Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 363
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 462

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 28. apr 2016, 11:01

JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.


Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.


Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)


Man bruger typisk forkert tolkning af DNA-bevis som eksempel på prosecutors fallacy.


OK, jeg kendte kun til det i forbindelse med sandsynlighedsteori, hvordan den oprindelige sag blev nævnt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf kidkomb » 28. apr 2016, 11:03

Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
Ubiquitous skrev:
JoyNips skrev:
kidkomb skrev:At vidneudsagn tæller som bevis inviterer til forkerte domme, fordi vidner kan være utroværdige. Det kan kriminaltekniske beviser sjældent være.


Prosecutors fallacy? Bayes' theorem?


Her er der vel mere tale om en forkert fortolkning af vidneudsagn.


Det var en kommentar til, at kriminaltekniske beviser sjældent var utroværdige.


Men Prosecutors fallacy har jo ikke noget at gøre med kriminaltekniske beviser, men derimod forkert fortolkning af ekspertudsagn (eller hvad?)


Man bruger typisk forkert tolkning af DNA-bevis som eksempel på prosecutors fallacy.


OK, jeg kendte kun til det i forbindelse med sandsynlighedsteori, hvordan den oprindelige sag blev nævnt.

Jeg er for dum til at forstå, hvad I snakker om, så vil I ikke slette mig fra citat-regnen?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 13:38

Advocatus-Diaboli skrev:
avdotja skrev: Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Men hvor har du det fra? At de skal sige tydeligt nej? Det står ingen steder i voldtægtsparagraffen..

Og hvordan vil du løse bevisbyrden, hvis det kræver at man skal kunne bevise modparten har sagt ja. Det er jo umuligt!


Hvordan vil du bevise det modsatte? Altså ikke i denne sag hvor det er bevidstløs/ikke bevidstløs der har afgjort udfaldet, men i alle andre sager hvor man så skal bevise at man faktisk har sagt nej? Det vil altid være ord mod ord (med undtagelse af de tilfælde hvor der forefindes videobeviser, og selv her kan der være tilfælde hvor det er svært at se hvad der foregår med mindre kvinden fysisk sætter sig til modværge eller selv er den initierende)
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 14:06

eks-Maupassant skrev:
D.itsen skrev:Men hvis man ikke har sex med den møgstive kvinde, så er det vel rimelig svært at blive dømt for voldtægt, selvom det går fra "hun sagde ikke nej" til "hun sagde ja". Ellers burde det også i dag være temmelig mange flere der blev dømt for voldtægt


Hvad er så din forklaring på at de svenske mænd mener at det er et problem?

Ja det er som om flere bare lader som om de ikke har set jeg skrev den historie ned. Hvis i tror jeg lyver og har opfundet, så er det jo det, men jeg synes det er mærkeligt i bare lader som om jeg ikke har fortalt om den. For mig er det bare fastslået pr. empiri at sådan er det i Sverige, samt at svenske mænd har en bedre awareness mht. denne problematik end danske kvinder. Det kan jo også være de er bange for at blive dømt for noget mildere end voldtægt, noget sexchikane noget, endvidere kan det jo være hun har haft sex med nogen så der er forensic evidence for det, og sidst men ikke mindst, så kan man jo ikke bevise at man ikke har haft sex med hende. Men the brute fact, de svenske mænd mener at det er et problem, det forholder jeg mig så til og handler derefter.

Mht dit eksempel, så kan være hun har haft sex med hhv blevet voldtaget af en en halv time før, og nu er hun sur på alle mænd og vil bare smide en af de svin i fængsel, og så bliver det så mig fordi ham den anden ikke er til at få fat på. Der findes skøre mennesker derude.


Så vidt jeg har forstået er disse svenske mænd, to eller tre mænd fra en gruppe af mennesker?

Vi er enige om at hvis jeg spørger dig og advokaten om denne her situation vi her diskuterer, er voldtægt, er svaret en ting, mens jeg ville få det modsatte svar hos Wizzze og andre? Er vi så enige om at vi ikke, ud fra mændene i denne tråd kan argumentere at "danske mænd synes x" om noget som helst, fordi du ikke kan bygge noget som helst på 3 personers udsagn?
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 14:40

Moxy-lady skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
avdotja skrev: Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Men hvor har du det fra? At de skal sige tydeligt nej? Det står ingen steder i voldtægtsparagraffen..

