Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 7. maj 2016, 13:27

Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis nu det var læreren som bar niqab, ville jeres holdning så være den samme? (Altså både for og imod).

Er der nogle fag hvor I ikke mener niqab er ok?
Ved dommere ikke må bære niqab. Gælder det andre fag at der er descideret forbud?
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 7. maj 2016, 14:15

Jeg ville i de situationer hvor jeg kunne, vælge niqab fra. Jeg ville være ligeglad ved telesuppport, lager og andre steder hvor jeg ikke har direkte personlig kontakt (så ville jeg formentlig ikke vide det). Jeg ville så også vælge andre fra hvis deres beklædning var stærk imod mine egne værdier, som et synligt svastika.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 14:47

BlueBunny skrev:Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis nu det var læreren som bar niqab, ville jeres holdning så være den samme? (Altså både for og imod).


Hvis det var læreren der bar niqab, så ville det bare være en endnu mindre no-brainer for mig at svare nej.

Er der nogle fag hvor I ikke mener niqab er ok?


Jeg vil vende dem om og at sige at jeg ikke umiddelbart kan se nogle fag, hvor det ER ok.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2016, 16:39

Rakel skrev:Jeg ville om muligt vælge en neutral lærer - det er en lærer iført niqab ikke for mig.

Jeg ville også fravælge fx en læge/advokat og lign. med niqab. Sikkert uden grund, men min kommunikation med mennesker er også nonverbal og det hæmmer en niqab.

Enig. Til syvende og sidst er den filosofiske baggrund for at gå med sådan noget jo også, at en kvinde netop ikke skal være i kontakt med omverden.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 7. maj 2016, 17:55

Jeg kan ikke helt forstå, hvordan det kan være et spørgsmål.
Børn har brug for at kunne se ansigterne på (også) de voksne, de omgiver sig med.
Der er en del studier udi vigtigheden i ansigtsmimik kontra børns følelsesmæssige og kognitive udvikling.

Jeg vil ikke undervises af folk med styrthjelm, skimaske eller noget som helst andet der gør, at jeg ikke kan se deres ansigt.
10
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:18

Advocatus-Diaboli skrev:
BlueBunny skrev:Der er en debat om at elever ikke må følge klasseundervisningen hvis de bærer niqab.

Hvis nu det var læreren som bar niqab, ville jeres holdning så være den samme? (Altså både for og imod).


Hvis det var læreren der bar niqab, så ville det bare være en endnu mindre no-brainer for mig at svare nej.

Er der nogle fag hvor I ikke mener niqab er ok?


Jeg vil vende dem om og at sige at jeg ikke umiddelbart kan se nogle fag, hvor det ER ok.


Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:25

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 18:29

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.


Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.


Jeg hørte interviewet med den ene af kvinderne hos Krasnik forleden og jeg synes stadig man tydeligt kan høre forskel på en der taler med og en der taler uden noget foran munden.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Daine » 7. maj 2016, 18:45

kidkomb skrev:Jeg kan ikke helt forstå, hvordan det kan være et spørgsmål.
Børn har brug for at kunne se ansigterne på (også) de voksne, de omgiver sig med.
Der er en del studier udi vigtigheden i ansigtsmimik kontra børns følelsesmæssige og kognitive udvikling.

Jeg vil ikke undervises af folk med styrthjelm, skimaske eller noget som helst andet der gør, at jeg ikke kan se deres ansigt.


This.

Jeg vil ikke bryde mig om at blive undervist/ekspederet mv af en, hvor jeg ikke kan se ansigtet. Og så er beklædningen ligegyldig (niqab, styrthjelm, nylonstrømpe mv). For mig er ansigstmimik meget væsentlig i en samtale, uanset emne.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:00

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.


Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.


Jeg ved ikke, om det er mig, der er blevet lidt smådøv med årene, men for mig er det utydeligt, fordi jeg ikke kan se mundbevægelserne. Det er det også når lægen eller tandlægen har mundbind på. På fysisk afstand, som det jo ville være i et klasserum, vil problemet blive endnu større, og der ville jeg da slet ikke kunne tyde den minimale mimik, man kan se gennem øjensprækken.

Jeg respekterer, at nogle kvinder ønsker at vælge niqab, selvom jeg har det svært med kommunikationen, men jeg ville fravælge at blive undervist af en lærer i niqab.
0
14 11 14
fisken80
Indlæg: 22014
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 19:04

Culpøs skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.


Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.




Jeg hørte interviewet med den ene af kvinderne hos Krasnik forleden og jeg synes stadig man tydeligt kan høre forskel på en der taler med og en der taler uden noget foran munden.


