Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Code71 » 3. maj 2016, 07:48

Skumfidusen skrev:


Det synes jeg er ganske fint - det er vist godt for alle, med de tre anklagede som eneste undtagelse, at den sag får en tur mere i møllen.

I øvrigt bemærkelsesværdigt at ovre i tråden om den drabssigtede sygeplejerske, der er man meget mere tilbageholdende med at erklære hende skyldig. Åbenbart gælder pøbeldomstolen ikke i drabssager.


Feministerne var også pænt tilbageholdene i sagerne omkring nytårsnat i diverse europæiske storbyer
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Animi » 3. maj 2016, 08:34

Jeg tror også at det mange folk reagerede på i denne sag, var udtalelsen om at medmindre man er bevidstløs, kan man altid sige fra og derfor kan det pr automatik ikke være voldtægt. Hvilket ikke altid er sandt.

Men ja, generelt tror jeg at voldtægtssager er mere følelsesladet, fordi det er så svært at få de skyldige dømt for det, og det derfor er "nemt" at voldtage, uden at det får en konsekvens.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 08:48

Skumfidusen skrev:Der er mange mulige forklaringer, men forskellen er virkelig påfaldende. Hvor man gerne lige vil se lidt flere vidneudsagn i drabssagen, hvor talrige trods alt er døde, så har der ikke været den store lyst til at vente på oplysninger i voldtægtssagen. Der var skyldigdommen stukket ud af gade-domstolen.


Jeg synes, du overser, at rigtig meget af debatten her i tråden ikke har gået på skyldig >< ikke-skyldig, men på selve vurderingen af, hvornår noget kan kaldes voldtægt - jf. også overskriften med om kvinder er et seksuelt tag selv bord.

Det, der har oprørt mig i denne og lignende sager er tilgangen med, at bare hun ikke har sagt nej, så betyder det ja, som jeg synes afspejler et forkert syn på seksuelle relationer.

Og ja, jeg ved godt, hvad kravet er til en voldtægtsdom, og jeg anerkender fint, at er man frifundet, så betyder det at man ikke kunne bevise en forbrydelse med den grad af sikkerhed, som der selvsagt skal være i et retssamfund. Det betyder bare ikke, at jeg uden videre køber det syn på seksuelle relationer, jeg synes der i for høj grad bliver lagt vægt på som voldtægtsbestemmelsen er formuleret og fortolkes i dag (ikke kun i denne sag, vil jeg gerne igen understrege) og det synes jeg sådan set det er helt rimeligt at debattere uden at blive kaldt for pøbeldomstol.
7
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Akehurst2 » 3. maj 2016, 09:22

Skumfidusen skrev:
Akehurst2 skrev:
Skumfidusen skrev:Der er mange mulige forklaringer, men forskellen er virkelig påfaldende. Hvor man gerne lige vil se lidt flere vidneudsagn i drabssagen, hvor talrige trods alt er døde, så har der ikke været den store lyst til at vente på oplysninger i voldtægtssagen. Der var skyldigdommen stukket ud af gade-domstolen.


Jeg synes, du overser, at rigtig meget af debatten her i tråden ikke har gået på skyldig >< ikke-skyldig, men på selve vurderingen af, hvornår noget kan kaldes voldtægt - jf. også overskriften med om kvinder er et seksuelt tag selv bord.

Det, der har oprørt mig i denne og lignende sager er tilgangen med, at bare hun ikke har sagt nej, så betyder det ja, som jeg synes afspejler et forkert syn på seksuelle relationer.

Og ja, jeg ved godt, hvad kravet er til en voldtægtsdom, og jeg anerkender fint, at er man frifundet, så betyder det at man ikke kunne bevise en forbrydelse med den grad af sikkerhed, som der selvsagt skal være i et retssamfund. Det betyder bare ikke, at jeg uden videre køber det syn på seksuelle relationer, jeg synes der i for høj grad bliver lagt vægt på som voldtægtsbestemmelsen er formuleret og fortolkes i dag (ikke kun i denne sag, vil jeg gerne igen understrege) og det synes jeg sådan set det er helt rimeligt at debattere uden at blive kaldt for pøbeldomstol.