Og hvordan vil du løse bevisbyrden, hvis det kræver at man skal kunne bevise modparten har sagt ja. Det er jo umuligt!


Hvordan vil du bevise det modsatte? Altså ikke i denne sag hvor det er bevidstløs/ikke bevidstløs der har afgjort udfaldet, men i alle andre sager hvor man så skal bevise at man faktisk har sagt nej? Det vil altid være ord mod ord (med undtagelse af de tilfælde hvor der forefindes videobeviser, og selv her kan der være tilfælde hvor det er svært at se hvad der foregår med mindre kvinden fysisk sætter sig til modværge eller selv er den initierende)


'Så er vi tilbage ved at man ikke kun behøver at ytre modstand, men at man også kan yde modstand. Det er ikke kun ord med ord, men en række af momenter, der indgår i bevisvurderingen. Kæmper du imod, så er det nemt at få rifter, sår, skrammer og mærker, som taler til fordel for den person, der påstår sig voldtaget. Hvis du råber og skriger eller bruger en fløjte, kan andre høre det - eller man kan måske sprænge trommehinden på gerningsmanden med fløjten. Måske kan du nå at aktivere din mobils diktafon eller kamera.

Min egen mobil har en overfaldsfunktion, man kan trykke på hvis man føler sig utryg. Trykker du på én bestemt tast, så sender den en præfabrikeret sms, som du selv har skrevet teksten til, til et nummer du har forudvalgt, sammen med dine gps-koordinater.

Formanden for dommerforeningen forklarer det ganske fint her: http://www.b.dk/nationalt/dommerformand ... n-sige-fra

Husk på at det ulovlige består i at tvinge eller true sig til sex. Derfor er det et "nej", der skal bevises. Et manglende "ja" beviser ingenting.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 14:44

Moxy-lady skrev:
eks-Maupassant skrev:
D.itsen skrev:Men hvis man ikke har sex med den møgstive kvinde, så er det vel rimelig svært at blive dømt for voldtægt, selvom det går fra "hun sagde ikke nej" til "hun sagde ja". Ellers burde det også i dag være temmelig mange flere der blev dømt for voldtægt


Hvad er så din forklaring på at de svenske mænd mener at det er et problem?

Ja det er som om flere bare lader som om de ikke har set jeg skrev den historie ned. Hvis i tror jeg lyver og har opfundet, så er det jo det, men jeg synes det er mærkeligt i bare lader som om jeg ikke har fortalt om den. For mig er det bare fastslået pr. empiri at sådan er det i Sverige, samt at svenske mænd har en bedre awareness mht. denne problematik end danske kvinder. Det kan jo også være de er bange for at blive dømt for noget mildere end voldtægt, noget sexchikane noget, endvidere kan det jo være hun har haft sex med nogen så der er forensic evidence for det, og sidst men ikke mindst, så kan man jo ikke bevise at man ikke har haft sex med hende. Men the brute fact, de svenske mænd mener at det er et problem, det forholder jeg mig så til og handler derefter.

Mht dit eksempel, så kan være hun har haft sex med hhv blevet voldtaget af en en halv time før, og nu er hun sur på alle mænd og vil bare smide en af de svin i fængsel, og så bliver det så mig fordi ham den anden ikke er til at få fat på. Der findes skøre mennesker derude.


Så vidt jeg har forstået er disse svenske mænd, to eller tre mænd fra en gruppe af mennesker?

Vi er enige om at hvis jeg spørger dig og advokaten om denne her situation vi her diskuterer, er voldtægt, er svaret en ting, mens jeg ville få det modsatte svar hos Wizzze og andre? Er vi så enige om at vi ikke, ud fra mændene i denne tråd kan argumentere at "danske mænd synes x" om noget som helst, fordi du ikke kan bygge noget som helst på 3 personers udsagn?


Til det første - nej mit svar er ikke, at det her sag ikke er en voldtægt. Mit svar er, at det ikke blev bevist i Roskilde Landsret at det var en voldtægt, og derfor blev de ikke dømt. Hvorfor det ikke kunne bevises aner vi ikke, der er ingen der ved hvad der er foregået i retssatagen.

