Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2016, 11:26

LaScrooge skrev:Som det er nu kan man have sex med en person, man finder liggende passivt på jorden, straffrit, fordi det passive ikke var det samme som at sige nej. Nu om stunder er det sådan, som det er blevet nævnt og begrundet mange steder i tråden efterhånden, at kvinder i praksis er tagselvborde, fordi man gerne må antage, at de har lyst til sex, selvom de ikke aktivt har givet udtryk for det. Er der en kvinde til stede må man gerne antage at udgangspunktet er at hun vil knalde. Hvis de 3 drenge, som havde sex med pigen, havde skullet begrunde hvad der gjorde at de antog at pigen gerne ville, og at denne antagelse ikke bare ligger i at de jo gerne må hvis hun ikke stritter imod, fordi udgangspunktet er, at kvinder altid er tilgængelige for sex, så kunne man ændre mentaliteten i retning af at sikre tilsagn og gensidighed som et minimum.


Det er lige præcis det her, der er det centrale, så jeg nøjes med at citere, for jeg kan ikke beskrive det bedre end det.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 11:35

Skumfidusen skrev:
Men det I kræver er at hver part aktivt og beviseligt skal sige ja til deltagelse. Jeg er helt med på hvad formålet med det er og hvorfor I ønsker det, men konsekvenserne går bare så meget videre. Der findes jo masser af lemfældig sex sted mellem fremmede, der møder hinanden i byen og ikke har noget forhold til hinanden i forvejen. Og hvis man indfører det princip med at begge parter bevisligt skal have givet tydeligt samtykke, så gælder det jo. I alle tilfælde. Og pludselig bliver det enormt meget mere vanskeligt at knalde dem man møder på byture uden at man reelt kan dømmes for voldtægt. For at undgå sager som den her, der jo gudskelov er sjældne, vil 1000vis af mennesker reelt være retsløse eller nødt til at medbringe en attest som skal skrives under af begge parter og attesteres af vitterlighedsvidner eller noget lignende helt urimeligt omstændeligt. For risikoen for at blive dømt, selv om man er uskyldig, vil stige virkelig meget.

Jeg vender hele tiden tilbage til at det her ændrede princip enten ikke vil betyde noget som helst, fordi dommeren stadig skal vurdere om kvinden faktisk gav samtykke vurderet ud fra vidneudsagn, eller også vil det betyde at enhver kan få andre de har knaldet, dømt for voldtægt.


Igen, der er ikke tale om at det skal kunne bevises, for selv underskrevne tilsagn kan trækkes tilbage - tilsagn om sex skal aldrig kunne være bindende - men at man kan give en god begrundelse for at man antog, at den kvinde, man havde sex med gerne ville. Hvorfor antog man, at den pige, der lå bag buskene, gerne ville have sex med en selv og ens to venner? Og så kan man grave i den forklaring der følger og måske nå frem til noget der handler om, at man ikke kunne se noget galt i det når hun jo ikke modsatte sig, og så havde man muligheden for at slå fast, at det, at der ligger en kvinde på jorden, ikke er det samme som at hun har lyst til sex. Det er den antagelse - at hun jo selvfølgelig står til rådighed - der skal gøres op med. For det skal man ikke have lov til at antage.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf LaScrooge » 27. apr 2016, 12:05

Skumfidusen skrev:
Det problematiske er, at en praksis ikke gælder en gang i mellem - den gælder altid.

I den konkrete sag ville det næppe hjælpe noget som helst; knægtene kan jo vel sagtens hævde at pigen virkede imødekommende og selv løftede kjolen eller knappede bukserne op og på en eller anden måde gav tilsagn om at hun var helt med på den. Det ændrer ikke noget.

Jeg går ud fra at dommeren ikke er komplet idiot og at det faktisk passer, når eksperterne siger at hun HAR været ved bevidsthed. Kravet I ønsker at fravige her er i så fald, at pigen skulle have sagt "det har jeg altså ikke lyst til" bare en eneste gang. Ikke at hun skal slå og sparke og risikere at blive tæsket, men blot at hun siger "nej" en enkelt gang. Så HAR hun givet udtryk for at hun vil ikke og under de gældende regler, så vil der være tale om voldtægt, uden diskussion. Så er det et spørgsmål om at løfte bevisbyrden. Men for at lette hende for det, så mener I at vi skal indføre et princip om at man skal bevise sig uskyldig. Et virkeligt afgørende retsprincip i enhver retsstat - anklagemyndigheden skal BEVISE skyld. Man skal ikke bevise uskyld.

