Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Pølsemix » 25. maj 2016, 03:36

Zombie skrev:Og så virker det altså ret spøjst at man vil forhindre undertrykkelse af et segment, via eksklusion af samme segment. Jeg læser den der fancy uddannelse om social Intervention. og det er ikke lige en teknik jeg er bekendt med. :D


Det handler ikke om at man ønsker at ekskludere, men om hensynet til de omgivelser de færdes i. Altså undervisere og deres medstuderende. Vi lever i et frit land hvor man gerne må gå med niqab, men så må man også tage de konsekvenser der følger med som fx at ens uddannelsested vurderer at det ikke er hensigtsmæssigt ift. undervisningen.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 25. maj 2016, 08:23

Pølsemix skrev:
Zombie skrev:Og så virker det altså ret spøjst at man vil forhindre undertrykkelse af et segment, via eksklusion af samme segment. Jeg læser den der fancy uddannelse om social Intervention. og det er ikke lige en teknik jeg er bekendt med. :D


Det handler ikke om at man ønsker at ekskludere, men om hensynet til de omgivelser de færdes i. Altså undervisere og deres medstuderende. Vi lever i et frit land hvor man gerne må gå med niqab, men så må man også tage de konsekvenser der følger med som fx at ens uddannelsested vurderer at det ikke er hensigtsmæssigt ift. undervisningen.


Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med. Jeg synes, det er HELT rimeligt at vi har OFFENTLIGE uddannelsesinstitutioner, der ikke bare på forgodtbefindende kan finde på regler og idéer, uden at man som minimum kan have en rask lille debat om fairness og rimeligheden i dem, og om de rammer som tilsigtet.

Hvad privatskoler, primært bekostet af eleverne og deres familier, gør er lidt mere deres egen sag.

I DK har vi en idé om, at uddannelse skal være "for alle" eller "for folket". Ved at ekskludere nogen på baggrund af deres udseende, siger vi samtidig, at den person ikke er at anse som værende "en af folket" pga. X eller Y.
Der synes jeg helt sikkert, at der skal være meget klare årsager til, at man vælger at gøre dét. Og at man har en eller anden idé om, at en niqab i sig selv, uden for kontekst, er undertrykkende som symbol - well, det er jeg ikke enig i og det er mange andre heller ikke enig i, er en rigtig konklusion at drage. Som den, der ønsker at ekskludere, er det IMO skolens ansvar at undersøge til bunds, hvordan og hvorledes emnet kan anskues i den kontekst, skolen er placeret i - dvs. det danske samfund.

For mig er det IKKE en logisk konsekvens, at man i et FRIT samfund ikke kan gå klædt som man vil. Særligt som kvinde er det noget, jeg er dyb modstander af - uagtet hvad mit tøj måtte signalere for andre, har jeg ret til at gå i fred og være en del af samfundet, med samme rettigheder som alle andre.
Lige så lidt som jeg skal voldtages fordi nogen synes, jeg klæder mig som skøge, lige så lidt vil jeg udelukkes fra en uddannelse, fordi andre tolker et eller andet ind i min påklædning, som måske/måske ikke er korrekt.

Når vi nu endda lukker folk ind på uddannelserne, der tydeligt er autonome og dermed ville elske at se alle statslige systemer, inkl. uddannelsessystemet, brænde op - dvs. folk, der i andre kontekster end den konkrete undervisnings, er decideret modstandere af det system, der er iboende skolen som koncept - så synes jeg faktisk, det er en anelse vanskeligt at sige nej til folk med niqab.

Hvis det er så vigtigt at kunne se hinanden, må vi straks sløjfe blindeskolerne eller hvad. Jeg har endnu ikke hørt et argument, jeg synes holder vand ... Og jeg synes, niqabber er en virkelig fjollet, dødsyg og åndssvag ting.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. maj 2016, 09:42

Zombie skrev:
Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med.

I DK har vi en idé om, at uddannelse skal være "for alle" eller "for folket". Ved at ekskludere nogen på baggrund af deres udseende, siger vi samtidig, at den person ikke er at anse som værende "en af folket" pga. X eller Y.


Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med. De er ikke ekskluderet fra uddannelse. Det kan de stadig få. De kan også stadig få en eksamen. Men de har ikke krav på at modtage tilstede-undervisning, hvis de ikke vil efterkomme husreglerne.


For mig er det IKKE en logisk konsekvens, at man i et FRIT samfund ikke kan gå klædt som man vil.


Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med. Danmark er ikke et frit land. Vi har en masse regler og love, der begrænser din frihed - også når det gælder påklædning.


Når vi nu endda lukker folk ind på uddannelserne, der tydeligt er autonome og dermed ville elske at se alle statslige systemer, inkl. uddannelsessystemet, brænde op - dvs. folk, der i andre kontekster end den konkrete undervisnings, er decideret modstandere af det system, der er iboende skolen som koncept - så synes jeg faktisk, det er en anelse vanskeligt at sige nej til folk med niqab.


Forskellen er, at de autonome ikke udlever deres ideologier i klasseværelset i undervisningen. Det gør dem med niqab.

Hvis det er så vigtigt at kunne se hinanden, må vi straks sløjfe blindeskolerne eller hvad. Jeg har endnu ikke hørt et argument, jeg synes holder vand ....


Du har vist også i høj grad besluttet dig for på forhånd, at ingen argumenter desangående VIL kunne holde, så mon ikke hunden ligger begravet dér? I øvrigt så har selv blindeskoler ordensregler der skal efterleves. At de så ikke går på visuelle ting, burde man jo næsten kunne sige sig selv.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 09:55

Kan vi ikke enes om, at friheden til at bære det mest værdiladede symbol på kvindeundertrykkelse der findes i verden i dag, er lidt som friheden til at stemme fascister ind i parlamenterne på demokratisk vis? Det ER bare en svær balance at slå mellem juridisk ret og demokratisk selvforsvar.

Vi er jo ikke amerikanere, så jeg synes ikke vi behøver henfalde til så åbenlyst mangelholdig argumentation som at det er folks eget valg. Specielt ikke hvis man mener at tegnerne på diverse redaktioner lige burde styre sig en omgang. EDIT: Eller hvis man mener at Søren Espersen skal tænke sig om inden han taler.

Bilder man sig selv ind at niqabben IKKE signalerer en klar tilslutning til ideen om slutshaming og ærbare kvinder? Hvis ja, kan jeg så også iføre mig militærstøvler og armbind og forsvare mig med at folk ikke skal bilde sig ind at ane hvad jeg mener indtil de har talt med mig? Er jeg bare en lille bitte smule selv udenom det hvis jeg giver et dårligt førstehåndsindtryk med et svastika i panden? Hvis ja, så er det direkte racisme, at lave specielle regler for andre kulturer og mennesker, fordi de har "special needs".

Hvordan danske kvinder har glemt 68erne og 70erne allerede er mig en gåde. Friheden til at gå klædt som man vil og udviske kønsforskelle i påklædningen er noget der tog en kulturel omvæltning. Det er utilstrækkeligt at bruge et argument fra 1600-tallets England for at forsvare middelalderlig kulturel praksis udi social kontrol, som om det var en frihedserklæring. Det er blindt for historien, for kulturelle implikationer, for integration og for den mellemmenneskelige tillid.

Det eneste der delvist kan siges at være frigørende ved at iklæde sig en niqab som kvinde er at det ses ned på i nogle cirkler. Det er lidt som at melde sig ind i en af de mange "op i røven med DF" grupper på facebook. Så der er en provokativ selvretfærdiggørelse i det. Det er et statement, for dem der vitterligt ikke er presset til det.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2016, 10:33

Hvorfor er det, at det skal handle om religion?
Hvorfor skal det handle om, hvorvidt det er et symbol på det ene eller det andet.
Jeg er fuldstændig ligeglad, hvad det er et symbol på, når man dækker ansigtet, kan man ikke få undervisning på pågældende skole.
Hvorfor er den længere?
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 25. maj 2016, 10:36

kidkomb skrev:Hvorfor er det, at det skal handle om religion?
Hvorfor skal det handle om, hvorvidt det er et symbol på det ene eller det andet.
Jeg er fuldstændig ligeglad, hvad det er et symbol på, når man dækker ansigtet, kan man ikke få undervisning på pågældende skole.
Hvorfor er den længere?


