Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 09:50

Zombie skrev:Da omskæring ikke er ulovligt og islam ikke er den eneste religion, der praktiserer det, synes jeg det virker meget udpegende at skamme dem for noget, der i vid udstrækning stadig er accepteret praksis i vores generelle, danske samfund (og det vestlige generelt - de fleste amerikanere uanset religiøse baggrund, omskæres fra fødslen. Det er noget kulturelt derovre, og har bl.a. været diskuteret i Sex and the City, hvor Charlotte knalder en fyr der IKKE er omskåret, og hun har svært ved at håndtere det fordi det er så unormalt i USA).


Helt bestemt. Så jeg ville have noget af et forklaringsproblem, hvis jeg mente at det kun var forkert at skære i spædbørn når man er muslim. Heldigvis er det ikke hvad jeg mener. De ting jeg kritiserer islam for er ting jeg ville kritisere alle for. Undertrykkelse af kvinder og reaktionære konservative kulturelle spilleregler er lige så forkerte i Jylland som i Mellemøsten. På alle niveauer.

Derudover findes der så mange regler i Koranen, som vestlige muslimer ikke følger. Ligesom at kristne også kan være moderate, selvom den katolske kirke (som er en ret markant magtfaktor stadigvæk) er rimelig hidsig og temmelig fundamentalistisk stadigvæk.


Nu gør du netop det jeg synes jeg værnede mig imod da jeg skrev:

Precaseptica skrev:At kristendommen er blevet totalt intellektuelt kastreret og 100% er noget vi tilvælger og fravælger som det passer os (hvad jeg i øvrigt mener er en kende blasfemisk og upassende), betyder ikke samtidigt at islam har lidt samme kulturelle halvdød. Slet slet ikke. Og vi skal derfor passe på med at tilkende den samme basis som et sted for "kulturmuslimer" på samme måde som vi kender kirken som et sted for den "kulturkristne".


Man behandler islam forkert, hvis man behandler den som man behandler kristendommen. Kristendommen er i høj grad en "bland for en femmer" religion i dag. Islam er slet ikke sammenlignelig. Det er rigtigt at mange moderate muslimer vedkender sig færre og færre af de strikse regler i teologien, men det ville for en kristen betyde at man henfaldt til at være kulturkristen. I islam, grundet den manglende reformation og generelle utilfredshed med at bukke sig for andre kulturer, findes det koncept ikke på samme vis. Derfor kritiseres, som jeg sagde, mange muslimer af imamer for at vende sig væk fra religionen. Man bliver mindre muslim, når man glemmer at der i koranen står at den ikke er til fortolkning og at guds ord skal tages bogstaveligt.

Så for at svare på dine retoriske spørgsmål til sidst:

Ja, det vælger man selv.
Og langt de fleste muslimer jeg har mødt - og jeg har mødt MANGE, RÆTTI mange - mener, det er forkert at undertrykke hinanden på kryds og tværs. De vil jo heller ikke selv undertrykkes, og de magter ikke mere ballade pga. religion. Det er som regel årsagen, der lander dem i DK til at starte med.


Det er super. Men deres forhold til det ophæver det ikke til almengyldigt, at de symbolske påklædninger de måske / måske ikke vælger at iklæde sig er kulturelt betingede og ladet med værdi. Derfor tog jeg også eksemplet med hvor jeg ville være idiot, hvis jeg troede at jeg kunne vandre en tur over i parken i naziuniform og påråbe mig retten til at folk skulle møde mig og snakke med mig om mine personlige holdninger før de bare antog synspunkter af mine.

Hvad betyder det at man selv har valgt noget? At man er totalt uden ekstern indflydelse og har 100% overblik over ophavet og implikationerne af ens valg? For de fleste betyder det blot, at det føltes rigtigt (evt. isoleret til en given situation).

De muslimer, der skriver til folk som Maajid Nawaz, Ayaan Hirsi Ali, eller bare Sam Harris for den sags skyld, fra lande som eksempelvis Pakistan lægger enorm vægt på at frihedskampen i vores lande fra islamisk dikterede kulturroller vægter tungt for dem. Det er vigtigt at se at liberale lande kan finde ud af at bevare og balancere ytringsfriheden eksempelvis, fordi ellers er der intet håb for dem der rent faktisk lever under reel islamisk undertrykkelse.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20816

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zombie » 31. maj 2016, 11:58

Min erfaring fra praksis, når folk kommer som flygninge - job på modtage Center, så vi er vitterligt første stop for dem - bekræfter hvad Bad Samaritan skriver.

Synes man skal være varsom med at belære dem, der rent faktisk er dér hvor tingene sker og menneskene vi diskuterer om, er.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 12:01

Men det er jo også lige når de kommer til landet.
Det ville jo nærmest svare til, at vi andre flygtede til et land og fik at vide, at her går vi ikke med tøj. Så jeg tager dit fra dig. Haps.
Og hold så op med at skabe dig.

