Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32472

Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf icelady » 11. maj 2016, 13:05

Sig nærmer tiden...og nu er det ikke mere forbeholdt studenter.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/erhvervsskoler-med-paa-vognen-minister-tillader-studenterkoersel-alle


Om tre uger er studenterkørsel ikke længere forbeholdt studenter.

Det fortæller transportminister Hans Christian Schmidt (V), der har lavet en lovændring til glæde for elever fra erhvervsskoler og andre toårige uddannelser.
- Vi har lavet bekendtgørelsen om, så alle unge, der afslutter en ungdomsuddannelse på minimum to år, kan fejre det med en eksamenskørsel, siger ministeren til P3.

Hidtil har den festlige begivenhed, der som oftest bliver fejret med dyt, høj musik og skåltaler over rækværket på lastbilen eller hestekærren, været forbeholdt unge, der klarer sig igennem en af følgende uddannelser:
STX (studentereksamen, det almene gymnasium), HHX (højere handelseksamen), HTX (højere teknisk eksamen) og HF (højere forberedelseseksamen), som det fremgår af politiets regler for studenterkørsel.

Men nu skal politiet ændre i reglerne.
- Sådan en studenterkørsel, som nu bliver til eksamenskørsel, er en festlig dansk tradition, og det er på høje tid, at flere unge får mulighed for at deltage i det, siger Hans Christian Schmidt.
De nye regler træder i kraft den 1. juni i år.
-Det betyder, at de mange unge, der afslutter en ungdomsuddannelse, kan komme ud og køre eksamenskørsel. Så det er jo bare at sige 'held og lykke ved eksamensbordet', så det hele bliver godt for dem, lyder det fra ministeren.


Fair? Unfair?


Indtil videre tænker jeg "nå ja, så er der da bare flere lastbiler der kan drøne rundt og tude."

Men er det en tradition, som burde være forbehold studenter, eller er det ok, det nu også gælder andre?
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Code71 » 11. maj 2016, 13:10

Tja hvis de synes det er sjovt, så lad dem da. Det er nok stadig en af de største oplevelser jeg selv har haft. Så hvorfor ikke bare lade de mennesker få den oplevelse, inden livets realiteter kalder på den anden side af sommerferien? :)
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Torn » 11. maj 2016, 13:10

Jeg elsker glade, unge mennesker, der fejrer endt uddannelse i gadebilledet. Så det bliver en fest for mig. :-D
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. maj 2016, 13:12

icelady skrev:Fair? Unfair?


Men er det en tradition, som burde være forbehold studenter, eller er det ok, det nu også gælder andre?


Christ, en nosseløs minister! Synd han frygter pøblen på den måde.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Akehurst2 » 11. maj 2016, 13:13

Hvem er det, der nu omfattes - HG? Eller er der flere?

Jeg synes det samme som Angelina. Studenterkørsel er for studenter.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 11. maj 2016, 13:13

Code71 skrev:Tja hvis de synes det er sjovt, så lad dem da. Det er nok stadig en af de største oplevelser jeg selv har haft. Så hvorfor ikke bare lade de mennesker få den oplevelse, inden livets realiteter kalder på den anden side af sommerferien? :)


Fordi at de ikke har gjort sig fortjent til det.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Code71 » 11. maj 2016, 13:22

Advocatus-Diaboli skrev:
Code71 skrev:Tja hvis de synes det er sjovt, så lad dem da. Det er nok stadig en af de største oplevelser jeg selv har haft. Så hvorfor ikke bare lade de mennesker få den oplevelse, inden livets realiteter kalder på den anden side af sommerferien? :)


Fordi at de ikke har gjort sig fortjent til det.


Enig og konceptet er i forvejen godt og grundigt udvasket efter min mening. Jeg mener kun der er 2 eller max 3 "rigtige" huer. Alt andet er noget pjat og wanna-be gejl

Det jeg mener er at nu de så åbenbart HAR fået lov til det. Så lad dem da bare få den store oplevelse det er. Thats all
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. maj 2016, 13:38

Jeg går ud fra, at studenterkørsel i sin tid blev tilladt, fordi der var opstået en tradition, som man på den måde ønskede at legalisere.
Det argument kan også bruges her, hvor et nyt behov er kommet frem, og jeg synes ikke, at det er op til en minister at rangere forskellige uddannelser, når hans område er trafiksikkerhed.