Jeg kan stadig ikke se, uanset hvor forfærdeligt det er for pigen hvis hun vitterligt er blevet voldtaget, at jeres forslag ville føre til domfældelse her. For når dommeren tror på drengene der siger at pigen ikke sagde fra, så ville han vel også tro på dem hvis de påstod hun sagde til? Han må jo i en eller anden udstrækning have troet på dem. Og hvis de skulle dømmes, fordi det ikke objektivt kunne bevises at hun havde sagt ja, så kan alle dømmes for voldtægt for enhver seksuel akt. Så altså, hvor velment jeg tror på jeres forslag er, så tror jeg ikke det vil virke efter hensigten, uden samtidig at få helt uoverskuelige konsekvenser.


Det er ikke kun forfærdeligt for hende hvis hendes oplevede gerningsmænd blev dømt, det er også forfærdeligt for hende når de ikke blev dømt. Fordi hun jo følte sig voldtaget. Den følelse er årsagen til anmeldelsen og forsvinder ikke fordi de bliver frikendt.

Jeg gider ikke forklare det på anden måde end jeg allerede har gjort. Det er kontekst der spiller ind og det handler egentlig bare om at bore i hvorfor nogen mener, at en anden ville have sex med dem, og så at vurdere, om den antagelse var rimelig at have. Og at beslutte, at fravær af modstand ikke er nødvendigvis nok. Man skal kunne redegøre for det og dermed også afsløre noget om den mentalitet man selv har i forhold til sex og ud fra det også afgøre, om man har en mentalitet der medfører at man er ligeglad med gensidighed og lyst, og derved sådan set også med rimelighed kunne tænkes at have haft sex med en der ikke ville. Og dermed være skyldig i voldtægt.

Med den praksis kan det vise sig svært i en del af de sager der er blevet diskuteret for nylig, ikke blot her i tråden, hvor de fleste trods alt melder sig enige i, at de 3 drenge gik over stregen (som et minimum). Basalt set er det fuldstændigt rimeligt at man, inden man giver sig i kast med at have sex med en anden, viser agtpågivenhed overfor dennes signaler og tager ansvar for situationen.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf A 7 » 27. apr 2016, 12:48

LaScrooge skrev:
Det er ikke kun forfærdeligt for hende hvis hendes oplevede gerningsmænd blev dømt, det er også forfærdeligt for hende når de ikke blev dømt. Fordi hun jo følte sig voldtaget. Den følelse er årsagen til anmeldelsen og forsvinder ikke fordi de bliver frikendt.

Jeg gider ikke forklare det på anden måde end jeg allerede har gjort. Det er kontekst der spiller ind og det handler egentlig bare om at bore i hvorfor nogen mener, at en anden ville have sex med dem, og så at vurdere, om den antagelse var rimelig at have. Og at beslutte, at fravær af modstand ikke er nødvendigvis nok. Man skal kunne redegøre for det og dermed også afsløre noget om den mentalitet man selv har i forhold til sex og ud fra det også afgøre, om man har en mentalitet der medfører at man er ligeglad med gensidighed og lyst, og derved sådan set også med rimelighed kunne tænkes at have haft sex med en der ikke ville. Og dermed være skyldig i voldtægt.

Med den praksis kan det vise sig svært i en del af de sager der er blevet diskuteret for nylig, ikke blot her i tråden, hvor de fleste trods alt melder sig enige i, at de 3 drenge gik over stregen (som et minimum). Basalt set er det fuldstændigt rimeligt at man, inden man giver sig i kast med at have sex med en anden, viser agtpågivenhed overfor dennes signaler og tager ansvar for situationen.


