Sterilisering som 18 årig

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:28

Guldfisk skrev:Du kan fucke dit liv op - ved at få børn. Det må du gerne, fordi samfundet får et barn ud af det.
Du kan fucke dit liv op - ved ikke at kunne få børn. Det må du ikke få mulighed for, for det får samfundet ikke noget ud af.

Er det rigtigt forstået, at det er sådan du ser det?

Og som sidebemærkning: aborttallet vidner om, at der er en hel del, der fortryder deres børn.



Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår den øverste del rigtigt. Men altså - du behøver jo ikke få børn, hvis du ikke får lov at blive steriliseret. Du kan bare vælge at bruge prævention... så hvis du tænker, at et barn vil fucke dit liv op - hvilket det muligvis vil - så kan du jo bede gutten tage et kondom på, bruge p-piller eller spiral, eller hvad der nu passer dig.

Og i forhold til sidebemærkningen er aborter ikke rigtig at sammenligne med de børn, man har fået.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Stars » 3. maj 2016, 12:31

Guldfisk skrev:
ajnaM skrev:
Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?


Statskassen hoster ikke op med penge, når folk får børn. Jo, de første par år, men på langt sigt vil vi gerne have fødselstallet op, så det giver ikke mening at gøre det sådan op.

Den ene beslutning har altså negative konsekvenser for samfundet, mens den anden ikke har.

Dertil kommer, at jeg endnu har til gode at møde en mor, der har fortrudt de børn, hun fik. Måske tidspunktet, men ikke børnene. Til gengæld er der jo tilsyneladende en del, der fortryder at blive steriliserede. Og når nu der er andre muligheder, ser jeg ikke behovet.


Du kan fucke dit liv op - ved at få børn. Det må du gerne, fordi samfundet får et barn ud af det.
Du kan fucke dit liv op - ved ikke at kunne få børn. Det må du ikke få mulighed for, for det får samfundet ikke noget ud af.

Er det rigtigt forstået, at det er sådan du ser det?

Og som sidebemærkning: aborttallet vidner om, at der er en hel del, der fortryder deres børn.


En af mine ungdomsveninder ... hun er en af dem, der lige fra hun var 16-17 år vidste, at hun ikke ville ha' børn, og som på sin 25 års fødselsdag bestilte tid til sterilisation - hun måtte igennem en abort, fordi kondomet sprang (jeg er så ikke lige klar over, om hun af en eller anden grund ikke kunne/ville tage fortrydelsespiller, eller om de ikke virkede)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Guldfisk » 3. maj 2016, 12:34

ajnaM skrev:
Guldfisk skrev:Du kan fucke dit liv op - ved at få børn. Det må du gerne, fordi samfundet får et barn ud af det.
Du kan fucke dit liv op - ved ikke at kunne få børn. Det må du ikke få mulighed for, for det får samfundet ikke noget ud af.

Er det rigtigt forstået, at det er sådan du ser det?

Og som sidebemærkning: aborttallet vidner om, at der er en hel del, der fortryder deres børn.



Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår den øverste del rigtigt. Men altså - du behøver jo ikke få børn, hvis du ikke får lov at blive steriliseret. Du kan bare vælge at bruge prævention... så hvis du tænker, at et barn vil fucke dit liv op - hvilket det muligvis vil - så kan du jo bede gutten tage et kondom på, bruge p-piller eller spiral, eller hvad der nu passer dig.

Og i forhold til sidebemærkningen er aborter ikke rigtig at sammenligne med de børn, man har fået.


Men dem, der ikke vil have børn, men som du vil nægte sterilisering, kommer jo nok til at vælge abort, hvis præventionen svigter/hvis de ikke kan finde noget prævention, de realistisk set kan bruge.

Jeg forstår stadig ikke: du mener, at kvinder godt må kunne tilvælge børn før de er 25. Delvist fordi børn kommer samfundet til gode. Delvist fordi det i praksis er umuligt at forbyde.
Men de må ikke fravælge børn. Delvist fordi det er dårligt for samfundet. Delvist fordi, det er nemt at forbyde.
Er det rigtigt forstået, at det er dine hovedargumenter?