Mht de svenske mænd - min erfaring er at når man rejser så kender folk som regel the basic stuff, de praktiske ting. om det land de er i, og der er stor enghed om det, En amerikaner ville ikke skulle spørge mere end en eller to danskere om skatteprocenten var høj eller lav i Danmark for at få et svar, det er noget alle ved jo. Eller om det er comme il faut at tage en gave med på skattekontoret til den person der behandler ens skat.

Men yes hvis man spørger om mere "teoretiske" ting, så divergerer svarene meget mere. Men mht. de praktiske daglige ting, der er folk som oftest ret enige, fordi alle jo er motiveret til at gøre tingene på den bedste måde, mens man mere kan lade ideerne flyve når det er mere tankemæssige ting det handler om. For mig passer det her i den kategori af ting hvor min erfaring er, at man meget hurtigt får spurgt sig frem til det rigtige.

Det hænger så også sammen med alm. sund fornuft - samt er samme dynamik jo set mht mandlige pædagoger i børnehaver, hvilket jeg linkede til før. Og nu er der så også en professor i jura der er enig i min tanke, at uagtsom voldtægt fører til "heksejagt på mænd" som han kalder det.

Så de svenske mænds udsagn passer fint ind i et mønster - det bruger jeg meget til at vurdere om folk fortæller "det rigtige" eller om de nu bare er kørt ud af en eller anden tangent når jeg er i det udenlandske. "Delen fortolkes ud fra helheden" :)
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 15:01

Akehurst2 skrev:

Det handler om kvindesynet. At en kvinde som udgangspunkt er til rådighed for seksuelt samvær, medmindre hun siger nej (på den ene eller den anden måde).


Det handler ikke spor om kvindesyn. Voldtægtsparagraffen er éns uanset om det er en mand eller kvinde der er offeret.

Det handler om retssikkerheden. Og JA, en persons ret til at blive anset for uskyldig indtil vedkommende er fundet skyldig af en domstol, vejer tungere end et offers ret til at dømt en gerningsmand.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 15:20

Advocatus-Diaboli skrev:
Moxy-lady skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
avdotja skrev: Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Men hvor har du det fra? At de skal sige tydeligt nej? Det står ingen steder i voldtægtsparagraffen..

Og hvordan vil du løse bevisbyrden, hvis det kræver at man skal kunne bevise modparten har sagt ja. Det er jo umuligt!


Hvordan vil du bevise det modsatte? Altså ikke i denne sag hvor det er bevidstløs/ikke bevidstløs der har afgjort udfaldet, men i alle andre sager hvor man så skal bevise at man faktisk har sagt nej? Det vil altid være ord mod ord (med undtagelse af de tilfælde hvor der forefindes videobeviser, og selv her kan der være tilfælde hvor det er svært at se hvad der foregår med mindre kvinden fysisk sætter sig til modværge eller selv er den initierende)


'Så er vi tilbage ved at man ikke kun behøver at ytre modstand, men at man også kan yde modstand. Det er ikke kun ord med ord, men en række af momenter, der indgår i bevisvurderingen. Kæmper du imod, så er det nemt at få rifter, sår, skrammer og mærker, som taler til fordel for den person, der påstår sig voldtaget. Hvis du råber og skriger eller bruger en fløjte, kan andre høre det - eller man kan måske sprænge trommehinden på gerningsmanden med fløjten. Måske kan du nå at aktivere din mobils diktafon eller kamera.

Min egen mobil har en overfaldsfunktion, man kan trykke på hvis man føler sig utryg. Trykker du på én bestemt tast, så sender den en præfabrikeret sms, som du selv har skrevet teksten til, til et nummer du har forudvalgt, sammen med dine gps-koordinater.

Formanden for dommerforeningen forklarer det ganske fint her: http://www.b.dk/nationalt/dommerformand ... n-sige-fra

Husk på at det ulovlige består i at tvinge eller true sig til sex. Derfor er det et "nej", der skal bevises. Et manglende "ja" beviser ingenting.


