Insp. Niqab i undervisningen

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:12

dgd2007 skrev:
Delfin skrev:Jeg ved det ikke. Jeg har aldrig talt i telefon med en, som bærer niqab, så mit bud vil være gætteri.

Det ved du vel strengt taget ikke ... :D


Du har ret :D
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf BlueBunny » 7. maj 2016, 19:18

Respekt? Hmm... Jeg tror ikke jeg har respekt for niqab (eller kvinder i niqab). Jeg har faktisk meget svært ved at forstå og anerkende at der er nogen positiv værdi i den beklædningsgenstand.
Tror nærmere jeg vil betegne det tolerance. Jeg kan godt tolerere det. (Måske det er ordkløveri?)
7
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:38

BlueBunny skrev:Respekt? Hmm... Jeg tror ikke jeg har respekt for niqab (eller kvinder i niqab). Jeg har faktisk meget svært ved at forstå og anerkende at der er nogen positiv værdi i den beklædningsgenstand.
Tror nærmere jeg vil betegne det tolerance. Jeg kan godt tolerere det. (Måske det er ordkløveri?)


Ja det er lidt ordkløveri, men det bunder nok i, hvad vi hver især lægger i den sammenhæng, ordet bliver brugt i.
Jeg mener respekt i den betydning, at jeg respekterer deres valg og anerkender, at de er berettiget til at tage det valg.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25736

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Delfin » 7. maj 2016, 19:41

Culpøs skrev:Påstanden som du fremsatte, dén ønskede ShuruQ belæg for, derefter kommer du med din subjektive overbevisning som er total irrelevant i den sammenhæng.

Hvis du fremsætter én eller flere påstande, så skal disse kunne dokumenteres ud fra fakta.


Behøver vi tvære mere rundt i det?
Det får tråden til at køre i tomgang.
7
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Dr_bp » 7. maj 2016, 19:41

Jeg har det simpelthen så stramt med niqab. Jeg har overhovedet ingen problemer med religiøs beklædning, så længe det ikke hæmmer den person der bærer det (kors, kalot, tørklæde, etc), men jeg har endnu til gode at møde et godt argument for at bære niqab på vores breddegrader.
Jeg ville fravælge en underviser/pædagog/ekspedient/sygeplejerske osv der bar niqab. - Men det hører måske under 'ting man ikke må sige..'
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 19:53

fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.



Selv hvis den ikke gjorde, så er der som regel også stadig kolleger på samme fysiske lokation som én selv, man er nødt til at kommunikere med ansigt til ansigt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 7. maj 2016, 20:09

Culpøs skrev:
Siden du har svært ved at se forskellen, så vil jeg, undervise dig.

Hvis man skriver:

"Jeg mener at talen hæmmes, når man er iført niqab". (Dette er en meningstilkendegivelse)

Hvis jeg derimod skriver:

"Talen hæmmes når man er iført niqab". (Så er det en påstand)


Min tur til at undervise. Lyd, herunder tale, bevæger sig som trykbølger gennem luften. Tøjstoffer, herunder niqab, er hæmmende for luftens bevægelse, og dermed også for lydens bevægelse.

Ergo er det faktuelt korrekt at påstå at en niqab hæmmer talen ift. når man ikke har en niqab på.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
fisken80
Indlæg: 22339
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52560

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf fisken80 » 7. maj 2016, 20:44

Culpøs skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Culpøs skrev:
Siden du har svært ved at se forskellen, så vil jeg, undervise dig.

Hvis man skriver:

"Jeg mener at talen hæmmes, når man er iført niqab". (Dette er en meningstilkendegivelse)

Hvis jeg derimod skriver:

"Talen hæmmes når man er iført niqab". (Så er det en påstand)


Min tur til at undervise. Lyd, herunder tale, bevæger sig som trykbølger gennem luften. Tøjstoffer, herunder niqab, er hæmmende for luftens bevægelse, og dermed også for lydens bevægelse.

Ergo er det faktuelt korrekt at påstå at en niqab hæmmer talen ift. når man ikke har en niqab på.

I sådan en grad at det vanskeliggøre undervisningen? - næppe.