Og du tror ikke at det allerede foregår sådan? De her drenge har været til afhøring hos politiet, hvorefter det er blevet besluttet at rejse tiltale, og de er efterfølgende blevet afhørt i retssalen. Hver for sig, selvfølgelig, så de ikke kunne sidde og kopiere hinandens svar på spørgsmålene. Derudover har Retslægerådet bidraget med ekspertviden, for at få lige præcist det, I efterspørger: Så klare og håndfaste beviser og indicier som muligt, så der kunne dømmes fair. Desuden nævnes det at pigen har ændret forklaring undervejs, og at Retslægerådet har vurderet pigens forklaring om insulinchok som utroværdig. Ud fra det, kan jeg heller ikke se at der kan dømmes anderledes.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 14:08

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Igen, der er ikke tale om at det skal kunne bevises, for selv underskrevne tilsagn kan trækkes tilbage - tilsagn om sex skal aldrig kunne være bindende - men at man kan give en god begrundelse for at man antog, at den kvinde, man havde sex med gerne ville. Hvorfor antog man, at den pige, der lå bag buskene, gerne ville have sex med en selv og ens to venner? Og så kan man grave i den forklaring der følger og måske nå frem til noget der handler om, at man ikke kunne se noget galt i det når hun jo ikke modsatte sig, og så havde man muligheden for at slå fast at det at der ligger en kvinde på jorden ikke er det samme som at hun har lyst til sex. Det er den antagelse - at hun jo selvfølgelig står til rådighed - der skal gøres op med. For det skal man ikke have lov til at antage.


Det problematiske er, at en praksis ikke gælder en gang i mellem - den gælder altid.

I den konkrete sag ville det næppe hjælpe noget som helst; knægtene kan jo vel sagtens hævde at pigen virkede imødekommende og selv løftede kjolen eller knappede bukserne op og på en eller anden måde gav tilsagn om at hun var helt med på den. Det ændrer ikke noget.

Jeg går ud fra at dommeren ikke er komplet idiot og at det faktisk passer, når eksperterne siger at hun HAR været ved bevidsthed. Kravet I ønsker at fravige her er i så fald, at pigen skulle have sagt "det har jeg altså ikke lyst til" bare en eneste gang. Ikke at hun skal slå og sparke og risikere at blive tæsket, men blot at hun siger "nej" en enkelt gang. Så HAR hun givet udtryk for at hun vil ikke og under de gældende regler, så vil der være tale om voldtægt, uden diskussion. Så er det et spørgsmål om at løfte bevisbyrden. Men for at lette hende for det, så mener I at vi skal indføre et princip om at man skal bevise sig uskyldig. Et virkeligt afgørende retsprincip i enhver retsstat - anklagemyndigheden skal BEVISE skyld. Man skal ikke bevise uskyld.

Jeg kan stadig ikke se, uanset hvor forfærdeligt det er for pigen hvis hun vitterligt er blevet voldtaget, at jeres forslag ville føre til domfældelse her. For når dommeren tror på drengene der siger at pigen ikke sagde fra, så ville han vel også tro på dem hvis de påstod hun sagde til? Han må jo i en eller anden udstrækning have troet på dem. Og hvis de skulle dømmes, fordi det ikke objektivt kunne bevises at hun havde sagt ja, så kan alle dømmes for voldtægt for enhver seksuel akt. Så altså, hvor velment jeg tror på jeres forslag er, så tror jeg ikke det vil virke efter hensigten, uden samtidig at få helt uoverskuelige konsekvenser.


Ja vi ved jo intet andet om retssagen end de telegrammer medierne sender ud.

Dommeren kan have lagt vægt på om kvinden måske har skiftet historie en masse gange, hvor fyrene har holdt fast i deres. Så det er uklart hvad hun påstår der er sket, og det virker som om det er fyrenes version der er den rigtige.

Det kan også være at hun f.eks. siger hun er bombesikker på hun aldrig har set dem før, men hvis de så kan bevise at de har faktisk sludret sammen i timevis hvor de måske har vidner og billeder, så ser det heller ikke godt ud med det. Så tænker dommeren måske hun smålyver eller noget i den retning.

Også hvis hun lægger ud med at sige hun er 100% bevidstløs og eksperterne så modsiger hende, så ser det heller ikke godt ud.

Så er det vel der forsvareren skal finde sine egne eksperter der siger hun var bevidstløs, men det har han så ikke kunnet. Så ser det dårligt ud hvis hun efter at have påstået hun var bevidstløs måske skifter historie til at jo nu hun tænker over det kan hun da godt huske hun var ved bevidsthed, og hun protesterede.

Det er jo kun dem der var tilstede under retssalen der ved hvad det beror på. Vi ANER det ikke.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2016, 14:14

Skumfidusen skrev:
LaScrooge skrev:Det er ikke kun forfærdeligt for hende hvis hendes oplevede gerningsmænd blev dømt, det er også forfærdeligt for hende når de ikke blev dømt. Fordi hun jo følte sig voldtaget. Den følelse er årsagen til anmeldelsen og forsvinder ikke fordi de bliver frikendt.