Vægter du generelt samfundets interesser over individets?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. maj 2016, 12:36

Jeg er tilhænger af, at lovgivningen skal følge myndighedsalderen.
Især når det er så få, der vælger at blive steriliseret tidligt. Jeg har tillid til, at de har deres grunde, og skal ikke være den, der på afstand vælter mine egne værdier og ønsker ud over dem.
Der vil altid være nogen, der bruger deres muligheder på en måde, som de ender med at fortryde. Det hverken kan eller skal en stor, generel ting som national lovgivning tage højde for efter min mening. Til genæld mener jeg, at mennesker, der fortryder deres sterilisation, skal hjælpes i det omfang, det er muligt.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2016, 12:44

Guldfisk skrev:
Men dem, der ikke vil have børn, men som du vil nægte sterilisering, kommer jo nok til at vælge abort, hvis præventionen svigter/hvis de ikke kan finde noget prævention, de realistisk set kan bruge.

Jeg forstår stadig ikke: du mener, at kvinder godt må kunne tilvælge børn før de er 25. Delvist fordi børn kommer samfundet til gode. Delvist fordi det i praksis er umuligt at forbyde.
Men de må ikke fravælge børn. Delvist fordi det er dårligt for samfundet. Delvist fordi, det er nemt at forbyde.
Er det rigtigt forstået, at det er dine hovedargumenter?

Vægter du generelt samfundets interesser over individets?


Jeg har ikke vægtet noget højere end andet. Jeg har bare bragt det niveau ind i diskussionen (eller også var det allerede bragt ind).

Mit hovedargument er, at jeg ikke ser nogen gode argumenter for, at en lille håndfuld 18-årige død og pine skal have lov at blive steriliseret. De kan nemt finde alternativer, og risikoen for at de ændrer mening er umiddelbart forholdsvis stor.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 3. maj 2016, 15:08

ajnaM skrev:
At blive gift, stemme, køre bil og blive soldat er ikke varige valg. Det er det at få børn (eller at blive steriliseret, selvom pointen i at man potentielt stadig kan få taget æg ud og sat op selvfølgelig gør det mindre varigt).


At blive gift, stemme, køre bil og blive soldat udsendt i krig, er langt mere alvorlige beslutninger med langt større konsekvenser end at blive steriliseret. Og i modsætning til sterilisation, rammer disse konsekvenser også andre mennesker, og ikke kun dig selv. Desuden er en afgivet stemme varig - det er sterilisation ikke.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf LadyFox » 3. maj 2016, 15:30

ajnaM skrev:
Angelina skrev:Men du kan godt se hvorfor de må blive gift, få børn, stemme, køre bil, blive soldat ? De må blot ikke beslutte sig for at vælge om de vil have børn eller ej?


At blive gift, stemme, køre bil og blive soldat er ikke varige valg. Det er det at få børn (eller at blive steriliseret, selvom pointen i at man potentielt stadig kan få taget æg ud og sat op selvfølgelig gør det mindre varigt).

Derfor synes jeg ikke rigtig, man kan sammenligne de ting. Jeg synes i øvrigt heller ikke, man kan sammenligne alvoren i at blive forælder - eller ikke at kunne blive det - med eksempelvis at stemme.

Men selvfølgelig er det et reelt spørgsmål, hvorfor man ikke skal have lov at vælge børn fra, når man nu har lov at vælge dem til. Og der tænker jeg, at der er flere ting i det. Først og fremmest ville konsekvenserne ved at forbyde kvinder at få børn, før de er eksempelvis 25, være ret uoverskuelige. Hvad er vi så ude i - tvangsaborter? Umyndiggørelse?
Dertil kommer, at mange ikke aktivt vælger at blive gravide, men bliver det ved en form for 'uheld'. Og til sidst så går jeg også ind for, at man giver rigtig meget oplysning til unge piger, så de (relativt få), der vælger at blive gravide som teenagere måske alligevel venter et par år. Men igen, man skal ikke tvinge noget igennem her.