MEN hvis der ikke skal mere til for at få den tilladelse, kan alle grupper sådan set opfinde en tradition, der involverer lastbilkørsel uden passagersæder, osv., og forvente dispensation, og på det grundlag synes jeg simpelthen ikke, at ændringen er gennemtænkt.
Her burde man i stedet have set på, at studenterkørsel eksisterede i praksis, ikke kun i tanken, da de trafikregler, som kunne have sat en stopper for traditionen, blev indført. Hvilket så førte til en undtagelse.

Rent kulturelt kan jeg på den ene side godt forstå, at unge lader sig inspirere af jævnaldrendes livsstil, især i et samfund, der i så høj grad hylder og prioriterer de gymnasiale uddannelser, mens jeg på den anden side ikke kan lade være med lidt at se det som et udtryk for, at de pågældende unge ikke helt hviler i den eksamen, de tager, og det finder jeg ærgerligt.

Sådan mht. hvem der har fortjent hvad, er jeg ret sikker på, at der blandt de unge, som nu skal ud og køre i lastbil, findes en god del, der bedømt på arbejdsindsats og faglig og social mobilitet har en del mere at have det i, end jeg fx. havde, da jeg blev student.
Senest rettet af DetSorteCirkus 11. maj 2016, 13:51, rettet i alt 4 gange.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Elvispop » 11. maj 2016, 14:06

Jeg kan sagtens unde andre end gymnasielt uddannede, nu får lov til at køre eksamenskørsel, og derudover også bære en kasket som er inspireret af sø-officer-kasketter. (Som studenter-huen jo osse er)
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf dykkersild » 11. maj 2016, 14:24

Åh - jeg kan med sindsro sige, at jeg er helt ligeglad og lad dem dog. Hurra for at der bliver uddannet unge mennesker - lad dem dog fejre det!
5
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Fru Sunshine » 11. maj 2016, 14:53

Studenterkørsel for studenter.

De andre må altså snart finde på noget selv.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf kidkomb » 11. maj 2016, 14:56

Jeg synes egentlig det er hyggeligt med vognene for studenter.
Men også belastende.
Jeg har svært ved at se rimeligheden i, at gaderne nærmest kan fyldes med fulde unge, der hverken sidder ned eller er spændt fast, som råber og skriger og dytter og skaber køer.
Jeg synes det er åndssvagt.
Jeg kan se igennem fingre med studenterne, for det er sådan det er, men at potentielt 4 eller 5 doble antallet af vogne synes jeg er dybt godnat.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf LadyFox » 11. maj 2016, 15:48

Fedt - det manglede da bare.
0
...
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Sjg » 11. maj 2016, 17:26

Jeg er selv student fra STX, men at elever fra erhvervsskolerne og de 2-årige ungdomsuddannelser nu også kan få lov at køre studenterkørsel, generer mig på ingen måde.

Studenterkørslen er for mig en glædelig og festlig begivenhed, som bruges til at markere slutningen på et uddannelsesforløb og - for manges vedkommende - overgangen til et "rigtigt" voksenliv. Jeg ser ikke studenterkørslen eller de øvrige festligheder i studenterperioden som noget, man skal gøre sig fortjent til ved at have haft nogle bestemte fag på nogle bestemte niveauer.

For mig er det eksamensbeviset og i nogen grad studenterhuen, der kan anses at være "fortjent". Studenterkørslen er derimod bare en fejring og et udtryk for glæde over at have færdiggjort en ungdomsuddannelse.
1
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Studenterkørsel....den måtte jo komme.

Indlægaf Kommodedyret » 11. maj 2016, 17:35

Jeg er totalt ligeglad med hvordan teenagere fester. Hvis de kan lide at have grimme huer på og blive kørt rundt i lastbiler mens de drikker sig i hegnet, ja så skal de da være så velkomne.

Så længe de altså opfører sig ordentligt, og ikke forstyrrer min nattesøvn.
1
Closure, closure, closure closure closure

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"