Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. maj 2016, 19:49

Jørn skrev:Men hvad kalder du, egentlig, en "sort" / "brun" kvinde /mand ?


Det varierer efter situationen. Men som regel "sort", "pizzabud" eller "mistænkte/gerningsmanden".
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 18. maj 2016, 20:21

Jeg har vist ikke skullet sige noget offentligt, hvor jeg havde brug for at bruge ordet.
Men privat siger jeg neger ... men jeg er jo også 60+ og vokset op med, at det var et ganske almindeligt neutralt ord :)
Jeg skal nok passe på - og begynde at våse lidt - hvis jeg får brug for at tale om det på udebane ...

Til gengæld ville jeg aldrig sige POlak (med tryk på første stavelse) eller spanioler ... det blev jeg nemlig indskærpet, var nedladende. Så hver tid har vel sine idiosynkrasier :)
4
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf BlueBunny » 18. maj 2016, 20:45

Advocatus-Diaboli skrev:
Jørn skrev:Men hvad kalder du, egentlig, en "sort" / "brun" kvinde /mand ?


Det varierer efter situationen. Men som regel "sort", "pizzabud" eller "mistænkte/gerningsmanden".

:D haha
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15372
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25741

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Delfin » 18. maj 2016, 21:00

Jeg er som dgd vokset op med, at neger ikke er et skældsord, og det mener jeg stadig ikke det er, men det er ikke velset, så vil jeg ikke insistere på det. Men det smutter stadig af og til, fx i gamle vendinger som '(sol)brun som en neger'. Det er jo heller ikke negativt, faktisk det modsatte, da solbrun var eftertragtet.

Jeg har ikke noget ordentligt alternativ, så jeg forsøger at undgå det.
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 492
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 587

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Zorglup » 18. maj 2016, 21:18

Neger eller araber.
Og jeg lægger ikke noget nedladende i neger. Jeg er bare så gammel, at det hed det.
Kunne ikke finde på, at bruge ordet nigger.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8208

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Anilara » 19. maj 2016, 05:45

Jeg har flere venner med mørk hudfarve, som omtaler sig selv som neger, så det siger jeg også, især om dem (hvis jeg af en eller anden grund skal nævne det). I en tidligere omgangskreds var der f.eks to, der hed Claus. Så var det Claus og neger-Claus.
Jeg er opvokset et sted hvor det var normalt at sige, så det falder mig nok naturligt. Men jeg kalder det ikke til fremmede, da jeg ved hvor forskelligt folk har det med det.

Jeg kan også sige sort, men så skal de vitterligt være helt sorte, som min venindes mand f.eks er.
Jeg synes brun lyder underligt, altså lidt som en kaukasisk, der har taget sol..

Jeg kan vist også sige mørk, men det dækker bare over alt fra visse indere til afrikanere til sydamerikanere. Det er ikke særligt præcist.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. maj 2016, 14:19

Hvis man er Jeppe Kofod og tilsyneladende har lært engelsk af Villy Søvndal, så vælger man bevidst at oversætte Søren Espersens

"- Obama? Han er jo den første neger i USA’s præsidentembede"

til

"DF Chair of Danish Parliament Foreign Policy Committee calls @BarackObama first nigger President. Scandal!"

Han nægter i øvrigt at fjerne tweetet, og forsøger at snakke udenom ved at gentage samme papegøje-argument om og om igen...
Manden har jo fuldstændigt tabt småkagerne!!! Var jeg Espersen havde jeg forfulgt sagen maksimalt og judicielt. Var jeg partiledelsen i A, havde han fået valget mellem at slette tweetet og bagefter offentligt undskylde eller blive smidt langt ud ad partiet.
6
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6508
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14444

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Mangoness » 19. maj 2016, 15:02

Jeg siger "mørk i huden", "mørkere i huden end mig" eller "asiatisk / mellemøstlig / afrikansk afstamning". :)
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Animi » 19. maj 2016, 16:00

Det minder mig lidt om julen 2014, hvor de sendte Allertiders Julemand. Jeg kan huske at da denne her sang var i fjernsynet, så var jeg ikke i tvivl om at der nok var nogen der skulle brokke sig dagen efter. Og jep, det gjorde de sørme

0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Slettet bruger » 19. maj 2016, 16:38

Advocatus-Diaboli skrev:Hvis man er Jeppe Kofod og tilsyneladende har lært engelsk af Villy Søvndal, så vælger man bevidst at oversætte Søren Espersens

"- Obama? Han er jo den første neger i USA’s præsidentembede"

til

"DF Chair of Danish Parliament Foreign Policy Committee calls @BarackObama first nigger President. Scandal!"