Når det så kommer til steriliseringen, så er det et aktivt valg, og et valg der kræver et indgreb. Det er derfor ret nemt, og uden de store konsekvenser, at sætte en aldersgrænse på eksempelvis 25.


At arbejde som udsendt soldat kan give temmelig slemme varige mén. PTSD er en reel risiko enhver udsendt soldat løber, og som meget vel kan blive permanent,og ikke nødvendigvis noget man på forhånd kan overskue konsekvenserne af.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Sangius » 3. maj 2016, 15:45

Der er jo altså en pointe i, at beskytte folk mod sig selv. Vi tillader heller ikke kønsskifteoperation fra den ene dag til den anden.
Jeg synes det er udmærket med en alder på 25, og en tænketid på minimum 6 måneder derefter. Ydermere synes jeg også sagtens man kunne smide nogle psykolog samtaler ind.

Hvis det er sandt at op mod 40% fortryder, så er det da gode penge at give ud, hvis man forsøger at sikre lidt bedre, at dem der gør det, har gennemtænkt beslutningen. Så kunne det være, at det tal faldt, og man derved kunne spare penge på yderligere operationer for reversere det.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Sukisaki » 3. maj 2016, 17:29

Jeg synes ikke at staten skal bestemme om voksne mennesker må blive steriliseret.
Hvis en 18-årig ønsker det, har de vel en eller flere gode grunde til det. Og ja, det kan være at de fortryder det, men sådan er det jo med alle beslutninger.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9015
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Purple Haze » 3. maj 2016, 22:09

Akehurst2 skrev:
Purple Haze skrev:
ajnaM skrev:
Angelina skrev:For nogle kvinder kan det altså have ret store negative konsekvenser ... uanset hvor meget man så insisterer på det "bare" er noget alle kan gøre.


Man kan tage et kondom på?


Ikke hvis man ikke kan tåle det.


Men hvor mange kvinder, der allerede som 18-årige ved, at dve aldrig skal have børn og derfor vil steriliseres, kan ikke tåle nogen former for tilgængelig prævention?


Det ved jeg ikke, sikkert ikke særlig mange.
Men synes de skal have muligheden, hvis det er det de ønsker.
Når de nu ved de ikke vil have børn er der ingen grund til at tvinge den til at bruge div anden prævention, når de kan blive steriliseret i stedet.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2016, 05:18

Angelina skrev:
Sangius skrev:Der er jo altså en pointe i, at beskytte folk mod sig selv. Vi tillader heller ikke kønsskifteoperation fra den ene dag til den anden.
Jeg synes det er udmærket med en alder på 25, og en tænketid på minimum 6 måneder derefter. Ydermere synes jeg også sagtens man kunne smide nogle psykolog samtaler ind.

Hvis det er sandt at op mod 40% fortryder, så er det da gode penge at give ud, hvis man forsøger at sikre lidt bedre, at dem der gør det, har gennemtænkt beslutningen. Så kunne det være, at det tal faldt, og man derved kunne spare penge på yderligere operationer for reversere det.


40% af AMERIKANERE fortryder - herhjemme viser det sig at tallet er ca 6% (dog uden at man ved om det bliver højere af lovændringen).

Men det du siger, er at jeg, der havde 2 børn, nær var død da jeg fik nr 2 - lige skal igennem 6 måneders tænketid og psykologtimer også, inden jeg skulle få lov til at undgå at blive gravid. Jeg synes faktisk det 1½ år jeg måtte vente til jeg fyldte 25 år var rigeligt lang tid.

Mener du også man skal igennem psykologtimer og et halvt års ventetid inden man skal have lov til at få børn - og være mindst 25 år? For at beskytte folk i mod sig selv.


