 2016, 09:49

Hmm. Er vi ude i denne version, bare på dansk ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Animi » 13. apr 2016, 09:54

Hvis man føler sig dansk. Hvilket man sagtens kan, selvom man ikke er født i landet :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. apr 2016, 10:04

Jeg vil mene, at man bliver dansk gennem sproget. Jo bedre man behersker det i forhold til såvel simpel afkodning og forståelse som de dybere semantiske og kulturelle lag, jo bedre mulighed har man for at forstå og blive en del af samfundet.

Hvordan man så i øvrigt forholder sig til flertallets værdier, osv., har efter min mening ingen betydning. Man kan godt være kritisk eller vælge anderledes og samtidig kunne gebærde sig i et samfund. "Dansk" er for mig et neutralt begreb. Jeg holder ikke op med at have min primære sproglige tilknytning til Danmark, fordi jeg fx. vælger at blive en del af en subkultur.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf thomassneum » 13. apr 2016, 10:06

Det er vist noget med at spise gris. :gruble:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Animi » 13. apr 2016, 10:06

Angelina skrev:
Animi skrev:Hvis man føler sig dansk. Hvilket man sagtens kan, selvom man ikke er født i landet :)


Min bio-far er dansk statsborger, har boet i Danmark i over 40 år - fået en hel flok børn her, betalt skat her. Men spørger du ham hvor han er fra, vil svaret aldrig være "Danmark"- det er der han bor... men med hans tykke fynske accent, vil jeg nu stadig mene han er dansker, på trods af hans sorte hår, mørke hud og hans egen selvopfattelse. I min optik er han ikke udelukkende dansk, men OGSÅ dansk.


Næh, det er selvfølgelig ikke alle der føler sig danske selvom de har boet her i mange år. Jeg kender også nogen som er født i DK, men som ikke føler sig danske :lol2:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf Anilara » 13. apr 2016, 16:35

Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering.

For mig handler det om en følelse af især at være kulturelt tilknyttet landet og have en forståelse for de normer her er. Og så er det også en person som har en trang til at være en del af landet på godt og ondt.

Så er der nogle overfladiske ting, som jeg ikke helt kan generalisere over alle, men som jeg selv forbinder med danskhed - alt fra madkultur og dialekter til at være frihedselskere.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf dgd2007 » 13. apr 2016, 21:56

Njaeh ... for at det ikke skal blive helt surrealistisk, kan man jo vende det om og sige, ville man ikke trække på smilebåndet af en dansk statsborger, der flyttede til fjerne lande og efter kort tid hævdede at være en rigtig zulu eller aboriginer eller indianer? :gruble:
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. apr 2016, 22:09

dgd2007 skrev:Njaeh ... for at det ikke skal blive helt surrealistisk, kan man jo vende det om og sige, ville man ikke trække på smilebåndet af en dansk statsborger, der flyttede til fjerne lande og efter kort tid hævdede at være en rigtig zulu eller aboriginer eller indianer? :gruble:


Ingen af delene er nationaliteter, så jeg har svært ved at se din pointe?

Bortset fra det mindes jeg aldrig at være stødt på en definition, hvor det blev hævdet, at man blev "det nye" efter kort tid, og det er for mig at se heller ikke det, den pågældende mand fra Syrien forlanger. Han er sikkert udmærket klar over, at det er en proces. Ellers havde han næppe fundet det relevant at spørge.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf dgd2007 » 14. apr 2016, 10:47

ShuruQ skrev:På den måde ja.

Men når jeg ser spørgsmålet opfatter sig det som hvilken opførsel der skal til før andre vil anse en som værende "dansk nok". Giver det mening?

Ja, jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad den oprindelige inspiration til tråden har været ude efter med sit spørgsmål. Det kan være, som du antyder, at det var: "Hvad er minimum, man skal gøre for at blive accepteret?"