Men her taler vi altså en dansk-sproget uddannelse og nogle mennesker, som har været her længe nok til at kunne dansk og ved hvordan samfundet i store hele ser ud.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 12:23

Bad Samaritan skrev:
kidkomb skrev:Men det er jo også lige når de kommer til landet.
Det ville jo nærmest svare til, at vi andre flygtede til et land og fik at vide, at her går vi ikke med tøj. Så jeg tager dit fra dig. Haps.
Og hold så op med at skabe dig.

Men her taler vi altså en dansk-sproget uddannelse og nogle mennesker, som har været her længe nok til at kunne dansk og ved hvordan samfundet i store hele ser ud.


Det kan være at de gjorde det i den vildfarelse, at vores samfund rent faktisk praktiserede de dér fine liberale værdier, vi belærer alle mulige andre om? Sådan, you know... at loven er lige for Loke, såvel som for Thor, og at staten, poltikerne eller nogen som helst andre for den sags skyld som udgangspunkt ikke blander sig i, hvordan man klæder sig og hvorfor. Men så blev de da klogere - omend lektien ikke lige var en del af pensum-planen...

Skolen vil ikke have elever i undervisningen, der har tildækket ansigtet.
Ingen havde løftet et øjenbryn, hvis det havde været elever med styrthjelme, solbriller og skimaske eller elefanthue.
Lige for loven, ikke også?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 12:40

Bad Samaritan skrev:
Jeg tror ikke helt du har forstået... Præmissen for diskussionen (hvis du ser det oprindelige indlæg) er teoretisk. Skolen i det virkelige eksempel har ikke nogen bøf med elever, som har tildækket ansigt, andet end at det fucker med den pædagogiske del af arbejdet. Kvinderne bliver tilbudt e-learning fra næste år, men får lov at tage uddannelsen på lige fod med alle andre - og sidst jeg tjekkede var det altså heller ikke kvinderne selv, der havde gjort en nyhed ud af historien, men tværtimod den Korte Avis, der til en forandring fik gjort ti høns ud af den mindst tænkelige fjer, som efterfølgende gik viralt... og som sædvanligt hoppede hele Danmark på krogen og kastede sig ud i en kæmpe-diskussion om, hvorvidt de her menneskers levevis overhovedet er kompatibel med vestlig levevis.

Og hvis den fiktive skole havde undervisere, der ville bære styrthjelm, skimaske osv...
Nevermind.
Du er mig retorisk overlegen og jeg har ikke overskud til at stave mig igennem alenlange indlæg.
Sorry. Jeg trækker mig pænt igen.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf kidkomb » 31. maj 2016, 12:48

Bad Samaritan skrev:
kidkomb skrev:Og hvis den fiktive skole havde undervisere, der ville bære styrthjelm, skimaske osv...


Nå, men hvis vi skal køre videre ud af dén tangent, så tænker jeg at de danske børnehaveinstitutioner da prompte må indføre et totalforbud mod elefanthuer og flyverdragter, nu hvor tildækkethed pludselig udgør et kæmpemæssigt pædagogisk problem! Ej, vel? Skal vi ikke bare sige, at der er problemer nok i verden til at vi hverken behøver den Korte Avis eller os selv til at skabe endnu flere? :)

Lad nu være, Bad. Små børnehavebørn underviser ikke. Og jeg har ikke nævnt den korte avis.
Jeg vil ikke være med. Kan vi ikke bare lade den ligge?
4
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 12:57

Bad Samaritan skrev:
kidkomb skrev:Og hvis den fiktive skole havde undervisere, der ville bære styrthjelm, skimaske osv...


Nå, men hvis vi skal køre videre ud af dén tangent, så tænker jeg at de danske børnehaveinstitutioner da prompte må indføre et totalforbud mod elefanthuer og flyverdragter, nu hvor tildækkethed pludselig udgør et kæmpemæssigt pædagogisk problem! Ej, vel? Skal vi ikke bare sige, at der er problemer nok i verden til at vi hverken behøver den Korte Avis eller os selv til at skabe endnu flere? :)


Nu er det jo tildækningen af ansigtet der er tale om, og ikke generel tildækning. Ellers skulle vi jo indføre forbud mod tøj :lol:
Og jeg ville faktisk se det som et problem, hvis jeg ikke kunne se ansigtet på de børn jeg arbejdede med :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7461
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19499

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 31. maj 2016, 13:51

^Har du selv lavet den meget kreative collage? :lol:
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 31. maj 2016, 15:32

Bad Samaritan skrev:I har ret!!!



Tak! Så er den vist ikke længere :deer:
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1873

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Precaseptica » 31. maj 2016, 16:29

Bad Samaritan skrev:og de smider ikke sløret af at du og dine ligesindede krydrer dem med den dér "my way or the highway"-retorik.


Derudover, så bor jeg i Somalia lige nu. Så måske du lige skulle tøve en kende med at skole mig i, hvordan blasfemi og hedenskab betragtes på de her breddegrader.


Nu hvor du selv er ked af at få skudt ting i skoene, så fortæl mig gerne hvem det er jeg er ligesindet med?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"