Jeg gider ikke forklare det på anden måde end jeg allerede har gjort. Det er kontekst der spiller ind og det handler egentlig bare om at bore i hvorfor nogen mener, at en anden ville have sex med dem, og så at vurdere, om den antagelse var rimelig at have. Og at beslutte, at fravær af modstand ikke er nødvendigvis nok. Man skal kunne redegøre for det og dermed også afsløre noget om den mentalitet man selv har i forhold til sex og ud fra det også afgøre, om man har en mentalitet der medfører at man er ligeglad med gensidighed og lyst, og derved sådan set også med rimelighed kunne tænkes at have haft sex med en der ikke ville. Og dermed være skyldig i voldtægt.

Med den praksis kan det vise sig svært i en del af de sager der er blevet diskuteret for nylig, ikke blot her i tråden, hvor de fleste trods alt melder sig enige i, at de 3 drenge gik over stregen (som et minimum). Basalt set er det fuldstændigt rimeligt at man, inden man giver sig i kast med at have sex med en anden, viser agtpågivenhed overfor dennes signaler og tager ansvar for situationen.


Men vi kan jo ikke indføre at nogle gange skal kvinden klart sige ja og nogle gange skal hun klart sige nej, vel? Enten skal man bevise hun sagde ja eller også skal man ikke. Vi kan ikke have regler om at i gyder klokken 3 om natten skal hun sige klart ja, men i soveværelset skal hun ikke. Det bliver jo aldrig færdigt at sætte de kriterier op. Dommeren vil altid skulle vurdere om den påståede gerningsmand burde have vidst at hun ikke ville og skal vurderes konkret fra sag til sag. Jeg tror ikke på at det kan ændres ved at man skal dokumentere at hun sagde ja, uden konsekvenserne bliver totalt uoverskuelige og en undergravelse af retsprincipperne. Se er det mere fair at forvente at en kvinde godt kan sige "nej".

Jeg forstår godt at det virker mærkværdigt at de tre drenge blev frifundet, men jeg kan simpelt hen ikke springe derfra til at mene at så skal vi til at kræve bevis for uskyld. Dommeren skal netop, som du siger, vurdere ud fra konteksten og det har han så gjort og det ville han også være nødt til, selv hvis der blev stillet krav om at alle parter skal sige ja.


Ja alle sager er ret forskellige.

Kender en med domsmand, og hun havde en sag hvor 2 bodybuilder-indvandrere var tiltalt for vold mod en anden indvandrer, en lille spinkel gut.

Deres forsvar var så at ham den spinkle fyr havde overfaldet dem, hvilket virkede meget usandsynligt :)

Men omvendt var det klart at der var en form for konflikt, hvor ingen af de 3 ville sige hvad det handlede om, fordi der kom 3 forskellige forklaringer der alle lød meget utroværdige. Jeg ved ikke hvad det endte med.

Der var også en sag hvor det var noget med at køre stjålne biler til Tyskland og sælge dem, hvor alle påstod at de ikke vidste de var stjålne og det var de andre der vidste der var kriminelt.

En af fyrene endte de vist med at tro på at HAN vidste faktisk ikke de var stjålne - og det var fordi han virkede ualmindeligt tåbelig, og brugte næsten al sin tid i retssalen på at snakke om at han havde mistet sin madpakke på vej til Tyskland, så han havde været sulten hele tiden.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf dykkersild » 27. apr 2016, 14:32

Culpøs skrev:
Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:Det er jo et bevis på samme måde som det er, når en kvinde siger, at hun sagde nej.

Den slags beviser er der skam masser af i retssager og så må dommeren bedømme dem.


Det svarer ikke på spørgsmålet - vil du ønske at jeg skal dømmes, i det her tilfælde? Der er 1000vis af den slags knald hver dag - hvor der ingen beviser er efterfølgende. Skal der være det, hvis man vil være sikker på at man ikke bliver dømt for voldtægt? Ville jeg skulle dømmes, hvis min kæreste meldte mig for voldtægt og bevisbyrden var vendt sådan som du foreslår? Hvis jeg skal kunne bevise at hun har sagt ja, så kan jeg ikke. Og når det ikke længere skal bevises at kvinden har sagt tydeligt fra, men bevises at hun tydeligt har sagt til, hvad ville der så ske med en retssag mod mig? Ud fra det princip, så skal jeg vel dømmes?