Kan godt se at det er diskuteret til døde i mellem det indlæg fra dig som jeg citerer og nu - det var jeg ikke klar over da jeg citerede :)

Kan gråd i dine øjne ses som modstand? Det er jo ikke en fysisk modstand, men det må være tydeligt for manden at kvinden ikke kan lide det der forgår?

(Det er ikke i forhold til de sager nævnt i denne debat, men sådan et uddybende spørgsmål til modstands-spørgsmålet)

Du og andre argumenterer for at fyrene i denne sag er uskyldige fordi det er det retten har besluttet ud fra de beviser der nu en gang er. Fair nok. I sagen omkring de 5 mænd der først blev løsladt i byretten og senere dømt i landsretten - vil du så betragte dem først som uskyldige o herefter skyldige?
I teorien kan jeg sagtens se at man bliver nødt til at gå ud fra at hvad retten beslutter, er det rigtige - især fordi de har haft adgang til alle beviser. Men i sager hvor de skyldige i første omgang frifindes og senere dømmes så må man da også erkende at retten nogle gange tager fejl? Og det må da være svært at argumentere fuldt og fast for en ting, og bagefter for det komplet modsatte?

Det er simpel nysgerrighed, dette her udfra en generel betragtning :)

Kender ikke til den app du snakker om, hvad hedder den? Jeg er nemlig nogle gange i situationer hvor jeg bliver utryg og der vil den være en rar backup at have!
Senest rettet af Moxy-lady 28. apr 2016, 15:23, rettet i alt 1 gang.
1
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 15:21

Ubiquitous skrev:
Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at hun var bevidsthedspåvirket af hendes sukkersyge, når retslægerådet finder dette usandsynligt. (jeg har ikke tal på, hvor mange der har påstået det)

[...]

Jeg anser det som uvederhæftigt at påstå, at de tiltalte er uskyldige og at pigen lyver udelukkende fordi de er blevet frikendt (Advocatus-Diaboli)


Jeg skrev ikke at pigen lyver udelukkende fordi de er blevet frikendt. Jeg skrev at jeg tror pigen lyver fordi både retslægerådet, de juridiske dommere og lægdommerne vurderede at hun løj, eftersom de forkastede hendes forklaring og påstand.

I øvrigt har du selv lige anerkendt at det er uvederhæftigt at påstå noget modsat af hvad retslægerådet vurderede. Så må det være lige så uvederhæftigt at påstå noget modsat af hvad dommerne i retten nåede frem til - ikke mindst fordi det især var baseret på retslægerådets vurdering - og det var at de tiltalte var uskyldige.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 15:26

Dikus skrev:Forhåbentligt formår landsretten at nuancere netop dette forhold, som formanden for dommerforeningen har mental kapacitet til - men byretsdommeren ikke helt har magtet.


Nu er der ikke tale om én byretsdommer, men om 3 juridiske dommere og 6 lægdommere (nævninge) - der alle er nået frem til samme resultat. Landsdommere har ikke større mental kapacitet end byretsdommere.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Moxy-lady » 28. apr 2016, 15:33

Jeg tænker i øvrigt måske at anklageren har valgt at køre bevidstløshed-vinklen fordi det (i hans øjne) har givet større chance for dom, selvom hun måske "bare" har haft et druk-blackout og altså måske først er kommet til sig selv undervejs eller efter hændelsen.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 15:42

Moxy-lady skrev:Kan gråd i dine øjne ses som modstand? Det er jo ikke en fysisk modstand, men det må være tydeligt for manden at kvinden ikke kan lide det der forgår?


Nej, det ser jeg ikke som modstand, og det er heller ikke tydeligt at det er ensbetydende med at hun ikke kan lide det der foregår.

Jeg ved at nogle af mine veninder har været i situationer, hvor de har været så følelsesmæssigt overvældet (på den gode måde) under sex, at de begyndte at græde spontant. Hormonforstyrrede kvinder kan risikere at græde lige pludseligt. Piger der får brudt jomfruhinden eller som har en snæver vagina, kan finde på at græde lidt, pga. smerte, men hvor de er indstillede på at suck it up (so to speak), og komme igennem det i forventning om at det hurtigt bliver bedre. Det kan være en del af et rollespil eller en S/M-seance, osv.. Gråd kan være et tegn, men jeg køber ikke præmissen om tilstedeværelse af gråd i sig selv, er et tegn.

