Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 19:50

Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:Helt ærligt, så har jeg det ret stramt med at en arbejdsplads vil diktere, hvad jeg skal acceptere i min undervisning.


Det er jo bare dit problem. Det er de i deres fulde gode ret til at diktere.

Ja desværre.
Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle.


Det tvivler jeg ret kraftigt på.. Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om at jeg kan nævne en masse personer og persongrupper, som der ikke er plads til.

Nå. Jamen det ved du selvfølgelig bedre, end jeg, der færdes der til daglig. Det kan jeg godt se.


Hvor mange personer med plettet børneattest, har I plads til? Hvor mange aktive drankere? Hvor mange aktive stofmisbrugere? Hvor mange åbent erklærede og aktivt udøvende nazister eller racister? Hvor mange personer med 0 % kendskab til dansk eller et andet europæisk sprog har I plads til? Hvor mange personer uden skolegang overhovedet eller planer om at få det, har I plads til?

Det er ret begrænset, hvor mange folkeskoleelever du finder af de typer.


Som det fremgår klart og tydeligt af konteksten, så taler vi om hvad en arbejdsplads vil diktere at deres ansatte skal acceptere, og dermed om ansatte og ikke elever.

Du svarede ikke på spørgsmålet - hvor mange ansatte af de ovennævnte typer har din arbejdsplads plads til?


Nej. Du har tydeligvis ikke forstået den kontekst, der ganske rigtigt er klar og tydelig, nemlig hvilke elever der er plads til.
Så jeg har svaret og spilder ikke mere tid på meningsløse spørgsmål.


Se, jeg tænkte nok at du ville forsøge at påstå den slags, så jeg undlod at trimme indlæggene. Enhver kan jo ved selvsyn konstatere at vores samtale begyndte med hvordan du havde det med at din arbejdsplads ville diktere hvilke arbejdsvilkår du må tåle i arbejdstiden på din arbejdsplads. Jeg konstaterer at det er surt for dig, for det er præcis hvad ledelsesretten giver dem lov til at diktere. Dernæst konstaterer du: "Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle."

Så det er fuldstændigt tåbeligt, pludselig at begynde at hævde at konteksten handler om elever, og ikke om de ansatte på din arbejdsplads. Nu har du i mellemtiden fået gravet dig så langt ned, at du bare stikker fingrene i ørene og råber noget om at det er mine spørgsmål, der er meningsløse (også kendt som "LALALALA"), mens du stikker af.

Alt dette, bare fordi du skulle komme med en bemærkning i trods, når nu du måtte erkende ledelsesretten, så du fik det sidste ord alligevel..
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Dr_bp » 7. maj 2016, 20:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Fru Sunshine skrev:Helt ærligt, så har jeg det ret stramt med at en arbejdsplads vil diktere, hvad jeg skal acceptere i min undervisning.


Det er jo bare dit problem. Det er de i deres fulde gode ret til at diktere.

Ja desværre.
Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle.


Det tvivler jeg ret kraftigt på.. Jeg er faktisk slet ikke i tvivl om at jeg kan nævne en masse personer og persongrupper, som der ikke er plads til.

Nå. Jamen det ved du selvfølgelig bedre, end jeg, der færdes der til daglig. Det kan jeg godt se.


Hvor mange personer med plettet børneattest, har I plads til? Hvor mange aktive drankere? Hvor mange aktive stofmisbrugere? Hvor mange åbent erklærede og aktivt udøvende nazister eller racister? Hvor mange personer med 0 % kendskab til dansk eller et andet europæisk sprog har I plads til? Hvor mange personer uden skolegang overhovedet eller planer om at få det, har I plads til?

Det er ret begrænset, hvor mange folkeskoleelever du finder af de typer.


Som det fremgår klart og tydeligt af konteksten, så taler vi om hvad en arbejdsplads vil diktere at deres ansatte skal acceptere, og dermed om ansatte og ikke elever.

Du svarede ikke på spørgsmålet - hvor mange ansatte af de ovennævnte typer har din arbejdsplads plads til?


Nej. Du har tydeligvis ikke forstået den kontekst, der ganske rigtigt er klar og tydelig, nemlig hvilke elever der er plads til.
Så jeg har svaret og spilder ikke mere tid på meningsløse spørgsmål.