Men nu talte vi ikke om undervisning, men om telefonbetjening.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Animi » 7. maj 2016, 22:16

Jeg bryder mig bestemt ikke om ikke at kunne se folks ansigter - uanset hvad det er der dækker det.
Udover det, så må jeg også indrømme at jeg finder niqab'en ret uhyggelig :genert:
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Zorglup » 7. maj 2016, 22:47

Niqab er lige så grænseoverskridende for mig, som nudister. Det er lige så underligt, at stå og tale med en mumie-klædt person, som med en nøgen person. Den nøgne har man nok endda bedre 'kontakt' med, da kropssproget er særdeles tydeligt. :) Men det føles akavet.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Slettet bruger » 7. maj 2016, 23:58

ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
ShuruQ skrev:
fisken80 skrev:
Umiddelbart tænkte jeg noget med at tage telefoner og den slags, men umiddelbart duer det jo heller ikke, da talen jo trods alt hæmmes ved netop niqab.

Så jeg er faktisk enig, jeg kan heller ikke lige komme i tanke om et erhverv, hvor jeg ville tænke, at niqab hører hjemme. Tørklæde har jeg til gengæld intet problem med.


Hvordan hæmmes talen?


Mener du helt oprigtigt det spørgsmål seriøst? Der er da ingen som helst tvivl om, at hvis man tager noget for munden så påvirker det talen, der bliver mere udtydelig.


Ja, det gør jeg. Du holder jo ikke noget for munden, for at det skulle have nogen stor betydning skulle stoffet sidde meget tættere på munden end det gør.


Jeg hørte interviewet med den ene af kvinderne hos Krasnik forleden og jeg synes stadig man tydeligt kan høre forskel på en der taler med og en der taler uden noget foran munden.


Men der ser du det også og det visuellegør meget også. Var det en telefonsamtale tror jeg ikke du ville høre det på samme måde, for med mindre du får at vide at vedkommende er iført niqab så ved du det jo ikke hvis Karina fra fra TDC ringer til dig, det kan være alt muligt støj på linjen, men du vil aldrig vide om det er en person med niqab.

'
Selvfølgelig forvrænger det lyden at den passerer igennem noget stof

http://denstoredanske.dk/It,_teknik_og_ ... kustik/lyd
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Code71 » 8. maj 2016, 06:20

Jeg ville ikke undervises af en person som er maskeret. Jeg ville heller ikke tage en kasse i supermarkedet hvis der sad en kassemedarbejder i niqab. Eller for den sags skyld sætte mine ben i en bus hvor chaufføren har niqab. Never ever
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Torn » 9. maj 2016, 20:38

Jeg ville med rette frygte, at det var sværere at læse min underviser og dermed opnå den optimale læring. Derfor ville jeg hvis muligt vælge den niqabbærende underviser fra.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf thomassneum » 11. maj 2016, 10:44

fisken80 skrev:Undskyld - hvad? Jeg svarer meget klart med et eksempel på, at jeg tydeligt kunne høre forskel på kvinden der blev interviewet og Krasnik og at det for mig er ret klart, at et stykke stof for munden hæmmer hvor tydeligt man kan høre talen. Det er da meget muligt, at andre ikke har samme oplevelse, men den oplevelse havde jeg. Og jeg vil umiddelbart skyde på, at andre også har det.

Det er da fint, hvis en chef for f.eks. telemarketing eller lignende telefonbetjening af kunder vil ansætte en med niqab, men personligt ville jeg fravælge det, fordi jeg mener det hæmmer personens tale og dermed forståelsen hos modtageren.


Er det ikke lidt ligemeget. I de her callcentre sidder man med et headset/microfon. Den kan placeres under sløret, om nødvendigt. :)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Insp. Niqab i undervisningen

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. maj 2016, 13:17

thomassneum skrev:
fisken80 skrev:Undskyld - hvad? Jeg svarer meget klart med et eksempel på, at jeg tydeligt kunne høre forskel på kvinden der blev interviewet og Krasnik og at det for mig er ret klart, at et stykke stof for munden hæmmer hvor tydeligt man kan høre talen. Det er da meget muligt, at andre ikke har samme oplevelse, men den oplevelse havde jeg. Og jeg vil umiddelbart skyde på, at andre også har det.

Det er da fint, hvis en chef for f.eks. telemarketing eller lignende telefonbetjening af kunder vil ansætte en med niqab, men personligt ville jeg fravælge det, fordi jeg mener det hæmmer personens tale og dermed forståelsen hos modtageren.


Er det ikke lidt ligemeget. I de her callcentre sidder man med et headset/microfon. Den kan placeres under sløret, om nødvendigt. :)


I et call center har man også kolleger, som man skal forholde sig til ansigt til ansigt.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"