Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 09:35

ajnaM skrev:Jeg var faktisk overrasket, da en af mine mulatte veninder på Facebook forleden harcelerede over, at Søren Espersen havde brugt ordet 'neger'. Jeg troede faktisk ikke, det var et slemt ord. :genert: Jeg ville måske ikke skrive det ifbm. arbejde, men har fint brugt det privat og aldrig tænkt nærmere over det.

Nu er jeg lidt i vildrede, for hvad fanden skal man så kalde dem? Mørke? Brune? Sorte? Det lyder jo helt åndssvagt.

Det er heldigvis ikke så tit, jeg føler behov for at henvise til en hudfarve, men det sker ind imellem... og jeg tænker faktisk næsten, det er værre at sige 'af afroamerikansk oprindelse' end at sige mørk. Det kan også blive så politisk korrekt, at det bliver akavet.

Nej, hvor sødt ... at du først opdager det nu! :lun: :worship:

Jeg opdagede det selv ret sent - det var faktisk min gamle far, der fortalte mig det - men det var trods alt mindst 25 år siden :D
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Lulu » 20. maj 2016, 09:43

Jeg siger mørk i huden.
Er der stadig tvivl differentiere jeg mellem mellemøstlig mørk og afrikansk mørk.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 10:10

Lulu skrev:Jeg siger mørk i huden.
Er der stadig tvivl differentiere jeg mellem mellemøstlig mørk og afrikansk mørk.

"Afrikansk mørk i huden"? :D
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 10:17

Men noget helt andet er, jeg forstår ikke helt tankegangen bag.

Jeg synes netop, at man ved at skulle finde på akavede omskrivninger, antyder, at man stadig synes, det er lidt "lavt" og noget, der skal tages specialhensyn til, fordi de er lidt lavere.

Det måtte da have været bedre at beholde ordet - men nu med den forståelse, at de bare er ganske almindelige som alle andre, og ikke nogle, der er beregnet til at arbejde gratis i bomuldsplantager.

Et eksempel på det modsatte er jo ordet "bøsse", der decideret var et skældsord, da jeg var barn, og skulle omskrives på mærkelige måder (fx "inkarneret ungkarl") eller betegnes med fremmedord som homofil. Men så begyndte de selv at bruge ordet, og nu er det (for det meste) det normale, neutrale ord.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. maj 2016, 15:39

dgd2007 skrev:Et eksempel på det modsatte er jo ordet "bøsse", der decideret var et skældsord, da jeg var barn, og skulle omskrives på mærkelige måder (fx "inkarneret ungkarl") eller betegnes med fremmedord som homofil. Men så begyndte de selv at bruge ordet, og nu er det (for det meste) det normale, neutrale ord.


I mine kredse er der absolut intet neutralt over ordet "bøsse", og det er i høj grad stadig et skældsord.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 17:51

Advocatus-Diaboli skrev:I mine kredse er der absolut intet neutralt over ordet "bøsse", og det er i høj grad stadig et skældsord.

Det tror jeg gerne :D
Men ikke desto mindre er det også blevet et ganske almindeligt ord - og et, de selv bruger officielt.
De, der er imod den slags, vil selvfølgelig være det, lige gyldigt hvad ord man bruger. Men jeg vil stadig mene, det er et eksempel på det omvendte af det med, at man ikke må sige "neger". I dette tilfælde var det snarere: "Ja, gu'fa'en er vi bøsser. Og vi står ved det!" (Gay Pride osv.)
1948: "Forbundet af 1948" => 1969: "Landsforeningen af homofile" => 1982: "Landsforeningen af bøsser og lesbiske"
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Moxy-lady » 20. maj 2016, 18:10

Jeg er med Kid på denne her.

Jeg siger afrikansk/mellemøstlig/europæisk/asiatisk osv osv. Jeg tror og håber at det er relativt neutralt.

Men jeg synes at det er pjattet at vi gør alle mulige krumspring for ikke at omtale folks etnicitet (hvis relevant, selvfølgelig!)

Det er da helt pjattet at man skal gøre alle mulige krumspring for at definere om der er tale om den ene eller den anden Louise, den ene er bleg europæer, den anden er af afrikansk afstamning - hvorfor ikke bare afklare det ved at sige det? I stedet for at, som Kid siger, sige "hende der altid går i kjole/hende der bor lige rundt om hjørnet/hende der har en kæreste der hedder Tom" - især fordi disse punkter af den ene eller den anden grund måske ikke er noget den person man snakker med ved.

"Louise kommer også til festen"
"Hvem Louise?"
"Hende der bor lige rundt om hjørnet med sin kæreste Tom. Hun har altid kjole på"
"Det ved jeg ikke hvem er"
"Hende af afrikansk afstamning"
"Nå, hende! Hun er smaddersød! Glæder mig til at lære hende bedre at kende"

Det er bare nemmere, og langt de fleste er da bevidste om deres afstamning og er stolte af den. Jeg tror at det er sådan et misforstået hensyn der er opstået fordi en masse hvide mennesker bliver forarget på andres vegne. Så længe begreberne der bruges er ordentlige og ikke er negativt ladede. Det vil da være nærliggende at omtale mig som hende den krebsfarvede europæer, hvis jeg bosatte mig et sted hvor min hudfarve/etnicitet var atypisk.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Moxy-lady » 20. maj 2016, 18:13

Hov, ift. ordet bøsse, så er der altså trods alt en forskel på hvad andre omtaler en som, og hvad man selv gør. Man ser en del afroamerikanere kalde sig selv "niggers" - det er sgu ikke helt det samme hvis en Alabama hill-billy gør det samme. Ligeså perker og homo. Bøsse synes jeg nu ikke er politisk ukorrekt. Landsforeningen for bøsser o lesbiske har det ligefrem inkorporeret i navnet, og så må man da gå ud fra at de - som gruppe - ikke har noget imod ordet.
0
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. maj 2016, 18:48

Advocatus-Diaboli skrev:
dgd2007 skrev:Et eksempel på det modsatte er jo ordet "bøsse", der decideret var et skældsord, da jeg var barn, og skulle omskrives på mærkelige måder (fx "inkarneret ungkarl") eller betegnes med fremmedord som homofil. Men så begyndte de selv at bruge ordet, og nu er det (for det meste) det normale, neutrale ord.


