Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 06:17

dgd2007 skrev:
Zombie skrev:Næh, og man kan også leve fint uden sine ben.
[...]

Jeg har altid været stor fan af dine associerende tankegange ... men jeg kan nu ikke helt følge dig i, hvordan en bestemt tøjmode kan sammenlignes med, om man er fysisk handicappet. :gruble:


Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 29. maj 2016, 07:16

Precaseptica skrev:
dgd2007 skrev:
Zombie skrev:Næh, og man kan også leve fint uden sine ben.
[...]

Jeg har altid været stor fan af dine associerende tankegange ... men jeg kan nu ikke helt følge dig i, hvordan en bestemt tøjmode kan sammenlignes med, om man er fysisk handicappet. :gruble:


Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.


I dagens Danmark er det heldigvis personligt valg at iklæde sig en naziuniform. Det vil få bæreren til at møde noget modstand, da uniformen står for bestemte holdninger og dermed sender bestemte signaler. Samme gælder en niqab.
Dog er niqab på andet end holdningsdelen hæmmende. At sammenligne måske mere med KKK klædningsdragt som jeg ikke kan forestille mig vil blive accepteret i et klasselokale heller.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 11:18

BlueBunny skrev:
Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.


I dagens Danmark er det heldigvis personligt valg at iklæde sig en naziuniform. Det vil få bæreren til at møde noget modstand, da uniformen står for bestemte holdninger og dermed sender bestemte signaler. Samme gælder en niqab.
Dog er niqab på andet end holdningsdelen hæmmende. At sammenligne måske mere med KKK klædningsdragt som jeg ikke kan forestille mig vil blive accepteret i et klasselokale heller.


Vi skal nok til at skelne imellem juridisk ret og kulturel ret. Naturligvis er hverken en naziuniform eller en niqab ulovlig.

Men hverken den ene eller den anden er at sammenligne med at have en kort nederdel på. Det er netop den modstand du omtaler jeg vil ind på. Friheden til at gå klædt som man vil betyder ikke samtidigt at man fritages fra kritik. På samme måde som at ytringsfrihed også lægger op til at man møder ytringerne med modstand, hvor de er kulturelt besværlige.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 29. maj 2016, 14:22

Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

Jo, det er nu mode. Jeg rejste i flere muslimske lande i 70'erne (Iran, Afghanistan, Pakistan, Marokko, Tunesien), og der var der altså ingen, der gik med det der.

Men jeg er enig i, at det også er et politisk statement, hvis det er det, du mener?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 29. maj 2016, 15:00

dgd2007 skrev:
Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

Jo, det er nu mode. Jeg rejste i flere muslimske lande i 70'erne (Iran, Afghanistan, Pakistan, Marokko, Tunesien), og der var der altså ingen, der gik med det der.

Men jeg er enig i, at det også er et politisk statement, hvis det er det, du mener?


Der er flere grunde til at tildækningen er blevet mørkere og mere udbredt. De traditionelle påklædninger for kvinder i islamiske lande har været væsentligt mere farverige og kulørte tidligere. Ifølge den tidligere fundamentalist Maajid Nawaz skulle det have sit udspring i nogle arabiske ledere, der lod sig inspirere af Hitler og Stalin, og ville indføre en form for totalitært styre i islam. Religionen har nemt ved at tilpasse sig den slags, for den har sine rødder i et lignende styre.

Men nej. Mode bliver det ikke. Det er påklædning der er forbeholdt en specifik trosretning og den er ikke relevant for os andre. Mænd går ikke i den og ikke-muslimske kvinder går heller ikke i den. At det skulle være mere udbredt heroppe ved jeg ikke. Det ville jeg gerne se noget statistik på. Men hvis det er rigtigt så kan der være mange grunde til det.

Islamiske landes kulturer har det med at falde meget tungt i egen barm, når de støder på andre kulturer og skal slibe kanter.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 29. maj 2016, 15:16

Precaseptica skrev:
dgd2007 skrev:
Precaseptica skrev:Nu er det jo netop ikke en tøjmode. Derfor er det heller ikke sammenligneligt med korte nederdele og det hører ikke ind under debatten om at kunne gå klædt som man vil. På samme måde som en naziuniform heller ikke falder under personligt valg.