Men den udlægning var jo også baseret på et virkelig tyndt grundlag, ikke? Der er senere kommet frem at flere vidner mener at pigen selv var med på den. Måske er det forkert; måske er vidnerne fulde af løgn, men konklusionerne stod i kø længe inden der var kommet ret mange informationer frem. Harmen og raseriet startede jo længe inden vidneudsagnene kom frem. Hvor man i drabssagen er langt mere tilbageholdende og godt lige vil høre fra alle parter.


Det er jeg ikke enig i - heller ikke efter at have læst dommen. Som jo i øvrigt giver et ufuldstændigt billede i og med, pigens forklaring er udeladt.

Jeg synes stadig, at dommen fokuserer meget på selve det faktum, at hun var i stand til at sige nej og at det ikke kan bevises, at hun ikke gjorde det og for lidt på, om de her drenge havde en formodning om, at hun var med på sex.

Drengene selv har forklaret at de mener hun var aktivt med, ja - men det forholder dommen sig jo ikke rigtig til. Den fokuserer alene på, om hun rent faktisk var i stand til at sige nej.

Når det oven for anførte sammenholdes med forklaringen fra Vidne A, hvorefter F for andre muligt
kunne fremstå som en normal, glad pige, da F af egen drift og til dels med støtte fra andre kunne gå
selv, da F ikke på tydelig måde modsatte sig handlingerne, og da der ikke foreligger lægelige
oplysninger om Fs fremtræden og tilstand, når hun er påvirket af alkohol, finder retten det overvejende
betænkeligt at lægge til grund, at F på grund af sin alkoholindtagelse eller af andre grunde
befandt sig i en tilstand, hvor hun var ude af stand til at modsætte sig forsøg på samleje, samleje og
andet seksuelt forhold.
Det er på samme baggrund også betænkeligt at fastslå, at T2, T3 og T1 måtte
indse eller forholdt sig accepterende til den mulighed, at F befandt sig i en sådan tilstand.


Det her citat fra dommen synes jeg klart siger, at hun var i en tilstand, hvor hun kunne sige nej, at hun ikke gjorde det - og drengene derfor ikke kan dømmes for voldtægt.

Og det synes jeg netop afspejler et syn på seksuelle relationer, hvor der ikke lægges tilstrækkelig vægt på, om der er grundlag for at antage frivillighed - men alene på om der er grund til at antage ufrivillighed.
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf A 7 » 3. maj 2016, 09:35

Akehurst2 skrev:
Det er jeg ikke enig i - heller ikke efter at have læst dommen. Som jo i øvrigt giver et ufuldstændigt billede i og med, pigens forklaring er udeladt.

Jeg synes stadig, at dommen fokuserer meget på selve det faktum, at hun var i stand til at sige nej og at det ikke kan bevises, at hun ikke gjorde det og for lidt på, om de her drenge havde en formodning om, at hun var med på sex.

Drengene selv har forklaret at de mener hun var aktivt med, ja - men det forholder dommen sig jo ikke rigtig til. Den fokuserer alene på, om hun rent faktisk var i stand til at sige nej.

Når det oven for anførte sammenholdes med forklaringen fra Vidne A, hvorefter F for andre muligt
kunne fremstå som en normal, glad pige, da F af egen drift og til dels med støtte fra andre kunne gå
selv, da F ikke på tydelig måde modsatte sig handlingerne, og da der ikke foreligger lægelige
oplysninger om Fs fremtræden og tilstand, når hun er påvirket af alkohol, finder retten det overvejende
betænkeligt at lægge til grund, at F på grund af sin alkoholindtagelse eller af andre grunde
befandt sig i en tilstand, hvor hun var ude af stand til at modsætte sig forsøg på samleje, samleje og
andet seksuelt forhold.
Det er på samme baggrund også betænkeligt at fastslå, at T2, T3 og T1 måtte
indse eller forholdt sig accepterende til den mulighed, at F befandt sig i en sådan tilstand.