Drop det hun/han er håbløs, vedkommende ved tydeligvis ikke hvordan retsstaten fungerer.


Til gengæld formår hun at tale pænt til Skum hele debatten igennem - må jeg have lov til at foreslå, at du gør det samme.
6
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. apr 2016, 15:02

avdotja skrev:
Men lad os, for sjovs skyld, bare antage at ord som "fejl", "objektiv" og "floskler" betyder noget helt andet end det de reelt gør og du dermed har ret i din påstand: Hvordan er det så relevant for pointen om at loven bør ændres?


Som jeg har skrevet før, og som du ivrigt forsøger at tale udenom, så har det ret væsentlig betydning at du bruger ordene "sige fra" i en kontekst, hvor andre skelner mellem at sige nej verbalt eller sige nej non-verbalt - ikke mindst hvis det du mener er både verbal og non-verbal modstand. Hvis du havde accepteret dette faktum, så kunne den være lukket der. Men så insisterede du på at fluekneppe...
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 03:45

Ved ikke om de imponerer den rasende pøbel herinde at formanden for Den Danske Dommerforening samt en professor i jura er enige med os der ikke vil indføre uagtsom voldtægt samt insisterer på at man skal få lidt koldt vand i blodet og tænke sig om?




Ude af proportioner at overveje at gøre uagtsom voldtægt strafbart på baggrund af én sag, mener dommerformand.

København: Vi er nødt til at slå koldt vand i blodet.

Sådan lyder meldingen fra formanden for Den Danske Dommerforening, landsdommer Mikael Sjöberg, efter en sag fra Roskilde Byret fra sidste uge har åbnet en diskussion om, hvorvidt såkaldt uagtsom voldtægt bør gøres strafbart.

- Der er tale om en afgørelse fra Roskilde Byret, hvor vi kun kender resultatet og ikke har set rettens begrundelse endnu, siger han med henvisning til sagen fra Roskilde Byret, hvor tre mænd i sidste uge blev frifundet for anklager om voldtægt af en 17-årig beruset pige.

- At begynde at lave reglerne om på baggrund af en enkelt afgørelse, det er helt ude af proportioner, siger Mikael Sjöberg.

Han påpeger samtidig, at det altid vil være en politisk beslutning, om man vil indføre uagtsom voldtægt, som man kender fra blandt andet Norge.

- Men jeg synes faktisk, at de regler, vi har i Danmark, de fungerer i praksis udmærket, siger han.

I dag kræver en dom for voldtægt, at anklagemyndigheden evner at bevise, at gerningsmanden havde til hensigt at voldtage, altså havde såkaldt forsæt.

Mikael Sjöberg advarer om, at en ændring af loven kan risikere at ende i "en klapjagt på mænd":

- I dag er det jo således, at anklagemyndigheden skal bevise, at gerningsmanden havde forsæt til at begå voldtægt. Og i en situation, hvor det er påstand mod påstand, der kan det måske være retssikkerhedsmæssigt mere betænkeligt for mændene, siger han.

I Berlingske torsdag advarer flere juraeksperter ligeledes mod at gøre uagtsom voldtægt strafbart.

Jørn Vestergaard, der er professor i strafferet ved Københavns Universitet (KU), peger blandt andet på risikoen for, at gerningsmanden faktisk slipper billigere.

- Der vil være en risiko for, at tilfælde, der ellers ville blive bedømt strengt som forsætlig voldtægt, i stedet ville blive takseret efter en lempeligere målestok, hvilket alt andet lige vil være i modstrid med intentionerne bag en lovændring, siger Jørn Vestergaard til Berlingske.




http://www.bt.dk/politik/dommer-afviser ... dtaegtssag
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 05:29

eks-Maupassant skrev:Ved ikke om de imponerer den rasende pøbel herinde at formanden for Den Danske Dommerforening samt en professor i jura er enige med os der ikke vil indføre uagtsom voldtægt samt insisterer på at man skal få lidt koldt vand i blodet og tænke sig om?