Jo, det er nu mode. Jeg rejste i flere muslimske lande i 70'erne (Iran, Afghanistan, Pakistan, Marokko, Tunesien), og der var der altså ingen, der gik med det der.

Men jeg er enig i, at det også er et politisk statement, hvis det er det, du mener?


Der er flere grunde til at tildækningen er blevet mørkere og mere udbredt. De traditionelle påklædninger for kvinder i islamiske lande har været væsentligt mere farverige og kulørte tidligere. Ifølge den tidligere fundamentalist Maajid Nawaz skulle det have sit udspring i nogle arabiske ledere, der lod sig inspirere af Hitler og Stalin, og ville indføre en form for totalitært styre i islam. Religionen har nemt ved at tilpasse sig den slags, for den har sine rødder i et lignende styre.

Men nej. Mode bliver det ikke. Det er påklædning der er forbeholdt en specifik trosretning og den er ikke relevant for os andre. Mænd går ikke i den og ikke-muslimske kvinder går heller ikke i den. At det skulle være mere udbredt heroppe ved jeg ikke. Det ville jeg gerne se noget statistik på. Men hvis det er rigtigt så kan der være mange grunde til det.

Islamiske landes kulturer har det med at falde meget tungt i egen barm, når de støder på andre kulturer og skal slibe kanter.


Tidligere kulørte og farverige
Nu sorte
= skifte = foranderlighed = tendens = mode

Jeg synes egentlig det er ordkløveri.

Fakta er at det er klædningsdragten, som i DK (heldigvis) er ganske frivillig at bære, som ikke ønskes i lokalet. Helt eksakt er det andigtsdækket.

Ingen har lavet alarm over tørklæder, turban, kalot olign. Eller andre særlige klædningsstykker.

... Det kan jo være niqab'en igen får farver (som den åbenbart har haft?)? Så er den lidt mindre uhyggelig i mine øjne. Særligt hvis der kommer tryk og mønstrer med Mickey mouse på. Men det ændre ikke problematikken omkring at dække ansigtet.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 13:51

Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 30. maj 2016, 14:55

Zombie skrev:Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.

Njah, i slutningen af 60'erne, da drengene fik langt hår i stedet for at være maskinklippede i nakken, ville vi da helt sikkert også benægte, at det var en mode.
Men det var det da. Dels det, og dels et politisk (eller livsholdningsmæssgt) statement.
Det er lidt i samme lys, jeg ser det her - blot med den forskel, at der i langt højrere grad hører "stammekrig" med i denne bølge.
Men mode er det da til dels for dem, der sidder i sikkerhed i Vesten og er über-mellemøstlige. :gruble:
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 30. maj 2016, 20:27

dgd2007 skrev:
Zombie skrev:Jeg tager udgangspunkt i, at dem jeg har mødt som bærer niqab, ikke selv definerer det som en tøjmode. Jeg mener, at deres perspektiv også er relevant i vurderingen af, hvordan man anskuer dét at bære religiøse symboler - når det nu rent faktisk er dem, som bærer det.

Njah, i slutningen af 60'erne, da drengene fik langt hår i stedet for at være maskinklippede i nakken, ville vi da helt sikkert også benægte, at det var en mode.
Men det var det da. Dels det, og dels et politisk (eller livsholdningsmæssgt) statement.
Det er lidt i samme lys, jeg ser det her - blot med den forskel, at der i langt højrere grad hører "stammekrig" med i denne bølge.
Men mode er det da til dels for dem, der sidder i sikkerhed i Vesten og er über-mellemøstlige. :gruble:


Men hvis det også er et politisk statement, er det så ikke også et teoretisk (! jeg snakker ikke jura her, vel, henvendt til visse jura-liderlige debattører ;) ) dilemma i forhold til borgerrettigheder og ytringsfrihed. :gruble:

Nå, men diskussionen er svær. Det er jo ikke fordi jeg ser det helt sort/hvidt, og derfor bliver jeg også udfordret, når nogen svarer mig, som om jeg er på "hold niqab". Jeg synes egentlig bare, at folk som udgangspunkt skal have lov til at klæde sig som de har lyst til. Og jeg synes også, at vi her i DK har godt af at udfordre vores normer engang imellem. En ting, DF har haft succes med, er at sprede en stemning af "Sådan gør vi altså HER, nå!" - også blandt mennesker, der på ingen måde tilhører deres vælger-segment.

Jeg synes, det er vigtigt at stille spørgsmålstegn ved de ting, vi finder for selvfølgeligheder. Ellers er det sgu ligesom dengang jeg var i praktik som pædagog og fik at vide, at børnene ikke måtte løbe i den lange gang. Jeg var der i 6 måneder, og jeg fandt aldrig ud af hvorfor. Til gengæld fik jeg skældt en masse ud, og det virkede så pointesløst. :forvirret2:
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 08:41

Bad Samaritan skrev:Du synes ikke det er en lille smule uredeligt at blande en (i øvrigt glimrende) terrorforskers analyse af tøjstilen blandt jihadister, sorte enker og selvmordsbombere ind i danske indvandrerkvinders valg af niqab? De her kvinder har jo ikke nogen som helst aktie i forkvaklet militant islamisme - i hvert fald ikke før PET, du eller nogen anden har ført bevis for det...

Som dgd2007 også påpeger, så er det ikke en uniformsdel, man får udleveret nede i moskeen, når man har lært koranen udenad. Det er en tidsmode og - for langt de flestes vedkommende - en tøjstil, som bunder i et meget bevidst tilvalg af en ultra-konservativ livsstil, som især gennem de seneste artier har vundet indpas i dele af mellemøsten og centralasien.

Ser du, ligesom vi herhjemme er blevet mere højredrejede og snæversynede over artier med gentagne fejlslagne angrebskrige og demokratiseringsbestræbelser i de områder, så er lokalbefolkningerne også blevet det, og bliver det i stadig højere grad af dronekrig og øst/vestlig indblanding i deres politiske anliggender. Fundamentalisternes snak om, at den vestlige livsstil er dekadent, hyklerisk og barbarisk resonerer langt fra med alle. Især ikke med den mere velbeslåede middelklasse. Men ligesom herhjemme polariserer den debatten - yderpunkterne trækker den bredde midte længere og længere ud på de politiske fløje - og konservativismen bliver den nye norm for dem, som gerne vil holde på deres, uden nogensinde at ville iføre sig en bombevest eller bedrive anden samfundsomvæltende virksomhed. Det siger Quilliam-folkene i øvrigt også selv: at forbudskultur og marginalisering af i forvejen højredrejede synspunkter ikke er vejen frem, men at den slags skal løses over tid - gennem åben dialog og rodfæstet, lovbestemt tolerance overfor minoriteter og deres religiøse ledere - hvis man altså virkelig vil den farlige og forføreriske religiøse fundamentalisme til livs.


Skal jeg have det som tagline, at jeg ikke taler om det juridiske i diskussionen? Jeg forholder mig ikke til om det skal ulovliggøres. Hvad jeg forholder mig til er den kulturelle vægt det har. Det er IKKE et symbol på frihed eller frit valg, fordi de danske muslimer der iklæder sig dem IKKE er isoleret fra resten af verden. Det er hovedløst at påstå, at det skam er et helt andet (og unikt?) valg som træffes heroppe fordi vi har love og regler, der sikrer at total dominans over kvinder ikke kan lade sig gøre.

80% af de kvinder som kom i moskeen hos ham psykopaten i Grimhøj var arbejdsløse, hjemmegående og kunne ikke dansk. Hvis ikke den slags bidrager til at man ikke kender sine rettigheder, så ved jeg ikke hvad der vil. De havde pudsigt nok tildækning og religion tilfælles. Tildækning bliver ikke deraf til et emne, der alene retter sig efter laveste fællesnævner, men det kan heller ikke ignorere dem.