Det her citat fra dommen synes jeg klart siger, at hun var i en tilstand, hvor hun kunne sige nej, at hun ikke gjorde det - og drengene derfor ikke kan dømmes for voldtægt.

Og det synes jeg netop afspejler et syn på seksuelle relationer, hvor der ikke lægges tilstrækkelig vægt på, om der er grundlag for at antage frivillighed - men alene på om der er grund til at antage ufrivillighed.


For det første synes jeg også at dommen meget klart inddrager hendes øvrige adfærd den aften, for på den måde at få underbygget om hun havde lyst eller ej, og for det andet så er det at dommen mest tager stilling til hendes forklaring, og efter din mening ikke så meget drengenes, da netop også et forsøg på at få underbygget om HUN egentlig havde lyst eller ej.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 13:43

Akehurst2 skrev:
Det, der har oprørt mig i denne og lignende sager er tilgangen med, at bare hun ikke har sagt nej, så betyder det ja, som jeg synes afspejler et forkert syn på seksuelle relationer.


Men det er altså noget som DU fortolker og læser ind i det, og ikke noget som dommen siger. Så det syn kan du kun klandre dig selv for - det er trods alt dit syn.

Jeg synes stadig, at dommen fokuserer meget på selve det faktum, at hun var i stand til at sige nej og at det ikke kan bevises, at hun ikke gjorde det og for lidt på, om de her drenge havde en formodning om, at hun var med på sex.


Men det er jo det eneste faktum, der er relevant! Det er det faktum der er afgørende for om de skal fængsles for voldtægt eller om de skal frikendes for anklagen om voldtægt. Der kan simpelthen ikke komme for meget fokus på det faktum.

Drengene selv har forklaret at de mener hun var aktivt med, ja - men det forholder dommen sig jo ikke rigtig til. Den fokuserer alene på, om hun rent faktisk var i stand til at sige nej.


Jo, det forholder dommen sig til. Det gør den der hvor de lægger drengenes forklaring til grund for resultatet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 13:53



For det første, så lugter det langt væk af image-anke, fordi han er presset fra en eller flere parter. For der er ikke noget i præmisserne, der giver grund til at tro på et andet juridisk resultat. Det kunne måske forsvares, hvis der så i det mindste var dissens.

For det andet, vil jeg ønske landsretten held og lykke med at sammensætte et nævningeting, der ikke er blevet massivt eksponeret for den manipulerende shitstorm, som pøblen har udsat retten i Roskilde for, dommerforeningens landsformand for og ikke mindst drengene for - EFTER frifindelsen. Men det er måske som statsadvokaten håber på, ved at anke den og få et nyt sæt nævninge.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16203
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1066
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32404

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf icelady » 3. maj 2016, 14:34

Advocatus-Diaboli skrev:


For det første, så lugter det langt væk af image-anke, fordi han er presset fra en eller flere parter. For der er ikke noget i præmisserne, der giver grund til at tro på et andet juridisk resultat. Det kunne måske forsvares, hvis der så i det mindste var dissens.

For det andet, vil jeg ønske landsretten held og lykke med at sammensætte et nævningeting, der ikke er blevet massivt eksponeret for den manipulerende shitstorm, som pøblen har udsat retten i Roskilde for, dommerforeningens landsformand for og ikke mindst drengene for - EFTER frifindelsen. Men det er måske som statsadvokaten håber på, ved at anke den og få et nyt sæt nævninge.


Statsadvokaten er så en dame. :)

Bortset fra det; jeg tror ligesom dig, at det bliver svært at finde folk der ikke har hørt om denne sag. Man kan jo så sætte til tillid til, at de formår at se bort fra evt forudindtagelser, og kun tage hensyn til hvilke beviser/udtalelser, der bliver forelagt dem.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 14:50

icelady skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:


For det første, så lugter det langt væk af image-anke, fordi han er presset fra en eller flere parter. For der er ikke noget i præmisserne, der giver grund til at tro på et andet juridisk resultat. Det kunne måske forsvares, hvis der så i det mindste var dissens.

