Levakovic bliver ikke udvist

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Thomas31 » 13. maj 2016, 17:26

Modesty Blame skrev:Jeg havde ikke forventet nogen anden afgørelse. Selv hvis børnenes tarv var irrelevant, så er manden jo altså opvokset her i landet. Han er vores selvskabte problem. Hvorfor skulle noget andet land acceptere en mand, der helt tydeligt er et produkt af Danmark?


Fordi han er statsborger i et andet land. På samme måde som Lundin var statsborger i Danmark og derfor blev udvist hertil. Hvorfor overhovedet have dette begreb, hvis man bare er ligeglad med det. Det er man så heller ikke. Det er tilsyneladende nu bare blevet muligt at skynde sig at lave nogle børn, hvis man som hærdet kriminel udlænding vil undgå udvisning.
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf A 7 » 13. maj 2016, 18:31

Modesty Blame skrev:Jeg havde ikke forventet nogen anden afgørelse. Selv hvis børnenes tarv var irrelevant, så er manden jo altså opvokset her i landet. Han er vores selvskabte problem. Hvorfor skulle noget andet land acceptere en mand, der helt tydeligt er et produkt af Danmark?

Fordi han er statsborger i det pågældende land. Han er kroatisk statsborger, og derfor kan Kroatien ikke nægte ham indrejse eller ophold. Det ville være landsforvisning, og det er forlængst afskaffet i diverse menneskeretskonventioner.
1
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Lurende Peber » 13. maj 2016, 18:40

Thomas31 skrev:...... I længden vil det bare udvande respekten for menneskettigheder og så ryger hele pakken. ...
Der er i hvert fald større risiko for det.
Vi så det med racisme, som gik fra at være en stupid vederstyggelighed til at være et bandeord i mængden.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf kokkenok » 14. maj 2016, 13:29

at folk er kommet til DK som børn eller er født her, plejer ellers ikke være en hindring for at udvise folk.
Jeg ihukommer spagt, Sabrina Beltran

Men hey, hun har intet kriminelt gjort, hvilket også er for dårligt.

Levakovic, burde smides ud på røv og albuer. i setdet sjofler han velfærdsystemet, er kriminel og ingen skal sige til mig, at de børn, hvis tar man efter sigende lader ham blive i landet for, at det rent faktisk er sandt. For så var de tvangfjernet for flere år siden.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf IrmaPigen » 15. maj 2016, 20:28

Et lille tip: Deadline lige om ganske få minutter handler om dommen og EMRK.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf IrmaPigen » 15. maj 2016, 21:15

Culpøs skrev:
IrmaPigen skrev:Et lille tip: Deadline lige om ganske få minutter handler om dommen og EMRK.

Ja det var spændende.


Tja, det bekræftede jo blot hvad jeg har anført i denne tråd.

Han kan ikke udvises.
National lovgivning kan pt ikke strammes, da det vil være i strid med EMRK.
Hvis vi trækker os ud af konventionen, vil den stadig gælde i DK qua vi er medlem af EU.
At ændre konventionen EMRK er nok temmelig meget op af bakke og er under alle omstændigheder et langsigtet projekt (dog tror jeg ikke umiddelbart på der ville kunne opnås enighed om den påkrævede ændring)
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf A 7 » 16. maj 2016, 17:02

Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf IrmaPigen » 16. maj 2016, 17:38

A 7 skrev:Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.


Hørte du så også Krasnik sige "Det forekommer fuldstændig usandsynligt, siger alle eksperter" (om at få ændret Den Europæiske Menneskerettighedskonvention)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Slettet bruger » 16. maj 2016, 18:23

IrmaPigen skrev:
A 7 skrev:Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.


Hørte du så også Krasnik sige "Det forekommer fuldstændig usandsynligt, siger alle eksperter" (om at få ændret Den Europæiske Menneskerettighedskonvention)


Det tragiske er jo at man er ved at formøble den folkelige støtte til hele menneskerettighedstankegangen fordi institutionerne er så svære at ændre på. På sigt er det ikke en holdbar situation - det vil ende med at lande melder sig ud af det hele. Eller bare bryder reglerne og ignorerer evt. sanktioner.