Jeg køber ikke den der undskyldning med at så længe man selv vælger det, så er det jo fint. Hvad er det for noget dobbeltmoralsk vrøvl? Vi har taget stilling til så mange andre ting vi ikke mener man selv må vælge fordi vi forstår at vi alle lever her delvist på kollektive præmisser. Niqab og tildækning generelt hører derfor til blandt andre symboler på undertrykkelse, så det kan blive et upopulært valg. Problemet her er at islam har aldrig lært at tabe. Kulturen har ikke på samme måde fået tæsk i århundreder af en bevægelse for sandhedssøgen i form af videnskaben, der konstant flyttede sine egne grænser for hvad man måtte spørge om. Islam tabte ræset lige så snart videnskaben i den arabiske verden nåede til det loft hvor man må erkende, at verden skal analyseres udenfor en gudsforståelse. Siden da har de ikke været relevante i seriøs videnskab. Der er simpelthen loft over den islamiske kulturs fleksibilitet, hvilket også påvirker den del af kulturen som omhandler beklædning.

Når det så er sagt, så er der helt sikkert en pointe fra Quilliam i, at man bør tage fat på tingene fra en anden vinkel end at marginalisere dem. Hvordan vi får gjort den upopulær kunne jeg godt gisne om, men jeg ved det ikke med sikkerhed. Men jeg ved, at det er lidt for postmodernistisk liberalt, at forestille sig at tildækning er det samme frie valg som at vælge om man vil have mælk i kaffen eller ej. Det er kort sagt ikke tøjstil. Udover enkelte svenske tosser, der iklæder sig dem i sympati, så er det netop en uniform (trods du ikke får den udleveret), der aktivt signalerer, at du mener den er passende påklædning for som minimum dig som kvinde. Du presser simpelthen for meget frihed og modstand imod kulturelle forventninger og sikkerhedslinier ind over et emne, der for få årtier siden INTET havde at gøre med de her friheder.

Selve ordet "islam" betyder underlæggelse. Det er os, der projicerer vores frihedsværdier og liberale tilgang til at man er selvejet og kan træffe sine egne rationelle valg, ind i en nær-fascistisk religion, der kræver underlæggelse i dens praksis og teologi, når vi argumenterer for at man jo godt kan "pick and choose" i religionen. Det ser vi jo ofte forskellige repræsentanter for menighederne i islam gå ud og kritisere muslimer for. For der ER rent faktisk forskel på om man er en god muslim eller en dårlig muslim. At kristendommen er blevet totalt intellektuelt kastreret og 100% er noget vi tilvælger og fravælger som det passer os (hvad jeg i øvrigt mener er en kende blasfemisk og upassende), betyder ikke samtidigt at islam har lidt samme kulturelle halvdød. Slet slet ikke. Og vi skal derfor passe på med at tilkende den samme basis som et sted for "kulturmuslimer" på samme måde som vi kender kirken som et sted for den "kulturkristne".
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 08:53

I øvrigt så har denne tråd afsæt i en hypotetisk situation hvor det er underviseren der bærer niqab. Det burde flere kunne enes om ville være forkert.

De der mener det ville være forkert, men at man udenfor autoritative roller sagtens kunne have den på uden problemer er de interessante for mig at debattere med. At der skulle være så stor forskel på en studerende overfor en underviser, specielt med den udvikling vi har haft siden 70erne, og alle andre overfor en kvinde på gaden, er mig bemærkelsesværdigt.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 09:13

Bad Samaritan skrev:Underkastelse...


All right, same deal.

"Islam" betyder underkastelse - eller rettere... den helt præcise oversættelse vil være 'at give sig hen' - som i: noget man vælger selv at gøre af sin egen fri vilje. Man "underlægger" til gengæld andre sine egne (liberale?) frihedsidealer. :)


Nå da? Hvordan fungerer det så i praksis? Man vælger selv om man vil skæres i som spædbarn? Om man vil tvinges til at tildække sig? Om man vil følge de regler i koranen, som udløser dødsstraf, hvis man lader være?