Men jeg tænkte mere på det sådan overordnet filosofisk, hvad det ville sige at være "rigtig" dansk :) Og det er selvfølgelig yderst diffust - og bliver nok også bevidst diffusieret (det er vist ikke et ord :genert: ) fordi der er hele diskussionen om, hvorvidt folk fra fjerne lande kan falde til, så at sige, og nogle vil meget gerne have, at de kan, andre vil meget gerne påvise, at de ikke kan.

Men i sig selv er det også svært at tage helt objektivt stilling til. Simpelthen fordi man ubevidst ikke tænker på sig selv som værende speciel på nogen måde ... vi er jo bare almindelige/normale. Det er kun de andre, der har nogle særlige træk. Men det kan jo ikke være rigtigt. Og hvis vi ville have svært ved at gå for at være en "rigtig" zulu, oboriginer, buthaneser, eller hvad har vi, og ville blive lidt fniset ud, hvis forestillede os eller hævdede at være det, så gælder det selvfølgelig også den anden vej rundt.

Noget i den stil mente jeg :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf dgd2007 » 14. apr 2016, 10:55

DetSorteCirkus skrev:Ingen af delene er nationaliteter, så jeg har svært ved at se din pointe?

Bortset fra det mindes jeg aldrig at være stødt på en definition, hvor det blev hævdet, at man blev "det nye" efter kort tid, og det er for mig at se heller ikke det, den pågældende mand fra Syrien forlanger. Han er sikkert udmærket klar over, at det er en proces. Ellers havde han næppe fundet det relevant at spørge.

Jeg tror, jeg delvist har svaret på det i det til ShuruQ ...
Du har en pointe i det med nationaliteter, idet ideen om, at stat + sprog + folk = nation er forholdsvis ny og først blevet udbredt i 1800-tallet.
Men derfor har der jo alligevel altid været en fornemmelse af "en af os" eller "en tilkommen" - om det så bare var inden for den begrænsede horisont af et sogn. Og du har jo selv fortalt, du har studeret nørdiske historieemner, og været en del af det københavnske EL/Alternativ-miljø. Hvis du flyttede til et meget udkantsagtigt område af landet, ville du sikkert blive behandlet pænt ... men du ville da de første 30 år i hvert fald være "hende der kjøwenhavneren" (hvis ikke til evig tid), også selvom du måske gradvist lærte mange af de lokale koder :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Hvad er en "Rigtig dansker" ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. apr 2016, 11:50

dgd2007 skrev:Jeg tror, jeg delvist har svaret på det i det til ShuruQ ...
Du har en pointe i det med nationaliteter, idet ideen om, at stat + sprog + folk = nation er forholdsvis ny og først blevet udbredt i 1800-tallet.
Men derfor har der jo alligevel altid været en fornemmelse af "en af os" eller "en tilkommen" - om det så bare var inden for den begrænsede horisont af et sogn. Og du har jo selv fortalt, du har studeret nørdiske historieemner, og været en del af det københavnske EL/Alternativ-miljø. Hvis du flyttede til et meget udkantsagtigt område af landet, ville du sikkert blive behandlet pænt ... men du ville da de første 30 år i hvert fald være "hende der kjøwenhavneren" (hvis ikke til evig tid), også selvom du måske gradvist lærte mange af de lokale koder :)


Men det er da bemærkelsesværdigt, at du nu bruger et eksempel med danskere, som er meget forskellige. For mig illustrerer det netop, hvorfor man ikke behøver være særlig ens for at falde ind under samme betegnelse og kunne indgå i et fællesskab.

Bortset fra det har jeg faktisk i høj grad været ude blandt mennesker, der ikke umiddelbart minder om mig og omvendt, hvilket har fungeret aldeles udmærket og ikke medført den store forundring. Det er fx. en forudsætning for, at jeg som lærer kan have et fornuftigt skole-hjem-samarbejde med mange forskellige familier. Det er ikke mindst erfaringer herfra, der gør, at jeg mener, at det springende punkt ligger i sproget. Man kan være dansker på utrolig mange måder, men sidder man på sidelinien år efter år og betragter samfundet uden at kunne forstå, hvad der foregår (hvis man overhovedet gør et forsøg), kan det ikke lade sig gøre at blive dansk.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"