For det andet, vil jeg ønske landsretten held og lykke med at sammensætte et nævningeting, der ikke er blevet massivt eksponeret for den manipulerende shitstorm, som pøblen har udsat retten i Roskilde for, dommerforeningens landsformand for og ikke mindst drengene for - EFTER frifindelsen. Men det er måske som statsadvokaten håber på, ved at anke den og få et nyt sæt nævninge.


Statsadvokaten er så en dame. :)

Bortset fra det; jeg tror ligesom dig, at det bliver svært at finde folk der ikke har hørt om denne sag. Man kan jo så sætte til tillid til, at de formår at se bort fra evt forudindtagelser, og kun tage hensyn til hvilke beviser/udtalelser, der bliver forelagt dem.


Åbenbart. Jeg synes jeg læste et drenge-navn, da jeg læste om det.

Jeg har tillid til at juridiske dommere kan se bort fra det, men ikke til at lægdommere kan se bort fra det.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf A 7 » 3. maj 2016, 15:10

Jeg kan i øvrigt godt lide det moderne, ligestillede kønssyn, der endnu engang er kommet til udtryk.

Hvis en fyr danser lapdance med flere forskellige piger, og frivilligt går med dem udenfor: "Nå, han er da vist trængende efter at få fedtet rotten".
Hvis en pige danser lapdance med flere forskellige fyre, og frivilligt går med dem udenfor: "Argh, hvordan kan nogen tro, hun er interesseret i sex, bare fordi hun ikke siger nej?!"
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 354
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 457

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 3. maj 2016, 16:41

Skumfidusen skrev:I øvrigt bemærkelsesværdigt at ovre i tråden om den drabssigtede sygeplejerske, der er man meget mere tilbageholdende med at erklære hende skyldig. Åbenbart gælder pøbeldomstolen ikke i drabssager.


Diskussioner om voldtægtssager er ret åbenlyst sovset ind i kønspolitik. En frikendelse bliver oversat til, at mænd har ret til at undertrykke kvinder. Desuden tiltrækker sagerne folk, der nok er mere kendt for deres markante udtalelser end deres nøgternhed og kildekritik.

Som andre har bemærket, så er det i den kontekst interessant, at der i voldtægtssager argumenteres for, at mænd og kvinders seksualitet er forskellig, når det normalt er noget kønskonstruktivisterne taler imod. På mig virker det som om, at selv åbenlyst underlødige argumenter bliver accepteret i "den gode sags tjeneste".
2
Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Atinas206 » 3. maj 2016, 20:01

Her står der da, at man kan miste bevidstheden ved akut højt blodsukker.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... tuationer/

synes at retslægerådet udtalte, at forhøjet blodsukker ikke kunne gøre, at man mistede bevidstheden.

Er der noget, jeg har misforstået? :gruble:
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Indlæg: 354
Tilmeldt: 23. apr 2016, 10:58
Kort karma: 12
Likede indlæg: 457

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Ubiquitous » 3. maj 2016, 22:24

Atinas206 skrev:Her står der da, at man kan miste bevidstheden ved akut højt blodsukker.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... tuationer/

synes at retslægerådet udtalte, at forhøjet blodsukker ikke kunne gøre, at man mistede bevidstheden.

Er der noget, jeg har misforstået? :gruble:


Tja, nu handler den side jo om førstehjælp, så der er udeladt nogle mellemregninger, som er mindre vigtige i den kontekst. Her er de relevante dele af Retslægerådets erklæring:

"
(...)
Spørgsmål 4:
Hvis spørgsmål 1 besvares bekræftende og hvis det lægges til grund, at patienten på et givent tidspunkt har haft en glukoseværdi på mellem 29 og 32, vil det så efter Retslægerådets opfattelse kunne have en betydning for patientens bevidstheds- og/eller funktionsniveau? Svaret bedes om muligt uddybet med konkretisering eller eksemplificering af den muligte påvirkning, og gerne således at Retslægerådet oplyser om patienten ville være i stand til at:
a. holde sig vågen, klar og orienteret
b. stå på benene
c. danse
d. sige fra, hvis hun mod sin vilje blev befølt

Normalt vil en kortvarig øgning af blodglukose i få timer til de nævnte niveauer, som i aktuelle tilfælde, ikke have betydning for bevidsthedsniveauet. Gener kunne være let svimmelhed, eventuelt synsforstyrrelser og øget vandladning.