Det sidste synes jeg er en ret god pointe.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf fisken80 » 4. maj 2016, 05:21

ajnaM skrev:
Angelina skrev:Til alle jer der mener man ikke skal have lov til at træffe permanente beslutninger, på statens regning når man er under 25 år - gælder det så også at få børn? Det er permanent, noget hvor statskassen skal hoste op med en del penge - har man ret til at træffe det valg når man er under 25 år?


Statskassen hoster ikke op med penge, når folk får børn. Jo, de første par år, men på langt sigt vil vi gerne have fødselstallet op, så det giver ikke mening at gøre det sådan op.

Den ene beslutning har altså negative konsekvenser for samfundet, mens den anden ikke har.

Dertil kommer, at jeg endnu har til gode at møde en mor, der har fortrudt de børn, hun fik. Måske tidspunktet, men ikke børnene. Til gengæld er der jo tilsyneladende en del, der fortryder at blive steriliserede. Og når nu der er andre muligheder, ser jeg ikke behovet.


Det kunne vel meget vel skyldes, at det er et kolossalt tabu at indrømme, at man faktisk helst havde været fri for sine børn. Jeg er dog ikke ét sekund i tvivl om, at de kvinder findes. Ikke at de ikke elsker deres børn, men derfor kan man nu sagtens fortryde, at man fik dem
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27065

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf ajnaM » 4. maj 2016, 05:50

fisken80 skrev:Det kunne vel meget vel skyldes, at det er et kolossalt tabu at indrømme, at man faktisk helst havde været fri for sine børn. Jeg er dog ikke ét sekund i tvivl om, at de kvinder findes. Ikke at de ikke elsker deres børn, men derfor kan man nu sagtens fortryde, at man fik dem


Selv i meget ærlige fora, som eksempelvis den anonyme debat, har jeg kun oplevet mødre, der har fortrudt tidspunktet. Og oftest har det været mødre, der har fået børn tidligt...

De skal nok findes, dem der faktisk helst ville være deres børn foruden. Jeg tror (og håber) dog, det er virkelig, virkelig få.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 4. maj 2016, 11:05

Sterilisering (og tilbageføring) er en nice-to-have; ikke en operation der burde udføres i et offentligt finansieret hospitalsvæsen.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Sterilisering som 18 årig

Indlægaf Sangius » 4. maj 2016, 15:17

fisken80 skrev:
Angelina skrev:
Sangius skrev:Der er jo altså en pointe i, at beskytte folk mod sig selv. Vi tillader heller ikke kønsskifteoperation fra den ene dag til den anden.
Jeg synes det er udmærket med en alder på 25, og en tænketid på minimum 6 måneder derefter. Ydermere synes jeg også sagtens man kunne smide nogle psykolog samtaler ind.

Hvis det er sandt at op mod 40% fortryder, så er det da gode penge at give ud, hvis man forsøger at sikre lidt bedre, at dem der gør det, har gennemtænkt beslutningen. Så kunne det være, at det tal faldt, og man derved kunne spare penge på yderligere operationer for reversere det.


40% af AMERIKANERE fortryder - herhjemme viser det sig at tallet er ca 6% (dog uden at man ved om det bliver højere af lovændringen).

Men det du siger, er at jeg, der havde 2 børn, nær var død da jeg fik nr 2 - lige skal igennem 6 måneders tænketid og psykologtimer også, inden jeg skulle få lov til at undgå at blive gravid. Jeg synes faktisk det 1½ år jeg måtte vente til jeg fyldte 25 år var rigeligt lang tid.

Mener du også man skal igennem psykologtimer og et halvt års ventetid inden man skal have lov til at få børn - og være mindst 25 år? For at beskytte folk i mod sig selv.


Det sidste synes jeg er en ret god pointe.


Hvis det kun er 6 %, så er det jo ikke nødvendigt at gøre så stort et problem ud af det.

Jeg synes ikke det er til at sammenligne med børneområdet, da dette er umuligt at regulere, og derfor en moot point.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"