Fordi det er islam det berører og så er mange på forhånd indstillet på at alt er tilladt.. Havde det været Lene nede fra hjørnet som uden grund ville sidde med ansigtet tildækket var der ikke en kæft der havde reageret på at hun var blevet bedt om at fjerne det eller gå ud af lokalet
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 25. maj 2016, 10:42

kidkomb skrev:Hvorfor er det, at det skal handle om religion?
Hvorfor skal det handle om, hvorvidt det er et symbol på det ene eller det andet.
Jeg er fuldstændig ligeglad, hvad det er et symbol på, når man dækker ansigtet, kan man ikke få undervisning på pågældende skole.
Hvorfor er den længere?


Personligt er jeg lidt ligeglad med den konkrete sag. Jeg er til gengæld meget interesseret i den generelle problemstilling.

At en underviser eller en skole kræver at kunne se eleverne synes mig så ganske åbenlyst.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 25. maj 2016, 12:07

Zombie skrev:[...]

Zombie, du har ret i, at det ikke er helt enkelt.
Men jeg synes heller ikke, det er så enkelt, som du gør det til, og faktisk blev jeg mærkeligt sørgmodig over dine teorier :genert:
Det er selvfølgelig altid rart med en dosis hippie-isme, og alle skal gøre, hvad de vil osv., men jeg kom til at tænke på Christianias udvikling, hvor det netop var ideen, at alle måtte gøre, hvad de selv ville, og ingen skulle "bestemme".
Men inden man fik set sig om, var stedet domineret af rockerbander, der solgte stoffer - og ingen vidste, hvad de skulle gøre ved det. :genert:
Det er ikke ment som en nøjagtig sammenligning - det var bare min association. Men der er i hvert fald den lighed, at hvad med de magtspil, der altid er, hvis der ikke er en eller form for faste normer? Så bliver tomrummet udfyldt af nogen.
Dette er ikke en argumetation, der skal sætte det hele på plads, bare et eksempel ... men lad os nu sige, at de der piger, der insisterer på at dyrke kønslig apartheid ikke er de små forsagte, der har fået besked på det af deres strenge far (eller mor). Det er jeg tilbøjelig til at give dig ret i. Det er nok snarere en eller form for ungdomsoprør, de selv ser det som, og en forholdsvis "sikker" form endda i deres eget miljø, fordi der er ikke rigtig nogen, der kan gå voldsomt imod det (fordi de kan henvise til religionen).
Men okay, lad os nu sige, at det faktisk er dem, der er stærke eller pseudo-stærke ... og det så oven i købet viser sig at være dem, der kan flytte noget og få gennemført noget i forhold til de danske normer. Så har du efter min mening prisgivet de mindre fremfarende indvanderpiger, der bare er tiltrukket af lidt friere former, og det kan sagtens tænkes, at foregangsmændene nu begynder at lægge pres på dem, for at de skal være mindre "dansk-luder-agtige", og så vil de have sværere ved at stå imod.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Pølsemix » 25. maj 2016, 14:31

Zombie skrev:
Pølsemix skrev:
Zombie skrev:Og så virker det altså ret spøjst at man vil forhindre undertrykkelse af et segment, via eksklusion af samme segment. Jeg læser den der fancy uddannelse om social Intervention. og det er ikke lige en teknik jeg er bekendt med. :D


Det handler ikke om at man ønsker at ekskludere, men om hensynet til de omgivelser de færdes i. Altså undervisere og deres medstuderende. Vi lever i et frit land hvor man gerne må gå med niqab, men så må man også tage de konsekvenser der følger med som fx at ens uddannelsested vurderer at det ikke er hensigtsmæssigt ift. undervisningen.


Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med. Jeg synes, det er HELT rimeligt at vi har OFFENTLIGE uddannelsesinstitutioner, der ikke bare på forgodtbefindende kan finde på regler og idéer, uden at man som minimum kan have en rask lille debat om fairness og rimeligheden i dem, og om de rammer som tilsigtet.

Hvad privatskoler, primært bekostet af eleverne og deres familier, gør er lidt mere deres egen sag.