(...)

Spørgsmål 7:
Hvis det lægges til grund, at patientens insulinpumpe har revet sig løs i tidsrummet mellem den 19. september 2014 ca. kl. 22.30 og den 20. september 2014 ca. kl. 00.30 og/eller patienten ikke har passet sit blodsukker i samme tidsrum, hvor længe efter vil symptomerne på manglende insulinindtag så vise sig?

Høje blodglukoseværdier udvikles i løbet af få timer - men med sparsomme symptomer i form af mundtørhed, tørst og hyppige vandladninger. Syreforgiftning udvikles senere - efter ca. 6 timer."

Folk, der lider af sukkersyge, kan komme i en tilstand, der kaldes ketoacidose (eller syreforgiftning med lidt god vilje på dansk). Ketoacidose kan i sjældne tilfælde resultere i, at man mister bevidstheden (eller dør i værste fald). Retslægerådet afviser den forklaring i Spørgsmål 7.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 4. maj 2016, 14:18

Atinas206 skrev:Her står der da, at man kan miste bevidstheden ved akut højt blodsukker.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... tuationer/

synes at retslægerådet udtalte, at forhøjet blodsukker ikke kunne gøre, at man mistede bevidstheden.

Er der noget, jeg har misforstået? :gruble:


Din artikel beskriver hvad der generelt kan være af virkninger ved akutte blodsukkerværdier.

Retslægerådet udtaler sig om hvad en helt konkret person med helt konkrete målte værdier vil være i stand til og ikke i stand til.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Atinas206
Indlæg: 149
Tilmeldt: 13. okt 2015, 17:27
Kort karma: 13
Geografisk sted: Næstved
Likede indlæg: 215

Re: Kvinder er et seksuelt tagselvbord?

Indlægaf Atinas206 » 4. maj 2016, 20:37

Advocatus-Diaboli skrev:
Atinas206 skrev:Her står der da, at man kan miste bevidstheden ved akut højt blodsukker.
https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... tuationer/

synes at retslægerådet udtalte, at forhøjet blodsukker ikke kunne gøre, at man mistede bevidstheden.

Er der noget, jeg har misforstået? :gruble:


Din artikel beskriver hvad der generelt kan være af virkninger ved akutte blodsukkerværdier.

Retslægerådet udtaler sig om hvad en helt konkret person med helt konkrete målte værdier vil være i stand til og ikke i stand til.


men hvordan ved de, hvordan F påvirkes af for højt blodsukker? Det kan vel være forskelligt fra person til person?

Altså jeg kan godt forstå, at drengene ikke har kunnet dømmes ud fra de beviser/udsagn, der er i sagen.
Men synes alligevel, at det er utroligt, at så højt et blodsukker kombineret med en promille mellem 1,5-2 ikke kan være en "farlig" cocktail for nogle. Og hvordan finder man ud af, hvem de nogle er. Jeg er absolut ikke læge, og kender kun lidt til sukkersyge, fordi min far havde det. Så det er altså bare almindelig undren, der er grund til, at jeg spurgte herinde.

På mit arbejde snakkede vi også om, at det er mærkeligt, at de bare går fra pigen. Typisk vil man da hjælpe hende op og følges tilbage til festen, hvis det var frivillig sex. Derefter snakkede vi også om, hvad ville der egentlig være sket, hvis hun f.eks. var død på grund af det forhøjede blodsukker eller noget andet hin havde fejlet, som hun mistede bevidstheden af. Havde det så været uagtsomt manddrab?
De har jo ikke handlet som "en almindelig person" (hedder det bonus pater?) ville gøre ved bare at lade hende blive liggende.
Det skal lige siges, at det ikke var mig, der kastede det spørgsmål op i kantinen, så jeg kan ikke lige uddybe det nærmere.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"