Du og andre argumenterer for at fyrene i denne sag er uskyldige fordi det er det retten har besluttet ud fra de beviser der nu en gang er.
Fair nok. I sagen omkring de 5 mænd der først blev løsladt i byretten og senere dømt i landsretten - vil du så betragte dem først som uskyldige o herefter skyldige?


Jeg kender ikke den sag du nævner? Men generelt anser jeg folk som uskyldige indtil de dømmes skyldige, og ankemulighederne er udtømte. Så selv hvis de var dømt skyldige i både byret og landsret, så ville jeg først anse dem for skyldige efter landsretten, og den ikke kunne ankes mere.

Kender ikke til den app du snakker om, hvad hedder den? Jeg er nemlig nogle gange i situationer hvor jeg bliver utryg og der vil den være en rar backup at have!


Jeg ved ikke om det er en app, eller bare noget der er indbygget i min samsung galaxy 6 Edge.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. apr 2016, 15:46

Moxy-lady skrev:Jeg tænker i øvrigt måske at anklageren har valgt at køre bevidstløshed-vinklen fordi det (i hans øjne) har givet større chance for dom, selvom hun måske "bare" har haft et druk-blackout og altså måske først er kommet til sig selv undervejs eller efter hændelsen.


Anklageren har jo ikke fuldkommen frie hænder. Han er begrænset af bl.a. hvad pigen har sagt til politiet under afhøring, før sagen overhovedet rammer hans bord.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 15:47

Moxy-lady skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Moxy-lady skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
avdotja skrev: Vi er såmænd mange der mener at lovgivningen er forkert og bør ændres, så den ikke længere pålægger offeret ansvaret for at sige tydeligt nej til overgrebet.


Men hvor har du det fra? At de skal sige tydeligt nej? Det står ingen steder i voldtægtsparagraffen..

Og hvordan vil du løse bevisbyrden, hvis det kræver at man skal kunne bevise modparten har sagt ja. Det er jo umuligt!


Hvordan vil du bevise det modsatte? Altså ikke i denne sag hvor det er bevidstløs/ikke bevidstløs der har afgjort udfaldet, men i alle andre sager hvor man så skal bevise at man faktisk har sagt nej? Det vil altid være ord mod ord (med undtagelse af de tilfælde hvor der forefindes videobeviser, og selv her kan der være tilfælde hvor det er svært at se hvad der foregår med mindre kvinden fysisk sætter sig til modværge eller selv er den initierende)


'Så er vi tilbage ved at man ikke kun behøver at ytre modstand, men at man også kan yde modstand. Det er ikke kun ord med ord, men en række af momenter, der indgår i bevisvurderingen. Kæmper du imod, så er det nemt at få rifter, sår, skrammer og mærker, som taler til fordel for den person, der påstår sig voldtaget. Hvis du råber og skriger eller bruger en fløjte, kan andre høre det - eller man kan måske sprænge trommehinden på gerningsmanden med fløjten. Måske kan du nå at aktivere din mobils diktafon eller kamera.

Min egen mobil har en overfaldsfunktion, man kan trykke på hvis man føler sig utryg. Trykker du på én bestemt tast, så sender den en præfabrikeret sms, som du selv har skrevet teksten til, til et nummer du har forudvalgt, sammen med dine gps-koordinater.

Formanden for dommerforeningen forklarer det ganske fint her: http://www.b.dk/nationalt/dommerformand ... n-sige-fra

Husk på at det ulovlige består i at tvinge eller true sig til sex. Derfor er det et "nej", der skal bevises. Et manglende "ja" beviser ingenting.


Kan godt se at det er diskuteret til døde i mellem det indlæg fra dig som jeg citerer og nu - det var jeg ikke klar over da jeg citerede :)

Kan gråd i dine øjne ses som modstand? Det er jo ikke en fysisk modstand, men det må være tydeligt for manden at kvinden ikke kan lide det der forgår?