EMRK kan som sådan ikke gøre noget hvis DK, eller andre lande, f.eks. bare udviser Levakovic og svare til EMRK "Ja vi har brudt jeres regler, lev med det."

Institutionen lever af at landene har respekt for den.
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf A 7 » 17. maj 2016, 05:34

eks-Maupassant skrev:
IrmaPigen skrev:
Hørte du så også Krasnik sige "Det forekommer fuldstændig usandsynligt, siger alle eksperter" (om at få ændret Den Europæiske Menneskerettighedskonvention)


Det tragiske er jo at man er ved at formøble den folkelige støtte til hele menneskerettighedstankegangen fordi institutionerne er så svære at ændre på. På sigt er det ikke en holdbar situation - det vil ende med at lande melder sig ud af det hele. Eller bare bryder reglerne og ignorerer evt. sanktioner.

EMRK kan som sådan ikke gøre noget hvis DK, eller andre lande, f.eks. bare udviser Levakovic og svare til EMRK "Ja vi har brudt jeres regler, lev med det."

Institutionen lever af at landene har respekt for den.

Det er også det, jeg frygter. Jeg synes i det hele taget, det er en meget underlig tilgang at en konvention skulle være sådan en uforanderlig størrelse, der ikke kan ændres, selv om demokratierne ønsker det. Øhmmm.... og så i øvrigt en menneskerettighedskonvention. Da fuq?
1
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf A 7 » 17. maj 2016, 07:29

Bad Samaritan skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det tragiske er jo at man er ved at formøble den folkelige støtte til hele menneskerettighedstankegangen fordi institutionerne er så svære at ændre på. På sigt er det ikke en holdbar situation - det vil ende med at lande melder sig ud af det hele. Eller bare bryder reglerne og ignorerer evt. sanktioner.

EMRK kan som sådan ikke gøre noget hvis DK, eller andre lande, f.eks. bare udviser Levakovic og svare til EMRK "Ja vi har brudt jeres regler, lev med det."

Institutionen lever af at landene har respekt for den.


Det er selvfølgelig en måde at se det på. En anden er, at en voksende stand af opportunistiske politikere overalt i Europa for egen politisk vindings skyld driver plat på en oppisket folkestemning og bruger den til på alle tænkelige måder at erodere den helt basale menneskerettighedsopfattelse, som - hvis den skal have nogen vægt overhovedet - må og skal være mejslet i sten.

Sandt nok, der er konventioner, som bør omskrives og gøres mere tidssvarende. Feks er flygtningebegrebet mere end et halvt århundrede gammelt og alt for nært forbundet med menneskeskabt konflikt, som var grobunden for flygtninges rettigheder til at begynde med - og det i en sådan grad, at det slet ikke afspejler den virkelighed, folk idag flygter fra (klimaforandringer, politisk/etnisk/religiøs forfølgelse, etc.)... Derfor virker det også nærmest komisk på nogen af os, at lige netop sager som denne her skal bruges til at slå på tromme for alle mulige former for gradbøjninger og omskrivninger med afsæt i etnisk ophav eller religiøst tilhørsforhold. I hvert fald for dem af os, der færdes på breddegrader, hvor samme lempelser vil blive brugt til at forfølge og dræbe i hundredetusindvis flere end dem, der allerede hænger med røven i vandskorpen.

Vi vælger selv om vi vil leve i en verden med eller uden nogle helt grundlæggende spilleregler, som i forvejen er under pres af krigsherrer, despoter og enevældige politikere overalt i verden - og hele denne her diskussion føres lige pt. meget aktivt af en gruppe mennesker i den absolut rigeste del af dén verden, som ikke selv har en skid på spil (lige nu i hvert fald). Det er værd at huske på, før man kaster sig ud i alle mulige "kreative løsninger" på problemer som Hr. Levakovic.

Jeg kan ikke se, hvorfor de to ting har noget med hinanden at gøre? Hvorfor har tilstedeværelsen af populistiske politikere, der eroderer menneskerettighedsopfattelsen, nogen som helst betydning for, om man må/kan have en holdning til at det er helt i hegnet at vi ikke skulle kunne opdatere en forældet konvention?
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Modesty Blame » 17. maj 2016, 14:53

A 7 skrev:Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.