I mine kredse er der absolut intet neutralt over ordet "bøsse", og det er i høj grad stadig et skældsord.


Og samtidig er der homoseksuelle mænd, der ingen problemer har med ordet og benyttelse af det.
Hvem bestemmer??

Jeg mener at når der er divergerende meninger mellem de grupper, der kan "sættes" et ord på, så er det ok at benytte de pågældende ord, indtil der er nogen, der bliver enige.
Dværg var yt, det skulle hedde væksthæmmet, så blev væksthæmmet yt og det var ok at sige dværg igen.


Kan man dog ikke bare nå til enighed om at anvendelse af ord + handling (positiv eller negativ) = hvad folk mener.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 20. maj 2016, 19:23

dgd2007 skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:I mine kredse er der absolut intet neutralt over ordet "bøsse", og det er i høj grad stadig et skældsord.

Det tror jeg gerne :D
Men ikke desto mindre er det også blevet et ganske almindeligt ord - og et, de selv bruger officielt.


At ordet er blevet brugt vidt, gør det ikke neutralt. Mig bekendt findes der ingen officiel beslutning om at "de" har vedtaget at "bøsse" er en betegnelse som "de" bruger? LBL eller LGBT eller hvad de efterhånden kalder sig, har ikke kompetence til at udtale sig på vegne af homoseksuelle. Selv hvis de havde, så er det ikke mejslet i sten. Farvede mennesker i USA har også en interesseorganisation - NAACP - som ikke bryder om ordet "colored". Det er på trods af at NAACP står for "National Association for the Advancement of Colored People".

De, der er imod den slags, vil selvfølgelig være det, lige gyldigt hvad ord man bruger.


Jeg, og dem jeg omgås, er ikke imod bøsser. Det bliver stadig anset for at være et skældsord.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Zorglup
Indlæg: 491
Tilmeldt: 17. sep 2015, 11:53
Kort karma: 25
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 582

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Zorglup » 20. maj 2016, 19:35

Det må være totalnederen, at være dværgnegerbøsse.
1
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Wizzze » 20. maj 2016, 20:22

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-2 ... n-lang-tur

Jeg kommer til at tænke på om andre etniske betegnelser som også bruges ligesom neger, er lige så slemme??
Hvad med mulat, eskimo, indianer, kineser osv ? :gruble:
Jeg er med på at rødhud, blaamænd, skævøje, fejlfarve osv. er nedsættende, men hvad med de mere normale/neutrale mulat, indianer og eskimo? :gruble: Og så er der kineser, som jo egentlig er korrekt for en person fra Kina. Men tænk på sangen 3 små kinesere, eller at vi kalder fyrværkeri for kinesere osv. er kineser så ikke også nedsættende? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 20. maj 2016, 20:26

Zorglup skrev:Det må være totalnederen, at være dværgnegerbøsse.

Plus hvor lang en sætning det ville blive, hvis man ikke måtte bruge nogen af de tre ord ... :genert:
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Flora » 20. maj 2016, 20:30

Jeg siger vist sort.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Delfin » 21. maj 2016, 05:02

Wizzze skrev:http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-05-20-hella-joof-efter-neger-sagen-jeppe-kofod-burde-gaa-en-lang-tur

Jeg kommer til at tænke på om andre etniske betegnelser som også bruges ligesom neger, er lige så slemme??
Hvad med mulat, eskimo, indianer, kineser osv ? :gruble:
Jeg er med på at rødhud, blaamænd, skævøje, fejlfarve osv. er nedsættende, men hvad med de mere normale/neutrale mulat, indianer og eskimo? :gruble: Og så er der kineser, som jo egentlig er korrekt for en person fra Kina. Men tænk på sangen 3 små kinesere, eller at vi kalder fyrværkeri for kinesere osv. er kineser så ikke også nedsættende? :gruble:


I nogle dele af verden er mulatto allerede et fyfy ord, især blandt spansktalende, så vidt jeg har forstået, men herhjemme er det stadig ok.
Min datter siger glad og gerne mulat om sig selv og har heller ikke noget imod, at andre bruger det, hvorimod hun har rykket sig på neger. Hun er jo vokset op hos 60'er-mig, som har brugt ordet neger helt naturligt og i meget positive vendinger, og hun har også selv været ok med det indtil for 10 -15 år siden. Efterhånden som hun er blevet ældre og påvirket af medier, ikke mindst internettet,og samtidig for alvor har søgt sine afrikanske rødder og fået flere afrikanske venner, er det gået op for hende (og mig), at der er et negativt syn på ordet neger.

Eskimo og indianer er jeg fornylig blevet opmærksom på, at der er delte meninger om. Faktisk herinde.
2
14 11 14

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"