Du er underviser påstår du. Så må du da kunne se, hvor ringe dit argument er. Du kommer med én påstand og din "modstander" ønsker et sagligt belæg for dén påstand. Du baserer dernæst din påstand på dine egne følelser - det er en ommer.


Undskyld - hvad? Jeg svarer meget klart med et eksempel på, at jeg tydeligt kunne høre forskel på kvinden der blev interviewet og Krasnik og at det for mig er ret klart, at et stykke stof for munden hæmmer hvor tydeligt man kan høre talen. Det er da meget muligt, at andre ikke har samme oplevelse, men den oplevelse havde jeg. Og jeg vil umiddelbart skyde på, at andre også har det.

Det er da fint, hvis en chef for f.eks. telemarketing eller lignende telefonbetjening af kunder vil ansætte en med niqab, men personligt ville jeg fravælge det, fordi jeg mener det hæmmer personens tale og dermed forståelsen hos modtageren.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:05

ShuruQ skrev:
Delfin skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.


Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.


Jeg ved ikke, om det er mig, der er blevet lidt smådøv med årene, men for mig er det utydeligt, fordi jeg ikke kan se mundbevægelserne. Det er det også når lægen eller tandlægen har mundbind på. På fysisk afstand, som det jo ville være i et klasserum, vil problemet blive endnu større, og der ville jeg da slet ikke kunne tyde den minimale mimik, man kan se gennem øjensprækken.

Jeg respekterer, at nogle kvinder ønsker at vælge niqab, selvom jeg har det svært med kommunikationen, men jeg ville fravælge at blive undervist af en lærer i niqab.


Jeg ville selv finde det sværere at blive undervist af en underviser med niqab end en uden, jeg ville dog ikke afvise det.

Men det jeg svarede på der, var hvis det var telefonsælgeren for TDC, der ser du ikke vedkommende og du ville ikke kunne identificere hvorvidt vedkommende i den anden ende var iført niqab eller der var tale om anden form for støj på linjen skulle du kunne høre det lød sært :).


Jeg ved det ikke. Jeg har aldrig talt i telefon med en, som bærer niqab, så mit bud vil være gætteri.
0
14 11 14
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 7. maj 2016, 19:05

Delfin skrev:
Jeg ved ikke, om det er mig, der er blevet lidt smådøv med årene, men for mig er det utydeligt, fordi jeg ikke kan se mundbevægelserne. Det er det også når lægen eller tandlægen har mundbind på. På fysisk afstand, som det jo ville være i et klasserum, vil problemet blive endnu større, og der ville jeg da slet ikke kunne tyde den minimale mimik, man kan se gennem øjensprækken.

Jeg respekterer, at nogle kvinder ønsker at vælge niqab, selvom jeg har det svært med kommunikationen, men jeg ville fravælge at blive undervist af en lærer i niqab.

Jeg respekterer kvinder, der vælger at bære niqab.
Jeg respekterer også folk, der stemmer DF.
Men det sidste er åbenbart meget sværere end det første har jeg fornemmelsen af. Man bliver i hvert fald skoset for det. Den politiske korrekthed og berøringsangsten gør, at man sjældent bliver skoset for det første.
Jeg har tilgode at forstå hvorfor.

Hvis man synligt bærer noget, der vækker stærke følelser i andre mennesker, så må man leve med de konsekvenser det har.
End of story.
Man kan ikke basere sit liv på, at andre må acceptere ens valg. Det kan man godt, men det bliver sjældent særlig succesfuldt.
For sådan fungerer mennesker ikke. Sådan fungerer et samfund ikke.
6
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf dgd2007 » 7. maj 2016, 19:07

Delfin skrev:Jeg ved det ikke. Jeg har aldrig talt i telefon med en, som bærer niqab, så mit bud vil være gætteri.

Det ved du vel strengt taget ikke ... :D
5
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15233
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1240
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25522

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:11

kidkomb skrev:
Hvis man synligt bærer noget, der vækker stærke følelser i andre mennesker, så må man leve med de konsekvenser det har.
End of story.
Man kan ikke basere sit liv på, at andre må acceptere ens valg. Det kan man godt, men det bliver sjældent særlig succesfuldt.
For sådan fungerer mennesker ikke. Sådan fungerer et samfund ikke.


Det er jeg enig med dig i, og vi kommer ikke udenom, at det vil holde kvinderne ude fra en lang række jobs i den vestlige verden, og hvem skal så forsøge dem? Ikke samfundet i hvert fald.
2
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"