Hvorfor? Skal de ændres, så de ikke gælder for alle, eller hvad?
0
Brugeravatar
A 7
Indlæg: 813
Tilmeldt: 27. aug 2015, 06:35
Kort karma: 35
Likede indlæg: 797

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf A 7 » 17. maj 2016, 15:25

Modesty Blame skrev:
A 7 skrev:Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.

Hvorfor? Skal de ændres, så de ikke gælder for alle, eller hvad?

Fordi de er forældede og virker urimelige. Og nej, selvfølgelig ikke.
0
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Modesty Blame » 17. maj 2016, 16:24

A 7 skrev:
Modesty Blame skrev:
A 7 skrev:Nu så jeg Deadline, og jeg er meget enig med Jan E. Jørgensen i hans bemærkning om at hvis respekten for menneskerettigheder skal bevares, så skal konventionerne ændres.

Hvorfor? Skal de ændres, så de ikke gælder for alle, eller hvad?

Fordi de er forældede og virker urimelige. Og nej, selvfølgelig ikke.

Hvordan forestiller du dig, at de skal fungere?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Levakovic bliver ikke udvist

Indlægaf Slettet bruger » 17. maj 2016, 19:27

A 7 skrev:
Bad Samaritan skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det tragiske er jo at man er ved at formøble den folkelige støtte til hele menneskerettighedstankegangen fordi institutionerne er så svære at ændre på. På sigt er det ikke en holdbar situation - det vil ende med at lande melder sig ud af det hele. Eller bare bryder reglerne og ignorerer evt. sanktioner.

EMRK kan som sådan ikke gøre noget hvis DK, eller andre lande, f.eks. bare udviser Levakovic og svare til EMRK "Ja vi har brudt jeres regler, lev med det."

Institutionen lever af at landene har respekt for den.


Det er selvfølgelig en måde at se det på. En anden er, at en voksende stand af opportunistiske politikere overalt i Europa for egen politisk vindings skyld driver plat på en oppisket folkestemning og bruger den til på alle tænkelige måder at erodere den helt basale menneskerettighedsopfattelse, som - hvis den skal have nogen vægt overhovedet - må og skal være mejslet i sten.

Sandt nok, der er konventioner, som bør omskrives og gøres mere tidssvarende. Feks er flygtningebegrebet mere end et halvt århundrede gammelt og alt for nært forbundet med menneskeskabt konflikt, som var grobunden for flygtninges rettigheder til at begynde med - og det i en sådan grad, at det slet ikke afspejler den virkelighed, folk idag flygter fra (klimaforandringer, politisk/etnisk/religiøs forfølgelse, etc.)... Derfor virker det også nærmest komisk på nogen af os, at lige netop sager som denne her skal bruges til at slå på tromme for alle mulige former for gradbøjninger og omskrivninger med afsæt i etnisk ophav eller religiøst tilhørsforhold. I hvert fald for dem af os, der færdes på breddegrader, hvor samme lempelser vil blive brugt til at forfølge og dræbe i hundredetusindvis flere end dem, der allerede hænger med røven i vandskorpen.

Vi vælger selv om vi vil leve i en verden med eller uden nogle helt grundlæggende spilleregler, som i forvejen er under pres af krigsherrer, despoter og enevældige politikere overalt i verden - og hele denne her diskussion føres lige pt. meget aktivt af en gruppe mennesker i den absolut rigeste del af dén verden, som ikke selv har en skid på spil (lige nu i hvert fald). Det er værd at huske på, før man kaster sig ud i alle mulige "kreative løsninger" på problemer som Hr. Levakovic.

Jeg kan ikke se, hvorfor de to ting har noget med hinanden at gøre? Hvorfor har tilstedeværelsen af populistiske politikere, der eroderer menneskerettighedsopfattelsen, nogen som helst betydning for, om man må/kan have en holdning til at det er helt i hegnet at vi ikke skulle kunne opdatere en forældet konvention?


...Grunden til at man får "opportunistiske politikere" er jo netop at man ikke rettidigt har tilpasset konventionerne.

Det er enormt ærgeligt man ikke har indbygget en opdaterings-mekanisme i konventionerne, f.eks. at man skal møded hvert 20ende år for at se om der skal laves noget om.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"