Se, jeg tænkte nok at du ville forsøge at påstå den slags, så jeg undlod at trimme indlæggene. Enhver kan jo ved selvsyn konstatere at vores samtale begyndte med hvordan du havde det med at din arbejdsplads ville diktere hvilke arbejdsvilkår du må tåle i arbejdstiden på din arbejdsplads. Jeg konstaterer at det er surt for dig, for det er præcis hvad ledelsesretten giver dem lov til at diktere. Dernæst konstaterer du: "Heldigvis arbejder jeg et sted, hvor der er plads til alle."

Så det er fuldstændigt tåbeligt, pludselig at begynde at hævde at konteksten handler om elever, og ikke om de ansatte på din arbejdsplads. Nu har du i mellemtiden fået gravet dig så langt ned, at du bare stikker fingrene i ørene og råber noget om at det er mine spørgsmål, der er meningsløse (også kendt som "LALALALA"), mens du stikker af.

Alt dette, bare fordi du skulle komme med en bemærkning i trods, når nu du måtte erkende ledelsesretten, så du fik det sidste ord alligevel..


Det er mindst lige så tåbelig at du afsporer debatten bare for at pointere at du har ret, og Sunshine fik formuleret sig skævt. Eller hvad nu. Altså, kan vi ikke debattere sagens kerne i stedet for at gå i selvsving over om der menes elever eller lærer? Det er jo ikke relevant for debatten.
6
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 20:52

Hvis de skal undervises iført niqab, må alle elever vælge åndsvage kostymer + hat eller styrthjelm. Det bliver en fest :) Jeg overvejer Dark Vader.
Hvilket bringer mig til : Hvad skal/vil de egentlig med VUC ? Uddannelse til hvad, her i dk ? Iført de rumdragter er udbuddet af arbejde, nok til at overse.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:11

Rakel skrev:
Zorglup skrev:Hvis de skal undervises iført niqab, må alle elever vælge åndsvage kostymer + hat eller styrthjelm. Det bliver en fest :) Jeg overvejer Dark Vader.
Hvilket bringer mig til : Hvad skal/vil de egentlig med VUC ? Uddannelse til hvad, her i dk ? Iført de rumdragter er udbuddet af arbejde, nok til at overse.


Jeg tror nu nok, at der er jobs, hvis de vælger rigtigt af uddannelse. Det er min oplevelse af at være gift med en, der underviser også kvinder i niqab.

Jeg ved også, at en af de tidligere studerende i niqab i dag arbejder som sygeplejerske i NHS og følger den uniformering, det er der (mulighed for almindelig muslimsk hovedbeklædning (navn?)) og ellers bærer niqab. Mulighederne er der. Der er ikke altid sort/hvidt.


I England ? Du skriver NHS.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:40

@Rakel.
Tak for svar :)
Men du må indrømme, det er smalt. Altså jobmarkedet for niqab-brugere.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 21:56

ShuruQ skrev:
Zorglup skrev:@Rakel.
Tak for svar :)
Men du må indrømme, det er smalt. Altså jobmarkedet for niqab-brugere.


Jeg tror det Rakel nævner man kan gøre, hvis den niqabbærende kvinde selvfølgelig er villig til det er at hun i arbejdstiden "nøjes" med et almindeligt tørklæde i arbejdstiden og så ellers bruger niqab i sin fritid. Det er i hvert fald, som niqaabi at gøre livet nemmere for sig selv at være villig til en sådan løsning :).

Her bliver ordet 'fritid' interessant. :) I forbindelse med denne tråd, er VUC og skole vel ikke at opfatte, som fritid ?
Jeg er helt med på, at alle må klæde sig som de vil 'derhjemme' og i deres fritid.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 8. maj 2016, 07:32

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/ ... er/6072205
Lars Asland forklarer, at det ikke engang er normalt, at modtage undervisning i muslimske lande iført niqab.
Unægtelig en lidt anden version, end eksempelvis herinde. :)
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Kommodedyret » 8. maj 2016, 09:48

Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 8. maj 2016, 10:04

Uanset om man synes det er okay eller ej at de ikke må følge den normale holdundervisning, er det altså vigtig lige at huske at de stadigvæk godt kan gøre deres uddannelse færdig. Det er altså ikke fordi de bliver nægtet en uddannelse.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 10:22

0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 10:44

Angelina skrev:
Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205


Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske


Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.