I DK har vi en idé om, at uddannelse skal være "for alle" eller "for folket". Ved at ekskludere nogen på baggrund af deres udseende, siger vi samtidig, at den person ikke er at anse som værende "en af folket" pga. X eller Y.
Der synes jeg helt sikkert, at der skal være meget klare årsager til, at man vælger at gøre dét. Og at man har en eller anden idé om, at en niqab i sig selv, uden for kontekst, er undertrykkende som symbol - well, det er jeg ikke enig i og det er mange andre heller ikke enig i, er en rigtig konklusion at drage. Som den, der ønsker at ekskludere, er det IMO skolens ansvar at undersøge til bunds, hvordan og hvorledes emnet kan anskues i den kontekst, skolen er placeret i - dvs. det danske samfund.

For mig er det IKKE en logisk konsekvens, at man i et FRIT samfund ikke kan gå klædt som man vil. Særligt som kvinde er det noget, jeg er dyb modstander af - uagtet hvad mit tøj måtte signalere for andre, har jeg ret til at gå i fred og være en del af samfundet, med samme rettigheder som alle andre.
Lige så lidt som jeg skal voldtages fordi nogen synes, jeg klæder mig som skøge, lige så lidt vil jeg udelukkes fra en uddannelse, fordi andre tolker et eller andet ind i min påklædning, som måske/måske ikke er korrekt.

Når vi nu endda lukker folk ind på uddannelserne, der tydeligt er autonome og dermed ville elske at se alle statslige systemer, inkl. uddannelsessystemet, brænde op - dvs. folk, der i andre kontekster end den konkrete undervisnings, er decideret modstandere af det system, der er iboende skolen som koncept - så synes jeg faktisk, det er en anelse vanskeligt at sige nej til folk med niqab.

Hvis det er så vigtigt at kunne se hinanden, må vi straks sløjfe blindeskolerne eller hvad. Jeg har endnu ikke hørt et argument, jeg synes holder vand ... Og jeg synes, niqabber er en virkelig fjollet, dødsyg og åndssvag ting.

Skal jeg tolke det derhen at uddannelsesinstitutioner ikke skal have lov at sætte nogle restriktioner/guidelines for de studerendes påklædning? Hvordan tror du det fungerer på arbejdspladser som de studerende er ved opnå kvalifikationer til at kunne begå sig på?
Om du er kvinde eller mand er irrelevant for mig, hvis niqab havde været en mandlig klædedragt havde det ikke ændret en tøddel ved min mening.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 25. maj 2016, 18:50

Det havde ændret lige nøjagtig ingenting for mig, om det havde været mænd vi snakkede om. Race, kultur, politisk overbevisning. Ingenting.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 26. maj 2016, 11:21

Pølsemix skrev:Skal jeg tolke det derhen at uddannelsesinstitutioner ikke skal have lov at sætte nogle restriktioner/guidelines for de studerendes påklædning? Hvordan tror du det fungerer på arbejdspladser som de studerende er ved opnå kvalifikationer til at kunne begå sig på?
Om du er kvinde eller mand er irrelevant for mig, hvis niqab havde været en mandlig klædedragt havde det ikke ændret en tøddel ved min mening.


Jeg har aldrig sagt, hvorvidt de skal have lov til det. Jeg siger bare, at det klart er op til diskussion, hvad de kan diktere og hvor meget, i betragtning af at det er en offentlig institution, og de derfor er underlagt visse regler om inklusion og mangfoldighed. Derfor er det helt rimeligt at problematisere, hvorvidt eksklusion der finder sted er rimelig eller ej - hvilket er mit modsvar til din præmis om, at det nærmest stod skrevet i sten, at det må de gerne. Det er jeg ikke enig i, at det er så selvklart at de må.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 26. maj 2016, 11:29

Advocatus-Diaboli skrev:
Nej, nej. Den præmis kan du ikke bare diske op med. De er ikke ekskluderet fra uddannelse. Det kan de stadig få. De kan også stadig få en eksamen. Men de har ikke krav på at modtage tilstede-undervisning, hvis de ikke vil efterkomme husreglerne.


