Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf FruitFly » 21. maj 2016, 05:49

Jeg er blevet berøringsangst, så nu nævner jeg ikke folks hudfarve mere. Det gør det endog overordentlig vanskeligt at tale med mine børn om racisme og borgerrettighedskampen i USA, så det er lidt trist. Hvis jeg skulle konstruere en sætning, ville jeg nok sige f.eks. "de sorte i USA". Men det er sikkert også forkert. Så jeg tier stille.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. maj 2016, 10:07

Wizzze skrev:men hvad med de mere normale/neutrale mulat, indianer og eskimo? :gruble: Og så er der kineser, som jo egentlig er korrekt for en person fra Kina. Men tænk på sangen 3 små kinesere, eller at vi kalder fyrværkeri for kinesere osv. er kineser så ikke også nedsættende? :gruble:


Nej!
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 12:07

Wizzze skrev:[...] Og så er der kineser, som jo egentlig er korrekt for en person fra Kina. Men tænk på sangen 3 små kinesere, eller at vi kalder fyrværkeri for kinesere osv. er kineser så ikke også nedsættende? :gruble:

Man må sikkert ikke engang længere sige: "Han har ikke en kinamands chance" :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Wizzze » 21. maj 2016, 12:15

dgd2007 skrev:
Wizzze skrev:[...] Og så er der kineser, som jo egentlig er korrekt for en person fra Kina. Men tænk på sangen 3 små kinesere, eller at vi kalder fyrværkeri for kinesere osv. er kineser så ikke også nedsættende? :gruble:

Man må sikkert ikke engang længere sige: "Han har ikke en kinamands chance" :)


Hvad med "du store kineser" eller "du milde kineser" :gruble:
0
Do as I say! :whip:
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf yessup » 21. maj 2016, 13:14

Jeg vil normalt bruge ordet neger. Dog ikke overfor en udlænding, eller en person der lige er flyttet til Danmark. Med tanke på at ord med n har et dårligt ry i udlandet, og det ikke er sikkert de er inde i dansk sprogbrug.
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf yessup » 21. maj 2016, 13:29

Wizzze skrev:Jeg kommer til at tænke på om andre etniske betegnelser som også bruges ligesom neger, er lige så slemme??
Hvad med mulat, eskimo, indianer, kineser osv ? :gruble:


Kineser er vist stadig neutralt, men ordet indianer er jo udgået på engelsk til fordel for "native americans", oversat til dansk som 'indfødte amerikanere'. Der er også stærke kræfter der arbejder på at dømme ordet eskimo ude til fordel for ordet inuit.

Begge dele viser så hvorfor den slags politisk korrekthed er problematisk. Indfødte amerikanere er jo bizart, og i mit hoved også småracistisk, fordi der jo er masser af mennesker der er født i USA uden at være indianere. Indfødte amerikanere har for mig at se en stærk eftersmag af "rigtige amerikanere", og dermed dømmer man jo alle de andre forkerte. TIlsvarende med ordet inuit. Der er mennesker vi normalt ville opfatte som eskimoer der ikke er inuitter og der var endnu flere i fortiden. Så at sætte inuit synonymt med eskimo er en slags "inuitvaskning". Lidt ligesom hvis vi insisterede på at erstatte ordet skandinaver med ordet danskere.
Senest rettet af yessup 21. maj 2016, 13:31, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4378
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10730

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf BlueBunny » 21. maj 2016, 13:31

Guldlok skrev:I hvilken sammenhæng? Hvornår/hvorfor er det relevant af benævne menneskers etnicitet? :gruble:


Hvis der står en gruppe mennesker og du skal identificere en af dem.

Hvis der stod 10 hunde af forskellige racer. Ville du så ikke hurtigt vide hvilken der var "pudlen", "labradoren" og "gravhunden"? Hvorimod det ville være lidt sværere at vide hvilken der havde rødt halsbånd, plet på snuden, krøllet hår.

Racer kan identificere. Det er grundlæggende ikke noget skidt i.
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 13:48

Guldlok skrev:I hvilken sammenhæng? Hvornår/hvorfor er det relevant af benævne menneskers etnicitet? :gruble:

Fx forleden mirgen, da jeg skulle fortælle min kone, hvordan primærvalget om natten var gået ... Sanders havde fået de hvide arbejder- og studenterkvarterer, og Hillary havde vundet de overvejende sorte valgdistrikter.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Anlewi » 21. maj 2016, 14:00

Det kommer an på hvad deres fornavn er!!!
Generelt kalder jeg alle mennesker ved fornavn og er vi ude i at beskrive etnicitet, så ville det være afrikansk afstamning, asiatisk afstamning osv.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 21. maj 2016, 14:05

Anlewi skrev:[...] er vi ude i at beskrive etnicitet, så ville det være afrikansk afstamning, asiatisk afstamning osv.

Det er bare en meget upræcis beskrivelse, for egyptere og marokkanere er vel også af afrikansk afstamning?
0
ajnaM
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27371

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf ajnaM » 21. maj 2016, 14:33

Anlewi skrev:Det kommer an på hvad deres fornavn er!!!
Generelt kalder jeg alle mennesker ved fornavn og er vi ude i at beskrive etnicitet, så ville det være afrikansk afstamning, asiatisk afstamning osv.


Jeg tror, risikoen for, at man tager fejl - eller generaliserer - er overordentlig stor. Hverken Afrika eller Asien er jo homogene områder, og der er stor forskel på, hvilke hudfarver der er i forskellige lande.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf FrkRød » 26. maj 2016, 08:52

Jeg er så gammel, at da vi tilbage i 6. klasse fik en ny pige i klassen, der kom fra Syd-Afrika, der kaldte vi hende neger. Og det gør jeg stadig - og det gør hun nu også selv. Jeg kan virkelig ikke se det nedsættende i ordet neger.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf dgd2007 » 26. maj 2016, 09:21

FrkRød skrev:Jeg er så gammel, at da vi tilbage i 6. klasse fik en ny pige i klassen, der kom fra Syd-Afrika, der kaldte vi hende neger. Og det gør jeg stadig - og det gør hun nu også selv. Jeg kan virkelig ikke se det nedsættende i ordet neger.

Min søn havde lært i skolen, at folk over en eller andet bestemt alder ikke mente noget ondt med det, fordi det havde været et normalt ord, da de lærte at tale.

Men han var alligevel en anelse rystet, da vi viste ham i vores leksikon fra 1979, at det var det helt almindelige opslagsord. Og han tabte både næse og mund, da han så, at aboriginer havde heddet "australneger" :D
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. maj 2016, 11:58

Snart ender det vel med, at der også er nogle der bliver forskrækkede over hvis man kalder en neger for "sambo"?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Hvad kalder I en "sort"/"brun" kvinde/mand ?

Indlægaf Lurende Peber » 27. maj 2016, 12:34

Advocatus-Diaboli skrev:Snart ender det vel med, at der også er nogle der bliver forskrækkede over hvis man kalder en neger for "sambo"?
Hvilket ellers er mere mundret end "bofælle"
4
Registreret Gammel Gris :gris:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"