Han nægter i øvrigt at fjerne tweetet, og forsøger at snakke udenom ved at gentage samme papegøje-argument om og om igen...
Manden har jo fuldstændigt tabt småkagerne!!! Var jeg Espersen havde jeg forfulgt sagen maksimalt og judicielt. Var jeg partiledelsen i A, havde han fået valget mellem at slette tweetet og bagefter offentligt undskylde eller blive smidt langt ud ad partiet.


Fuck det er sjovt :) I USA er "nigger" ekstremt fornærmende. Det svarer til at kalde Hillary Clinton for "first whore president" :)
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Jørn » 20. maj 2016, 08:11

0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20487
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43981

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf paint » 20. maj 2016, 08:17

Jeg synes at vi er alt for præget af amerikansk sprogbrug. I USA, siger man ikke neger, fordi man har en lang og lidet glorværdig fortid med raceadskillelse og sorte slaver etc.

Den historie, har vi ikke til fælles med amerikanerne. Vi har ikke noget nationalt traume, over hvordan vi behandlede sorte, før i tiden. Og på dansk, er der derfor heller ikke de samme konnotationer i ordet 'neger, som der er i USA.

Pudsigt nok, kalder man officielt hvide mennesker for 'Caucasian' i USA, hvilket er en race-betegnelse for hvide med europæisk herkomst/rødder. Neger, er også en racebetegnelse, men for mennesker med mørk hudfarve, stammende fra Afrika (oprindeligt). Men det ord (neger) er fy fy i USA pga. af ovenstående forhistorie, som vi IKKE har til fælles med dem.

Jeg har det svært med ordet 'sort' , om et menneske. Dels er de ikke sorte og dels har ordet 'sort' en negativ klang på dansk og er ikke noget man forbinder med noget positivt, tværtimod. 'Sort magi', 'Den sorte død', 'sort snak',' sorte hekse' osv.osv.

Det mest naturlige og korrekte, ville vel være at sige 'brune'. Men det må man vist heller ikke!?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf ajnaM » 20. maj 2016, 08:24

Jeg var faktisk overrasket, da en af mine mulatte veninder på Facebook forleden harcelerede over, at Søren Espersen havde brugt ordet 'neger'. Jeg troede faktisk ikke, det var et slemt ord. :genert: Jeg ville måske ikke skrive det ifbm. arbejde, men har fint brugt det privat og aldrig tænkt nærmere over det.

Nu er jeg lidt i vildrede, for hvad fanden skal man så kalde dem? Mørke? Brune? Sorte? Det lyder jo helt åndssvagt.

Det er heldigvis ikke så tit, jeg føler behov for at henvise til en hudfarve, men det sker ind imellem... og jeg tænker faktisk næsten, det er værre at sige 'af afroamerikansk oprindelse' end at sige mørk. Det kan også blive så politisk korrekt, at det bliver akavet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf kidkomb » 20. maj 2016, 08:58

Jeg synes ikke neger er nedsættende eller andet i den dur.
Men jeg er klar over at nogen synes det, så jeg bruger det ikke ude.
Til gengæld fremstår jeg sikkert tydeligt utilpas, når jeg står der og stammer "øh, afrikaner", hvis det feks er, som i Anniones tilfælde, en neger, der ikke er fra Afrika.
Jeg bruger ikke sort. Jeg er vokset op i en tid, hvor det var virkelig nedsættende og derfor er det ubehageligt at bruge for mig.
Det svarer, for mig, til at sige skævøje om asiater.
Når det er sagt, så er min humor grovkornet i det rette selskab og jeg omtaler også mig selv som griselyserød eller grisefarvet.
Grisen er et cool dyr.
Jeg bliver lidt irriteret over, at folk insisterer på, at det ikke er relavant hvilken hudfarve eller etnisk oprindelse de har. Det er det bare nogle gange.
Hvis jeg boede i Ugande og nogen skulle forklare noget om mig, så ville jeg altså også være "hvid" "europæisk". Man benævner det ved en person, som skiller sig mest ud, fordi det gør det nemmere at forklare hvem det er.
Jeg gider helt ærligt ikke stå at sige ham med de grønne bukser. Nej, ikke ham, han har også sorte snørebånd i sine blå sko, og en ring på pegefingeren, når jeg kunne nøjes med at sige ham med afrikanske rødder.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 09:33

paint skrev:[...]
Det mest naturlige og korrekte, ville vel være at sige 'brune'. Men det må man vist heller ikke!?

Det ville jeg muligvis misforstå. :gruble:
Hvis jeg var sikker på, du mente etnicitet, ville jeg nok tro du mente "mørklødede personer, som netop ikke var negre" (måske noget indonesisk, tamilsk eller lignende).
Hvis jeg troede, du måske mente noget politisk, så ville jeg i hvert fald først overveje, om du mente "nazistisk". Den association er der måske ikke så mage, der har mere, men den symbolik var der i hvert fald engang ved "brun" rent politisk. Brunskjorterne = SA (deres partimilits): "Die Strasse frei den braunen Bataillonen ..."
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"