Du opnår da toppen af postmodernistisk blindhed, hvis du virkeligt mener, at der er mere frihed i islam, end i de liberale grundprincipper for vores samfund. Du er helt med på, at den frihed du forsøger at mase nedover hovedet på de danske muslimer, ville blive set på som blasfemi og hedenskab i de fleste islamiske lande, ikke?
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 31. maj 2016, 09:27

Culpøs skrev:
Som tilføjelse til din rettigheds-liste, så kunne man sagtens tale om diskrimination og retten til religionsfrihed ( jeg siger ikke de er krænket). Man kunne få en dejlig diskussion ud af det.


Lige præcis.
Punktum. :D Haha.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 31. maj 2016, 09:33

Precaseptica skrev:
Bad Samaritan skrev:Underkastelse...


All right, same deal.

"Islam" betyder underkastelse - eller rettere... den helt præcise oversættelse vil være 'at give sig hen' - som i: noget man vælger selv at gøre af sin egen fri vilje. Man "underlægger" til gengæld andre sine egne (liberale?) frihedsidealer. :)


Nå da? Hvordan fungerer det så i praksis? Man vælger selv om man vil skæres i som spædbarn? Om man vil tvinges til at tildække sig? Om man vil følge de regler i koranen, som udløser dødsstraf, hvis man lader være?

Du opnår da toppen af postmodernistisk blindhed, hvis du virkeligt mener, at der er mere frihed i islam, end i de liberale grundprincipper for vores samfund. Du er helt med på, at den frihed du forsøger at mase nedover hovedet på de danske muslimer, ville blive set på som blasfemi og hedenskab i de fleste islamiske lande, ikke?


Da omskæring ikke er ulovligt og islam ikke er den eneste religion, der praktiserer det, synes jeg det virker meget udpegende at skamme dem for noget, der i vid udstrækning stadig er accepteret praksis i vores generelle, danske samfund (og det vestlige generelt - de fleste amerikanere uanset religiøse baggrund, omskæres fra fødslen. Det er noget kulturelt derovre, og har bl.a. været diskuteret i Sex and the City, hvor Charlotte knalder en fyr der IKKE er omskåret, og hun har svært ved at håndtere det fordi det er så unormalt i USA).

Derudover findes der så mange regler i Koranen, som vestlige muslimer ikke følger. Ligesom at kristne også kan være moderate, selvom den katolske kirke (som er en ret markant magtfaktor stadigvæk) er rimelig hidsig og temmelig fundamentalistisk stadigvæk.

Så for at svare på dine retoriske spørgsmål til sidst:

Ja, det vælger man selv.
Og langt de fleste muslimer jeg har mødt - og jeg har mødt MANGE, RÆTTI mange - mener, det er forkert at undertrykke hinanden på kryds og tværs. De vil jo heller ikke selv undertrykkes, og de magter ikke mere ballade pga. religion. Det er som regel årsagen, der lander dem i DK til at starte med.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2016, 09:43

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvad I to hver især agiterer for mht. skolepåklædning :gruble:
Men rent sprogligt så sidder jeg lige fortiden og hygger mig med verdenshistoriens "Hvornår sket det?" og der bruger de i hvert fald "at underlægge sig nogen/noget" i betydningen, at man bestemmer over dem, ikke at man underkaster sig dem. (Fx "1100-hvidkål: Den tyske kong X underlægger sig store dele af Polen".)

Rent praktisk lidt nærmere emnet var der en interessant artikel i Weekendavisen om, hvordan "vi i Vesten" slet ikke længere forstår, hvor bogstaveligt religionen tages i visse dele af verden, og at det er stor misforståelse ikke tage folks religiøse motiver for pålydende, men blot søge at forklare terror og parallelsamfund udelukkende ud fra sociale og økonomiske forhold. Meget lærerigt faktisk.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"