Det har jo så ikke været nævnt. Så længe de kan tilgå uddannelsen somehow, er jeg faktisk lidt ligeglad med, om det foregår i klassen eller ej. Jeg modtog selv online undervisning det sidste år af min bachelor, det var en stor succes og meget fint.


Danmark er ikke et frit land. Vi har en masse regler og love, der begrænser din frihed - også når det gælder påklædning.


Joo, men reglerne er jo meget specifikke ift. kontekst, f.eks. at man ikke må dække sit ansigt til under en demonstration. Til hverdag kan jeg godt gå rundt som en maskeret røver uden at det på nogen måde er ulovligt, for det står der intet om i loven. Så hvis niqab-damerne undlader posthuset og kontekster, hvor en visuel identifikation er påkrævet, er der jo intet i LOVEN der begrænser deres påklædning.


Forskellen er, at de autonome ikke udlever deres ideologier i klasseværelset i undervisningen. Det gør dem med niqab.


Det er jeg ikke enig i. De sidder jo med deres "Schwartze Block" trøjer omhandlende politivold m.m.

Du har vist også i høj grad besluttet dig for på forhånd, at ingen argumenter desangående VIL kunne holde, så mon ikke hunden ligger begravet dér? I øvrigt så har selv blindeskoler ordensregler der skal efterleves. At de så ikke går på visuelle ting, burde man jo næsten kunne sige sig selv.


Du har vist besluttet dig for på forhånd, at dømme mig. Du tager desværre fejl, trælst. Når nu det giver sig selv for dig, at blindeskolernes ordensregler ikke går på visuelle ting, hvorfor er det så så overraskende, at jeg problematiserer, at almindelige skolers ordensregler gør. Hvis uddannelsen er offentlig og søger at uddanne den almene befolkning - hvad niqab-damer jo sådan set er en del af, om end de er et mindretal - så giver det ikke mening at ekskludere dem synes jeg.
Dermed problematiserer jeg det logiske i ræsonnementet, at selvfølgelig kan uddannelsesstedet da dét. Nej, det synes jeg ikke de "selvfølgeligt" kan. Men det er heller ikke det samme som, at jeg er imod det. Jeg synes bare ikke, det er indlysende, at sådan er det "selvfølgeligt" og jeg synes sagtens, vi kan diskutere det som vi jo gør.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 26. maj 2016, 14:32

FruDulle skrev:
Zombie skrev:
Det har jo så ikke været nævnt. Så længe de kan tilgå uddannelsen somehow, er jeg faktisk lidt ligeglad med, om det foregår i klassen eller ej. Jeg modtog selv online undervisning det sidste år af min bachelor, det var en stor succes og meget fint.


Det var da netop det de blev tilbudt helt fra starten af det her. "Desværre, i kan ikke deltage i undervisningen hvis i bærer niqab, men i er velkomne til at forsætte online.


Det udviklede sig til en mere generel debat. Derfor overså jeg dette. Er der mulighed for at tage uddannelsen online, til samme kvalitet, jamen så bye bye niqab-damer. :)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. maj 2016, 14:45

Zombie skrev:
Det har jo så ikke været nævnt. Så længe de kan tilgå uddannelsen somehow, er jeg faktisk lidt ligeglad med, om det foregår i klassen eller ej. Jeg modtog selv online undervisning det sidste år af min bachelor, det var en stor succes og meget fint.


Det har det da! Lige siden den første artikel der breakede nyheden, har der stået at de var velkomne til at fortsætte online.

Joo, men reglerne er jo meget specifikke ift. kontekst, f.eks. at man ikke må dække sit ansigt til under en demonstration. Til hverdag kan jeg godt gå rundt som en maskeret røver uden at det på nogen måde er ulovligt, for det står der intet om i loven. Så hvis niqab-damerne undlader posthuset og kontekster, hvor en visuel identifikation er påkrævet, er der jo intet i LOVEN der begrænser deres påklædning.