De er rollemodeller i den forstand at religion er meget mere fremtrædende her og DE vil ikke finde sig i det. Men i Danmark er det helt forfærdeligt at blande sig i det åbenbart
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 8. maj 2016, 10:59

Dr_bp skrev:Det er mindst lige så tåbelig at du afsporer debatten bare for at pointere at du har ret, og Sunshine fik formuleret sig skævt.


Debatten er da ikke afsporet. Den kører fint videre sideløbende med ordvekslingen mellem Sunshine og mig.

Men hvis den nu gjorde, så er det ikke MIG, der afsporer debatten. Det er Sunshine der afsporer den, når hun graver sig dybere og dybere ned. Bare fordi at hun absolut ville have det sidste ord, og skulle fyre et par hurtige ugennemtænkte bemærkninger af i trods. Hvis hun havde erkendt at hun tog fejl i hendes trodsige bemærkninger fra starten, så var den jo landet dér.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 11:17

Angelina skrev:
Code71 skrev:
Angelina skrev:
Code71 skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/s-profil-om-niqab-debat-i-tyrkiet-var-du-roeget-ud-paa-roev-og-albuer/6072205


Og er Tyrkiet et land vi har lyst til at sammenligne os med og være på linje med? Er de vores rollemodeller?

Så kan man jo også bare møde op i badebukser eller Anders And-maske


Siger Lars - og præcis, det kan man, fordi vi ikke herhjemme har skoleuniformer eller dresscode ... så er badebukser og Anders And maske det man har lyst til at tage på i skole, så bevares da ...altså så længe man ikke forstyrrer undervisningen.


De er rollemodeller i den forstand at religion er meget mere fremtrædende her og DE vil ikke finde sig i det. Men i Danmark er det helt forfærdeligt at blande sig i det åbenbart


Så fordi tyrkerne ikke vil have fremtrædende religion, så skal vi også forbyde det? Det Tyrkiske samfund er markant anderledes opbygget end det danske, også når det kommer til religion, de har ingen statskirke og kirke og stat er adskilt - og har været det siden 1923. Og så alligevel med en stærk styrende hånd fra deres ministerie for religion, der gerne vil bestemme HVORDAN folket skal dyrke deres religion.

Der er ikke et forbud mod at bære religiøse hovedbeklædninger i skolen, men i offentlige embeder - og for universitetsstuderende. Forbuddet er forsøgt ophævet flere gange, men uden held.

http://www.religion.dk/viden/ti-ting-om ... -i-tyrkiet


Vi har i forvejen maskeringsforbud i Danmark. Så selvfølgelig skal der ikke bæres maske i undervisningssituationer. Det kan der slet ikke være nogen tvivl om i min verden
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 8. maj 2016, 11:27

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 2. På samme straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.
...

I lyset af dette må niqab have et "anerkendelsesværdigt formål". Ellers ville de være helt forbudt.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Niqab i undervisningen

Indlægaf Slettet bruger » 8. maj 2016, 11:52

Angelina skrev:
Kommodedyret skrev:Men kan man overhovedet få et job når man går i niqab? Sigtet med uddannelse er vel at øge sine chancer på jobmarkedet, så måske skulle man bare først som sidst prøve at tilpasse sig samfundets vilkår og skifte til en mere normal klædedragt, i stedet for at insistere på at marginalisere sig selv?


Men måske får man senere i livet lyst til at ikke bære niqab længere (eller droppe den grønne hanekam der unægteligt også gør det svært at finde et job), og så må det da være et plus at man har en uddannelse? Viden og uddannelse er altså vejen frem.


Så kan de jo lige så godt tage niqaben af med det samme? Det er jo bedre at lære dem alm. adfærd oven i undervisningen, i stedet for at lære dem den forkerte ide at man kan opføre sig så gakket man vil og så er folk bare tolerante. Sådan fungerer det jo ikke.

Undervisningen skal jo forberede folk på samfundet, og det er jo en ringe forberedelse af lære folk, at i samfundet, der kan du fint gå rundt med niqab eller Anders And-maske altid uden at det vil give dig nogen som helst problemer.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"