Pigelege / drengelege

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Pigelege / drengelege

Indlægaf Jørn » 25. apr 2016, 14:52

På FB fik jeg lige et spørgsmål (stillet til mænd)

Og man var undertrykt som barn. (dreng) og ikke fik lov til at lege med dukker og gå med prinsessekjoler ...

Det mener, nogle forskere, vist, at flere drenge siger og ønsker.

Jeg svarede :

"Jeg var, bestemt, ikke "Undertykt" og havde ingen hemmelige, uopfyldte ønsker om at lege med dukker, eller gå med stiletter eller prinsessekjoler. Jeg legede ikke med biler (ret meget). Men med soldater, zoo-dyr, Lego, Tekno. Og meget med våben (vi havde rigtige våben i 50'erne. (kunne ikke skyde) og rigtige stålhjelme og udstyr. Så havde vi fælleslege. Skjul, land, vi melder krig. og andet. For både piger og drenge. Jeg var med til at hinke, sjippe og spille med bold op af muren. Fordi det var sjovt. Og fordi jeg så var tættere på de 8 søde piger, der boede der. Vi gik på stylter, hula-hoop ringe (begge køn). Spillede kugler og hønseringe (begge køn)."

*
Mit spørgsmål her er så :
Hvad legede I som børn : Piger og drenge.
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Pigelege / drengelege

Indlægaf Sangius » 25. apr 2016, 15:06

Jeg er kvinde. Jeg legede med micromachines, lego, barbie, Brio togskinner. Ellers var jeg mest udenfor og byggede huler i massevis, huler som med årene blev ganske gode, med fungerende døre, plankegulv, vinduer og skrå-tage.

Jeg havde flest drengevenner, men også gode pigevenner.

Jeg tror det er de færreste drenge der direkte er blevet forbudt at lege med pigelegetøj, men normen er det ikke, så det er ikke noget, der falder dem ind. Det er en fornærmelse at være en tøsedreng, og sejt at være en drengepige. Så det er da klart, at drenge ikke vil lege med noget, som de ved er markedsført til piger.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Pigelege / drengelege

Indlægaf Anilara » 25. apr 2016, 19:46

Jeg legede ikke så meget med legetøj - hvis det var legetøj var det biler eller lego.
Jeg klatrede i træer og byggede huler på halmloftet og legede med hunden og andre dyr på den gård hvor jeg voksede op. Har også flere gange leget jeg var Power Ranger sammen en ven.
(Jeg er kvinde).
Følte mig ikke begrænset eller presset til noget. Fik en gang en Barbie af min farmor, og den byttede jeg til to legetøjshunde og en kuglepen med flere farver. Intet problem.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Pigelege / drengelege

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. apr 2016, 20:01

jeg har aldrig været undertrykt, men har måtte lege (med) det jeg syntes.

Jeg havde både dukker, legetøjsbiler, værktøjskasse, barbiedukker, spade og skovl.
Mine nærmeste barndomsvenner var 3 drenge, der boede på samme vej som mig, og vi var jævnaldrende, mange lege blev måske på deres præmisser og ud fra deres interesser. Vi har leget røver og soldater, vi legede vildt på legepladsen, vi byggede kæmpe store byer i vores fælles gigant store sandkasse, vi cyklede race, lavede konkurrencer på rulleskøjter og skateboards.
Vi klatrede i træer, byggede huler. - på den måde var jo nok rigtig meget en "drenge-pige" men det fik jeg lov til.

Jeg elskede at lave ting med min far, og jeg fik værktøjskasse, savbuk, trillebør...
Jeg elskede at være hos min farmor og farfar, hvor jeg tit hjalp min farmor i køkkenet, med at bage, sylte, lave mad osv.

Jeg fik lov til at være den jeg var, og lave det jeg syntes var sjovt og fedt, - og det samme gælder mine egne børn.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"