Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 16. aug 2016, 19:26

Jeg forstår simpelthen ikke koblingen mellem "fortrydelse af sex" og "anmeldelse af voldtægt" :forvirret:

Jeg er skam slet ikke i tvivl om at der findes masser, både kvinder og mænd, som fortryder nattens seksuelle eskapader, men hvorfor er det at nogen (mange?) tror det er ensbetydende med at man opdigter en voldtægt? Mon ikke de fleste vil foretrække at lade hændelsen dø en stille død fremfor at udbrede sig om den til gud og hvermand?

Oprindeligt tænkte jeg at det måske bundede i at en kvindes værdi engang var afhængig af hendes dyd, men det er jo desværre ikke ligefrem nyt at en kvinde får skyld for selv at have forårsaget voldtægten, så selv "i gamle dage" har den bedste strategi formentlig været at holde mund.
3
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3624

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Petrix » 16. aug 2016, 19:39

Culpøs skrev:
Petrix skrev:
Akehurst2 skrev:
Petrix skrev:
JoyNips skrev:Men det er jo så derfor, at dommere er rimelig godt inde i bevisret...


Men der er åbenbart også utrolig stor tvivl i retssystemet vedr. denne sag.


At en sag bliver omgjort i anden instans er vel ikke ligefrem et udtryk for "utrolig stor tvivl i retssystemet ".


Hvis bevisbyrden er tung vil der ikke være nogen tvivl og gerningsmændene vil blive dømt. Desværre er det svært at komme med klare beviser i voldtægtssager.
Straframmen siger 8 års fængsel og ved særlig grov voldtægt er det op til 12 års fængsel.
Måske er straframmen for høj og giver det anledning til at færre bliver dømt?

Ahvad for en hest? Det har absolut INTET med det at gøre.[/

Nej det kan godt være, men det vigtigste i sådanne sager er vel, at gerningsmændende ikke
bliver fuldstændig frifundet, hvilket de jo ofte gør. Måske har de ikke haft i sinde at begå en voldtægt, men deres vurdering af situationen har bare været usandsynlig dårlig - måske man kan betegne det som uagtsomt.
Hvis ikke der falder en dom i sådanne sager, så har ofrene jo ikke krav på hjælp fra systemet.
0
27102021
avdotja
Indlæg: 4929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 536
Likede indlæg: 14679

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf avdotja » 16. aug 2016, 20:02

Strafferammen for "almindelig" voldtægt går op til 8 år og op til 12 år for særlige grove tilfælde. De to mænd her i sagen der netop er dømt for gruppevoldtægt (hvilket, så vidt jeg ved, normalt betragtes som en skærpende omstændighed?) fik 8 måneder...

Jeg er normalt ikke tilhænger af "jo strengere straffe, des bedre", men har ærlig talt svært ved at se hvordan man kan straffe mildere, end man i dag gør ved voldtægt og seksuelle overgreb, og stadig se ofrene i øjnene.
3
Brugeravatar
Peter Post
Indlæg: 64
Tilmeldt: 9. aug 2016, 12:57
Kort karma: 5
Likede indlæg: 87

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Peter Post » 17. aug 2016, 08:15

1
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40528

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 17. aug 2016, 08:23

avdotja skrev:Strafferammen for "almindelig" voldtægt går op til 8 år og op til 12 år for særlige grove tilfælde. De to mænd her i sagen der netop er dømt for gruppevoldtægt (hvilket, så vidt jeg ved, normalt betragtes som en skærpende omstændighed?) fik 8 måneder...

Jeg er normalt ikke tilhænger af "jo strengere straffe, des bedre", men har ærlig talt svært ved at se hvordan man kan straffe mildere, end man i dag gør ved voldtægt og seksuelle overgreb, og stadig se ofrene i øjnene.


Til gengæld var de under 18 år, hvilket sædvanligvis giver mildere straffe.

Det, der i øvrigt kan medføre strengere straf for voldtægt kan fx være om voldtægten har strakt sig over længere tid (hvad ikke er sandsynliggjort her), graden af vold eller trusler (som her er på det laveste niveau, da det har handlet om at hun ikke var i stand til at modsætte sig snarere end at de har tvunget hende mere brutalt), hvis offeret er meget ungt eller meget gammelt (her var de nærmest jævnaldrene), omfattende fysiske skader (hvor hudafskrabninger er en begrænset fysisk skade) og om gerningsmanden er tidligere dømt (som de efter det oplyste ikke er her).
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"