... Mikael Sjöberg....Jørn Vestergaard


Pøblen vil jo nok bare se to drengenavne + modvilje mod at gøre uagtsom voldtægt strafbart.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf LaScrooge » 28. apr 2016, 05:50

eks-Maupassant skrev:Ved ikke om de imponerer den rasende pøbel herinde at formanden for Den Danske Dommerforening samt en professor i jura er enige med os der ikke vil indføre uagtsom voldtægt samt insisterer på at man skal få lidt koldt vand i blodet og tænke sig om?




Ude af proportioner at overveje at gøre uagtsom voldtægt strafbart på baggrund af én sag, mener dommerformand.

København: Vi er nødt til at slå koldt vand i blodet.

Sådan lyder meldingen fra formanden for Den Danske Dommerforening, landsdommer Mikael Sjöberg, efter en sag fra Roskilde Byret fra sidste uge har åbnet en diskussion om, hvorvidt såkaldt uagtsom voldtægt bør gøres strafbart.

- Der er tale om en afgørelse fra Roskilde Byret, hvor vi kun kender resultatet og ikke har set rettens begrundelse endnu, siger han med henvisning til sagen fra Roskilde Byret, hvor tre mænd i sidste uge blev frifundet for anklager om voldtægt af en 17-årig beruset pige.

- At begynde at lave reglerne om på baggrund af en enkelt afgørelse, det er helt ude af proportioner, siger Mikael Sjöberg.

Han påpeger samtidig, at det altid vil være en politisk beslutning, om man vil indføre uagtsom voldtægt, som man kender fra blandt andet Norge.

- Men jeg synes faktisk, at de regler, vi har i Danmark, de fungerer i praksis udmærket, siger han.

I dag kræver en dom for voldtægt, at anklagemyndigheden evner at bevise, at gerningsmanden havde til hensigt at voldtage, altså havde såkaldt forsæt.

Mikael Sjöberg advarer om, at en ændring af loven kan risikere at ende i "en klapjagt på mænd":

- I dag er det jo således, at anklagemyndigheden skal bevise, at gerningsmanden havde forsæt til at begå voldtægt. Og i en situation, hvor det er påstand mod påstand, der kan det måske være retssikkerhedsmæssigt mere betænkeligt for mændene, siger han.

I Berlingske torsdag advarer flere juraeksperter ligeledes mod at gøre uagtsom voldtægt strafbart.

Jørn Vestergaard, der er professor i strafferet ved Københavns Universitet (KU), peger blandt andet på risikoen for, at gerningsmanden faktisk slipper billigere.

- Der vil være en risiko for, at tilfælde, der ellers ville blive bedømt strengt som forsætlig voldtægt, i stedet ville blive takseret efter en lempeligere målestok, hvilket alt andet lige vil være i modstrid med intentionerne bag en lovændring, siger Jørn Vestergaard til Berlingske.




http://www.bt.dk/politik/dommer-afviser ... dtaegtssag


Arrogant udmelding. Det er jo ikke kun på grund af en enkelt sag.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Code71 » 28. apr 2016, 06:48

LaScrooge skrev:Arrogant udmelding. Det er jo ikke kun på grund af en enkelt sag.


Se det er jo ikke rigtigt. Denne tråd og denne diskussion eksisterer kun pga denne sag.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf LaScrooge » 28. apr 2016, 06:51

Code71 skrev:
LaScrooge skrev:Arrogant udmelding. Det er jo ikke kun på grund af en enkelt sag.


Se det er jo ikke rigtigt. Denne tråd og denne diskussion eksisterer kun pga denne sag.


Undskyld, men har du læst tråden og fulgt med i debatten -nogensinde?
4
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Code71 » 28. apr 2016, 07:05

LaScrooge skrev:
Code71 skrev:
LaScrooge skrev:Arrogant udmelding. Det er jo ikke kun på grund af en enkelt sag.


Se det er jo ikke rigtigt. Denne tråd og denne diskussion eksisterer kun pga denne sag.


Undskyld, men har du læst tråden og fulgt med i debatten -nogensinde?


Er det så ikke dig der er en anelse arrogant nu? Men det er måske i orden så?
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf JoyNips » 28. apr 2016, 07:11

eks-Maupassant skrev:Ved ikke om de imponerer den rasende pøbel herinde at formanden for Den Danske Dommerforening samt en professor i jura er enige med os der ikke vil indføre uagtsom voldtægt samt insisterer på at man skal få lidt koldt vand i blodet og tænke sig om?



Imponerer det, at Trine Baumbach er af den modsatte holdning? :)
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"