For det første gik dit udsagn på at "Danmark er et frit land", og det er dén påstand, som det citerede imødegår. For det andet handler det om hvorvidt Danmark er et frit land, ikke kun om der er lovbegrænsninger i påklædningen, men om der er begrænsninger i loven i det hele taget - og det er der. Der findes ikke noget "frit land". Selv i internationale farvande, som ingen lande ejer, gælder der begrænsninger. For det tredje, selv hvis vi begrænsede det til påklædning, så findes der stadig mange lovregler for påklædning, udover maskeforbuddet. Der er regler for påklædning i retten, der er regler for blufærdighed, hvis din påklædning er provokerende, minimal eller manglende, der er regler og dresscodes inden for et væld af brancher og faggrupper som omhandler alt lige fra æstetik til sikkerhed til de signaler, som tøjet sender.

Det er jeg ikke enig i. De sidder jo med deres "Schwartze Block" trøjer omhandlende politivold m.m.


Ja, og dem der har et nike-logo på T-shirten udlever deres kapitalistiske ideologier, ikk'? De trøjer forstyrrer ikke undervisningen. Det gør niqab. Derfor er reglerne som de er.


Du har vist besluttet dig for på forhånd, at dømme mig.


Ja. Det står jeg gerne ved, og du gør det så nemt for mig.

Du tager desværre fejl, trælst.


Nej, det gør jeg ikke. Forskellen på os to er, at jeg styres af logik, metode og rationale, og jeg kan - og gør - begrunde mine påstande med fakta. Det kan du ikke. Det er også derfor at du ikke har taget mig i en konkret fejl, selvom du påstår at jeg begår dem.

Hvis uddannelsen er offentlig og søger at uddanne den almene befolkning - hvad niqab-damer jo sådan set er en del af, om end de er et mindretal - så giver det ikke mening at ekskludere dem synes jeg.


Du bliver ved med at tale om at de er ekskluderet, selvom det ikke er tilfældet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 26. maj 2016, 15:30

Advocatus-Diaboli skrev:
Det har det da! Lige siden den første artikel der breakede nyheden, har der stået at de var velkomne til at fortsætte online.


Hvis du forholder dig til det, jeg skriver - som jo er det du gør, når du citerer og svarer mig - så fremgår det, at jeg svarer på om de må deltage i undervisning på skolen. En afsporing af diskussionen der rigtig nok tog sit udgangspunkt i artiklen, men som blev mere generel i sin udformning. Jeg har altså ikke svaret direkte på det oprindelige indlæg, men er hoppet ind midt i diskussionen.


For det første gik dit udsagn på at "Danmark er et frit land", og det er dén påstand, som det citerede imødegår. For det andet handler det om hvorvidt Danmark er et frit land, ikke kun om der er lovbegrænsninger i påklædningen, men om der er begrænsninger i loven i det hele taget - og det er der. Der findes ikke noget "frit land". Selv i internationale farvande, som ingen lande ejer, gælder der begrænsninger. For det tredje, selv hvis vi begrænsede det til påklædning, så findes der stadig mange lovregler for påklædning, udover maskeforbuddet. Der er regler for påklædning i retten, der er regler for blufærdighed, hvis din påklædning er provokerende, minimal eller manglende, der er regler og dresscodes inden for et væld af brancher og faggrupper som omhandler alt lige fra æstetik til sikkerhed til de signaler, som tøjet sender.


Øh. Du er godt klar over, "det er et frit land" OGSÅ er en talemåde, ikke? Fremfor kun bogstaveligt.

Ja, og dem der har et nike-logo på T-shirten udlever deres kapitalistiske ideologier, ikk'? De trøjer forstyrrer ikke undervisningen. Det gør niqab. Derfor er reglerne som de er.


Jeg kan ikke se forskellen på T-shirt og niqab. Så længe man forstår hvad der bliver sagt, kan jeg ikke se forskellen.



Nej, det gør jeg ikke. Forskellen på os to er, at jeg styres af logik, metode og rationale, og jeg kan - og gør - begrunde mine påstande med fakta. Det kan du ikke. Det er også derfor at du ikke har taget mig i en konkret fejl, selvom du påstår at jeg begår dem.


Jeg troede, vi snakkede om niqaber. Hvor kommer JEG ind i billedet? Det er lidt selvmodsigende, at du beskriver dig selv som rationel, og så begynder at angribe mig personligt. :-p
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"