(Det er ikke i forhold til de sager nævnt i denne debat, men sådan et uddybende spørgsmål til modstands-spørgsmålet)

Du og andre argumenterer for at fyrene i denne sag er uskyldige fordi det er det retten har besluttet ud fra de beviser der nu en gang er. Fair nok. I sagen omkring de 5 mænd der først blev løsladt i byretten og senere dømt i landsretten - vil du så betragte dem først som uskyldige o herefter skyldige?
I teorien kan jeg sagtens se at man bliver nødt til at gå ud fra at hvad retten beslutter, er det rigtige - især fordi de har haft adgang til alle beviser. Men i sager hvor de skyldige i første omgang frifindes og senere dømmes så må man da også erkende at retten nogle gange tager fejl? Og det må da være svært at argumentere fuldt og fast for en ting, og bagefter for det komplet modsatte?

Det er simpel nysgerrighed, dette her udfra en generel betragtning :)

Kender ikke til den app du snakker om, hvad hedder den? Jeg er nemlig nogle gange i situationer hvor jeg bliver utryg og der vil den være en rar backup at have!


Yes, hvis jeg var dommer ville jeg tælle det som modstand. Hvis det var bevist at

a) kvinden efterfølgende mener det var voldtægt
b) hun græd under akten

Så ville jeg være ude i at dømme ham.

Mht frifindelser og bagefter dom som skyldig, ja men sådan fungerer retssystemet bare. Det sker også ved mord, vold, al mulig anden slags kriminlitet. Det er ikke en eksakt videnskab, og bliver det heller aldrig. Vi kan bare ikke gøre det bedre, for hvis vi begynder at dømme løs, så ender vi med en masse uskyldigt dømme, og det vil føre til at befolkningen begynder at nægte at samarbejde med restsystemet.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Slettet bruger » 28. apr 2016, 15:54

Advocatus-Diaboli skrev:
Moxy-lady skrev:Kan gråd i dine øjne ses som modstand? Det er jo ikke en fysisk modstand, men det må være tydeligt for manden at kvinden ikke kan lide det der forgår?


Nej, det ser jeg ikke som modstand, og det er heller ikke tydeligt at det er ensbetydende med at hun ikke kan lide det der foregår.

Jeg ved at nogle af mine veninder har været i situationer, hvor de har været så følelsesmæssigt overvældet (på den gode måde) under sex, at de begyndte at græde spontant. Hormonforstyrrede kvinder kan risikere at græde lige pludseligt. Piger der får brudt jomfruhinden eller som har en snæver vagina, kan finde på at græde lidt, pga. smerte, men hvor de er indstillede på at suck it up (so to speak), og komme igennem det i forventning om at det hurtigt bliver bedre. Det kan være en del af et rollespil eller en S/M-seance, osv.. Gråd kan være et tegn, men jeg køber ikke præmissen om tilstedeværelse af gråd i sig selv, er et tegn.

Du og andre argumenterer for at fyrene i denne sag er uskyldige fordi det er det retten har besluttet ud fra de beviser der nu en gang er.
Fair nok. I sagen omkring de 5 mænd der først blev løsladt i byretten og senere dømt i landsretten - vil du så betragte dem først som uskyldige o herefter skyldige?


Jeg kender ikke den sag du nævner? Men generelt anser jeg folk som uskyldige indtil de dømmes skyldige, og ankemulighederne er udtømte. Så selv hvis de var dømt skyldige i både byret og landsret, så ville jeg først anse dem for skyldige efter landsretten, og den ikke kunne ankes mere.

Kender ikke til den app du snakker om, hvad hedder den? Jeg er nemlig nogle gange i situationer hvor jeg bliver utryg og der vil den være en rar backup at have!


Jeg ved ikke om det er en app, eller bare noget der er indbygget i min samsung galaxy 6 Edge.


Det kan jeg nu kke følge dig i, efter min erfaring er der meget lidt gråd under sex, jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet det.

Har hørt om at kvinder godt kan begynde at græde hvis det er en overvældende oplevelse, men så er der vel en slags pause i sexen. Jeg har ikke hørt om at hun græder fra start til slut under hele akten.

Ja det kan jo godt være SM eller en eller anden sexuel afart, men så ville jeg have at der var vidner på at de havde gang i noget grådsex, jeg ville ikke bare gå ud fra det var SM hvis de ikke havde sagt det.

Altså, så kunne man jo bare altid sige det var SM selv om kvinden var banket gul og blå :)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"